tirsdag 26. februar 2008

Litt kundeservice, takk!

Jeg vil ta opp en tråd som 9na hadde innlegg om i forrige uke: Kundebehandling....
I dag har jeg forsøkt å bestille bord på Peppes til helgen. Det skulle vise seg å ikke være så lett. Jeg valgte den enkleste måten først. Telefonen. Etter en lang tid i telefonkø hvor jeg ble informert om hvor gode tilbud de hadde og hvor effektive de var, (vet du at hvis du ringer og bestiller pizza, så har du den på døren innen en time. Derimot sa de ingenting om at du måtte sitte to timer i telefonkø først), ga jeg opp. Jeg sendte en mail i stedet. Nå ørten timer senere, har jeg ikke fått svar på den. En ny telefon i ettermiddag, ga heldigvis resultater. En rimelig gretten fyr hadde ingen forståelse for at jeg hadde forsøkt diverse alternativ for å få reservert det %&¤#?&% bordet.
Jeg følte nesten at jeg ringte og plaget han...
Det er ikke første gangen jeg opplever slett kundeservice pr telefon. I min forrige jobb ble vi opplært til at det å svare telefonen hadde meget høy prioritet. Alle som ringte var potensielle kunder og ved å gi dem som ringte mulighet til å få tak i oss, ga dem følelsen av at de betydde noe. Du kan jo bare tenke deg hvordan du selv føler deg når du ringer og ringer en eller annen bedrift med en forespørsel og de aldri tar telefonen.
Det er så mye lettere å gå tilbake (ringe tilbake) der du blir møtt med litt vennlighet og en bitte lite porsjon service....
*
Her er ti "gode" råd når man ringer kundeservice!
1. Ikke tro at ditt problem er viktigere enn noen andre sitt. Da blir du minst viktig av alle og havner bakerst i køen.
2. Ikke tro at du kan mer enn dem, det kan du ikke. Tro meg!
3. Hvis du tror de bryr seg, tar du feil!
4. Hva du anbefaler dine venner å kjøpe eller ikke kjøpe er mindre viktig for dem enn valget mellom å sette høyre eller venstre fot først i gulvet om morgenen.
5. Om kundeveilederen høres ut som han er gretten, sur, lei og lite samarbeidsvillig så ikke håp at han blir noe bedre av at du er det samme.
6. Gir du dem litt mer enn de kan kreve, kan det hende du får halvparten tilbake.
7. Ikke forvent at de hjelper deg med alt du måtte ha kjøpt i den lokale sjappa. Selv om de er en landsdekkene kjede.
8. Husk at de kan ikke stavemåten på alle verdens for- og etternavn. De forstår ikke alle dialekter og man må snakke høyt og tydelig til dem… omtrent som om man snakker til en 6 åring.
9. Musikksmak er så variert… Ikke forvent at de forstår at du er gretten og søvnig når du endelig får svar etter en halvtime i telefonkø med heismusikk i øret.
10. Ikke tro at alt kan løses per telefon.

4 kommentarer:

Sylvia sa...

Å, så helig at u også tok opp denne problemstillingen! Jeg irriterer meg mer og mer over dårlig service, og vi må bli flinkere til å si ifra!!!
Vi feiret snuppas bursdag på Peppes for etpar uker siden, og med 5 på jobb, som bare satt og spiste eller drakk kaffe og skravlet sammen, måtte vi hente både servietter,krydder ol selv. Og da vi spurte om de kunne fylle opp en ketchup-flaske (alle var tomme) så måtte vi purre på den, og de leverte den bak ryggen vår (på et platå) enn å komme frem til bordet med den.
Det var få kunder i lokalet, men enda måtte kundene gå til disken for å betale!!!!
Fy flate, jeg blir sååå forbanna.
Har jobbet som servitør selv en gang, og da gjadt det å yte mest mulig service, og følge med om alle fikk det de skulle HELE TIDEN!!!
Hadde jeg vært sjef, hadde jeg vært en streng sjef og latt de ansatte svette og jobbe, men skryte av dem etterpå!!!!

Liv-Toril sa...

Måtte le da jeg leste om pausemusikken, for der får jeg skikkelig angst. Ved problemer med vårt regnskapsprogram, kan det hende at jeg må ringe kundeservice. Jeg får helt angst av Frank Sinatra, og det er den musikken de har brukt i MINST tre år. Frank Sinatra gir meg nå bare assosiasjoner til sen kundeservice... Jeg er blitt omprogrammert i hodet mitt *ler*

Catta sa...

HAHAHAHAHA :D Du får sagt det!
Takk for tipsene! Skal huske dem!

LilleBlå sa...

Å ja..sånt vet man litt om ja! Jfr. en tur på "Dårlig Simpel" (Dolly Dimple) i Tromsø i oktober....
Jeg har mange ganger lurt på hva de EGENTLIG vil gjøre, noen av de som jobber i såkalte service-næringer.....
Gjett om jeg kjente meg igjen i de ti gode råd ang. å ringe kundeservice! Der har jeg virkelig fått tøyd tålmodet mitt uante ganger ja. med vekslende resultat - det skal innrømmes *fnis*
Ha en fin kveld!