fredag 14. desember 2007

Garantert verdens beste peppernøtter


Alle kan vel sangen om vesle Jensemann som skal lage julegave? Han har store ambisjoner om et sybord til sin mor, men det hele ender med et sikkert veldig anvendelig skjærebrett ..
Denne lille historien har visse likheter:

Bulle fortalte glad og fornøyd forleden dag at de skulle bake peppernøtter på skolen. De måtte derfor ha med seg et tomt syltetøyglass som de skulle dekorere og ha peppernøttene på.
- Det blir jo en fin julegave og gi bort til morfar som er så glad i kaker, sa jeg.
Det var Bulle enig i.
Bakingen hadde gått veldig fint og dekoreringen av glasset likeså, men han var litt bekymret for at peppernøttene ville være kalde når han skulle gi dem fra seg.
I går hadde han glasset med peppernøttene med seg hjem. Jeg ble rimelig forbauset da jeg så at det bare var et par kaker igjen.
- Skulle ikke det være en gave da? undret jeg
- Ja, jeg måtte jo prøvesmake dem, sa Bulle – og når jeg først hadde tatt en, klarte jeg ikke å stoppe…
Sorry, morfar!
Men glasset ble veldig fint det!
Så denne oppskriften må vi nok dele med dere. En garantert suksess. Bare pass på å bake nok slik at du har litt å gi bort også;)
***
500 g smør
500 g sukker
2 dl kremfløte
3 ts malt ingefær
2 ts malt kanel
2 ts malt pepper
1 ts malt kardemomme
1 ts bakepulver
2 ts natron
1 kg hvetemel

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett fløte, krydder og mel iblandet natron og bakepulveret. Blandes godt og settes kaldt over natten.
Trill deigen i fingertykke lengder. Disse deles i små emner og trilles til kuler. Settes på smurt bakebrett eller bakepapir.
Stekes på ca 190 grader i 12 -13 minutter. Midterste rille.




12 kommentarer:

Tutten sa...

Takk for oppskriften.Jeg sitter her og ler for meg selv av historien om de forsvunne peppernøttene som skulle bli julegave.Ha en fin helg.

HildeS. sa...

Hehe, ja det er fort gjort å spise opp ei god gave...
Den oppskrifta skal eg jammen meg prøve.
Eg har brukt minima stretch som layout, og har ordna farge og skrift og slikt etterpå.
Skjønner meg ikkje heilt på blogger for tida. Akkurat nå er det banneret i overskrifta som har forandra seg, og tidlegare var alt på engelsk, men kanskje dei berre har storreingjering før jul.
Ha ei fin helg:)

GAWO sa...

`flirer`
Søt historie om de forsvunne pepperkakene. Skulle bakelysten ta overhånd har jeg noen superenkle ... og farlig gode nøtteroser til dere (passer ypperlig som julegave, for dette er snop):

Nøtteroser.
100 gr. malte nøtter
1 dr. sukker
1 egg
50 gr. smeltet smør

Bland alt - fort og greit :-). Sett ca 22 topper (pyntet med en nøtt) utover med litt avstand imellom på bakepapir.
Stekes 175 gr i 15 min. (...kanskje litt mindre)
Velbekomme!!

Anemone sa...

Har en boks stående i kjelleren jeg også. Ikke helt sammen oppskrift, men men... går vel med. hvis ikke får jeg invitere Bulle en helg i januar!!!
Hadde fridag i går og fikk fylt 3 bokser, så nå er det nok smør og sukker som er ført hvitt her i huset!!!

God helg til deg.

9na sa...

Haha, den var god... Jeg er såå mett etter pinnekjøttjulebord på jobben!!!

organic-lizzi sa...

Nei,sååå søtt.. Deilig historie fra deg nok en gang:-))
Tusen takk for oppskrift..
Fortsatt deilig kveld til deg og dere..
klem Randi

Berit sa...

Å de ungene er bare skjønne.
Den oppskriften såg god ut, mine pepperkaker ble veldig harde, må bløte de i kaffe ellers knekker tennene.
Oppskriften til gawo er sikkert topp, trodde jeg var ferdig med kakene, men kanskje blir fristelsen for stor...
He en fin helg

Petunia sa...

Takk for oppskriften, Gawo, må nok prøve den:)
Bulle stiller sikkert på kakespising, anemone. Hvis ikke kan jeg sende Jølle= støvsuger!Eller min far...det går for det samme!!
9na: Julebord og så tidlig hjemme?
Og Randi! Vi går aldri tom for historier med Bulle i huset!

9na sa...

Oi! Til alle som er forvirret... Det STORE julebordet er NESTE fredag...! Just you wait and see...

Landliv sa...

Yess! Der fant jeg oppskriften jo! Mannen liker dette så godt, men til nå har vi bare hatt kjøpte... Tusen takk!

Mita`s hjørne sa...

Ingen peppernøtter - ingen jul...

Ha en koselig kveld og helg...

Frk.Badegakk sa...

DOBBEL peppernøttdeig er MYE peppernøttdeig når man ikke har sånn bakemaskin...=P

Hilsen meg som drukner i peppernøttdeig...=P