onsdag 8. august 2007

Bøllejølle!

Hunden vår, Jølle, er verdens herligeste!!! Han er snill og grei og sånn noenlunde lydig, men det er et lite minus….
Da vi traff han for første gang hos Omplassering Vest for litt over to år siden, kom han logrende mot oss og hilste så hjertelig at man skulle tro han hadde kjent oss hele livet…
Vi var egentlig bare ute for å ta en titt på han… Jeg visste ikke helt om jeg var klar for hund igjen og egentlig ville jeg ha en yngre valp... (Jølle var da 4,5 måneder)
Men som dere sikkert har forstått, så kjørte vi fra fosterhjemmet som hundeeiere…
En av grunnene til at Jølle ble omplassert, var at han ble så ekstremt bilsyk. Bare vi viste han bilnøklene, begynte han å skumme og jeg kan sverge på at han fikk et grønnlig skjær… Her var gode råd dyre!!!
Jeg tok han med meg i bilen uansett hva jeg skulle… Bare for å hente posten, (ca 50 meter å gå!), så ble han med. Borte ved postkassen tok jeg han ut av bilen og lekte litt med han, før vi kjørte hjem og fortsatte leken på tunet..
Han var med til butikken, hente unger på skolen og bare for å fylle bensin. Alle steder tok jeg han ut og lot han snuse litt rundt eller lekte litt med ballen..
Etter et halvt år, tenkte jeg at det var vel bare til å innse at han aldri kom til å bli fortrolig med bilkjøring.
Så plutselig en dag hoppet han ut av bilen uten skum rundt snuten og uten å ha lagt igjen flere liter med sikkel. Jubelen stod i taket!! Så mye arbeid og endelig resultat!!!
Men alt har naturligvis en bakside og det er minuset med Bøllejølle:
Vi hadde produsert en hund som ikke likte å være alene hjemme!!!

Han ligger og uler så sårt etter vi har gått…
Det går bra i perioder, men slik som nå, når vi har vært på ferie og han har levd herrens glade dager sammen med alle i flokken i 5 uker, da er det tøff å bli forlatt hjemme alene…
Nå har vi måtte ta i bruk telefontrikset igjen…
På en av våre gamle mobiltelefoner har jeg spilt inn følgene replikk:
- Fy, Jølle! (Pause) – Fy Jølle, ti stille!
Dette har jeg lagt inn som ringetone og alliert meg med naboen! Når Jølle uler, ringer de meg og jeg ringer opp igjen til ”Fy, Jølle telefonen”.
Da blir det ganske så stille for en stund!!
I løpet høsten er vi nok tilbake i gammelt gjenge, tenker jeg!!!

Nåja! Helt alene er han jo ikke da! Todd liker godt å holde han med litt selskap...

13 kommentarer:

min sin lille tue sa...

Telefonterror:) Det var et smart triks, godt tenkt. Og godt gjort å få ham til å like å kjøre bil, jeg vet at sånt tar tid.
Ønsker deg en fin kveld.

Lena sa...

Åh jeg smelter helt jeg, for en herlig hund dere har. Stakkars han som ikke liker å være hjemme alene, måtte dra på smilebåndet når jeg leste om telefon-trikset; kult! Han og katten får holde hverandre med selskap når han etterhvert skjønner at han MÅ være alene. Ha en fin uke videre og kos deg masse med boka du fikk i posten!

Lofothuldra sa...

Hei. Da jeg leste dette fikk jeg en god følelse for dere. For en tolmodighet og du så flott for hunden. Da jeg leste videre om telefontrikset mått jeg le. Du er jammen smart. Tenk hva en kan bruke telefonen til da.... Ha en super uke...

9na sa...

Stakar Jølle... Ikke lett å være alene nei... Og ikke lett å være bilsyk heller... Vi har en katt som blir bilsyk og kaster opp hver gang vi kjører og det er ikke lett når vi i sommerhalvåret pendler Oslo-Fredrikstad hver helg! (Det er forresten ikke lett å fange inn tre (for tiden fire - 4-) katter hver fredag ettermiddag og søndag kveld heller... Vi har ikke gjort det så enkelt for oss selv nei.

Petunia sa...

ja, det telefontrikset skulle jeg godt ha brukt på eldstemann som nettopp har kommet hjem fra syden... - Nei, fy!!! (pause) - Fy, ikke flere drinker nå!!!
Jeg har nettopp sett bildene fra turen.... strand, fest, fest, fest ,fest, strand, fest ,fest ,fest fest, bading, fest, fest osv..

organic-lizzi sa...

Ha..ha for en nydelig historie..
Den hunden er jo så knusbedårende at den eneste gang man klarer å kjefte er vel når man ikke ser han..Vi har mor og datter irske settere..og om tre uker skal datteren ha valper:-)Aldri problem å gå ifra litt når de er flere.Hils til Jølle å si han er nyyyydelig,og god kveld til deg....

Anemone sa...

Det var det smarteste jeg har hørt på lenge. MEN synes ikke du skulle skjenne sånn, skulle sankket ltt beroligende istede :-)
Kjempefin hund da. Stussa litt på navent, når jeg hørte det fikk det meg til å tenke på en liten "mopp-hund", sånn ryggsekkhund. Men navnet skjemmer jo ingen.

P.S. min hemmelige plass for sjokolade er strykeskapet, for der VET jeg at ingen av mannfolka snoker...

Rick sa...

Looks like they enjoy each others company...

Guri sa...

Hehe for en herlig hund :) Og genialt triks det med telefonen da, det skal jeg huske på når jeg en gang får meg hund :)

aPe sa...

"jølle meg" for en fin hund! Ser ut til at denne hunden både er snill og lærevillig, og med en matmor (og familie) som viser tålmodighet, omsorg og lærdom. Tror Jølle har det kjempefint jeg, klart han blir ensom...Hunder er jo opprinnelig flokkdyr, og med hele familien rundt seg i ferien hadde han det jo helt toppers. Telefontrikset er jo kjempekreativt! Det kan kanskje være godt for han å ha radioen på også? Det blir han ikke fullt så ensom.... Klem og riktig god helg!

Anonym sa...

Så smart! Det var en god ide for flere. Den skal jeg fortelle naboen min om. Hunden der er stadig lei seg over ensomheten. Tusen takk for tipset og ha en fin dag. fra Naturglede.

Petunia sa...

Jølle har radioen på når han er alene... på favorittkanalen sin P4!!!

Koselig koselig sa...

hahahahah så utrolig bra!!! Dette har jeg lyst til å foreslå til en av våre naboer her i terrassehuskomplekset, hans hund hyler sårt etter far noen ganger hører vi. Staaaaaakarrs... det var utrolig bra tenkt da :)