onsdag 10. oktober 2007

Jølle til unnsetning...

I dag kom telefonen…
Telefonen min mann aldri trodde ville komme, men som jeg har småventet på siden juni…
Ikke det at jeg har tenkt på det hele tiden, men jeg har trodd på at de ville ringe en gang.

Middagen ligger tungt i magen og jeg sitter der i sofaen og funderer på om jeg skal strikke eller ta en liten høneblund. Min mann lager snorkelyder allerede, så jeg bestemmer meg for at en liten dupp ikke er så dumt.

Da ringer telefonen….
-Hei, det er fra dyreklinikken….
- Hei!!!???
- Vi trenger blod. Med en gang!!!

Det er bare til å hive seg i bilen....

Som jeg har fortalt tidligere, så er Jølle blodgiverhund. Og nå skal vi endelig ut på ”oppdrag”.
Etter 20 minutter sitter vi på et undersøkelsesrom og Jølle får en kanyle i foten.
En liten valp har spist rottegift (mest sannsynlig) og trenger nytt blod for å overleve…
Han trenger Jølle sitt blod!
Jølle er kjempeflink og synes det bare er artig at så mange pusler og steller rundt han.
Jammen bra han er så glad i kos siden blodet renner litt sent og det hele tar litt tid.
I to omganger tapper dyrlegen blod og løper mellom oss og valpen….
Til slutt er vi ferdige og kan forlate dyreknikken... Tilbake sitter to bekymrede hundeeiere og en liten valp som kjemper for livet.
Jeg håper virkelig valpen klarer seg...
Det gir en god følelse av å ha kunne helpe litt i alle fall...




Det skjedde noe nesten hele tiden, så det var ikke så lett å få tatt bilder. Dette knipset vi med mobilen i pausen mellom blodtappingene.


Her er Jølle ferdig og få lov til å ta en liten titt på det rare som stikker ut av foten.


Så skal kanylen fjernes og vi får lov til å gå... Jeg kan vel trygt si at Jølle bestod prøven som blodgiver. Han er ikke spesielt redd for dyrleger og så lenge noen gidder å snakke med han, så er han klar for det meste. Litt ekkelt var det da dyrlegen barberte foten, men pytt, det gikk fort over. Han viste en engels tålmodighet og jeg kunne ikke vært stoltere av han om han var min egen sønn!
Godt jobbet, Jølle!


Om hvordan Jølle ble blodgiver, kan du lese her og her ....


17 kommentarer:

HildeS. sa...

Gratulera med overstått og vellukka første blodgivaroppdrag.
Jølle må vere verdens mest tålmodige og snille hund. Det var spennande å lese om dette, og eg håpar det går bra med kvelpen.
Ha ein fin kveld:o)

Fru P sa...

Så flink han er da =0)
Også er det veldig godt å vite at man kan hjelpe noen som trenger det... High five til Jølle!!!

Anonym sa...

Har aldri tenkt på at hunder også kan være blodgivere, men det trengs selvfølgelig det også.Flink hund du har da. Håper han får en fin kveld sammen med deg. Fra Naturglede.

Ida sa...

Jølle passer nok perfekt til dette "kallet" ja. :)
Håper han fikk en godbit etterpå da.... ;)

Monica sa...

Så flink han er! Det hadde ikkje vore Reico som fann seg i dette nei. Han ville jo ikkje ein gong opp på vekta til dyrlegen, han. :)

hobbyvenn sa...

Så flott at Jølle kunne være til hjelp! Håper det gikk bra med den lille valpen...
Her i huset er det en kamp å få dyret til veterinæren. Har hatt flere hunder i mitt liv, men en sånn pyse som denne har jeg sldri opplevd! Hun piper og knurrer om hverandre, og syter i lange stunder etterpå uansett hva dyrlegen gjør... Blodgiver er nok det siste denne lille søte pysen kan brukes til. Men hun er nå en herlig liten dame uansett. Godt det finnes tøffinger som Jølle!

