tirsdag 16. oktober 2007

Lodott til besvær

I disse førjulstider der strikkepinnene klirrer og vaskemaskinen produserer tovede nisser, sokker og votter for harde livet, så har jeg en historie, selvopplevd, til skrekk og advarsel….
I fjor hadde jeg storproduksjon av vinnisser og vaskemaskinen fikk virkelig kjørt seg…
Jeg synes jeg var veldig flink til regelmessig å sjekke etter om det var lo og diverse i pumpen. Men naturligvis så nektet vaskemaskinen å starte en dag.
Jeg gjorde de vanlige kontrolltingene, men ingenting hjalp og innså at her var det bare til å ringe til reparatør. Dette var en torsdag og reparatøren lovde å komme og ta en titt uken etter… Kanskje.
Vel en liten uke skulle jeg klare meg uten vaskemaskin. Min mor pleide alltid å stille velvillig opp når slike uforutsette ting hendte og å slippe og vaske noen dager ville bare være luksus.
Jeg hørte ingenting fra dem i løpet av den uken og sent på fredagen ringte jeg servicekontoret og spurte hvor de ble av. De hadde naturligvis glemt meg, men lovde komme på mandag…
Mandagen gikk, men nei… ingen reparatør. Nå hadde jo haugen med nisser og diverse som skulle toves vokst betraktelig (det er utrolig hvor god tid man får til å strikke når noen andre tar all klesvasken for en!) Et lite øyeblikk lurte jeg faktisk på om oppvaskmaskinen ville klare brasene med å tove….
Tirsdag morgen ringte jeg servicekontoret, lettere hysterisk, og la ut i det vie og det brede om hvor mye skittentøy en familie på 5 produserer og hvis de ikke kom snart, så måtte vi kjøpe nye klær… Da fikk jeg snakke med servicemannen personlig…
Han hadde det veldig travelt og ville bare høre med meg om hva som var problemet og om jeg hadde sjekket pumpen skikkelig.
Naturligvis hadde jeg det. Herregud, jeg er da ikke dum.
Servicemannen var engelen selv og lovde å stikke innom meg på veien hjem fra jobb…
Jeg kunne ha omfanget han da han ringte på og jeg viste raskt veien ned til vaskerommet.
Han prøvde å starte vaskemaskinen, men der var det ikke noe nytt. Så bøyde han seg ned med et skrujern og en lommelykt og jeg forsøkte å se hva han gjorde… Etter et par sekunder snudde han seg og holdt opp noe rødt og lite… Jeg kommer aldri til å glemme ansiktet hans da han viste lodotten til meg…
Du vet hvor vemmelige menn er når de har rett og vi har tabbet oss skikkelig ut.
En liten lodott etter alle nissene hadde surret seg fast i pumpen og jeg hadde ikke sett det.
Jeg har aldri følt meg så dum i hele mitt liv….
Jeg kommer aldri til å glemme da jeg fikk regningen på herligheten heller.
945 sure kroner for en liten lodott som ikke gjør utslag på vekten en gang…’
Lurer på hva kiloprisen er???




23 kommentarer:

sol sa...

Liten tue osv...
*minner meg selv på å sjekke filteret*

Bea sa...

Sprøtt.. den lille dotten, og alt det trøbbelet..?

Beate Larssen sa...

Hmm, skal sjekke filteret jeg og... Men huff! Den prisen! Tenk all den ulla du kunne ha kjøpt...

9na sa...

Ha ha du får nå sagt det du da... Den dotten er nok verdt sin vekt i gull, den... Hvordan går det med den fraværende strikkedillen? Jeg har stadig dille men ikke tid... Ligger nå i sengen og strikker og blogger... Er det symptom på noe? Hi hi, ha en fin kveld... Med eller uten dotter.

sipusa sa...

oooooo.....ja, oi, sånn er livet, og ja, det er irriterende med menn når de får rett på sånne ting...

HildeS. sa...

Ulldott i vaskemaskinen har eg ikkje vore så plaga med, men da sønnen min var liten hadde me reperatør og eg vart skikkeleg flau over alt han fann inni maskinen. (Sønnen min hadde alltid lommane fulle av rusk og rask, og når eg gløymde å tømme dei så....)
Ha ei fin veke forhåpentlegvis uten fleire dottar:o)

trultelene sa...

uff da, men må jo si jeg fikk meg en liten latter da.- ha en fortsatt fin lofri uke..

Ida sa...

