tirsdag 19. februar 2008

Pinaren...

I Bergen har vi et uttrykk som heter "Pinaren" Det er et kallenavn for tannlegen. Ikke akkurat et positivt ladet tilnavn og det hjelper definitivt ikke på tannlegeskrekken min.
Jeg kan grue meg i ukesvis før et tannlegebesøk for så å ringe dagen før og avbestille timen. Tannlegen min skulle gjøre meg en liten tjeneste og sende ut innkallelsen med bare et par dagers varsel. Hun lurte ikke meg!! - Jeg sendte min mann i stedet. Greit nok det når vi har samme tannlege. Sist jeg var hos tannlegen, lurte jeg på hva de som satt på venterommet måtte tro. Det er ganske lytt og når de kan høre tannlegen min si i beroligende stemme følgene ting:
- Husk å puste! - Puste med magen! -Ikke press! -Nå er den snart ute! -Nå er det snart over!
De må jo tro de er havnet på fødestuen! De to første beskjeden fra tannlegen er jo grei nok. Jeg er stiv av skrekk og glemmer å puste. - Ikke press er ment til tungen min som hele tiden, helt av seg selv, forsøker å presse ut alle de dumme tingene inne i munnen. Det som snart er ute, er ikke tannen, men alle de tingene som er inne i munnen.
Når jeg ligger der i stolen og vannansamligen bak i svelget blir større og større, er jeg sikker på at jeg kommer til å drukne. Tenk deg! Drukne i en tannlegestol. Vel, jeg har nettopp overlevd en avtale hos tannlegen og det er forhåpentligvis en stund til neste gang.
*
Jeg skulle ønske jeg var mer som Baloo... kunne ta livet som det faller seg...
*
I'm so afraid of the dentist. I wish I was relaxed like Baloo



Bildet av den gamle tannlegestolen har jeg lånt her

10 kommentarer:

Mrs. Darcy sa...

Jeg har heldigvis ikke tannlegeskrekk. Vet om andre nødvendigheter som er mye verre...
Jeg har vært veldig heldig med valg av tannleger opp gjennom årene, og han jeg går til nå er kjempeflink. Forøvrig bergenser ;-)!

Anemone sa...

Nei fader, tannlegden den takler jeg bra, men frisøren derimot...

Det eneste jeg frykter hos tannlegen er som regel regningen, bare en fotograferer diverse jeksler ser man jo hundrelappene hva de flyr i vill fart. Skrekk og gru, men det er jo greit med tenner også da. En kan jo bli litt lei havregrøt i lengden ?

Lisa sa...

Du er ikke alene! (Som om det hjelper) Jeg er livredd tannlegen og har heller tannverk enn å få tannen undersøkt...
Det verste av alt er nå betalingen etterpå. Det er så dyrt at det er jo nok til å ta skrekken:$

Petunia sa...

Jeg liker ikke frisører heller jeg. De gjør jo aldri som de får beskjed om:(

Hobbygåsa sa...

Denne signerer jeg på! Tannlegen er så jævelig at jeg orker ikke å tenke på det engang. Og frisørtime er kjedelig, har ikke ro i baken til å sitte stille så lenge...

RuneE sa...

Jeg synes nå tannleger er OK-folk jeg da...

GAWO sa...

Selve tannlegen kan kanskje være OK, men å sitte i stolen. Fysøren. Fryser bare ved tanken.Jeg er akkurat som deg der. Frisørstol er ikke øverst på listen heller.

Liv-Toril sa...

Jeg har også tannlegeskrekk, og jeg er en mester på å finne unnskyldninger for at avtalen ikke kan gjøres... Når jeg har klart å lure meg unna, så er jeg så fornøyd med meg selv. Så fornøyd at jeg kan premiere meg med litt shopping. Egentlig så vet jeg at det er dumt, men det bryr jeg meg ikke om. He, he og straffen kommer senere i og med at det kan bli mer kostbart fordi jeg har ventet for lenge.

HildeS. sa...

Eg burde hatt tannlegeskrekk etter eit heller ublidt møte med arten i barndommen, men det har eg altså ikkje. Eg går til ein veldig koseleg tannlege nå, så det går heilt fint.
Men det må ikkje vere godt å ha den redselen i seg når ein må i eit slikt nødvendig ærend.
Ha ei finfin veke, Petunia:)

naturglede sa...

Tannlegen, uff og uff! Jeg skal dit i morgen, og gruer omtrent vettet av meg. Så jeg vet hvordan du har det når det er din tur. Men man må jo dit da, for tennene mine vil jeg stelle pent meg. Tannlegen min er snill han, så det går nok bra denne gangen for meg også.Håper du har en finfin kveld, og at du hadde null hull:)