Petunia sa...

Jølle er egentlig en diger pyse, så det er litt artig at han takler dette så greit. Men han har aldri gjort noe vondt hos dyrlegen, så det forbinder han bare med kos og godbit.
Jeg har hatt hunder som har begynt å sutre i bilen lenge før vi har kommer frem til dyrlege...vi bare kjørte i samme retningen...
Jølle fikk masse godbiter hos dyrlegen og vi fikk ekstra næringsrikt fòr med hjem... I dag har han hatt en kosedag med bare en liten rusletur.
Jeg fikk en mail fra dyreklinikken i dag med tusen takk for hjelpen i går, men at det dessverre det var litt for tidlig å si hvordan det kommer til å gå med valpen. Men vi krysser fingre og poter for at den vil klare seg...

9na sa...

Ååå så flink Jølle-gutt!!! Tøffing han der... Får dere vite hvordan det gikk med valpen da??

hannepanne sa...

Visste ikke at hunder ga blod også, men det er jo logisk. Kanskje katten min kan brukes. Hun elsker dyrlegen sin.

Anemone sa...

Så rørende et innlegg.
Sitter her med gådsehud jeg nå.

For noen mennesker dere er,
og for enn hunde-venn !!

Petunia sa...

Når det gjelder Jølle som blodgiver, så vil jeg ikke heve meg selv opp til noe "hellig"...Jeg gjør det fordi det et behov for hundeblod og fordi jeg OGSÅ tenker litt egoistisk... en gang kan det være min hund som trenger hjelp. - Og så gir det jo et par goder som en skikkelig sjekk hos dyrlegen en gang i året og gratis vaksine så lenge han er blodgiver. Men til mitt forsvar, så må jeg si at dette fikk vi vite om etter han var godkjent. Vi får også gratis fòr fra Hills, men det er tidsavgrenset. Men hadde Jølle vært redd hos dyrlegen så hadde jeg ikke latt han gjennomføre det. Så lenge han ser på det som positivt og gøy, lar vi han gjøre det. Når han blir stresset av det og ikke vil, da lar vi han slippe...

GAWO sa...

Det er gutten til mor det! Tøffingen. Helt utrolig at han tar dette så rolig. Og så fantastisk da at en liten hvalp kanskje kan bli frisk igjen. Har hunder blodtyper? Og vet du Jølle sin?

betty sa...

Flink hund! Og så lurt med "blodhund".

Berit sa...

Så flott at det er "blodhunder", og kan komme andre til unnsetning når det trengs. Har aldri hørt om det en gang, ikke sett oppslag hos dyrlegen der vi går. Tror ikke vår hund, Laika, hadde vært med å det frivillig, hun sjelver når vi går inn døra til dyrlegen, og vil ut i bilen igjen.
Håper det går bra med den lille.
Ha en fin kveld

randi K design sa...

For en snill liten hund du har... En av mine ble operert i gaar, trengte jeldigvis ikke blod..
Texas er stort sett flatt og "hotter than Hell", men der er andre ting ogsa, som lange sandstrender ved Mexico gulfen, flotte naturparker i soervest mot Mexico. Her finnes absolutt oerkenlignende omraader og kaktuser. Jorden er mange plasser leire, og saa toerr av mangel paa vann at den slaar brede sprekker. Proev aa plant et tre... jorda kan vaere som sement.I oest store skog omraader.
De lodottene som du nevnte er nok Tumble weed, som starter som en plante, men kan blaase milevis avgaarde paa disse oede omraadene, spesiellt i vest Texas.
Ha en fin helg!

organic-lizzi sa...

Du for en tålmodig,skjønn hund dere har.Sterk historie.. Håper valpen greide seg.Skikkelig trist måte å miste den på i tilfelle..

Helene sa...

Ååå, så fliiink!!