onsdag 18. juli 2007

En huleboers bekjennelser!

Ferien har nå vart i litt over to uker og det er ingen overdrivelse å si vi ikke akkurat drukner i luksus på hytten vår. Ting som vi tar som en selvfølge hjemme, er en vag drøm her ute.
Ikke har vi innlagt vann og doen er en kagge i kjelleren. Akkurat det siste er et skrekkens kapittel i seg selv. Den kjelleren fostrer edderkopper på størrelser med golfballer. Det er ikke spesielt kjekt å sitte der nede i halvmørke og det plutselig kommer dalene ned fra taket et vesen som mens den henger der i en syltynn tråd, som kan ryke når som helst, ser deg inn i øynene og hvisker: ”- Førstemann ut!”. Jeg pleier å vinne hver gang, så akkurat det er jo litt kjekt!




Hårvask alla hytten!

Vask av kropp og hår har ikke akkurat første prioritet… Det blir litt etter vær og vind. All dusjing er ved hjelp av en ”hyttedusj” – en beholder vi fyller med vann, pumper opp og så har vi ca 4 liter med oppvarmet vann til fri nytelse. Når mørke siger på, sniker vi oss ut i bare nettoen og så håper vi at hyttenaboene ikke har tenkt å komme på besøk akkurat i kveld! Når det er 10 grader og stiv kuling, så er ikke dette noe jeg drømmer om å gjøre. Jeg bruker flere timer på å få varmen i meg igjen. Da får jeg heller lukte litt og en fordel har jo det også. Det holder myggen borte!!
Min mann sa så beskrivende at man vet man har vært lenge på hytten når fluene flyr ut av kjelleren når man skal på do.
Lurer på hvor lenge vi må være her for få edderkoppene til å rømme….




Naust i regn og tåke


Været her på Vestlandet har ikke akkurat vist seg fra sin beste side i ferien. Det har blitt mange og lange dager inne i hytten… Fire personer, to katter og en hund på 46 kvadratmeter. Man kan bli gretten av mindre. Det er også begrensninger for hvor mange runder med
”vri åtteren” og Monopol som er gøy. For å få litt forandring, så har vi spilt barnemonopol med Star Wars legofigurer. Min mann var ”Chewbacca”, minstemann valgte ”R2D2” og jeg fikk være” prinsesse Leia”!!!



Min mann i "Chewbacca" sin skikkelse - ikke helt ulikt!

Både to og firbente har nok fått merke litt av ”brakkesyken”…
Men da er det jo kjekt med litt kos da…




Kosestund med Jølle og Todd!

Måkeungen på taket har doblet størrelsen etter at vi kom på hytten. Nå er hele kroppen snart fjærkledd og det er vel bare snakk om dager før den vil forlate oss. Den står på taket og bakser med vingene og tror sikkert den er veldig elegant. Den ligner på en blanding av struts og gribb med flygeegenskapene til en pingvin.
Det har vært kjekt med ”leieboere”, men neste år tror jeg vi vil ha hytten for oss selv. Tidlig på våren skal vi legge en ”lekeslange” på taket… Det holder hvis måkene borte. Jeg tror ikke kattene er så lei seg for det og ikke hyttenaboene våre heller. Det er mye halloi fra den lille familien….




Vi er godt over halvveis i ferien vår og jeg gleder meg virkelig til å komme hjem og få meg en skikkelig god dusj og gå på ordentlig do. Hyttelivet har jo sin sjarm og det får deg virkelig til å sette pris på ”luksusen” man har hjemme!

7 kommentarer:

HildeS. sa...

Hei på deg:)
Det høyrest faktisk ut som dåke har det veldig kjekt på hytta, ivertfall slik som du skildrar det.
Måkeungen var jo så stygg at han vart søt,hehe.
Ha ein fortsatt finfin ferie, og så får me håpe at varmen kjem til vestlandet.

Lena sa...

Hm..., høres ut som den uka vi hadde på sætra tidligere i sommer. Til tross for at vi hadde ordentlig utedo og vi dusjet på campingplassen lenger ned i bygda. Vi var 8 personer på omtrent like mange kvadrat som du nevner, takk og pris for at det var sånn noenlunde opphold så man kunne være ute!! Ellers hadde nok turen hjem kommer fortere enn planlagt er jeg redd.. Håper været bedrer seg og at dere får noen fine dager!

min sin lille tue sa...

Ser ut som både mennesker og dyr trives på hytta:)
Ang. tid for å jage edderkoppene, har jeg ikke peiling, men vet alt om lite luksuriøse doer og pumpedusjer:) På hytta hos foreldrene mine er det ei pumpe 7,5 liter, og det går akkurat:) Men ute i all slags vær er en utfordring ja, hihi.
Kos dere videre.

Frk.Badegakk sa...

Høres unektelig kjent ut det hyttelivet der. Vi var mye på hytta da jeg var mindre, og å ned til isen for å lage seg et vannhull for så å varme dette over ovn var noe som tok tid når man var 4 stk. Man fikk derfor svært ofte spøkelseskladden feelingen (med trykk på kladden) etter to uker på hytta jah...

Artig innlegg forresten=D
Vi hadde besøk av en edderkopp hinsides alle dimensjoner her om dagen, jeg ser ikke bort i fra at det var en slektning av dine medboere og at vi skulle hilse...
;)

Jeg ble litt misunnelig på den monopol spillinga deres! Prøvde å få med Thomas på quiz spill her om dagen men han nektet. Han ville ikke spille noe bokquiz med meg nei... teiten...=P

Ida sa...

Her var det "back to basic"....
Og det er sjarmerende det.
I passelige doser. ;)
Det blir nok fint å komme hjem til varm dusj osv. etterhvert ja.
Dere kan vel gjemme Monopol spillet til neste sommer.... ;)
Forstår om det blir kjappe turer på do. Det er jo egentlig ikke ett sted å tilbringe for store deler av livet på uansett. ;)
Kos dere videre på hytta.
Krysser fingrene og ber til værgudene om sol og sommer!
Nydelig bilde av naustet på holmen forresten. :)

hobbyvenn sa...

Hehe, de edderkoppene ville ikke jeg stiftet bekjentskap med nei! Vi har noen slektninger i kjelleren på hytten vår vi også, men der nede er det bare gemalen som må inn med gjevne mellomrom. (Varmtvannsberederen står der nede bl.a) Men brakkesyndromet ditt kjenner vi til etterhvert selv her hjemme, etter ørten dager med regn og "alle e`jo på ferie!"-beskjeden når barna blir bedt forsiktig om å ta en tur ut... Men på lørdag tar vi en tur på hytten, så da blir det hvertfall en forandring.. Fortsatt god ferie!

Hobbygåsa sa...

Utfra bildet ser det jo riktig idyllisk ut hvis man forestiller seg litt sol! Skulle gjerne hatt det stedet å reise til jeg.. Men uten edderkoppene, jeg får dilla av slike store feite sorte!!! Ha en fin ferie videre - nå blir det fint vær iallefall noen dager!