søndag 30. desember 2007

Den forsvunne mandelen

Som en avslutning på julen og en frisk start på det nye året, vil jeg fortelle en liten historie om den forsvunne mandelen i grøten…
Dette er helt sant og faktisk ganske så selvopplevd…
Dette var fra de dager da jeg var ung og nesten ukysset. Jeg skulle være med typen min hjem på julegrøt og gruet meg veldig. Jeg hadde møtt foreldrene hans et par ganger, men dette var litt mer høytidlig og hele slekten hans var invitert til julegrøt med mandel, marsipangris og hele pakken.
Da vi satte oss til bords ba jeg en liten bønn om at jeg ikke måtte få mandelen. Jeg hater slik oppmerksomhet og det ble ikke bedre at jeg ikke kjente dem så godt …
Det ble faktisk ganske koselig etter hvert og jeg slappet litt av da tallerkenen min nesten var tom og jeg trodde jeg hadde gått klar. Forsyne meg en gang til, det skulle jeg i alle fall ikke.
Naturligvis fikk jeg mandelen i en av de siste skjeene og i panikk svelget jeg like godt hele nøtten.
Første bordsetting var over og ingen hadde fått mandelen. Her var det bare til å brette opp ermene og åpne litt på beltet. Jeg holdt helt munn og våget ikke annet enn å takket ja da vi begynte på en ny runde. Til slutt var gryten tom og forundringen stor.
Svigermor forstod ingenting og svigerfar ertet henne med at hun hadde glemt å putte mandelen oppi. Dette ble et mysterium i flere år, men der og da vi ble enig om at i løpet av julen skulle vi ha riskrem med ny mandel.
Gjett hvem som fikk mandelen da?
Jo, det var nok meg. Denne gangen gjorde jeg meg til kjenne da alle var forsynte. Stakkers svigermor ville ikke tåle en slik opplevelse en gang til og jeg hadde nok dårlig samvittighet fra forrige gang.
Det gikk mange år før jeg turte å fortelle om dette til svigerfamilien. Men vi lo godt av historien da jeg ved en julemiddag holdt en liten tale og ba tynt for meg!

Vel, hva er oddsen for å få mandelen to ganger på rad?

Jeg synes dette året også forsvant så fort. Hvor ble det av egentlig? Si i fra hvis du vet det;)



Vi snakkes i 2008!

Nissebildet har jeg lånt på Art of taste sine sider og fyrverkeribildene er det B. Knudsen som har vært så grei å låne til meg. Tipper han skal ut å ta flere bilder i kveld;)

17 kommentarer:

HildeS. sa...

Dette var ei morsom historie. Ikkje godt å vere ung og sjenert:)
Ha ei fin nyttårsafta:)

organic-lizzi sa...

Nei,så utrolig søtt!Ingen Bølle eller Jølle å skylde på heller:-))
Ønsker deg et heidundrades flott år..
Takk for all moro i det "gamle"..
Stor klem Randi

lisa sa...

Godt nytt år, Petunia! Gleder meg til alle dine gode innlegg neste år!

Anemone sa...

Utrolig historie Petunia.
Og jeg kjente meg litt igjen i den faktisk. Jeg heller hadde ikke hatt mot til å si ifra om den mandelen....

Men så vidt jeg forstår er dette dine svigerforeldre i dag, og det må jo bety at du fikk "grisen" til slutt allikevel :-)

Tusen takk for det gamle året sammen med deg Petunia. det har vært en sann fornøyelse å lært deg litt å kjenne. Og det er alltid en frys og lese i bloggen din.

Ha en forykende aften, og så blogges vi igjen i 2008.

Stor klem fra meg til deg.

Anonym sa...

Uforglemmelig historie, stilige fyrverkeribilder!
Mokomoko

RuneE sa...

Nydelig film!

GOD NYTT ÅR!

Whoopsi Daisy sa...

Hei Petunia
Så koselig at du har vært innom bloggen min. Jeg ble så glad når jeg så et nytt navn der. Dette er kjempe gøy. Gleder meg til å følge med videre på bloggene dine.
Ønsker deg og dine et GODT NYTT ÅR.
Klem fra
Whoopsi Daisy

Berit sa...

Artig historie, og stakkars deg, du var nok overmett...
Flotte bilder!
Takker for stunder sammen dette året, og vil gjerne ønske deg et riktig godt nytt år!!
Klem

9na sa...

Haha!! Morsomt! Fantastisk historie... Ha en riktig god nyttårsafen og vi snx i det neste året!!

Hilde C. sa...

Det var en herlig historie - det må definitivt ha vært meningen at du skulle ha mandelen. Jeg vil ønske deg en flott nyttårsfeiring og et riktig godt nytt år! :-)

Catta sa...

Hihihi!
Herlig historie! Nå lo jeg godt!
Er ikke så greit å møte foreldrene til kjæresten, og hvert fall ikke med all verdens av tanter og onkler på besøk!

Gleder meg veldig til flere innlegg neste år!
Godt nyttår!

Dolci sa...

Heldigvis har jeg alltid vært så heldig å ikke få nøtten :-) Artig, flirer godt her jeg sitter :-)
Ønsker deg og dine et fantastisk nytt år!

Ida sa...

Heisann.
Er tilbake etter bloggpause ja.

En herlig historie om mandler og en nyforelsket og beskjeden Petunia. ;)

Ønsker deg en fin nyttårsaften og ett riktig godt nytt år! :)
Vi blogges i 2008.
Klem fra meg.

LilleBlå sa...

Tusen takk for alle koselige kommentarer i bloggen min gjennom 2007, - jeg lover å fortsette i samme spor som før. Ha en heidundrende fin nyttårsaften, og alle gode ønsker for 2008 med skaperglede og kreativitet og masser av tid!

Mariannes Kort og Stempling sa...

Nydelig historie Petunia;-) og med en lykkelig slutt....
Ønsker deg og dine ett riktig godt nytt år!!! Vi blogges mere i 2008.
Klem fra Marianne

Frk.Badegakk sa...

Hihihihi! Gøyal historie da! Stakkars svigermor;)
Jeg tok meg en liten tur på nett (mens gubben tar en såkalt "power nap") for å ønske folk rundt om i bloggene jeg følger med på et riktig godt nytt år, og da måtte jeg selvfølgelig innom deg også! Håper du har en flott nyttårsaften også!

Muffin sa...

Godt Nytt År! Så søt julehistorie :-)