torsdag 26. juli 2007

Mitt ferieparadis!

Jeg er blitt utfordret av 9na til å fortelle om mitt ferieparadis og har gått og grublet en stund på hva jeg skulle skrive om det.
De som kjenner meg godt vet at jeg ikke akkurat er en globetrotter og bare tanken på å forlate landet får meg til å kaldsvette… Jeg er en veldig hjemmekjær person for å si det mildt…
Men skulle jeg nå komme på andre tanker og mote meg opp, er jeg egentlig ikke i tvil om hvor jeg ville reist først….




Jeg ville reist og besøkt Cornwall i England…
Vet ikke hvorfor, men jeg har i flere år tenkt at det er et sted jeg har lyst til å oppleve.
Når jeg likevel er i England da, så kunne jeg godt tenke meg å se Stonehenge også.. Disse steinblokkene satt sammen i sirkel er ganske fascinerende.


I England hadde jeg nok ikke sluppet unna en fotballkamp hvis jeg hadde min mann som reisefølge, men da ville jeg ha valgt kampen og selv om min mann hadde surnet kraftig, måtte det blitt en hjemmekamp med Liverpool.

Etter at Liverpool hadde slått ManU ned i støvlene, hadde jeg vært så opprømt at vi uten problemer hadde satt oss på første fly til Egypt . Siden min mann hadde blitt med meg, mer eller mindre frivillig for å se Liverpool, ville jeg ha sagt tusen takk ved å bli med han og opplevd pyramidene…


Oj!!! Det er jammen lett å reise på nettet!
Men hvorfor søke ut når man har det man ønsker seg rett foran nesen....

Vi er så privilegerte at vi har et lite krypinn ved sjøen… Hytten rommer ikke mye luksus som jeg skrev om tidligere på bloggen. Det er nok bare et tidsspørsmål før vi må sette i gang med å bygge nytt, men det er hele sfæren på stedet som er så fantastisk….





Sjøbodene i Havn

Engevik havn er et gammelt handelssted som for mange år siden ble fordelt på flere søsken. Min mann sin bestefar arvet et av stykkene med tilgang til sjø og der bygget han en hytte i etterkrigsttiden. Tilgangen på byggemateriell var ikke akkurat så veldig bra den gangen og det bærer hytten litt preg av.





Hytten vår er den brune som gjemmer seg bak en knaus. Her ønsker vi å bygge en hytte med litt mer plass og litt mer luksus!
Min mann har arvet det etter sin far og det er her jeg har tilbrakt de 11 siste somrene. Inne på dette lune området er det i dag 9 hytter/hus som alle er eid av min mann sin familie. Ikke alle bor her vestpå, men i juli er det et yrende liv i Havn. Det er nok dette som er mitt lille ferieparadis!

Olsok, grilling og bålbrenning i fjor sommer. Håper vi er like heldige med været i år


Hus med historie. Her bor det faktisk et spøkelse som vi kaller den hvite dame...Kom og opplev hvis du tør!
Granly er en del av gamle Havn. Hovedhuset kan skimtes i bakgrunnen. Engevik havn var ikke bare et handelssted, men hadde også gjestgiveri der "velstående Bergensborgere" ferierte...
Vel, i dag vil det si oss!!!




Det gamle handelslaget i Engjavik med reklame malt på døren. Ligger bare et steinkast unna hytten. Her var det nok folksomt i riktig gamle dager.

9 kommentarer:

rigmor sa...

Å , så nydelig ferie paradis dere eier.Skjønner godt at du vil tilbringe sommeren der.

malla-b sa...

Nydeleg ferie paradis du har det likner faktisk litt på mitt, Eg har kjøpt huset etter
mine besteforeldre.

Frk.Badegakk sa...

Jeg har faktisk sett disse steinene up-close om enn ikke så veldig personal. Fantastisk skue!
Den fotballkampen kunne jeg ha klart meg veldig godt uten dog...;) Heldigvis har jeg ingen sportsgal mann. Phu...*sukke lettet*

Misunner deg veldig denne hytta altså. Ser nydelig ut der ute!

Anemone sa...

Nydelig innlegg.
Og velkommen tilbake fra ferie kjære du :-)
Så enig, fjerne himmelstrøk og eksklusive hoteller og steder trenger ikke altid være det helt store. Husker en somer da vi hadde "dradd sønnen" rundt i halve Europa...., det var en fisketur ved fjorden (men mye makrell vel og merke) han husket som det beste ferieminne den sommeren. Tror noen ganger at barna også blir litt slitne etter all rensel i alle fornøyelsesparker. Alt for mange inntrykk, de rekker ikke ta det innoverseg, blir bare forvirret.
Hører du hva jeg "babler ivei"??? Typisk kvinnfolk !! Ha en trivelig fredag i alle fall.

Ida sa...

Man kan søke ut i verden ja. Det finnes jo så mye spennende og fasinerende.
Og dine ferieparadis er flotte steder.
Skulle gjerne opplevd noe av det jeg også...
Men, det nære, som hytta deres er nok det beste reisemålet!
Det er herlig å reise ett sted der man vet at man finner roen og der dagene er lange med familiesamvær.
Fotballkamp kan også være gøy.
Har vært på noen....Men, jeg stemmer i med "Frk. Badegakk", her i huset er heldigvis ingen sportsgale heller.... ;)
Heier selvfølgelig på Brann!
(Håper de vinner serien i år!!!!!!!) Også Sogndal da... ;)
Man er jo patriot!

Sina sa...

Kjempe flott ferieparadis! Skulle gjerne hatt et slikt sted ved sjøen...

Hobbygåsa sa...

Såå idyllisk! Men jeg kan klare meg uten spøkelser! Ja man kan drømme om reiser til det store utland, men Norge er nå et kjempefint land da - hadde vi bare hatt litt mer sol....

9na sa...

For et nydelig idyllisk sted! Virkelig et flott feriested! Jeg skjønner hva du mener, vi har også en hytte som truer med å dette ned i vindkastene, men vi liker oss her!!!

hobbyvenn sa...

Aha, er det der dere har hytte... da kjenner jeg/vi til stedet litt av omtale.. Nydelig sted forresten!