onsdag 11. juli 2007

Liten tilstandsrapport fra landet...

Nå har vi vært på hytten i litt over en uke…
De første dagene følte vi oss litt beleiret i vår egen hytte…
Et måkepar hadde bygget rede på taket og en av avleggerne deres hadde sett dagens lys. Nå skulle avkommet voktes etter alle kunstens regler. Her var visst alt tillatt. Kattene torde ikke gå ut uten eskorte fra oss på to ben. Hvis Todd eller Silver var så syndig å ta seg lufteturer på egen hånd, stupte måkene ned mot dem. Jeg har aldri sett kattene krype så mye langs bakken! Og ikke så fort heller! For oss på to ben, betydde det å gå ut mye skrik og skrål og stor fare for å bli truffet av en ”skittklyse”. Men som dagene har gått, så har man lært og omgåes hverandre. Kattene får stor sett gå i fred og herr og fru Måke har nok forstått at vi ikke er ute etter å skade ungen.

Den grimme måkeungen!

Den er nå litt søt da der den sitter på mønet. Pjusket og fæl og med en røst som kun dens mor og far kan elske. Den er blitt fortrolig med oss og titter nysgjerrig ned på oss når vi holder på utenfor hytten. Vi kan snakke til den nå uten at den løper til motsatt side av taket. Jeg synes den har vokst på denne uken, men enda har den bare dun på kroppen. Det skal bli spennende å se når den skal lære å fly… Håper at de første vingetakene fører den et stykke vekk fra kattenes område… Jeg tror de har mye å hevne…

Nei, vi driver ikke med barnearbeid, men litt hjelp er alltid kjekt å få.
Været har vært så som så. Det har kommet regnskurer hver dag, men vi har fått gjort litt arbeid på eiendommen inne i mellom regnbygene. Minstemann har jobbet som bare det. Vi har tidlig ferie i år, så det er ingen unger i de andre hyttene enda. Men fra helgen av blir det nok lit verre å be han om hjelp. Da ventes det storinnrykk i hyttene og husene rundt her. Masse firemenninger kommer fra Nord Norge, Østlandet og England…
Vi får håpe at solen kommer med de andre feriegjestene…
Monopol er grei tidtrøyte når et regner ute. Vi er alle tre like dårlige tapere, så det kan gå hett for seg...

13 kommentarer:

GAWO sa...

Ser ut til og høres ut som om dere storkoser dere på hytten. Litt jobbing innimellom er bra og da smaker et slag Monopol etterpå ekstra bra. Tid til kos skal en også ha. God ferie videre til dere alle.

Ida sa...

Litt av plass å hekke på.... Hehe.
Bra at dere og måkene er blitt fortrolige (og tålmodige?!) med hverandre etterhvert....

Håper at dere vinner på omgang i Monopol for hytte fredens skyld.... ;)

Fortsatt god ferie! :)

HildeS. sa...

Hei hei.
Så moro å lese om måkefamilien som har flytta inn på taket dåkas. Eg ser for meg kattane som kryp langs bakken, hehe.
Ha ein fortsatt fin ferie adle saman:o)

Frk.Badegakk sa...

Ser ut som dere har det kjempekos på sommerstedet! Måkebebisen er kjempeskjønn, selv om jeg er lykkelig over at den ikke er i min nærhet. Har hatt mine krangler med trost opp igjennom tidene, og det holder egentlig for et helt liv...

Koselig koselig sa...

Hei Petunia, jeg har en liten mat-utfordring til deg på min blogg! Håper du koser deg på hytta. Nå ser jeg faktisk sola her hos meg, det er helt sant!!!!! oj... :)

Elins Altmulig blog sa...

Ser ut til at du hygger deg på hytta, selv med litt regn og måkeskrik. Eldstegutten her har nå fått seg sommerjobb, så vi reiser ikke noen sted. Like greit i dette rare været.
En riktig god ferie til dere alle ;o)

hobbyvenn sa...

Hehe, sykkelhjelm hadde gjerne vært et nødvendig utstyr på hyttetur... Ikke enkelt å dele hus med måker, de er jo ikke så små heller da... God sommer!

min sin lille tue sa...

Så fine hybelboer dere har fått da, syntes den var søt jeg:) Ikke så søtt å bli angrepet kanskje men..
Et tips til monopoltaperen (eller taperen i hva som helst egentlig): si bare pytt-pytt. Det prøver vi febrilsk på jr her i huset. Virker noen ganger. *skratt*

Lena sa...

Må le litt av den måkehistorien, syns jeg ser kattene som kryper langs bakken!! Når vi var på hytta i Alvdal tidligere i sommer så hadde en kjøttmeis-mamma bygd rede inni veggen, de bråker ikke så mye, de 5 små ungene var utrolig søte:-) Fortsatt god ferie, håper været blir bedre snart:-)

Guri sa...

Hehe det var nok det at du sa du hadde ett navn hentet fra blomstenes verden som gjorde at jeg tippet på deg. Og så hadde du jo skrevet hvor gammel du var og bodde på Vestlandet, da måtte det jo stemme med 'Petunia' da :)

9na sa...

Hei! Fra en hytteferierende til en annen, på hver side av fjellet... Nå synes jeg vi skal sende en felles klage til værgudene!!! Dette går ikke an mere!!! Nå er det nok regn og vind!!! Det er grenser for hvor mye uvær man skal tåle og det er grenser for hvor mye inneaktiviteter som er kult! haha

Catta sa...

Ser kjempekoselig ut!!! Her hintes det mye til monopol, men jeg må innrømme at jeg syns det tar alt for lang tid og når man blir "milionær" er det så skuffende å finne ut at pengene ikke er verdt noe og at det bare finnes noen usle slanter igjen i lommeboka... Hehe ;)
Morsomt å lese om måkene!
ha fortsatt en fin ferie!

Anemone sa...

Måtte le da jeg leste om kattene. Nesten så jeg ser det for meg...