onsdag 2. mai 2007

Petunias kjøkken



EPLEKAKE


Dette er en kjempegod og kjapp eplekake å lage.
Det som kan ta litt tid er å skrelle og skjære opp eplene, men det er vel verdt det.
Hva du trenger:
2 egg
1 1/2 dl sukker
1 1/2 dl melk
4 1/2 dl hvetemel
1 ss bakepulver
50 g smeltet smør
Eplebåter av 4 store epler
2 ss sukker
2 ts kanel
Eplebitene legges i en pose sammen med sukker og kanel. Rist til det har blandet seg godt og la det ligge i posen til kakerøren er laget.
Pisk eggedosis og bland i mel, bakepulver, melk og det smeltede smøret.
Hell litt av røren i en ildfastform (ca 22x22 cm) eller en rund form 22 cm. Røren skal bare dekke bunnen av formen. Ta halvparten av eplebåtene og fordel. Hell i resten av røren og fordel de siste eplebåtene jevnt utover i formen.
Hvis du ønsker kan du drysse over litt strimlede mandler.
Kaken stekes på 180 - 200 grader i ca 45 minutter.
Serveres rykende varm med is eller krem.

12 kommentarer:

Ida sa...

Fristende.... ;)

Anonym sa...

Kaken ser fristende god ut så den skal prøves,,,så takk for oppskriften.

Nitus.

GAWO sa...

Mmmmmmmmm.... fikk lyst på en bit av kaken din. Tror jeg må bake en etter oppskriften. Sikkert fin å ta med seg på tur.

mettepia sa...

Namm ånamm .Denne må prøves. Takk for at du deler oppskrift. koselig blogg :)

Heklejenta sa...

Denne høres god ut! Jeg har "tatt med meg" oppskriften. Takk for at du deler :)

sipusa sa...

Ja, den kaka ser veldig god ut.. og varm eplekake med is er jo bare herlig... *veldig fristet*!

Muffin sa...

Nam nam! Den så god ut, kanskje det blir eplekake også her i heimen til helgen?

Lise sa...

Ser fristende ut. Denne oppskriften må jeg prøve. Tusen takk.
Ha en fortsatt fin dag!

nabbmo sa...

Hei Petunia!

Så koselig at du var innom bloggen min! Jeg anbefaler deg å ikke falle for Facebook altså! Det er til å bli ør i hodet av! Er TOTALT avhengighetsskapende...

Har dessverre ikke teksten på Knutsen og Ludvigsens Matpakkesang (?), hadde den på kassett i barndommen, men borte nå...
Men jeg leita litt på nettet, og fant denne: http://home.no.net/knulu/matpakke.htm
Det var jo egentlig litt moro å finne!

Klem. klem!

grethekristin sa...

Kaken så veldig god ut.Har skrevet av oppskriften så den skal prøves,tusen takk.Ønsker deg en fin helg.

Anonym sa...

Deilig kake, men hvorfor ikke gjøre det enda enklere og bruke en epledeler, så trenger du bare å skrelle eplene? Ha en fin helg.
Christin

betty sa...

Høst - epler...det hører sammen. Denne skal jeg prøve i dag. Ser så godt ut.