torsdag 31. mai 2007

Blod, svette og tårer!!

For en stund siden så jeg et program på TV der de etterlyste flere hunder som blodgivere. De fortalte at det er et skrikende behov for hundedonorer. Dette programmet gjaldt østlandsområdet, men jeg tenkte som så at dette sikkert er et fenomen over hele landet. Jeg tok kontakt med dyreklinikken vi bruker og etter en stund fikk jeg mail om at de ville teste Jølle som mulig donor.
Vi hadde time for en helsesjekk i dag og med oss måtte vi ha urin- og avføringsprøve.
Avføringsprøve er jo ikke så vanskelig. Møkken plukker man jo med seg i en pose likevel.
Derimot må jeg ha vært et syn for gudene da jeg i morges travet rundt i nabolaget med et gammel isboks i den ene hånden og bæsjeposen i den andre. Jølle forstod fort at dette ikke var helt som normalt. Da han etter en lang natt, sukket lettet og løftet foten på den første tissebusken sin, hoppet han forskrekket vekk da jeg lynsnart prøvde å stikke isboksen under han i håp om å samle noen dråper.
Dette resulterte i at han knep igjen strålen og nektet å gjøre noe som helst. Til og med da vi gikk forbi yndlingstreet hans, gikk han rett forbi og bare skulte mistenksom opp på meg. På dette stadidiet var jeg blitt rimelig småsur og svett. Lufteturen i morges ble dobbel så lang og til slutt måtte jeg bare la han tisse i fred siden han skulle være alene noen timer.
Men han måtte til pers senere på dagen. Da hadde jeg latt han drikke masse og lekt litt med vannslangen. Han var så tissetrengt at han ikke brydde seg om hva jeg puttet under han.
Så i ettermiddag stilte vi hos dyrlegen med det vi skulle ha med oss for å ta blodprøver. Tre stykker måtte til for å finne ut om Jølle er frisk nok til å donere blod.
Nå må vi vente i to uker før vi får vite resultatet.




Jølle viser stolt frem labben hvor han ble stukket. Å ta blodprøver gikk som en drøm. Han er bare overlykkelig at noen gidder å snakke med han og kanskje klø han litt på magen.

22 kommentarer:

Torill sa...

Å, sånn en vakker hund du har der!! Synes jeg ser dere på tur i dag, med isboks, bæsjepose og en lettere fornærmet hund. tjihi...

Josefine (HB) sa...

Ser deg for meg der du svetter rundt med isboks og bæsjepose , ja... Hihi . Hunden din er jo bare helt nydelig ! Å så søt der han viser fram bandasja si ! :)

min sin lille tue sa...

Hei. Hm, hundeblodgivere ja, det har jeg aldri tenkt på. Kanskje jeg skulle ta med meg min til dyrlegen en tur også? Syns liksom jeg ser for meg den isboksturen jeg også :) Veldig fin han Jølle altså! Skikkelig tøff sjarmør. Ha en fin kveld.

Hobbygåsa sa...

Han er jo så søt! Har hatt samme runden selv med tisseprøve, men med en tispe. Det var ikke lett!
Visste ikke om blodgiverhunder, det er jo kjempefint!

Sina sa...

vet godt hvordan det med tisse prøve virker... stalder rømmer når han ser isboksen... hater å tisse i sånn;)

Ida sa...

Flink bisk. ;)

Ikke så lett å "gjøre fra seg" på kommando og i full offentlighet. ;)

Ninne sa...

Så bra at man kan hjelpe andre hunder på denne måten! Neste gang vi ser noen krype under en tissende hund, så vet vi i hvert fall hvorfor ;)
Han ser ut som en skikkelig kosegutt! Herlig uttrykk!

Lena sa...

Åh så herlig et uttrykk han har i ansiktet, hunder KAN virkelig snakke de!! Så flott tiltak, en blodgiver-hund:-)

Cruzidull sa...

Så flink bisk!
Nydelig er han :)

Har vært mye på veterinærhøyskolen med katten min (som hadde en stygg runde for noen år siden) og sett hundeeiere løpe etter huder med bekken. Komisk syn for en katteeier, ja. Hehe.

Cruzidull sa...

Haha. Todd så flott ut i fjordårets sommerklipp. Litt sånn som katta mi ser ut når hun må bade... Om du kikker i Ninnes blogg ser du en katt med en lignende sommerklipp.

