onsdag 16. januar 2008

Ta temperaturen på Bergen

Dette kom i posten i dag. Et termometer med en litt lokal vri!
Et dialekttermometer!

Ved siden av gradene er det små hentydninger til temperaturen på Bergensk...

Likte spesielt godt den som står ved siden av -10 grader: - "Vi gå'kje ut!" Og den ved -35 "Ikkje i Bergen!"

I dag er det 3 plussgrader og "Valleslette"...hva nå det måtte bety? Noen som vet?
Det finnes termometer for de fleste steder i landet. Skulle det friste, kan du jo titte her.

21 kommentarer:

Tittei sa...

Kult termometer du har der. Valleslette betyr sludd (snø og regn), på min dialekt ville vi sagt "sklette".

Frk.Badegakk sa...

Et sånt så jeg og Thomas da vi gikk tur nedi Mandal her en dag. Artige greier! Nå har jeg en kakebunn i ovnen til kaka Thomas skal få i morgen når han fyller 27!!!=D
Men han vet ikke åssen kake det er enda, han har bare fått slikke bollen... =P

GAWO sa...

Da jeg kom til Bergen hadde jeg aldri hørt om Valleslette. Men fikk jo fort vite hva det betød, - altså sludd. Jeg hadde sikkert sagt noe sånt som: jysla surt og kaldt.

Petunia sa...

Jeg har bodd i Bergen hele mitt liv og jeg har ikke hørt uttrykket "valleslette". Man lærer noe hver dag!

Merete sa...

Stilig termometer. Er det nøyaktig også mon tro? Her i huset viser det tre termometrene forskjellig temperatur.

HildeS. sa...

Vadlasletta seie me her, når det sludde tett.
Det var eit skikkeleg morosamt termometer:)
Ha ein fin kveld:)

Torunn sa...

Kjempeartig termometer!
Valleslette er det same som sludd. :)
Flott blogg du har!

Anemone sa...

:-))))

Jeg har ikke en verdens anelse på disse lokale utrykkene dere bruker ute på landsbygda (ha ha :-))

Men vi har vår egen trøndervariant av den samme måleren vi også.
Synes de er morsomme jeg.

Ida sa...

Det var ett stilig og meget lokalt termometer. ;)
Her på Sotra sier man "Vadlesletta". Ikke jeg da. Er ikke så vanskelig. Hehe. Sludd er sludd. ;) Hele poenget er egentlig at jeg er en "alien". En sogning i Hordaland. Har vel ikke noen dialekt heller etterhvert......

Ida sa...

Men, du. Hva betyr "Det è snekent"?

Dolci sa...

Artig, har heller ikke hørt Vallestette, men de andre er gode kjente kommentarer... :-)

Petunia sa...

Nei, det kan du si, Ida... noen andre som vet hva "SNEKENT" betyr???

Mariannes Kort og Stempling sa...

Sååå stillig - så dem hadde fra Hedmark også - hihi- kanskje noe og tenke på som gave til svigermor....

vivi sa...

Så kult! Jeg er innflyttet til Bergen, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med snekent.
Ha en flott helg!

Marie sa...

Stilig termometer!

Her seier me "vadlasletta" eller "lammadrepen" om sludd. Før når me hadde kaldare vintrar kom det ofte skikkelege sluddbyger i mai etter at lamma var sleppt ut, derav namnet lammadrepen. Det var om å gjere å få dyra i hus så fort som mogleg for ei iskald kåpe av sludd var ikkje bra for dei små.

Ha ein god kveld :)

organic-lizzi sa...

Så artig termometer..
Her blir det nok sludd i dag..søren også!Jeg vil ha VÅR:-))
klemm

Ida sa...

Har tenkt på ordet "snekent". Kanskje det er kulden som sniker seg innpå....?

Kari Anne sa...

Kjempemorsomt!!!
Her snør det litt i dag, tiddli bom.

Fragaria sa...

Ser det står vadlasletta på Haugesundtermometeret også (Der er jeg fra ja), og har heller aldri hørt det. Pleier egentlig bare å si sludd :)

Hilde C. sa...

Åh, det var et herlig termomenter! God helg :-)

randi K design sa...

Hei! Saa artig dette er!!