fredag 4. mai 2007

BAD HAIRDAY!

Det fine været gir en forsmak på sommeren og da jeg fikk en mail av min nabo, GAWO, hvor hun fortalte at hun hadde knipset noen bilder av katten vår, Todd... var det ikke til å unngå at jeg kom til å tenke på sommeren i fjor..
Todd er et meget langhåret eksemplar av sin rase... Han er en blanding av skogkatt og perser + sikkert noen annet rart. Pelsen hans er omtrent umulig å holde. Jeg kan koste han så hårene står i alle retninger og han skinner som en sol, men etter en liten tur ut i fuktig vær, kommer han inn igjen og jeg får mest lyst til å grine. Underullen hans tåler ikke fuktighet ser det ut til og den tover seg til store floker på et øyeblikk... Vi bor jo i Bergen og her er det stort sett vått og kaldt og breiflabb over alt.. Festelig!
Han hater det når jeg kommer med saksen og skal klippe bort ulldottene. Jeg kjefter og han knurrer og vi har det da riktig så koselig.
Sist sommer ga jeg rett og slett opp.. Tok han med meg til dyrlegen og sa "værsågod, kort i nakken og fyldig ved ørene" og hentet han litt senere på dagen.
Han så ikke ut! Han hadde fått beholde løvemanken og ekornhalen sin, men resten var borte. Da han kom seg så noenlunde fra narkosen og det hele gikk opp for han, så han ikke videre fornøyd ut. Snakk om såret stolthet! Gjeipen hang på knærne og meg ville han ikke snakke med i det hele tatt. Han nektet plent å gå ut på tre dager. Den fjerde dagen fulgte han meg til postkassen, men han virket ikke videre lykkelig. Sakte men sikkert ble han vant til den nye "sommerlooken" og da vi reiste på landet, var han heldigvis sitt gamle jeg igjen.
I år ser det ut som vi slipper å barbere han og det er både katten og lommeboken min glad for. Vi betalte over 700 kroner for frisyren i fjor og så mye penger har jeg aldri brukt på håret mitt noen gang.





23 kommentarer:

Mrs. Darcy sa...

Kostelig lesning!!
Godt at pusen slipper å klippe seg i år da :-)!

Marita BK sa...

Ler så jeg griner her! Du har et nydelig eksemplar av dyret katt, men ikke uten hår. Stakars liiiiiten, klart han var såret og vonbroten. Rart han turde å sove noe mer etterpå *fnis* Jeg elsker katter og denne historien fikk mitt humør til å stige ennå ett hakk. God helg!

Lena sa...

Må smile her jeg sitter, flott pus da, men skjønner godt at han ble fornærmet...Tittet på bildene av han i hagen, sååå nydelig:-) God helg!

Lise sa...

Hyler av latter her jeg.
Og synes samtidig veldig synd på pus.
Ha en fin maihelg!

turvid sa...

Herlig! :)

Grete sa...

Stakkars gutt! Ikke noe rart geipen hang nei:-)God helg til deg og pus!

Erica sa...

Humrer her på natterstid, katter er fantastiske dyr :)

celie sa...

Stakar! :-D

Det var jo noen nydelige bilder naboen din hadde tatt av pusen.

alpakkapusa sa...

Hehe, ja han ser faktisk litt ut som ei løve også:-P

Men ser mye mer glad og fornøyd ut på bildene med pels:-D

Søt pus uansett!!

Frk.Badegakk sa...

Staaaaakkaaaar=P *knise*

chocolatehead sa...

Herlige bilder!! Ser ut til å være en staselig kar han ja :-)

God helg!

JULIE K sa...

Hei. Takk for koselig besøk på min blogg. Ble jo helt fasinert av disse katte bildene. Sikkert godt for han også å få bort litt hår på sommeren. Dette gjorde jeg med en New Foundlender vi hadde for mange år siden. Det var så varmt for henne på sommeren og det var dyrelegen som gav meg rådet. Veldig mange spurte meg om rasen under disse mnd, hun så fryktelig morsom ut : )

Sylvia sa...

Heisann. Takk for besøket hos meg. Nå har jeg kost meg en stund hos deg, og jeg tar med linken din....så skal du snart få besøk igjen.

Og katten din ser så stakkarslig ut, men jeg skjønner det var nødvendig med en klipp. Jeg har en datter med slikt hår du beskriver....det er sant!(Men vi klipper ikke henne kort, vi sender henne bare i dusjen, he he)

Tiril sol sa...

Herlig pus!
Vi har ein katt med akkurat same problem. Eg børster og børster, men pelsen floker seg akkurat like godt, så da er det fram med saksa, og stakkars pus ser heilt grusom ut:-) Linker til deg så eg kan følge både deg og pus framover.

@tone sa...

Eg må berre flire.Vel, på biletet til høgre ser ein jo verkeleg at han er i familie med dei store kattedyra!

GAWO sa...

Nå måtte jeg le..:-) Stakkars pus. Skjønner godt hvorfor jeg ikke såg snurten av han i fjorsommer. Han hodt seg nok ved "teltet". Og hadde jeg sett han med den frisyren hadde jeg ikke kjent han igjen. - Men frisyren var nå veldig praktisk!

Elite sa...

Dakar liten pus. Det er ikke greit når man ikke klarer å holde pelsen i orden selv.

Ida sa...

Han har får nok bedre "innpass" hos damene denne våren/sommeren da.... Hehe. Med pels. ;)

RedRobin sa...

Haha - råherlig!! Ler så jeg nesten ramler av stolen her... hihi... :o) Og snakk om furtent oppsyn da gitt!!

Ninne sa...

Oisann, dette ligner på pusen min som også har fått sommerlooken sin nå, for n'te år på rad! Uffameg, så triste de kan være etterpå! Men min Sofie har begynt å forstå at det er til hennes eget beste, så hun er faktisk blidere etter enn før frisertimen. Rykende ferskt bilde av nyklippet pus på bloggen min i dag!

Anonym sa...

Staakars pusen, han har min dypeste medfølelse, men han var jo litt tøff med løvesveis også da:)
Hilsen Rasmusa

Hilde C. sa...

Jeg syns han ligner på en gaupe jeg med den klippen. Det skulle han visst, så hadde han kanskje følt seg litt tøffere :-)

Lone sa...

Todd er da bare for sej, Petunia :o)
Han ligner en løve på kattepoter. Hvor ville jeg gerne have en kat som ham :-)