mandag 4. februar 2008

Fretex funn

En svipptur innom Fretex resulterte i disse to bøkene. "Håndarbeidsboka" av R. Lie Christiansen utgitt i 1941. Boken er en generell innføring i diverse håndarbeidsteknikker, men jeg kjøpte den mest fordi den er så gammel og på grunn av broderi og prydsøm beskrivelsene.
*
"Knotting and spicing" er som tittelen beskriver en bok om knuter og spleising av tau. Jeg tok den med til min mann som kanskje kunne finne noe nyttig i den. Vel, om han ikke blir så flink til å lage knuter, så blir han kanskje god i engelsk.
*


14 kommentarer:

Frk.Badegakk sa...

Ååååååj! Så gøy!
Fokuset mitt er så klart på den første boka da, tau driver jeg ikke mye med...=P

9na sa...

Kjekt å ha!!! Jeg kan ikke gå forbi bokhandlene uten å sjekke om det har kommet noen nye håndarbeidsbøker, jeg...

Hilde C. sa...

Det er artig med gamle håndarbeidsbøker. Kjekt å se hva man var opptatt av i andre tiår, og litt å lære kan det jo også være :-)

Sylvia sa...

Å, der var du heldig, gett. En sånn bok er gull verdt, skal jeg fortelle deg. Og så gøy å eie den selv, da!
PONDUS nedenfor var bare heeerliiig!!

HildeS. sa...

Oj, så flotte bøker du har kjøpt.
Spesielt kjekt når dei er så gamle.
Fretex er min favoritt butikk:)

Marita sa...

Gamle bøker er moro. Å spleise tau har jeg faktisk lært en gang. Satt og spleiset tamp til linestampene hjemme. Brodern var på linefiske og hadde masse stamper som skulle klargjøres. Nylontau sliter på fingertupper, sier jeg bare :S

Ida sa...

Bøkene oser av nostalgi. Gratulerer med funnene.

Fin fin tirsdag til deg! :)

organic-lizzi sa...

Sååå heldig du var med de da:-))
Fin-fin dag & stor klem fra Randi

mimouna sa...

Den håndarbeidsboken har jeg også, mamma brukte den på skolen. Gøy å finne slikt!

Merete sa...

For noen kupp! Skulle gjerne hatt begge jeg. Spleising er faktisk ganske moro.

mokomoko sa...

http://www.animatedknots.com/
for de som vil lære mer om knuter!

mreteveian sa...

Hei!
Skal nok få samlet tipsene, - tekte på det i går, men lurte på om det var for "sært" for den almenne hop. Men nå fikk jeg vel sparket bak jeg trengte :-)
Koselig blogg du har!

mreteveian sa...

Nå er den klar, - beskrivelsen for flickr-bilder og blogger.

aPe sa...

Hei. Fine bøker! Som regel står det de gamle teknikkene godt beskrevet i de gamle bøkene. Jeg ønsker meg en bok om tveband-strikking,jeg. Denne typen "dobbeltstrikking" er det få som kan heretter. Synd, for varmere votter enn tvebandsvotter finnes ikke (trur eg...) Må også si at Pondus har mange herlige striper... nå skal jeg hoppe i sofaen, finne strikkinga mi og se på Greys... Lag en fin kveld! :)