onsdag 28. november 2007

5. søndag i advent



Min gode venninne er nok lettere stresset for tiden.
Dette gjør seg utslag i en ikke helt klarsynt tankegang.
I forrige uke fortalte hun at hun hadde vært så flink og fått unna vindusvask og diverse siden det nærmet seg jul. Jeg ble litt imponert, og tenkte at her var det jenta som fikk tingene unna og at jeg burde vel se å få ut fingen etter hvert jeg også..
Mandag morgen fortalte hun litt flau til meg at hun hadde nok vært litt for hastig og lystig.
Lørdag hadde hun fått opp julegardiner og stjerne i vinduet og søndag hadde hun kallet inn til middag med foreldre og svigerforeldre….
Alle koste seg med god mat og litt julestemning i huset.
Det var da hun skulle til å tenne adventsstaken at det ble protestert kraftig..
Både moren og svigermoren måtte overbevise henne om at første søndag i advent – det er neste søndag!

Det er vel gjerne litt slik med oss i denne hektiske tiden. Min venninne var så opptatt av å rekke alt og komme i mål til jul, at hun hadde tatt en liten tjuvstart. Vi stresser lett og dette som skal være en høytid med glede og kjærlighet, blir et jag etter å nå over alt det vi tror er forventet av oss.. Men hvem setter forventningene?
Det er nok oss selv det også…
Kanskje vi alle skulle senke skuldrene litt, puste med magen og møte advent med tid til hverandre….

15 kommentarer:

Sylvia sa...

Du sier noe der...uansett, så blir det jo jul. Jeg tar det med ro, og jobber heller litt ekstra. Heldigvis har jeg en mann som lager julematen...jeg dekker bordet! Så enkelt er det!

Marie sa...

Ja det er godt å vere ute i god tid! Eg har vaska litt i kjøkkenskapa, ikkje fordi me skal feire jul der, men fordi det trengs, hehe. Eg skal vaske vindauge før helga og henge opp julegardiner på kjøkkenet, henge opp stjerner, sette fram lysestakar og adventskrans. Elles pyntar eg ikkje før dei siste dagane før jul, juletreet vesle julafta. Eg likar ikkje at stemninga er "oppbrukt" før jula kjem. Eg pakkar ned pynten igjen trettendedagen (sjette jan). Så sånn har eg det. Einkvar får gjere det som passar for seg. Eg har alltid julegavene i hus i god tid, helst i november. Då kan eg kose meg i adventstida, eg bakar litt og vaskar litt ekstra.

God advent til deg! Hugs å kose deg!

Ida sa...

Det er godt med alt som er gjort! Hehe.
Hun kunne jo lett forskyve hele julen, om hun ikke ble avslørt..... ;)

Hun kan iallefall senke skuldrene denne helgen, for hun har gjort det vi andre skal til med... ;)

Jeg er enig med deg. Vi må ta oss tid til kos og samvær. Ingenting å stresse med. Det blir jul uansett!
Akkurat der har jeg er avslappet og rolig holdning, og det er jeg glad for! :)

"Problemet" er kanskje at jeg, som alle andre finner stadig på nye nytt osv. Lager oss flere prosjekter..... ;)

Juleverksted sammen med ungene anbefales iallefall! :)

aPe sa...

He-he.. Ja det er lett å la seg stresse. Tror venninna di ble glad når hun har ei hel uke ekstra å gå på! Det er i utgangspunktet bare tull å strekke og ståke så mye. Jul blir det uansett, og det er viktig å kunne kose seg i førjulstida. Carpe diem! :)

Trollmor sa...

Ja slike ting er fort gjort:) Noe jeg garantert kunne kommet til å gjort selv og:)

Må si jeg er litt lat i år, henger nok etter med en del, tenkte å få mannen med ut på julegavekjøp nå. Noen gaver igjen enda.

