mandag 3. september 2007

Valgets kvaler...


Tiden går og det er plutselig bare en uke igjen til kommunestyre og fylkesting valget…
Egentlig hadde jeg ikke tenkt å ha noe innlegg om valget her på bloggen min… Synes andre kunne ta seg av den oppgaven. Jeg vil egentlig at bloggen min skal være enkel, snill, grei og ta opp helt hverdagslige ting i livet mitt…
Det er akkurat på dette siste punket, jeg blir nødt å ta med litt politikk her også …hverdagslivet mitt….ting som opptar meg…
Jeg har aldri vært så i tvil om hva jeg skal stemme som denne gangen. Jeg har ikke alltid vært helt skråsikker, men de gangene jeg har vært i tvil, har jeg satt meg litt bedre inn i tingene og det partiet som jeg følte best ville ivareta mitt syn og mine verdier, fikk min stemme.
Snakk om å brenne seg.
De siste koalisjonsregjeringene vi har hatt, har virkelig ødelagt den taktikken min.
Her velger du et parti for de verdiene de står for, i valgkampen vel og merke, og som har de samme fanesakende som deg, og så opplever du at de selger nettopp din fanesak, kjempebillig, for en annen fillesak rett etter de har kommet til makten. Snakk om politikerhorer.
Hadde vi holdt på slik i vanlige arbeidslivet, så hadde vi fått sparken, fått arbeidstilsynet på nakken, gått konkurs. Men neida, politikeren de mottar lønn for å lyge…. Er det ikke noe som heter et æresord lenger?
Det er jo egentlig litt positivt at det er en valgrunde annen hvert år. Så får vi i alle fall ryddet litt opp i krokene. Og det er et par partier som definitivt ikke får min stemme…
Det frister litt å bli sofavelger i år, må innrømme det, men jeg vil jo også gjerne være med å påvirke bestemmelser som blir tatt i nærmiljøet mitt.
Jeg ønsker fortsatt å ha troen på at hver stemme betyr noe og at vi velgere blir hørt.
Men det har aldri vært så vanskelig som i år…..

24 kommentarer:

lisa sa...

Jeg er også sånn i tvil. Jeg jobber i helsesektoren og her er det nok å ta tak i... men alle lovnader før valget, er stort sett bare tomme ord i ettertid.

Anonym sa...

Har bestemt meg for å ikke stemme i år som en stilletiende protest. Er møkk lei alt valgoppgulpet i media...

HildeS. sa...

Hmmm, stemme, ja. Det er vanskeleg, og er veldig usikker på kven eg skal stemme på, men må snart bestemme meg.Lett er det ikkje, men eg synest me må bruke stemmeretten vår.
Men avogtil kunne eg kringlevridd politikerane som lovar og lyg...
Ha ein fin kveld.

sipusa sa...

På den andre side... det var verre under den forrige koalisjonen... jeg er fremdeles rød, dt tar litt tid å rette opp løpet... dessuten har de jensemann å stri med og nå har visst jeg avslørt meg grundig men det er helt ok:-D

min sin lille tue sa...

Å, sånn tenker jeg også, har lyst til å la være å stemme fordi det alltid blir endringer etter valget, men syns liksom jeg må gjøre plikta mi også. Tiden vil vise, jeg er ikke sikker ennå jeg heller.
Men det som er sikkert, er at NÅ er jeg i gang med sokker.
Ha en fin kveld.

Anemone sa...

Du har skrevet det jeg har tenkt.
Dessuten blir det jo nesten ikke forandringer, de gir løfter og de lover. Bare rot her til lands...

Anemone sa...

Virkelig et vakkert høst dikt foressten. Takk for opplevelsen.

Marie sa...

Eg har lyst å kaste inn ein liten branndakkel eg... Det er mange sektorar som treng penger, mange gap å fylle. -Men det er ikkje rett å seie at ingenting blir gjort. Det er heller ikkje rett å seie at alt er berre rot her i landet. Eg trur at dei fleste som vel å bruke ein stor del av tida si i politikken i utgangspunktet gjer det fordi dei har saker dei brenn for. I praksis er det ikkje alltid like enkelt. Dei lovar nok litt meir enn dei veit dei klarer å halde. Der er ein pott med penger som skal fordelast og når ingen parti har fleirtal har dei ikkje andre val enn å inngå kompromiss. Nå er eg slett ikkje einig med mange val dei gjer eg heller. Synest berre det må vere litt meir nyansert.
Eg skal stemme uansett om eg tar "feil". Stemmeretten er dyrebar for meg! Ikkje alle land har det demokratiet som me har. Eg bør kanskje føye til at eg ikkje er politikar sjølv, sjølv om eg har hatt namnet mitt eit stykke nede på ei liste nokre gonger. PÅ ein liten plass blir dei fleste involverte på ein eller annan måte.
Media si handtering derimot kunne eg sagt mykje om, der dreier det seg kun om å lage "sirkus".
Lukke til med å finne det partiet som er verd di stemme og GODT VAL!

