tirsdag 25. desember 2007

Jul hos Petunia

Har julefreden senket seg i heimen? Eller er pulsen fortsatt faretruende høy? Sånn dagen etter dagen, kan man jo lure på hva man egentlig har kavet seg opp for. Dere overlevde vel gårsdagen selv om det var noe dere glemte å gjøre, ikke rakk kjøpe eller ikke orket å bake?

1. juledag og i alle fall en herlig og avslappende dag her hjemme hos oss. Alle har fått gjøre stort sett hva de vil. Man nyter høytiden og koser seg med familien og gavene man har fått.



Årets juletre pyntet av Bulle og meg. Dette er faktisk et av de laveste trærne vi har hatt.


Nissen passer juletreet og pakkene før julaften. Bulle var veldig redd denne nissen da han var mindre. Han påstod at den snakket til han....




Etter å ha tatt dette nærbildet er jeg ikke sikker på at denne nissen har helt rent mel i posen. Er nok en liten lurendreier. Kanskje det er han som roter rundt i huset når jeg nettopp har ryddet og gjemmer lommeboken min hver gang jeg skal skynde meg avgårde.


Jeg begynner å dele Bulle sin skepsis....
*

Nissehuset mitt. En liten tømmerkoie med stabbur og utedo... Innlagt lys, men dårlig med vann i springen... Men det er full aktivitet utenfor...




Julekrybben har jeg ikke hatt fremme på noen år. Har samlet på så mange nisser som tar det meste av plassen. Men i år trumfet Bulle igjennom at den skulle være med. Det var bare til å rydde plass..

En liten nisse har sneket seg med her også...

Lurer på om det er stjernen eller han som ledet de tre vise menn til stallen..... Hadde de nå vært så veldig vise, så hadde de nå funnet veien frem selv, mener nå jeg....



Denne gjengen med snømenn bare elsker jeg! Egentlig er det et stearinlys, men jeg har vært så redd for at noen av familiemedlemmene skulle tenne på veken at jeg har klippen den vekk. Disse muntre guttene her har vært med på mange julefeiringer sammen med oss.




Jeg elsker også nisser. Dette er Bjarnenissen oppkalt etter en tidligere nabo...
Jeg fikk denne av Bulle for et par år siden. Han kom så glad hjem fra butikken med faren og fortalte meg at han hadde vært og kjøpt gave til meg...
- Hva da? spurte jeg å prøvde å lure han til å svare..
- Ho ho ho, det kan jeg ikke si, var svaret jeg fikk.....


*



Snømannen Kalle har bodd hos oss noen år. Det er kjekt med slike ting man kan finne frem år etter år...




Også denne nissen med ski pleier vi å dele julen med...


Nissegutten med ski på ryggen er ny av året. Snømannen er en tidligere gave fra familien i England. Disse to fant fort tonen på skatollet i gangen.




Denne lille fjøsnissen i keramikk synes jeg er så søt.
Han er nok på vei til fjøset for å se om dyrene har det bra...


Den lille nissegutten har funnet tonen med englene;)




Jeg er ikke så glad i det jeg kaller "amerikansk nisse", slik nisse som på bildet over... Men akkurat denne fyren får være med i samlingen min. Mest på grunn av nissemoren som sitter der så fint i gyngestolen med strikketøyet...
*

Det blir alltid tomt i huset når julen er over og julepynten pakket bort. Men da er det bare til å glede seg til å finne den frem neste gang.

*




Ønsker dere alle en riktig god julehelg!


14 kommentarer:

Koselig koselig sa...

Hei Petunia og god jul til deg også! Den Nissen ser litt lur ut ja, helt enig med Bulle der ja. De andre ser litt snillere ut, kanskje de holder han litt i skinnet??? hihihi...
Er vel noen luringer her også, jeg er ikke helt sikker.

Har kost meg med gavene jeg også i dag. Det er alltid koselig å legge de litt utover, ta på de, se på de. Prøve litt og bare la de ligge der til beundring. Hm... jul er koselig det :)

God jul videre :)

HildeS. sa...

Er enig med deg og Bulle at den nissen ser litt tvilsom ut, hmmm.
Masse fine og koselege nissar du har, og det er veldig kjekt å ta fram dei samme tinga år etter år.
Ha ei fortsatt fin julehelg:)

malla-b sa...

God jul til deg og dine og. Mange koselege nisser du har. Eg samler på nisser og engler så her er ein fin blanding. Fekk tre nye engler til jul .

Anemone sa...

Ohoi så masse fin julepynt du har hjemme hos deg da... :-)

Du er slik du som jeg ser jeg, liker mannfolk med glimt i øyet, selv om min ikke har skjegg da :-)

Klem til deg min venn, og slenger på en til Bulle også !!

Marita BK sa...

hehe, ja sånne nisser har en tendens til å finne på mye leven og snike seg med overalt! Fortsatt God Jul til deg også!

Mariannes Kort og Stempling sa...

Vi har også hatt en nisse som stikker av alle tingene til Tom iår, briller, kaffekopp osv osv:-)
Ha en fortsatt deilig julefeiring og nyt de late dagene;-) Klem fra Marianne

LilleBlå sa...

Åj, så masse flotte nisser du har!
Jeg er en lidenskapelig nisse-og-engle-samler, mange flotte eksemplarer i samlingen din.
Fortsatt god jul til deg og dine!

Hilde C. sa...

Det er så hyggelig med tradisjonene, og tingene man tar fram år etter år. Jeg vil ønske deg og dine en fortsatt god jul :-)

min sin lille tue sa...

Hei Petunia, og en juleklem til deg også.
Masse koselig julepynt du viser. Jeg er heller ikke så glad i de amerikanske nissene, eller masse lysslynger og blinking heller, for den del. Koselig med sånne figurer som man får lyst ti å sette fram igjen år etter år.
Kos deg i resten av romjula.

Tussaluso sa...

Hei. Igår og idag følte eg skikkelig roen. Det var så deiligt å våkne igår og ikkje ha nokon planer for dagen. Bare slappe av. Førjulstida er jo koselig, men jammen stressende og. No skal romjula nytes, før eg skal begynne på jobb 02. januar etter 1. år med permisjon, grrrrr. Hå ei fin romjul.

organic-lizzi sa...

Så mange fine ting du har satt frem..hyggelige ting som du sikkert gleder deg til å finne frem.Enig i at den nissen ikke er helt til å stole på.Den Bulle gav til deg er jo bare godheten selv:-)Litt -78 fotformaktig i utseende..Ville aldri engang tenke på å ta lommeboken din:-))
Fortsatt deeeeeilig jul..
Klem Randi

Lene sa...

ska være enig me bulle om at den nissen ikke har alt på sitt rette.. han va litt skummel ja..

:o)
mange fine nisser hos deg.. i har faktisk ikke mange, kan nok tell dem på ei hand trur æ, og di fleste e ikke større en Lilemors hand..

klem

9na sa...

Hei sann.. I'm back on the web after two days in Arendal... God Jul!!!

åsemor sa...

Er en snartur innom for å ønske deg (nissemor) ei trivelig romjul :)

Julehilsen fra Åsemor.