onsdag 23. januar 2008

Siste nytt fra håndarbeidsfronten

Det er lenge siden jeg har hatt noen innlegg om håndarbeid her, så det er kanskje på tide med en liten oppdatering.
Vel, for å si det som det er: Det er ikke rare greiene! Jeg har hatt eksem på hendene og det har vært vondt å bøye fingrene og i det hele tatt holde noe som helst.
Jeg har heklet et grått sjal og har begynt på et brunt i samme mønster. Det brune sjalet skal bli bursdagsgave til en venninne i begynnelsen av februar. Kan vise det frem her, hun leser ikke bloggen min...Tror jeg???
Begge sjalene er heklet i Mohair Lux.
*

Når jeg er ferdig med sjalet, kunne jeg tenke meg å strikke disse sokkene og vottene på bildet under. Jeg tenkte meg i fargene sort og hvitt som vil passe bra til den sorte Bergans jakken min. Kanskje jeg skal strikke dem i rødt etter på som vil matche utmerket til den røde gore tex jakken jeg ønsker meg;) (Farlig å jobbe med sportsklær - dyrt blir det også i lengden) Sort,hvitt og rødt er jo fine kombinasjoner også... Så kan det jo brukes om hverandre...

*
Jeg bladde i et gammelt album i dag og fant dette bildet av meg tatt på en hyttetur på Mjølfjell i 1982. Ganske så ukysset da ... i alle fall før hytteturen. Derimot var det ikke derfor jeg ville vise frem bildet. Jeg har nemlig på meg min første egenstrikkete genser. Jeg var stolt og bodde i den genseren. Den var stor som et telt, men akk så deilig og myk.
Og mamma, for ordens skyld... Det er ikke min flaske jeg holder i hånden. Jeg hadde med meg melk!
*

Kanskje jeg skal sende oppfordringen videre til den som føler seg kallet: Legg ut et bilde av det første du strikket eller heklet???

21 kommentarer:

lises sa...

Så flott genser, da! Jeg strikket vel også min første genser på den tiden, ensfarget blå med båthals. Husker ikke om jeg har noe bilde av den.. Skal kikke i min mor sitt album ved anledning.

Berit sa...

Koselig å se bilde av deg i selvstrikket genser.
Jeg strikket min første genser da jeg var 14 år, Den bar i rosa og hvit striper, ribbestrikk som et pølseskinn, høg hals og ull som klødde, den var ikke lenger enn til bukselinningen, rålekker.
Har ikke bilde, og genseren eksisterer ikke.
Det er vondt med eksem, var veldig plaget med det i trolldeigperioden. Og får litt hver vinter når frosten kommer,
klarer å få bukt med det med kremen a-derma fra apoteket, prøv den. Eller ringblomst-krem fra helsekosten, ned er gså bra.
Ha en fin kveld

Frk.Badegakk sa...

Denne tror jeg jeg skal klare å henge meg på, men da må jeg sjekke skapet hjemme først. Har en knallgrønn genser i akrylgarn jeg strikka da jeg var 15år. Har nok ikke noe bilde med meg inni den, men flott er den fortsatt, så den kan man bruke=D
Skal se når jeg skal hjem i helga, jeg har nemlig fått jobbintervju nå på fredag. *skumle*

Håper eksemen din blir bedre. Jeg har hatt god effekt av en krem.. skal vi se... En oliven og lavendelkrem fra Durance. Kjøpte den til mamma, og den hjelper selv på psoriasisen hennes. Og mine tidvise eksemutbrudd i ansiktet.

God natta!

9na sa...

...eller der første vi broderte? Jeg har en duk tror jeg, skal se i morgen... Den er minst 41 år den da,...

sipusa sa...

Å, det blir vanskelig..........det første jeg har strikket er nok *borte vekk*.....

Torunn Skjärstad Moen sa...

Nydelige sjal, og mye lekkert i bloggen din.Med hilsen fra asterix.

Beate Larssen sa...

Hm, så langt tilbake har jeg problemer med å huske! Men noe jeg husker er at også jeg strikket genser ungdomskoletiden. Den var også stripete slik som din, kunne det vær moderne da, siden vi nok gikk på ungdomsskolen samtidig :)

Magrotte sa...

Flott genser.Og,jeg skal straks legge ut bilde inne på hobbyboden,noe som jeg fikk av min mamma i julegave:0))Ha en flott dag:0)

organic-lizzi sa...

