tirsdag 11. desember 2007

Hekling og ho, ho, ho!

Her kan dere se hvordan det går med heklingen min.
Ikke spør meg hva mønsteret heter. Der er jeg helt grønn. Min mor viste meg i helgen hvordan man hekler et sjal på denne måten (tusen takk) og så øvde jeg meg på små sjal til nissene. Etter et par forsøk og to fornøyde nissekoner, var jeg klar for et større prosjekt.

Fant frem noe garn fra lageret mitt, Mohair Lux og heklnål nr 5.
Det skal ikke bli et kjempe stort sjal, men et litt mindre som passer til å ha rundt halsen på en kald dag. Kunne faktisk ha trengt det i dag....
Hvis noen vet hva mønsteret heter, så legg igjen et hint her. Greit å kunne skryte på seg å ha heklet et bestemt type mønster...

Slik hekles sjalet:

8 luftmasker festes med en dobbelstav i første lm. Det blir en ikke helt rund ring. Snu med 8 lm som festes med en fm i selve buen. Hekle 3 lm som festes med en dobbelstav i den 4 lm i enden av arbeidet. Snu med 8 lm som festes med 1 fm i den første buen. Derretter 5 lm som festes med fm i buene. Arbeidet snues for hver ny rad med 8 lm og avsluttes med 3 lm og en dobbelstav i 4 lm i siste buen. Alle buene i mellom heles med 5 lm.

Noen som forstod noe? Pardon my French! Er ikke god på hekling og i alle fall ikke å beskrive det jeg gjør når jeg knapp nok klarer å skille fasmaske og luftmaske... Men det kommer seg nok når jeg blir stor!

Her er et lite hint til dem som ikke har vært snill i år.
Ja, det er jo noe å tenke på, men du har jo enda 13 dager til å rette på det!

14 kommentarer:

Lene sa...

så bra bilde!!! ja no må vi passe oss :) eller eventuelt sette ei bøtta i peisen :)

lisa sa...

Hihi! Ja, det er nok best å være snill ut året...

http://sipusa.neuro.no/ sa...

Denne likte min kjære særdeles godt:-D hehe...

...men...i alle dager, skal du lage noe annet enn vinnisser:-o hehe, det går nok bra skal du se *klemmepå*;-)

-sipusa

Petunia sa...

ja, denne er kanskje litt mer for gubbene. Håper ingen føler seg støtt;)
Jeg synes den er morsom i alle fall:D

organic-lizzi sa...

Oisan..ja nå må jeg ta en skikkelig runde innabords..Sånn kan jeg jo ikke ha det på julaften..Takk for at du sa ifra!!
Natti natt..
klem Randi

Ida sa...

Tipper at sjalene ble kledelige på nissekonene dine. :)
Kjempefint!
Holder det å være snill de neste 13dagene da....? ;)

min sin lille tue sa...

Hei:)
Tror jeg skal prøve å være snill jeg...
Flott sjal du hekler deg, vet ikke hva mønsteret heter jeg heller, men fint blir det uansett. Jeg har satset friskt og prøvd meg på å strikke Kiri sjal jeg, og det var visst ikke så vanskelig som jeg fryktet.
Og den engelen min ja, det kan godt hende den får lov til å henge framme hele året. Jeg innbiller meg at vi har bruk for engler hele året, men da får jeg kanskje snu den så det ikke står god jul *hehe*
Ha en fin dag.

Frk.Badegakk sa...

Syns sjalet ble flott jeg! Og jevnt så det ut til å være også! Slett ikke verst. Mener jeg har laget noe av det samme engang jeg og, men hva det heter aner jeg ikke...=) Flott er det uansett!

Fidus sa...

Så fint sjal! Dette fikk jeg også lyst til å prøve meg på!

Lena sa...

Flott sjal, takk for mønster! Fikk et slikt av ei venninne ifjor, det bruker jeg ofte:-) Og skal man stole på bildet av nissen, så håper jeg virkelig at jeg har vært snill i år...!! Hihi:-) Fortsatt fin førjulstid:-)

Hobbygåsa sa...

Jeg skjønner ikke - jeg vet jeg la igjen kommentar her... Ja,ja det skjer så mye rart så det har vel hikket litt her også. Er egentlig inne for å se om noen har navn på mønsteret, men nå kan jeg jo si igen at sjalet er kjempefint. Dette skal jeg nok prøve på, tusen takk for at du deler oppskriften. Ha en fin kveld!

Pinneguri sa...

Så hyggelig å bli spurt, Petunia, og jeg trodde siden jeg var så sein med å svare at andre hadde hjulpet deg, men da får jeg prøve ... jeg lurer på om det er dette som heter kjærlighetsknuter/englemasker?
Dét hadde vel passet bra ;D

Katy sa...

Hei.
Sjalet ditt er heklet med englemasker.
Katy.

Beate Larssen sa...

Fant sjalet ja. De blir flott slike hekleskjerf. Kanskje jeg skal hekle et, etter at jeg er ferdig med pulsvanter og lue, har nemlig latt meg friste og blitt med på alonger :)

Håper du "står han av a" i uværet i helga.