lørdag 19. mai 2007

BUNAD....



Aldri mer en 17. mai uten bunad...

Nå har jeg publisert det, så nå må jeg virkelig gjøre noe med det. Jeg har sagt det de siste årene, men når 17. mai er over, så har det gått litt i glemmeboken igjen. Jeg har begynt å spare til den flere ganger, men alltid kommer det noe i veien slik at bunadbudsjettet mitt sprekker. Enten det er ungene som trenger noe eller bilen som må på verksted. På 17. mai var jeg helt på gråten da jeg så på alle som var pyntet i bunad.... Men nå er det bunaden som gjelder, så da får bilen heller bare stå og ungene få seg sommerjobb!
Bunaden jeg ønsker meg er en Fanabunad, men ikke den tradisjonelle damebunaden med rød vest og blå silkebånd. På den jeg ønsker meg er det burgunder vest og beltet og båndet går i grønt, oker og burgunder. På mandag skal jeg ringe og sette i gang prosessen...Jeg har telefonnummer og har hatt det liggende en stund.


Bildene er av meg i ønskebunaden min som jeg var så heldig å få låne.... Bildene er ikke av verdens beste kvalitet, men jeg skal komme tilbake med bedre bilder senere.

Kunne gått rundt med den på meg hele tiden, jeg - så neste år da stiller jeg garantert i bunad!!!!


15 kommentarer:

9na sa...

Det synes jeg var fornuftig! Stå på og kjøp den bundaden du ønsker deg! Jeg er så heldig å ha to! Beegge har jeg fått av foreldrene mine; En Oslodrakt som jeg fikk til konfirmasjonen, som er for liten for meg, og en Trønderdrakt som jeg fikk av foreldrene mine for to år siden, ettersom den andre var for liten. Nå har jeg gått ned 8 kg og Oslodrakten er bare litt for liten og Trønderdrakten er litt for stor. Haha. Må sy om til konfirmasjonen i september.

Mrs. Darcy sa...

Lykket til med "prosjekt bunad"!
Den bunaden du ønsker deg var nydelig, og bildene var kjempeflotte :-)!
Jeg har bunad, men brukte den ikke på 17.mai i år, har aldri følt meg så lite pynta før. Så til neste år skal den på igjen!

Unni Torsvik sa...

Hei hei. :-)
For en flott bunad du fikk låne. Den var kjempefin, håper du får egen neste 17.mai. :-)
Ha en flott kveld videre.
Klem fra Unni. :-)

Marihøna sa...

Ja, bunad er et flott plagg - føler meg aldri så fin som når jeg har på meg den. Du var veldig fin i bunaden du lånte - du må nok få deg en egen til neste år!

grethekristin sa...

Nydelig bunad du ønsker deg.Jeg har bunad fra øst-telemark.Er veldig fint å ha en bunad da vet man alltid hva en skal ha på 17.mai og til andre festdager.Lykke til med å skaffe deg bunad.

GAWO sa...

Første gang jeg ser den varianten av Fanabunad, og jeg syntes den var aldeles nydelig.Og du kler den perfekt. Lykke til med sparingen, og jeg er sikker på at du har bunaden i hus til neste mai.

Hobbygåsa sa...

Så flott bunad! Jeg er også slik, helt bestemt på at neste år er jeg i bunad, men så blir det bare ikke noe av! Men er det noe som det er fornuftig å investere i så må det vel være dette.

Monica sa...

Kjempefin bunad! Gler meg til å sjå bileta neste år, når du har din eigen! :)

sipusa sa...

Stå på ditt Petunia!
Dette er noe jeg virkelig synes du skal kunne unne deg, og som du sier: ungene kan ta seg sommerjobb! Det er en flott følelse å ha tjent egne penger:-)

Og hvis bilen står sparer du miljøet;-) hehe....

Lykke til!!:-D

Sylvia sa...

Så fin du var i den bunaden, da! Jeg ser at du stråler. På tide å få seg sin egen, det må du bare!

For meg holder det bare å se på, jeg er ikke noen bunadsmenneske, men synes det er en flott kulturarv vi har i den. Det er jo et kunsstykke i seg selv.

Brit-Elin sa...

åååh! eg hadde d heilt likt deg på 17. mai! eg har bunad, men den lå hjemme i skapet hos mamma. jeg var kjempelei meg og klaget nesten hele dagen til kjæresten min og kommenterte det for hver gang noen med "min" bunad gikk forbi. bunad må være den fineste drakten jeg vet om! hva med å begynne å spare på 20-kroninger? det blir en god del dersom du legger oppi alle 20-kroningene du får tilbake fra butikken! søstra mi har kjøpt alle hvitevarene på den måten :) lykke til! gleder meg til å se deg i bunad neste år ;)

Marita Bk sa...

Jeg er en stolt eier av plagget bunad og har vært det siden 1980. Det er vel bare en 17.mai siden dengang jeg ikke brukte den for jeg var meget gravid, men ellers er den på, også i festanledninger! Fanabunaden er vakker og min venninne her sør driver og syr på sin. Lykke til med årsprosjektet ditt. Du får oppdatere oss jevnlig på fremgangen frem til neste år :o)

Beate Larssen sa...

Den bunaden var skikkelig flott. Skjønner godt at du ønska dæ en slik en.

Emmeline sa...

Denne varianten har jeg aldri sett, lurer virkelig på hvorfor...? Den er helt nydelig, og faktisk mye finere enn den vanlige fanabunaden( huff stygt sagt, men likevel...) Lykke til med bunadsprosjektet ditt. Du var virkelig fin i bunad så jeg skjønner deg veldig godt!

Elins Altmulig blog sa...

Det var en nydelig bunad. Du får ha lykke til med prosjektet bunad. Den blir nok helt super på deg.
Jeg har sånn delvis tenkt på bunad til meg selv, men det skulle i så fall bli en beltestakk.