Husker jeg alltid gikk forbi et hus på vei til skolen, hvor det sto en hund og tigget kos og oppmerksomhet fra forbipasserende. Klappet litt på hunden hver dag, men plutselig en dag var han vekk. Møtte eieren noen dager senere og jeg spurte etter hunden. joda, han er her, sa eieren, og dro han frem fra bak en busk. Det viste seg at han hadde blitt barbert med måne av veterinæren (pga noe behandling), og så hadde noen forbipassernede ledd av ham! Han så unektelig komisk ut, og tydelig forlegen. Åh, det var en god hund det. Gleder meg til samboeren og jeg og skal ha hund. :)

Anette sa...

Å så nydelig han er :)

@tone sa...

Gu så søt!
Ikkje rart at han var sur då du ville stele dråpane hans, rekna vel med du ville fly rundt og markere.

God helg, Petunia!

Eg har ei utfordring til deg i ALLROMMET
Tar du den?
http://www.allrommet.blogspot.com/

LilleBlå sa...

Hundeblodgiver ja. Det har jeg jammen ikke hørt om. Men det er garantert bruk for dem også!
Syns jeg ser dere for meg på morrasrunde med isboks og greier ja... *humrer*
Tror nok min Raija er litt for gammel, hun var 10 nå i februar. Og ikke søttan om hun hadde tissa i isboks nei, - da hadde hun antagelig blitt så blodig fornærma som bare en hund kan bli!
Ønsker deg og dine en varm og solfylt helg, - nå er det godt å være trønder i allefall!

Frk.Badegakk sa...

*ler godt*
Ja, vi hadde en sånn "fange tisseprøve" episode her i vinter, så jeg skjønner veldig godt din frustrasjon. Vi trenger heldigvis ikke løpe rundt med isboksen i full offentlighet, siden vi har så diger hage, men allikevel....=P
Blodgiver hunder er nok ikke dumt nei. 2 av hundene vår har fått beskjed om at de har blodprøver som 2 åringer, enda de er over 10 år begge to, men jeg vet ikke om jeg vil stresse de opp nå, gamle bedagelige tusseladdene... Dessuten hadde det vært mamma som måtte tatt de med, og hun har egentlig nok med alt annet. Men aboslutt et veldig godt tiltak=)

Jølle er virkelig en svært vakker hund. Og jeg skjønner godt at han ble fornærmet;)

sipusa sa...

Flinke hunden sin!!:-)
Og flinke "hundemamman":-D

Selv om jeg må le litt ved tanken på deg og hunden i tissekrangel...*fnise*

Elite sa...

Å så flink vofs. Han er skjønn.
Selv ler jeg så jeg griner av din fremstilling av jakten med isboksen.

Henriette sa...

Jølle er en nydelig hund... Lo godt når jeg leste om spaserturen deres med isboks og bæsjepose.... hehe... Bra det gikk godt til slutt, så blir det spennende å se da om Jølle blir blodgiver... :)

saga sa...

Så fint at dere tenker på andre ved å gi blod! Jølle er nydelig, vi måtte gi fra oss begge dyrene våre pga alvorlige allergiplager i familien, og savnet er forferdelig!
Kunne godt klødd Jølle litt på ryggen hadde jeg vært der. :-)
Saga.

hobbyvenn sa...

Hm, dette skulle du sagt ifra om på forhånd... hadde vært morro å tatt en tur og "snikfotografert"... hehe Men alt for en god sak!

Beate Larssen sa...

Ville også ha blitt skeptisk hvis noen sneik en isboks under mæ når æ skulle "slippe ut" litt *ler*
Har ikke tenkt på at de faktisk trenger blodgivere fra "dyreverden" også! Flott hund du har!

*Anne* sa...

Stakkar liten Jølle da :) Du hadde litt av en jobb der ja.. synes jeg ser deg springe rundt *fnise*

swimzy sa...

Så flott at det er mulig for hunder å bli blodgivere også, den tanken har jeg aldri tenkt, men selvsagt så trenger jo hunder blodoverføring ved operasjoner også!! Dette er noe jeg skal undersøke på min dyrlege, jeg bor jo selv i østlandsområdet, så kanskje det trengs her jeg bor også!! :-)