lørdag 26. mai 2007

Petunias kjøkken

Disse småbollene gjør garantert suksess både hos liten og stor…

SMÅBOLLER

3 1/2dl lunken melk
100 g smeltet smør
50 g gjær
90 g sukker
500 g hvetemel
1 ts ingefær
1 ts muskat
1 ts kanel
1 ts vaniljesukker

Melken og smøret skal være ca 37 grader når gjæren røres i.
Bland i de andre ingrediensene, men melet røres i litt om gangen.
Elt deigen godt sammen og sett den til heving i ca 45 minutter.
Elt deigen så lett og del den opp i ca 20 emner som trilles ut til boller.
Etterhveves i ca 30 minutter og pensles med egg.
Bollene stekes midt i ovnen på 180 grader til de er lysebrune.
Tips! Rosiner og sukat kan gjerne haes i deigen.
Man kan også bytte ut krydderet som er nevnt over med et par ts kardemomme.
Bak gjerne dobbel porsjon for disse bollene forsvinner fort!

6 kommentarer:

Anemone sa...

Ingen over, ingen under og ingen ved siden. Hjembakte boller er bare helt *smask*.
Synes det er litt av et ork å komme igang med gjerbakst, så når jeg først setter i en deig blir den ofte 4 dobbel......og da finner jeg ut a jeg har tatt meg litt vann over hode :-) Typisk meg!
Ha en trivelig pinse.

Lisa sa...

Da har jeg bakt bollene du så varmt anbefalte og vi har nytt dem på altanen med kaffe og saft. De var bare såååå gooooode! Bakte to porsjoner og det ble ca 43 boller. Kremt...Det er 12 stykker igjen og vi er 5 personer og en er bare 3 år! Tror min mann spiste 10 stykker!
Han ser veldig fornøyd ut!

Frk.Badegakk sa...

Måtte inn å titte på sida di og se om det hadde kommet noe nytt, og nå fikk jeg lyst til å bake... men ikke noe som involverer knaing, så jeg satt å tenkte litt på banankake..hms..
Boller er nammenam, men jeg tilhører den rasen som ikke liker rosiner da. Rosiner er kun godtatt i julekake=P Men vet du hva som bør prøves? Valnøttkjerner i bolledeigen. Det var ganske så godt jah!

Petunia sa...

Valnøttkjerner hørtes spennende ut...kanskje neste gang jeg drar i gang bakemaskinen...ja, for jeg må inrømme det.. ikke så glad i å knaing selv...Lar mikseren ornde det, så er det bare plankekjøring igjen til meg...he he!

GAWO sa...

Jeg har prøvd Petuniaeplekake så det neste blir Petuniasmåboller. Knall å ha med seg boller på tur, både i sekken på ryggen og i sekken bak på sykkelen. Her må det bakes skjønner jeg.

betty sa...

Småboller er alltid godt. Her i huset blir den neppe gamle...