søndag 20. mai 2007

LESESTOFF

I mangel av noe nytt å lese på, var jeg å kikket i bokhyllen for å se hva jeg kunne ta med meg som nattbordsfyll til noe bedre dukket opp. Valget falt med et sukk på "Hellemyrsfolket" av Amalie Skram. Jeg husket med gru forrige gang jeg prøvde å komme i gang med den boken.. Det gikk så veldig tregt og da jeg for tredje eller fjerde kvelden på rad forsøkte å komme meg ned samme side, døpte jeg boken for "Hengemyrfolket" og ga opp hele prosjektet.
Nå må jeg revudere alle mine tanker om boken.. Det er så vidt jeg klarer å legge den fra meg. Den eneste grunnen til at jeg må avslutte lesingen hver kveld, er at boken er så tung å holde på. Utgaven jeg har er med alle fire bøkene samlet i ett bind.
Når jeg er ferdig med denne boken, kan jeg kanskje ta fatt på Da Vinci -koden igjen... Klarte ikke å komme meg gjennom den til tross for at den inneholder det meste av det jeg liker å lese... Den fenget meg bare ikke i det hele tatt.. Var rett og slett litt skuffet. Jeg hadde kanskje alt for store forhåpninger til boken på grunn av all omtalen... Nå har jeg gitt Hellemyrsfolket en ny sjanse, så hvorfor ikke Da Vinci - koden også... Noe å sove på er ikke å forakte!!
Hva leser du på for tiden? Noe du kan anbefale meg??

12 kommentarer:

Frk.Badegakk sa...

Jeg har faktisk akkurat lest Da Vinci koden og Engler og demoner. Hadde ingensomhelst sammenheng med pensum (som jeg burde lese), og det var kanskje derfor jeg syns de var bra på sin måte. Det er jo krim, og var waaaay bedre enn bøkene til Ludlum som jeg har lagt fra meg mer enn en gang... DET er tungtioppstarten bøker det.

Nå sitter jeg her med Madame Bovary. Det er pensum, og fordi jeg må lese den, så har jeg allerede avresjoner... *mumle*

Jeg kan anbefale "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede". En stund siden jeg har lest den nå, men til gjengjeld har jeg lest den en 4-5 ganger...

Heklejenta sa...

Akkurat nå holder jeg på med noen gamle bøker igjen, jeg har tatt frem Utvandrerne og Innvandrerne av Vilhelm Moberg. Jeg er halveis i den andre boken. Fengende bøker! De fleste har vel lest disse bøkene, men de kan gjerne leses flere ganger. :)
Ellers går det litt tregt med lesingen her for tiden, og jeg har mange bøker i bokhylla jeg egentlig gleder meg til å lese, det meste krim.

Ninne sa...

Hei Petunia!
Linken til Amineko-katten er som følger:

http://www5a.biglobe.ne.jp/~mite/diagram/crochetedCat.html

Oppskriften er på engelsk, og det er den best forklarte oppskriften jeg har sett noen gang! Jeg er spent på å se en liten japansk katt her etterhvert! Lykke til!

Hobbygåsa sa...

Ingenting er så slitsomt som en bok som ikke fenger, og rart er det når den tas frem igjen og bare er sååå bra. Herbjørg Wassmo er mitt tips. Alt hun skriver er bra.

Eva sa...

Enig med frk.badegakk: "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" kan anbefales. I tillegg vil jeg anbefale" Saman er ein mindre aleine". Er akkurat ferdig med den, og den var vanskelig å legge fra seg...
Da Vincikoden la jeg fra meg etter noen få sider og så filmen istedet. Kjeda meg!

9na sa...

"Svermen" av Frantz Schatzing! Kjempespennende... er kommet ca halvveis og så langt en gripende historie om en miljøkatastrofe av uante dimensjoner...

GAWO sa...

Jeg slet veldig med "Seierherrene" av Roy Jacobsen. Startet på den flere ganger og den var så stor og tung at jeg måtte sitte ved et bord å lese... nesten i hvertfall. Men da jeg omsider startet opp for n`te gang fenget den voldsomt. Verre var det med "Sofies Verden". Den verden hun befant seg i kom jeg aldri inn i. La boken tidlig fra meg. Men jeg kan starte på den igjen jeg... Nå snakker alle om Stig Larsson sin bok "Menn som hater kvinner" så den har jeg liggende klar. Begynner på den en vakker dag... når MC-været er elendig.

Frk.Badegakk sa...

Hei, bare meg igjen!
Du må lese garps bok! Glimrende av Irving!

http://www.ark.no/bark/bark03/dbaFile4457.html

Du kan lese om den her=)

HildeS. sa...

Heisann. Eg må le når eg leser det du skriver om Hellemyrsfolket. Det er det mest tragiske eg nokon gong har lese, men veldig fascinerande likevel.Det var jo ingen ende på tragediane. Men ho skreiv veldig godt den godeste Amalie Skram. Eg er likevel glad eg lever i 2007.

Bøker ja, hmm, eg har ikkje lest på ei stund, men eg likte både DaVinci koden, og Engler og demoner. Vil du le etter å ha lest DaVinci koden må du lese Madonnagåten av Knut Nærum m.fl.
Galskap:)

GAWO sa...

... glemte å fortelle deg hva jeg leser akkurat nå. Jeg fikk bok til burdagen min og den har Toralf Bølgen skrevet. Han kokken du vet...Og boken har en tittel som passer meg perfekt: "Champagne, diva og dronning": Ikke akkurat sengelektyre.

Cecilie sa...

Hei, og takk for at du var innom bloggen min:o)

Da Vinci-koden skuffet meg veldig. Kanskje fordi jeg ventet meg mer enn jeg allerede hadde hørt før jeg begynte å lese den? Hellemyrsfolket har jeg blitt anbefalt flere ganger, men helt glemt bort igjen.. Har du lest noe av Erich Van Danniken? Det er morsomt og veldig lærerikt. Vi valgte faktisk bryllupsreisen etter hva vi hadde lest i hans bøker; og reiste til bl.a Cusco-Macho Pichu.

Koselig koselig sa...

Jeg har lest Da Vinci koden, men jeg så filmen først, og jeg klarte neesten ikke legge fra meg boka. Har du sett filmen??? Jeg syns det var helt ok å ta det den veien. Så for meg den heseblesende biljakten i Paris og så videre, det ble veldig bra. Når jeg så leste den første boka til Dan Browne om samme professoren så hadde jeg masse bilder fra film og Da Vinci koden, at jeg nesten ikke klarte å legge fra meg den heller. Iskaldt Bedrag er også bra bok (samme forfatter). Ellers er jeg veldig glad i Bridget Jones bøkene og ingenting gleder meg mer enn at Helen Fielding faktisk skriver nye Bridget notiser i avisen "sin" i England igjen. jeg kan nesten ikke vente til å lese de på norsk :)
Ellers leser jeg A modern girls guide to etikette, jeg synes sånne bøker er litt morsomme jeg da.

:)

ps. Døde menn går på ski av Knut Nærum var også bra, men anbefaler deg å lese De dødes tjern først :)