lørdag 26. januar 2008

Mørkredd?

Forleden kveld var jeg ute og testet en hodelykt jeg fikk for en stund siden. Litt av vitsen med testen var jo å se hvor brukenes lykten var på et sted uten noen som helst annen belysning. Joggeturen gikk derfor langs en turvei som snor seg midt inne i mørkeste skauen omgitt med høye grantrær og hvor månelyset aldri slipper til.

Jølle - kun opplyst av hodelykten.

Jeg har aldri vært noe særlig mørkredd av meg og med Jølle som turkamerat, føler jeg meg alltid rimelig trygg. Men på denne turen opplevde jeg noe jeg ikke har gjort før.... Midt inne i skogen ble jeg plutselig grepet av en uhyggelig følelse. Bekmørkt var det på alle kanter og hodelykten ga et meget begrenset lys. Det ble på en måte som å være innestengt på et lite område. Fantasien begynte å spille meg et puss og tankene om de skrekkeligste ting som kunne skje svirret rundt oppe i hodet. Jeg ble også veldig bekymret for at lykten skulle slutte å virke. Hvor gamle var disse batteriene egentlig? Til og med Jølle merket stemningen og busten reiste seg på ryggen hans da en hegre skrek mens den svirret over oss et eller annet sted.

Jeg var veldig fristet til å snu og løpe hjem med hale mellom bena, men jeg bet tennene sammen og fullførte løpeturen..

Her er jeg hjemme igjen. Lettet og veldig fornøyd med meg selv!
Konklusjonen etter turen må bli at hvis du er mørkredd så holder det ikke med en hodelykt for at redselen skal forsvinne. Ikke med 10 hodelykter heller. For det andre så kan det absolutt være en fordel med litt musikk på øret for å holde skumle lyder ute. Fordelen med å trene med en hodelykt + redsel for mørke midt i granskauen sent en kveld, er at hvis du ikke har en treningspartner eller har råd til en personlig trener til å pushe deg, så kan det være veldig effektfullt å gjøre det på min måte... Du vil natuligvis trene på en mye høyere puls enn vanlig og jeg kan garantere at du vil sette ny personlig rekord på løpeturen.
Bare ta på deg treningstøyet og prøv!

12 kommentarer:

GAWO sa...

For meg hadde ikke allverdens hodelykter eller firbeinte kompiser hjulpet stort. Og jeg har prøvd begge deler. Er jeg mørkredd så er jeg mørkredd. Synes det var skummlet nok å se bildet av Jølle med alt det mørke rundt seg. Jeg venter heller til våren kommer med lysere kvelder, og mens jeg venter blir det (litt) trim hjemme. Godt jeg bor over to etasjer.

Frk.Badegakk sa...

Vi har noen sånne liggende for når vi må ut og lete etter hunder som nekter å komme inn og heller vil gå rundt på eiendommen og gjemme seg.
Men når det gjelder mørkeredsel og lykt så er jeg litt ambivalent. Jeg ER mørkeredd. Type ganske masse. OG når jeg har en lykt så føler jeg at jeg ser mindre enn vanlig, for alt som ikke er i lysstrålen blir mørkere, PLUSS at skumle mannen (som helt sikkert finnes der ute for å overfalle meg) kan se hvor jeg befinner meg, klart som dagen.

Jeg foretrekker å holde meg inne når det er mørkt. Pingla. Noen joggetur kommer uansett ikke på tale med det første uansett...=P Men all ære til deg!

Petunia sa...

Gawo: Ja, for eksempel husarbeid i husene våre er en liten treningsøkt i seg selv det.
Frk. Badegakk: Hehe! Følte det litt slik midt inne i skogen der ja. Omtrent som en lommelykt midt i den verste myggsesongen....Dere kan se meg, men jeg kan ikke se dere... Med full effekt av treningen...absolutt:)

HildeS. sa...

Synest du er kjempetøff som er ute og springer i mørket berre ved hjelp av ei hodelykt. Heldigvis hadde du Jølle med deg da:)
Eg ar hysterisk mørkredd fra eg var liten til for 5-6 år siden, då forsvann det plutseleg, men eg utset meg ikkje for ting som trigger min altfor livlege fantasi.
Ha ei fortsatt fin helg.

Ida sa...

Du er modig og tøff! Hadde aldri turt!!!!! Mine venninner synest jeg er tøff som er alene her (med jentene nå da) halve året. Det er ok. Men, alene i mørket. Nei takk. Det finnes også mye mellom himmel og jord.... Og noen har opplevd det.... ;)
God helg!

Anemone sa...

Nei takke meg til... jeg er nå litt mørkredd ja må innrømmes :-(
Men har alltid tenkt som følger at en hodelykt (har flere liggende i et skal i kjelleren her) gjør at skurker, troll og faanskap ser meg, men jeg ikke DEM--- skjønner du hva jeg mener???
Derfor uten !!

Men en personlig trenerikke å forakte nei... av Bruce willies typen takk !!

God hleg vider til deg, men hold deg nå innendørs i den trygge gode varmen.

Lene sa...

jo d.. no sånt ja når æ spring aleina i skogen en sen sommerdag.. man sku visst tru d va koselig, men ikke førr meg.. da kjem tankan om at nån spring etter eller ser på meg borte i skogen.. FULL PANIKK!! og så fikk man plutselig unnagjort den løypa på null komma svisj...
tjohhh...

Lene sa...

som du kanskje skjønte så hjelpe d ikke at d e fullt dagslys engang.. enten må ei venninne være med, eller en unge på ryggen..eller så hold æ meg t veien, der d e folk..

Frk.Badegakk sa...

La meg bare legge til en ting: Med hodelykt så ser de ikke bare hvor du er, men også hvor hodet ditt er. Så da har de easy access til å smokke deg i hodet med den spaden stygge menner i skogen alltid har med seg!

*nikke overbevist*

9na sa...

I all verden har du fått jogging på hjernen eller?? Eller bare er du så sprek? Haha kos deg litt også da... Jeg skal lage middag til de gamle i slekta nå, må stikke på kjøkkenet...

Koselig koselig sa...

Uæææææh... så ekkelt da !!! :(
Men godt dere kom dere hjem velberga, antagelig var det et dyr dere senset begge to!
Jeg har også hodelykt og jeg bruker min som sykkellykt foran faktisk. Det er fordi den jeg hadde ble ødelagt og så er hodelykt sabla kjekt og raskt å ta av og på :)

aPe sa...

Hei.Gled deg til lyse sommerkvelder du!! OG en annen ting; Verden blir mye mørkere MED hodelykt. Mye flottere å ta en måneskinnstur hvis en absolutt må ut i mørket da.. Mye fint å finne på inne også da veit du. :)