Ellers så kan det nok bli spennende med valp og juletre ja:) Hadde noen nisser oppe forrige når jeg arrangerte Perfect Home party her, og de fikk litt kjeft av han, før han dyttet de over ende:) Nissejenta endte opp med liltt amputert nese... Vi får ha videokamera og fotoapparat klart tror jeg;)

Ellers så skal jeg prøve å nyte førjulstida og bare kose meg siden jeg allerede går hjemme.

Ha en flott advendtstid og førjulstid, og takk for hyggelig kommentar i bloggen min:)

Mariannes Kort og Stempling sa...

Hihihi - det er godt og få ting unna til jul....jeg ligger ikke godt ann i det hele tatt....

Irene sa...

Godt å høre at det erflere som gjør "feil". Har vært der sjøl, for noen år siden. Man lærer av sine feil - sjekker kalenderen jeg nå ;O) GOD FØRJULSTID!!

organic-lizzi sa...

Utrolig søtt egentlig..Godt hun har en familie som til slutt tør å si ifra:-)..og så kan jo hun ta det med ro denne uken.
Sant å si blir det som det blir hos oss.Akkurat nå har jeg jo alle dyrene "å skylde"på..Aldri rent mere enn en halv time a gangen..
Kos kveld til deg..
klem Randi

organic-lizzi sa...

Utrolig søtt egentlig..Godt hun har en familie som til slutt tør å si ifra:-)..og så kan jo hun ta det med ro denne uken.
Sant å si blir det som det blir hos oss.Akkurat nå har jeg jo alle dyrene "å skylde"på..Aldri rent mere enn en halv time a gangen..
Kos kveld til deg..
klem Randi

Tove sa...

Takk for besøket i bloggen min. Morsom historie du kommer med i bloggen din idag! Etter som årene går og man blir litt eldre setter man mer og mer pris på kosen, roen og budskapet og gjør det mer og mer lettvint når det gjelder vask og baking. For min del er det lurt og holde seg unna kjøpesentere etc da det stjeler så mye tid og man blir liksom kavet litt opp av alle tilbud og valgmuligheter når det gjelder gaver og klær og pynt osv.
Fortsatt god førjulstid!

GAWO sa...

Må innrømme at jeg også måtte sjekke kalenderen forrige helg. Trodde jeg var helt ute og kjøre og at første advent var gått meg hus forbi. For min nabo hadde også tent staken og stjernen i vinduet. Enkelte må ha en helt annen tidsregning. Kanskje er det blitt vanlig å plusse på en uke i forkant slik at en kommer i mål med alle gjøremål til jul.
.... lurer på om adventstaken skal lyse til like før påske. Det er de som bruker det også

Lillefix sa...

Enig med du! Så i år blir det stort sett julebakst fra Baker Hansen. De fleste presanger er i mål. Det er to ting som står på MÅ-lista, og det er å bake mine egne valnøttbrownies (men det er delvis å lage julepresanger), og å skure tregulvene. Og tro det eller ei, men det å skure gulvene til jul er litt kos. Det er god trening der jeg ligger på alle fire nesten en hel dag, og så blir det så flott og lukter så godt. Verre er det at jeg blir så sinnsykt støl dagen etter, men det hører med :-D

HildeS. sa...

Godt med alt som er gjort, men å tenne adventslyset ei veke før tida, var litt tidleg:o)
Eg pynte ikkje så mykje enno, men lilla dukatr på borda og adventstaken må fram til søndag. Elles pynte eg ikkje før nærare jul, og juletre på lille julafta, helst etter at dei andre har lagt seg. Då nyter eg å pusle rundt og storkosar meg med pyntinga.
Ha ei retteleg fin adventstid:o)

Sandy Carlson sa...

I have created advent rings similar to this one. All the light close together as the weeks move along is just beautiful.

LilleBlå sa...

Det der kunne aldri jeg gjort sier mannen min.... "Sånn telling på hvor mange dager det er igjen til jul som DU driver med, vedder jeg katta på at ingen gjør!" sier han.. *fnis*
Han skulle bare visst, tenker jeg da... ;-)
Innom på en supersein bloggerunde etter en heller hektisk kalenderpakking, - sånn er det når det går litt over styr. Ha en super helg!