En liten dott til besvær dette ja...
Og dyre nisser hos deg i fjor...
Håper at vaskemaskinen går jevnt og trutt hos deg nå da, midt oppi all nisseproduksjonen.
Jeg gikk på ett tovekurs engang, der vi tovet for hånd.
Det var mye arbeid det!
Helt uaktuelt, med så mange nisser, som ser dagens lys hos deg.. ;)
Jeg tover i en gammel vaskemaskin og håper at det går bra.
Ellers er jeg gift med "Mr. Handyman". Han skrur fra hverandre alt og fikser det. Vaskemaskiner, tørketromler, DVD spillere, biler osv. God å ha! :)))
Men, som regel ryker det meste når han er til sjøs og langt borte på jobb..... ;)
God onsdag til deg.

Kongroa sa...

Bra jeg fant gummistrikken som lagde klabb i maskina mi, fant ikke noe lo i filteret, men jeg fant ut jeg skulle dreie på "propellen" bak i kammeret, den gikk tregt og der satt det et gummistrekk...

Ellers hadde jeg vel hatt et større problem enn deg, vi har nemlig ingen til å vaske klær for oss...

lisa sa...

Oj, det må ha vært sure penger. Tror jeg hadde vært litt flau jeg også.
Men det gikk jo bar til slutt da, Vaskemaskinen ble ordnet og du fikk tovet igjen:D

Catta sa...

Hihi! Disse vaskemaskinene kan være til besvær, men de blikket gutter og menn sender når de vet de har rett... Det klistrer seg til hukommelsen altså! Hehe ;D
Ha en fin kveld

Ida sa...

Hei igjen Petunia. :)

Fra ull og lodotter til skjegg....

Hvor kjøper du skjegget til nissene dine?

Petunia sa...

Ida:
Skjegget har jeg kjøpt hos Rieber skinn, men de har sluttet med sauefeller, så nå sliter jeg litt.
Men de selger pakker med saueskinn i remser hos Hobbykjelleren, men de blir jo ganske dyre i forhold til en hel fell.
Men hvis du vil ha hvitt skjegg, så kjøp en hvit sauefell på Ikea til kroner ca 350,-...billigere enn det får du det ikke.

åsemor sa...

Oiiii shitt, det var sure kroner :)

Berit sa...

Det er et stort problem det der med ull rundt propellen, det har jeg også erfart, For noen år siden tovet jeg innesko, da trøblet maskin til stadighet. Heldigvis har jeg en mann som fikser opp, men det har ahn gitt streng beskjed om at toving i maskin er ikke lovlig lenger. Nå bare lurer jeg meg av og til, og med lite om gangen. Jeg er blitt flink å sjekke pumpa med LOMMELYKT.
Ha en fin kveld fortsatt

Sylvia sa...

He he...kjenner meg igjen der, ja! jeg vasket og vasket (lyst tøy, selvfølgelig) og tøyet ble mer og mer møkkete for hver gang jeg kjørte maskina. Da jeg sjekket lofilteret.........behøver jeg å si mer.....? Iherdige strikkere!!

Marie sa...

Her gjeld det å sjekka skikkeleg før ein ringer etter reperatør ser eg, greit å vite... Det er dei utrulegaste ting som som kjem for ein dag når pumpehuset blir opna.

Ida sa...

Takk for hjelp og tips. :)

Anonym sa...

Stakkars deg! Håper du tok det igjen med høy pris for nissene? Det ble jo ekstrautgifter! Lykke til i år, og ta på briller når du sjekker pumpa. Lykke til fra Naturglede.

Anemone sa...

Kjenpemorsom historie en kan virkelig le godt av i ETTERTID !!

Har hatt problemer med vaskemaskinen her jeg også, 2 ganger. Begge ganger har det vært spiler til BHèr som har kilt seg fast... "min" servicemann vurderte da og sende takkekort til Trimuph, da dette var det størst problemet når det gjaldt vaskemaskiner om dagen :-) Og medførte at gubben slettes ikke ble arbeidsledig.

Nei Petunia, du får ta bedre vare på "dotten" (e) dine....ha ha

GAWO sa...

ha,ha. Den dotten lo jeg godt av. Har vært utsatt for det samme selv. Første og siste gang jeg bruker min maskin til toving!!

Jeg har en liten utfordring til deg på bloggen min. Titt innom da vel :-)

Mariannes Kort og Stempling sa...

Hihihihihi;-) Jeg syns det var litt moro og lese....men hadde det vært meg så hadde jeg syns det var ille!!!

organic-lizzi sa...

Knusende ergelig på alle måter..
Takk for veldig nyttig tips....