onsdag 29. august 2007

Gi det videre!!


For en ukes tid siden var jeg innom butikken på vei hjem fra jobb.
Køen i kassen var lang og jeg stod nå der og stirret tomt foran meg og prøvde å få med meg forsidene på avisene.
Køen sneglet seg frem, men med ett var det helt bråstopp.
Foran meg i rekken var det en eldre dame. Alt hun skulle ha var en boks fiskeboller, en pose kaffe og en kneip, men hun fant tydeligvis ikke portemoneen sin og fikk ikke betalt. Jeg kunne se fortvilelsen til denne damen og jeg henvendte meg til henne for å spørre om det var i orden at jeg betalte… Det hele kom på under 40 kroner og jeg hadde så vondt av henne.
Hun takket forfjamset ja og fikk tingene sine med seg. Ved utgangen stod hun og ventet på meg. Hun hadde ikke klart å si noe inne i butikken fordi hun hadde vært helt på gråten, men hun ville takke meg så mye, ha navnet og telefonnummeret mitt slik at hun kunne betale tilbake.
Det hele endte med at jeg kjørte henne hjem og fikk tross mine protester, pengene tilbake.
Det var en liten sak for meg og jeg hadde ikke gått konkurs om jeg ikke hadde fått pengene, men det gjorde så godt å se hvor glad damen ble.
En liten hjelpende hånd kan lyse opp dagen for en annen.


Postbanken har for tiden en tv reklame som tar opp nettopp dette…
En ung gutt kommer glad og fornøyd ut av banken, sikkert fått lovnad om lån. I gledesrusen hjelper han en eldre dame med en tung handlebag. Damen blir naturligvis også glad og hjelper en stresset mann med å knyte slipset.
Det hele slutter der det startet og ringen er sluttet...
Jeg har tro på dette. Er man grei og hjelpsom mot andre, så er andre det tilbake mot deg også. Men i all hverdagslig kav og stress er det ikke alltid man ser lengre enn sin egen nesetipp.
Kanskje vi alle skulle gi hverandre et løfte om å gjøre noe for andre akkurat i dag? Ringe til en venninne man ikke har snakket med på lenge, passe ungene til naboen så de kan ta seg den etterlengtede turen på kino, bake en kake og ta med på jobben. Det trenger ikke være så store ting en gang. Man kan smile til naboen som man egentlig ikke kjenner eller si et vennlig ord til damen i kassen på Rema, vise noen at du virkelig bryr deg.

Jeg kommer neppe til å skifte bank, men holdningen min kan jeg gjøre noe med!
Det er fint å kunne hjelpe!
Gi det videre!!!



47 kommentarer:

lisa sa...

Kloke ord der!
Tror jeg skal ringe til venninnen min i Oslo.. Har tenkt på det i flere måneder

Brit-Elin sa...

jeg er helt enig med deg der! jeg satt faktisk å tenkte på om jeg skulle si noe om den reklamen da jeg blogget igår! så vittig :)

Petunia sa...

Ja, jeg synes reklamen er ganske god. Jeg blir glad bare ved å se den!

Guri sa...

Du har så rett :) Synes også den reklamen er fin, selv om jeg neppe kommer til å bytte bank pga den.

Petunia sa...

Jeg var faktisk ikke sikker på om det var postbanken sin reklamesnutt da jeg begynte å skrive innlegget, men så plutselig kom den på tv. Jeg hadde vært for opptatt av "budskapet" til å oppfatte hvem som reklamerte:-)

Frk.Badegakk sa...

Well spoken!=D

Jeg har ikke sett reklamen du snakker om siden vi ikke har TV, men jeg har faktisk hjulpet noen i dag. På vei hjem fra jobb så jeg ei lita jente på en 6-7 år som stod å så på to gravemaskiner som gravde i en vei. På vei ned bakken syntes jeg hun virket litt vel interessert til å være jente. Ikke for å være kjønnsdiskriminerende eller hva jeg skal kalle det, men små jenter er ofte ikke like ivrig på store gravedingser. Ikke så ivrig.
Jeg gikk bort til jenta og spurte om hun tilfeldigvis bodde oppe i den veien de gravde opp, og fikk et fort nikk fra en veldig sjenert jente. Jeg spurte om jeg skulle følge henne, og fikk enda et fort nikk. Så jeg tok henne i armen og gikk mot graverne, som gav f... i at jenta tydeligvis var livredd disse dingsene. Og jeg fulgte henne forbi. jeg synes tross alt litt bedre enn en 6 åring...

