fredag 10. august 2007

Garnflyktning


Garnbutikken der jeg pleier å kjøpe ”snopet” mitt skal stenge…..
Jeg har vel egentlig skjønt det innerst inne en god stund. For hver gang jeg har tatt turen innom (og det er ikke så sjeldent), så har det vært mindre og mindre garn i hyllene…
”Garnhuset” har vært en av distriktets største forhandlere av garn. To etasjer fulle med alt slags garn kunne man boltre seg på. På 80 og 90 tallet veltet det inn fulle busslass med strikkedamer fra grisgrendte strøk med handleliste for seg selv og resten av bygda som ikke kunne være med på garnshoppings tur til Bergen. Noen måtte jo være hjemme og passe alle ungene, kan man vel forstå.
Så plutselig en dag da jeg skulle ned til garnriket mitt for å få litt inspirasjon, oppdaget jeg at de bare hadde garn i en etasje…
Faresignalene burde jo ha ringt allerede den gang.
Nå i den siste tiden har de kun hatt garn i en liten krok av første etasje, så jeg ble ikke særlig overrasket da jeg hørte at de mest sannsynlig kom til å legge ned.
Leiekontakten for lokale går ut i høst. Der skal gjøres plass for skolen som er nærmeste nabo og innehaveren av Garnhuset har ikke klart å skaffe nye egnede lokaler.
Ikke visste hun om hun ville drive det lengre heller. Nok var hvis nok....
Så nå blir jeg garnflykting. Må kjøre milevis for å få tak i det garnet jeg ønsker.
Kanskje jeg må hive meg på en busscruise sammen med 70 andre strikkegale damer og reise langt av sted for å få handlet.
Jeg kan jo handle garn på nettet også, men det er noe spesielt med dette å kunne klemme på et garnnøste, trekke inn lukten av ull og vite med en gang man ser nøstet, at akkurat dette er et garn du vil strikke noe av….
Jeg er virkelig lei meg. Helt oppriktig..
Jada, jeg har jo Spar Kjøp, Nille og Europris i nærheten, men det blir liksom ikke det samme….
Det eneste positive akkurat nå er at man får 20 prosent på alt garn hos Garnhuset og at de kommer til å holde åpent til butikken er tømt. Mest sannsynlig kommer innehaveren til å legge butikken ut for salg også…
Så hvis du bor i Bergen, er en ildsjel som liker garn og butikk, er jo dette en ypperlig mulighet….
Skulle noen av dere vite om noe gode nettsider med garn, så send en link til meg da.!
Jeg kan jo ikke sitte her garnløs, kan jeg???




9 kommentarer:

Iryl sa...

Uff, føler med deg *klem*

Kan jo anbefale noen nettbutikker, da:
www.maudsgarn.no
www.getknitted.com
www.handpaintedyarn.com
www.strikkinnom.no

lisa sa...

Ja, er det ikke trist... Jeg har handlet mye der jeg også, men i et siste har de aldri hatt det jeg var ute etter. De skulle bestille inn til meg, men det tok 5 uker. Giddet ikke vente på det, så jeg reiste til Åsane, men da tok jeg naturligvis en tur innom Ikea også. Det ble veldig dyrt garn!!!

Elisabeth Augusta sa...

Jamen kjære, vene Petunia da! Du har jo verdens herligste garnbutikk i Bergen, Pinnsvin Design i Jonsvollgata. Og Knappehuset har jo garn, bla annet masse Regia.

http://www.pinnsvindesign.no/

http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/knappehuset_as_avd_detaljhandel/40008254.htm

Petunia sa...

Med fare for å virke fraværende, må jeg innrømme at jeg nesten aldri er i by'n...Og hvis jeg er der, så er det for å gå på kino, spise eller besøke akvariet en regnfull søndag formiddag og da er jo butikkene stengt...
Men det er jo en god grunn til å legge lørdagshandlingen til sentrum!
Tusen takk!!!

kicki sa...

Du MÅ bare besøke to damer på Florvåg (Askøy). Det har blitt min nye favorittbutikk. Men, man har da farlige ebay også ;-)

Ha en fin helg.

Anemone sa...

Huff da...

Driftig dame du. Start opp selv.
Jeg stiller på malings dugnad for å fiffe opp butikken litt på utsiden. Tar med julie k også, hun har jo trening med maling for tiden.
Men kanskje ikke liv laga å drive den, om den blir nedlagt??

Ha en fin helg. Klem fra meg.

organic-lizzi sa...

Dette var da en trist historie:-(
Så veldig koselig ut,og det er som du sier noe spes.med det å kjenne,se..sette sammen..etc.Det blir ikke det samme på nettet.
Jeg er jo så heldig at tre minutter unna hvor hesten min nyter livet på en fantastisk stall driver kona til stalleieren import av maaaassssse italiensk garn. Hun har også butikk der:-) Nettbutikk: detmjuke.no
Fortsatt fin helg..

hobbyvenn sa...

Vi får ta en "trøste-oss-selv-tur" til Sandnes vi da Petunia... Eller kanskje du starter opp et skikkelig garnutsalg her i Fana? Det hadde vært noe det!

sipusa sa...

Åååå, så trist... føler masse med deg og sender nettklem...