lørdag 9. juni 2007

Grieg e' digg!

Skolen hvor minstemann går, har hvert år en uke der de fordyper seg i et tema. I denne ”våruken” har de for eksempel lært mer om Unionsoppløsningen i forbindelse med 100 års markeringen i 2005 og de har ”besøkt” engelsktalende land.
I år ville de markere at det er 100 år siden Grieg døde og hele denne uken har alt på skolen dreiet seg om Grieg. De har besøkt Troldhaugen og hørt på Griegs musikk. Alle klassetrinnene har hver for seg øvet på et skuespill som skulle handle om Edvard Grieg sitt liv og musikk.
Minstemann har vært sånn passelig lunken til hele greien. Det har vært kult å lære om denne store komponisten som også bodde her i Bergen, men skuespill og synging er ikke det poden liker aller best. Jeg forsøkte å snakke med han om det og fortelle hvor gøy jeg syntes skuespill var da jeg gikk på skolen, men fikk bare oppgitte sukk til svar. Teaterstykket var og ble et sorgens kapittel og i min yngste sønn sine øyne, er jeg nok gammel og utdøende.
- Men hvem er det som har skrevet skuespillet da?, spurte jeg i tilfelle jeg visste noe om dette stykket.
- Nei, det vet jeg ikke, svarte han.
Og etter en liten tenkepause tilføyde han overbevisende:
- Men det er så kjedelig at jeg tror rektor må ha skrevet det….

I alle fall, om han likte det eller ei, så har de hele denne uken jobbet mot et stort mål:
”La Grande Finale”!
Foreldre og foresatte var i dag, lørdag, invitert til fremføring av skuespillet i selveste ”Per Gynt” salen i Grieghallen.
400 elever fortalte, sang, danset og spilte foran begeistrede foreldre. Alt dette var utrolig nok laget av elevene selv og sydd sammen til en forestilling i løpet av en liten skoleuke.



Trollsk stemning da noen av de eldre elevene danset til "I Dovregubbens hall"

Minstemanns store rolle i det hele var å være ”sørgende” i forbindelse med Griegs datters død. Han for så fort over scenen at jeg rakk bare å ta et bilde av ryggen på han da han forsvant ut til høyre. Det hele var over på 7 sekunder. Men som mor kjente jeg stoltheten bruse i brystet!!



Det sørgende følge hastet over scenen!

Og jeg vet hva jeg skal!
På mandag skal jeg rett i cd butikken og kjøpe Griegs samlede verker. "Solveigs sang" har hengt seg fast på hjernen....

10 kommentarer:

lise sa...

Så flott Grieg! Trolldeig kan du, det er nesten så jeg får lyst til å teste gamle kunster igjen jeg også...

Frk.Badegakk sa...

Kunne forsåvidt identifisere meg med poden din ang. skuespill. Min store rolle var å være hare og sitte i bakgrunnen på oppsetninga av Snøhvit og de syv dvergene.
Ikke visste jeg at det var harer der men...
=P

Mamman til Thomas fikk rollen som tre. Det er nesten hakket verre enn hare vil jeg si=P

Gimpelise sa...

Fin Grieg. *nikke*

Så flott at skulen fordjupar seg i eit tema. God lærdom for ungane det.

Ynskjer deg ein fin sundag. :)

GAWO sa...

..kanskje så har du fått frisket opp din lærdom om Grieg denne uken, så da var det jo nyttig alikevel :-) Jeg syntes alltid at skuespill var morsomt. Var ofte prinsesse og husker godt stykket som "Prinsesse vilikke"

Petunia sa...

Ja, jeg fikk en del mer kunskap om Grieg denne uken...absolutt!
Jeg har i alle fall ikke tidligere i mitt liv fått med meg at det var han som skrev melodien til "Fola,Fola Blakken" - og jeg som synes den melodien er så fin.
Jeg elsket skuespill og var alltid engelen i juleevangeliet. Vi var bare tre jenter i klassen og hun som var minst var alltid hyrde, hun mellomste av oss var alltid jomfru Maria og jeg raget over alle de andre som engel. Grei ordning det. Så slapp jeg å pugge replikkene...kunne dem fra året før. Litt nedtur det året vi plutselig skulle fremføre "Kardemommeby".. Fikk vinger der også
- som papegøyen fra Amerika. Men måtte synge:-P og jeg synger absolutt som en papegøye.. så jeg passet vel i den rollen også.
Men et sårt minne fra barndommen er at jeg ALDRI fikk være Santa Lucia. Jeg er mørk og naturligvis ble alltid "Blondiene" Lucia. Det skulle vært en menneskerett at alle barn må få være Lucia en gang i løpet av oppveksten. Noen som er enige???

min sin lille tue sa...

Så klart du får:)Du kommer på lista snart. De vinnissene på hobbybloggen din var tøffe. Ha en fin dag.

Catta sa...

Heisann! Så fin blogg =D
Så artig ut med Grieg :) Da jeg var mindre hørte jeg på Eventyret om Grieg av Minken Fossheim, så jeg fikk tidlig sansen for ham :) Selv om det ikke er det jeg hører mest på nå da, for å si det sånn! hehe
Ha fortsatt en super dag!
catta

Catta sa...

Hei igjen!
Takk for tipset! Leste alle kjæledyr-bloggene og satt å humra for meg selv! Du skriver utrolig morsomt, og på en så åpen måte! Er liksom akkurat sånn det er, om du skjønner! Likte spesielt godt "bad hair day"...! Jeg pleier å 'vanne' pelsen til kattene våre når de nærmest kremeres i varmen og da blir de sånn passe fornøyde og sender blikk av den herlige blandingen av skuffelse og forvirring over hvordan jeg kan såre stoltheten deres på denne måten, men virker jo som de trives rett etterpå, da! De blir mye mer 'våkne' og virker mer fornøyde...
Tusen takk for kjempekoselig komentar på bloggen min =D

Catta sa...

Er det okei om jeg linker deg forresten? :)

Anonym sa...

Sitter her og ser "fakta på lørdag" på nrk om Grieg og tenkte jeg skulle søke litt mer på nettet om han og da kom siden din opp gitt! Artig!