Hun fortet seg avsted uten å se seg tilbake. Men jeg husker godt hvor sjenert jeg var på den alderen, så det føltes fint for det om=)

Anonym sa...

Jeg har ikke sett den reklamen, men jeg likte dette innlegget. Verden har blitt en gjeng med egoister og det hadde trengt at vi viste litt mer nestekjærlighet.

min sin lille tue sa...

Sitter her og smiler jeg:) Det er jo så lite som skal til. Og så blir man jo glad selv også når man gjør noe fint for andre.
Jeg har visst ikke fått med meg denne reklamen jeg, men husker nok innlegget ditt når jeg ser den.
Nå skal jeg snart i gang med å strikke sokker:)
Ha en fin kveld.

Marie sa...

Eg smelta heilt av den reklamen. Eg tenkte at det må vera ein av dei beste eg har sett. Der er så mykje tullereklame, men denne var til ettertanke. Eg hugsar eg hjelpte ei gammal dame over gata ein gong eg var ganske ung. Ho takka og sa at eg måtte setta pris på at eg var ung og lett på foten. Eg har aldri gløymt denne dama. Ho Gjorde meir for meg enn eg gjorde for henne.

Ida sa...

Ett nydelig og varmt innlegg i nestekjærlighetens tegn! :)
La oss gi det videre ja!
Ett eksempel til etterfølgelse, i kassakøen.
Det er ikke alltid det skal så mye til heller for å glede noen andre.
"Hvis man vil ha venner, må man dele", pleier jeg å si til ungene.
Takk for at du delte fine ord og tanker med oss andre i dag. :)

9na sa...

Jepp! Du har rett! Jeg skal prøve!

mona sa...

Fine tanker og fint innlegg !! Hadde alle tenkt som deg,ville verden vært et mye bedre sted :) Jeg prøver å gjøre nettopp som du sier,og syns selv at jeg er blitt ganske så flink....men da er det desto verre å få et surt blikk tilbake,når man vil hjelpe,da blir jeg litt oppgitt....men,men...vi er jo forskjellige,å må vel respektere det. Men et smil skulle vel ikke koste allverden....? Jeg sier da hei til både postmann og "søppelmann",men kassadama på REMA 1ooo har jeg gitt opp,etter å ha sagt hei i snart 4 år,og hun enda ikke har hverken smilt eller svart,etter min mening er hun på feil plass !!!! Så det så :) Huff,nå ble det mye syting her,gitt ! Kos deg iallefall,så får vi tenke på innlegget ditt,litt hver dag....... :)

Mariannes Kort og Stempling sa...

Kloke ord! Kunne bare alle leve etter dem så.....
Takk for koslige ord i bloggen min.
Klem fra Marianne

GreteR sa...

Veldig bra dette innlegget.
Som du seier, det er ikkje alltid det er så mykje som skal til for å gjøre dagen betre for andre. Og det er jo ein vinn-vinn situasjon, ein får jo også ein betre dag sjølv.

Anemone sa...

"Den største glede men kan ha,
det er å gjøre andre glad".

Det lærter vi på barneskolen, og har fulgt meg videre gjennom livet. Viktig og en føler seg betydningsfull. Noe vi alle bør leve etter.

Historien din ga meg gåsehud. Snill du Petunia :-)

Skal derfor få en ekstra stor klem fra meg i dag.

sipusa sa...

Flotte historier, det hjelper å hjelpe og får man ikke annet tilbake er jammen vitenen om å ha gjort noe fint for en annen person nok synes i hvert fall jeg:-D

Catta sa...

Enig med deg!!!
Det er en film som heter "pay it forward" som tar opp nettopp dette. Det er en gutt i tolvårsalderen som får i oppgave av læreren å gjøre noe som kan gjøre verden til et bedre sted. Han legger fram en ide om at han kan hjelpe tre personer som igjen hjelper tre personer hver osv.
Det var en lærer jeg hadde som fikk oss til å se den, og samtlige i klassen (selv "de tøffe") satt der med tårer i øynene.
Det er en av de fineste filmene jeg vet om og anbefaler den sterkt!!!

Her har nervene til konfirmasjonen begynt å melde seg ja! Alt fra å snuble i trappen til alteret til å glemme å pusse tenner!... Hoff!
jeg gruer meg veldig til å knele, for knæra har ikke noe muskler, så når vi øvde falt jeg over alteret! Samtlige i rommet (inkludert meg) fikk latterkrampe over den komiske situasjonen! Haha :D
Det blir koselig å holde selskap etterpå også, men gruer meg litt til at det skal komme så mange mennesker bare for å erklære at jeg er konfirmert! Håper de drar for å møte hverandre også!