Marie sa...

Uff, feil igjen... Brannfakkel...sjølvsagt...

Olstad sa...

Vanligvis følger jeg nøye og vel med på valgsendinger men i år.... jeg er vel møkkalei eller orker ikke engasjere meg. Men jeg skal stemme det gjør jeg bestandig, men det er jo en hel uke igjen...

Marie sa...

Eg må berre få seie ein liten ting til så du ikkje missforstår. Det eg skreiv er meir eit innspel til kommentarane her på sida enn sjølve innlegget ditt. Ha ei fin veke! Klem frå Marie

Sylvia sa...

Jeg er også veldig i tvil, og sa til mannen min at jeg ikke kom til å stemme. Men så sa han at hvis jeg stemmer, så hjelper det kanskje på at det partiet vi IKKE vil ha til topps ikke kommer til topps...............noe å tenke på!

fryd45 sa...

så sant som sagt
valgets kvaler er jo det samme hver gang bare andre saker
ikke vet jeg hva jeg skal velge

Ida sa...

Bra at du engasjerer! :)
Likte posten din.
Mange tanker som flere går med tror jeg.
Men, jeg skal uansett bruke stemmeretten min!
Det hjelper ikke å sitte hjemme...

Malinken sa...

Ikke så lett nei, og valgflesket freser like godt i år som ellers. Store ord og løfter som aldri blir noe mer enn nettopp det.*sukk*
Tror jeg har klart å bestemme meg, men helt sikker er jeg ikke. Begynner å bli lei hele valget nå, men stemme skal jeg uansett.

Anonym sa...

Jeg vet hva jeg skal stemme. Det samme som jeg alltid gjør. Det partiet som ligger meg nærmest.

Hulda sa...

Hei igjen! Takk for hilsen på butikkbloggen min! :) bare link i vei, du. :) linker gjerne til deg også. Håper du kommer innom meg på min "ordentlige" blogg også. :) http://huldals.blogspot.com

Petunia sa...

Kjekt med så pass mange kommentaret på dette innlegget mitt. Var litt usikker på hvordan det ville bli mottatt... Klart man skal stemme. Det er enda noen dager igjen til å finne ut av tingene på!
Ha en fin dag!!!

GAWO sa...

Jeg er i tvil... men skal i hvertfall stemme. Så fint at et innlegg om valg engasjerer og kommentarene "hagler" inn til deg Petunia.
Jeg lurer på hvem som har stått modell til den fine tegningen din. Den illustrerer så godt dette valgt ..og hvordan mange føler det

Catta sa...

Hoff... Ja, kan forestille meg at det er vanskelig... Jeg får heldigvis ikke være med før om fire år, jeg! Hadde jeg vært tre dager eldre ville jeg fått stemme på neste (er født 3. januar 1992) valg...
Ved forrige valg satt klassen min og jeg ombord på en t-bane i 08:00 tiden om morgenen, og da satt det en gammel mann der som gjorde narr av absolutt alle partiene! "Ape-Partiet" og "Kr-a-f-se-partiet" I tillegg til det rakket han ned på alle damer... Tydelig at det er mange meninger ute å går!

Lykke til med valget! Ha en fin ettermiddag!

@tone sa...

Vel, uansett kor vanskeleg det er så håpar eg flest mulig brukar stemmeretten.
Det er skummelt låg valgdeltakelse, særleg ved fylkestinget. Vi lir litt dei samme kvalene som nok politikerane gjer.

MEN sant, vi fyller urnene likevel!?

Petunia sa...

For ordens skyld må jeg bare tilføye at det ikke er meg som har tegnet tegningen. Den dukket opp da jeg "googlet" på ordet VALG og søkte etter et bilde....
Så jeg vet ikke hvem som har stått modell jeg...

berit sa...

Jeg synes alle skal bruke stemmeretten sin. Ellers så har man ingen god grunn til å syte og klage.
Stem på mandag!

Anonym sa...

Obs valget ja! De var no der også ja. Har ikke bestemt meg, men skal ikke være sofasliter. Da kan jeg ikke gå rundt å klage etterpå...