søndag 19. august 2007

En sommer er over....

Jeg fikk beviset for at høsten nærmer seg da jeg for et par dager siden oppdaget en flokk med gjess med nebbet vendt sørover.
Jeg hørte dem lenge før jeg så dem, og jeg fikk tid til å løpe og hente kameraet. Jeg synes formasjonen deres var så rotete der de ploget seg mot varmere strøk, men så plutselig at det var to og ikke en flokk som dro sin vei.


Det er vel tid for et lite tilbakeblikk på sommeren.
Her vestpå må det ha vært den våteste ferien i mannsminne. Vi var nesten fire uker på hytten og selv uten innlagt vann, skal jeg jammen si at vi fikk vasket oss!
Et kjært sommerminne helt fra jeg var liten, er ”reiseradioen”. For meg er det kos og ferie.
Are og Odin klarte å ødelegge den idyllen. Jeg bråvåknet første morgenen da jeg hørte dem breke i kor på luften. Ikke et vondt ord om trønderdialekten selv om jeg er fra Bergen, men det var det tilgjorte forsøket på lun humor som ikke falt i smak. Bedre ble det ikke da Alex Rosèn tok over programmet. Jeg må være allergisk mot slike hypre personer så tidlig på formiddagen. Og Alex, du gjør oss alle en tjeneste hvis du husker å ta medisinen din før du går på jobb om morgenen.
Jeg så med andre ord ikke noen særlig gode grunner til å stå opp før klokken 11!


Med det dårlige været er det ikke til å nekte for at det ble en del TVtitting og lesing.
Flere fredagskvelder var jeg virkelig alvorlig bekymret. I ”Midsomers Murders”, en serie vi hadde tittet innom ved et par anledninger tidligere, døde folk som fluer. Var det snart flere personer å ta livet av på denne landsbygden? Jeg ble utrolig lettet da jeg oppdaget at Tv2 sendte serien i reprise…
I løpet av ferien klarte jeg utrolig nok å stave meg gjennom Da Vinci – koden. Jeg må ha brukt to år på den boken. Den ga meg faktisk ingenting og var et forutsigbart filmmanus – et eneste langt gjesp.
Er det noe jeg virkelig har slukt, så er det triologien til Anne B. Ragde.
De to første bøkene, ”Berlinerpoplene” og ”Eremittkrepsene”, klarte jeg ikke å legge fra meg. Bok nummer tre, ”Ligge i grønne enger”, gjorde meg bare enda mer sulten.
Så naturlig lettlest, ukrydret og genialt hverdagslig!!
Men jeg tar det som en personlig fornærmelse mot oss lesere hvis ikke det ikke kommer en fjerde bok . Jeg er absolutt ikke ferdig med denne familien....


Litt håndarbeid er det også blitt tid til. Ikke så mye å skryte av. Bare noen bestillinger på vinnisser – i denne anledningen kalt ”Julinisser”!

I morgen begynner skolen igjen og høsten tar tak i oss. Jeg gleder meg egentlig litt. Er et høstmenneske og elsker det når vinden rusker i trærne og bladene fyker gjennom luften. Sommeren har mange vakre farger, men se på høsten da! Den gløder!!!
En sommer er over, men jeg er ikke bekymret fordi den kommer igjen til neste år!


Dette vakre høstbildet har jeg fått låne her!
Thank you, Rick!

15 kommentarer:

Lena sa...

Hm, jeg også lengter mot høst nå, bare elsker høsten! Den kjølige, klare og lyse luften, det er helt vindunderlig. Og fargene som du sier..., vakkert rett og slett. jeg er ikke så stor fan av sommeren som du kanskje skjønner, det blir fort stress syns jeg: ferie, forventninger, "oj det er sol i dag, nå må vi skyndte oss å stranden..." osv. Hehe:-)

Lena sa...

PÅ stranden skal det være gitt;-)

Virtuella sa...

Orker vi en along altså?
Bare sånn folk kan melde seg på og så kan vi heie på hverandrè?
Jeg vet hun Hobbyvenn/Venn holder på.

Virtuella sa...

Jeg laget en tråd på forumet, så ser vi hva som skjer!

Catta sa...

DaVinci koden har jeg også brukt bra lang tid på! Hihi!
Jeg er sommermenneske, men aldri har jeg vel gledet meg sånn til høsten!! Ha en kjempefin høstkveld!