Ha en fin dag!

GAWO sa...

Et velskrevet innlegg som gir oss noe å tenke på dette.
Jeg oppdaget en kollega som hadde det så travelt idag på jobb og så hjalp jeg henne. Den hjertelige gode klemmen som jeg fikk som takk varmet meg virkelig. Det er en glede å hjelpe når hjepen blir godt mottatt og det blir vist at det blir satt pris på .

Rick sa...

))HUGGSS((...;-)

Mrs. Darcy sa...

Den reklamen blir jeg i godt humør av, og innlegget ditt var god lesning :-)!
Tror jeg skal bake en kake i kveld, som jeg kan ha med på jobb i morgen...

Anonym sa...

Ingenting er som å glede andre. da blir man glad selv også.

9na sa...

Hei igjen! Takk for kommentaren! Ro? Ja, egentlig, fordi jeg stresset i gang for to uker siden og da fikk vi gjort masse på en gang og etterpå har jeg dosert passe mengde gjøreting per dag og har altså hatt fri siste uka... Men endel ting kan ikke gjøres før til slutt, så i morgen skal jeg bake tre kaker og kjøpe blomster og lage oppsatser og pynte bord... Men jeg har hele dagen så det går fint!

Heidi sa...

Hei. Kom innom bloggen din via Catta's, og må si at du har helt rett. Jeg har også sett filmen "Pay it forward", og den var veldig fin samtidig som den var utrolig trist. Linker deg jeg, og håper at det er greit. Si i fra hvis det ikke er det!

HildeS. sa...

Dette var fine ord til ettertanke.
Eg har ikkje sett den reklamen, men det gjere eg nok snart.
Eg prøver å leve etter at "ein skal vere mot andre slik ein vil dei skal vere mot deg sjølv". Ikkje alltid eg får det til, men...
Ha ein fin kveld:)

Hobbygåsa sa...

Ja et uventet smil er verd mye. Noe å tenke på i en stresset hverdag.

Tittei sa...

Det du sier er så viktig! Og vi glemmer det. Hele tiden.
En iskald vinternatt for to år siden var jeg på vei hjem fra en venninne. Det var for en gangs skyld snøvær. På vei bort til bilen møter jeg en ung gutt, kanskje fjorten femten år gammel. Han spør meg hvor mye klokka er. Halv ett, svarer jeg. Og så går han. Jeg blir stående og se etter han. Han var tynnkledd og det var altfor seint å være ute og ikke vite hva klokka var. Da jeg kom til bilen hadde dørene frosset og jeg kom meg ikke inn i den. Jeg returnerte til venninnen og fik tips om at jeg kunne prøve bakluka. Det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg gikk tilbake mot bilen og møter på den unge gutten igjen. Han spør igjen hvor mye klokka er. Kvart på ett svarer jeg. Jeg kom meg inn i bilen og satte nøkkelen i tenningen. Så ble jeg sittende. Ser meg rundt etter den unge gutten. Begynner å tenke, ikke så opptatt i mine egne små problemer lenger. Hvor gikk han, hadde han et sted å gå til. Var han trygg? Så mange vonde muligheter åpnet seg på rekke og rad.
Jeg har alltid levd etter prinsippet at det er alltid bedre å bry seg en gang for mye enn en gang for lite. Denne gangen følte jeg at jeg virkelig sviktet. Den unge gutten vil alltid vandre hvileløst rundt i snøen i mine tanker.

Petunia sa...

Jeg oppfordrer alle til å gå inn på Catta sin blogg http://cattasverden.blogspot.com og hente "Blogger Friends" knappen der....

RedRobin sa...

DET var kloke ord!

Sylvia sa...

Å, for en herlig historie Petunia! Det er så lite som skal til for å glede et annet menneske! Selv har jeg vært premenstruell den siste uka, så jeg har nok ikke vært så mye til hjelp der, nei!

Og den reklamen har jeg også lagt merke til. Den er bare såååå herlig.
Man kan redde dagen for mange med et smil!

Petunia sa...

Ved å hjelpe andre eller rett og slett å være et bedre medmenneske, så blir man glad selv også..Ikke slik hoverende "se hva jeg gjør" glad, men man får en skikkelig "godgod" følelse...

hobbyvenn sa...

Så enig, så enig. (Leste det for andre gang i dag..) Prøver å leve etter dette jeg også.
Du skriver så flott petunia! Rekker ikke hente blogger Friends knappen i dag, men lover å ordne det i neste uke!

Anonym sa...