Fine sjal!!
Blir stilig med sånne sokker da..Likte de godt i brun/hvit også,men da står det jo ikke i stil med jakkene dine:-)Sort Bergans prøvde jeg også å få tak i,men alt var utsolgt...så da ble det Fjellráven i stedet..Kjempefornøyd heldigvis..
Moro med sånn "hytteturbilde"og egenstrikket genser.Jeg strikker Setesdalsgenser(med hjelp av min mor)når jeg var 10.Den lånte jeg bort til Sissel på Gjøvik!!Hvor er den Sissel?
Knallfin helg & stooor klem fra Randi

Hobbygåsa sa...

Så fin genser! Jeg vet alt om å ikke kjøpe alt man har lyst på når man jobber i sportsbransjen - hører jeg Sport1?? Jeg tegnet og malte mest jeg hvis jeg skal langt tilbake.... Ha en fin dag!

Hannesol sa...

Utfordringen er tatt! Koselig bilde av deg i genseren din :) Jeg fant dessverre ikke av meg i min genser, så genseren alene måtte duge ;) Ha en fortsatt fin dag!

Strikkelise sa...

Det var da en lekker, gammel genser!
Utfordringen er tatt :)

Lisa sa...

Kul genser:)
De vottene og sokkene har jeg strikket i brunt og offwhite. Det ble ganske pent. Jeg laget pannebånd i stedet for lue. Kanskje litt bredt, men det er godt og varmt. Brukte østlandsgarn, tror jeg.
Lykke til! Mønsterstrikking er gøy!

Ida sa...

Søt jente i fargerik genser! :)
Jeg husker det første jeg strikket, men har det ikke lenger. Ett rosa skjørt til dukken min..... ;)

Bea sa...

Wow, den første genseren din var fin!! Eg strikka meg Mariusgenser, eg.. :)

Ønsker deg ei riktig god helg! (startar tidleg, eg ;)

Hilde C. sa...

Din første genser ser flott ut, jeg skjønner godt at du var stolt over den. Det må være noe spesielt med den første genseren man strikker. Jeg strikket min første genser om igjen for halvannet år siden. Måtte justere litt på størrelsen gitt, men det var kjekt å strikke den en gang til, og en god del minner fra første gang jeg strikket den dukket opp underveis :-)

LilleBlå sa...

Åhh... *mimre-mimre*
Min første genser strikket jeg i 6.klasse, den var i mosegrønn Bingo. Bilder er det smått med, og genseren er borte forlengst - totalt utslitt etter flere års daglig bruk.
Genseren din var jo skikkelig fin den da! Ha ei skikkelig fin helg!

RedRobin sa...

Wow, det var et imponerende arbeid av en UNG jente!! Jeg har stort sett nada å melde om på den fronten der - men jeg husker en lei episode med et pennalhus som skulle strikkes på barneskolen... Vel, det er ikke ferdig enda for å si det sånn! hehe!

Ønsker deg en fin helg! :o)

hobbyvenn sa...

Hehe, ser ut som reklame for melk ja..*gliser* Men genseren var flott den! Min første egenstrikkede genser var nok ikke til meg, men en av mine brødre. En annen ting jeg husker jeg strikket var to 2liters isbokser stappfulle med dukkeklær til min lillesøster. Husker jeg var så stolt da hun pakket de ut på julaften. Hun elsket Tjorven-dukken sin og storkoste seg med klærne. Bilder av det? Aner ikke... Og genseren jeg strikket til meg selv var en mørkeblå genser med rund hals. Skikkelig kjedelig å strikke, og alt for stor ble den, men gjett om den ble brukt likevel!

Tove sa...

Hei! Så fine sjal du lager/har laget!
Morsomt med bildet fra hytteturen. Selv kan jeg ikke huske akkurat nå hva jeg strikket først, men skal ha det i minne når jeg ser på gamle bilder.
Ha en fortsatt fin helg!

frøken ij sa...

tror ikke jeg har bildet av det første jeg strikket eller heklet. men jeg tror jeg husker det. jeg strikket en lapp, som ikke ble helt som den skulle for jeg drev å økte ufrivillig. når jeg var ferdig sydde mamma på en trykknapp, så brukte jeg det som cape til barbiedukken min. det funket fint. :) og så heklet jeg små "skåler" jeg kunne nemlig ikke å øke så rundingene buet seg. tror jeg brukte dem til barier de også, for der var sikkert ikke større enn 1,5 - 2 cm. ha en fin helg :)