Rick sa...

That picture looks familiar...;-)
I wish summer was over for us as well. I am glad you like this pic petunia! Hopefully in a couple months i will be taking more!

GAWO sa...

Du skriver så utrolig bra Petunia. Har alltid en vri på tingene slik at jeg sitter her og flirer. Synd at du ikke likte Da Vinci Koden. Den boken likte jeg så godt. Ragdeboken "sparer" jeg på. Må ha noe å glede meg til når lange høstkvelder kommer. Jeg liker høsten godt, men egentlig er jeg et Sesongmenneske. Trives godt i alle årstider.
Jeg er enig med deg at Are og Odin var lite bra for "reiseradioen". Det er godt at ikke alle trøndere er like!!

HildeS. sa...

Det har vore ein våt sommar her på vestlandet, og i dag fyrte eg i omnen og.....jaja, eg er glad i hausten med høg himmel og skarp luft også.
Er begynt å glede meg til jul...dei andre i heimen trur eg er litt småsprø, men sånn er det nå.
Eg er akkurat starta på "Ligge i grønne enger", dei to første var heilt fantastiske, Ragde skriv så levande at ein nesten kjenner lukta.
Rasmus pusen min har kroa seg saman oppi masse nytt garn i dag...hehe. Han fekk nesten ikkje plass i korga.
Ha ein fortsatt fin søndag.

Koselig koselig sa...

Ja nå er det høstlig her også! og du helt enig i det du skriver om Reiseradioen, Alex Rosen (svær i kjeften mann!) har da ingenting å gjøre der. Herremin tenkte jeg når jeg hørte han preike der, hva i f... har det rabla helt for folk i NRK nå? Han er jo ikke typen i det hele tatt. Nei huff... få han i et bur sammen med Kristoffer Skau, de to passer sammen - forfall og sånt. haha...
Da Vinci koden, sett filmen? Jeg så filmen før jeg leste boka, det ble mye bedre for meg. Men Iskaldt Bedrag har jeg ikke klart å lese ... ferdig ennå.

fortsatt god søndag.

heidiaa sa...

jeg likte veldig godt vinnissene dine jeg. Fikk meg til å tenke på julegaver som må lages.

Anemone sa...

Skal si det var et vakkert innlegg.
Lest det 2 ganger jeg nå.

Høsten er jo vakker da, levende lys og innetid. Ser du også er en ivrig leser, spennende.

Nisser, tenk kun noen måneder igjen til jul, tiden går så forb....fort...

Nå er det ordning til skolestart her i gården, gleder med faktisk til at også sønnen skal komme i normal gjenge.

Ha en fin start på uka.
Klem fra lille meg.

Ida sa...

Du har blitt litt klokere gjennom sommeren kan jeg se.... ;)
Mye godt lesestoff.
Nissene er flotte og sjarmerende.
Jeg liker høsten også.
Tømmer alle blomsterkrukker, rydder opp i hagen og trekker inn.
Den kalde, klare luften er forfriskende.
En fin årstid å gå på turer i.
Du har vel tatt deg noen turer oppover motbakken, så langt...
Men, jeg hørte at de meldte sommer noen dager fremover på lokalradioen, så jeg satser på det. Noen få sommerdager til iallefall....

Er forresten helt enig med deg, hva reiseradioen angår.
Ble meget skuffet da jeg hørte Are og Odin.
Bråkete og usakelige.
De passet overhodet ikke inn der nei....
Noen ting er hellige og bør bevares i sin gamle form, mener jeg. Alex Rosèn er hyper ja.
Uff uff. Får håper at NRK har fått noen tilbakemeldinger....
Bra at du sov om morgenene.
For til slutt kom "Lotto-Hilde" inn som proglamleder. Uten erfaring. Famlet seg ut til lytterenes ører... Kjedelig.

God mandag og uke til deg. :)

Hege sa...

Mektig imponert over alle nissene du har laget!
Ha en flott mandag, her har vi to dager til før skolen starter ;)

Sylvia sa...

De smånissene dine var bare skjønne da........
Og det flotte naturbildet!!!!!

Anonym sa...

Nei, nå kom jo sommeren igjen gitt. 25 grader og jeg sitter her og puster og peser. Savner regnet faktisk. Klar for høsten!