Takk for påminnelsen. Dette lærte jeg av en nabo for mange år siden. Jeg trengte hjelp noen dager og naboen stilte opp som alltid. Da alt var gjort, ville jeg gjøre opp for meg.Da svarte hun: "For noen år siden hjalp noen meg, og jeg fikk aldri gjort gjengjeld. Da begynte jeg å tenke. Jeg kan jo hjelpe andre istedet. Så nå har du fått gratis hjelp. Nå er det din tur. Så blir det en sirkel og alle får nyte godt av hverandre. Sisten, du har`n!"Ha en flott fredag med mange gode tanker fra Naturglede.

Dolci sa...

Sitter med klump i halsen her. Det er så godt å høre om at andre hjelper andre! Det er noe vi alle bør gjøre, og alle bør leve etter!

Lena sa...

Dette er så sant så sant, man kunne vært mye flinkere til å strekke ut en hånd... Tar det til meg og ønsker deg en kjempefin helg:-)

Elisabeth sa...

Jeg ville nok også hjulpet damen, får så lett medfølelse for de eldre som må klare seg i samfunnet nå i dag. Tror at ting går for fort for dem, det er ikke tid til å prate og nyte ... Den reklamen du nevner synes jeg er så fin, selv om ikke jeg heller vil bytte bank av den grunn :) God helg til deg...

Bente a.k.a. Nusken sa...

Et nydelig innlegg om en viktig ting. Verden blir et bedre sted å være hver gang noen gjør noe for andre.Prøver å bruke dette i jobben min,er i serviceyrket. Er ikke alle kunder som er like hyggelige,men noen ganger får man en liten prat,et smil og en latter, og kanskje en ny venn...

organic-lizzi sa...

Flott innlegg. Det er så lite som skal til for å glede en annen..
Det eneste av de tingene du nevnte som ikke fungerer her på Nesodden er å smile eller slå av en hyggelig kommentar på butikken. De ser på deg som om du skulle vært litt "crazy"eller rett og slett dum... Derfor vurderer jeg sterkt å få med mannen på flytting når tiden er inne.
Nydelig helg til deg...

Elisabeth Augusta sa...

Det er så rett, takk for oppfordringen.
Godt å bli minnet på det.

Kjersti G. sa...

Så snill du var, og sikkert er. Å for en flott følelse det må være å kunne hjelpe. Slik skulle vi ha gjort alle og en hver.

Petunia sa...

Til lunsj leste jeg på melkekartongen en "reklame" for noe som Tine og røde kors kaller "Overskudd til å hjelpe". Du kan lese mer hva dette går ut på på denne siden: www.tine.no/hjelp/

lizz sa...

Jeg leste dette innlegget for noen dager siden og i går satt jeg barnevakt for naboen sine barn. Vet de voksne har slitt litt i det siste og jeg tibød meg "tilfeldig" på fredag og ta ungene deres over på liggebesøk... De ble kjempeglade og å se de takknemlige ansiktene deres i dag da de hentet ungene... det gjorde godt for meg også. Og ikke bare det ungene har kost seg og neste helg får vi en liten fri kveld siden naboene gjerne ville gjøre gjengjeld, selv om deg ikke var helt meningen min.
Det gir overskudd å hjelpe for å snu den setningen tine bruker på melkekartongene......
Ha en fin søndag. Petunia og takk for at du tok opp dette temaet...

Anonym sa...

Virkelig et innlegg til ettertanke

Anonym sa...

Godt sagt!

Det er en god reklame Postbanken har der, med morsom musikk i bakgrunnen. Lurer forresten på hvem som spiller den musikken?

Pay It Forward er en film du absolutt må se!

berit sa...

Jeg er pasient venn på et sykehjem. Det er utrolig så mange eldre mennesker som sitter der og bare en gang, ja kanskje toppen en gang i uken, får besøk av noen i familien. Jeg har et par stykker som jeg titter innom to ganger i uken (en gang til hver av dem)og det er koselig for meg også. Mange eldre mennesker sitter på masse kunskap og erfaringer det er verdt å lytte til. Jeg koser meg hver gang med håndarbeid og gode historier.

Anonym sa...

Dette rørte virkelig! Tårer i øynene! Snufs. Mye å tenke på her. Vi blir beveget når vi leser det, men så går det en stund og så har vi ikke blitt noe bedre. Det er så lett å si at vi skal, men å virkelig gjøre noe???

Anonym sa...

Ta en tur innom www.gi-det-videre.no så er det enkelt!

Anonym sa...

Musikken til reklamen er Blondie - Heart of Glass

I "sjokolade" er det Number Seven Deli - Sweet Strawberry Wine