søndag 27. april 2008

FOTOSAFARI

Etter at jeg begynte å blogge, så har det blitt til at jeg knipser mange flere bilder. Jeg har alltid likt å ta bilder, men det har stort sett vært av ungene når de har hatt bursdag eller av kjæledyrene våre. Jeg har ikke akkurat gått rundt med kameraet i lommen. Nå har en helt ny interesse begynt å feste seg og jeg må ta meg selv i å se motiver over alt. Jeg er ikke så flink til å huske å ta fotoapparatet med meg hele tiden enda, men det kommer seg.
For hva er vel en blogg uten bilder? Ofte når jeg er inne på andre sine blogger, er det bildene som først fanger min interesse og så leser jeg teksten etterpå.
*
I dag starter jeg et emne på bloggen min som jeg vil kalle "Fotosafari". Her vil jeg legge ut bilder av ting og tang jeg ser rundt omkring og som får lyst til å ta bilde av... Det kommer ikke til å bli noe kunstverk av noen bilder. Og jeg kommer heller ikke til å få prisen for "Årets bilde". Men motivet har gitt meg noe eller det har gitt meg assosiasjon til noe.
Først ut er dette bildet:
.

Et dukkehjem 1
*
Dette huset kjørte jeg forbi og måtte trekke på smilebåndet.
Jeg tenkte med en gang på Henrik Ibsen sitt stykke
"Et dukkehjem".
*
Et dukkehjem 2 .
.
Kanskje det er Nora som står der og roper om hjelp?
Heng deg gjerne på denne idèen min.. Ta hverdagsbilder/motiver du faller for og legg dem inn som emne/tema (etikett) "Fotosafari" på bloggen din.

I had to take this shot! When I saw it it made me think about Henrik Ibsen's play:
"A doll's house"

20 kommentarer:

Mrs. Darcy sa...

For en god idé! Du tar så flotte bilder at de fortjener en utstillingsplass :-)!
Jeg har heller ikke kameraet med meg overalt, men mobilen er stort sett en fast følgesvenn og den har et ganske bra kamera.
Så jeg tror faktisk jeg henger meg på denne, og legger bildene inn på mitt "rom med utsikt" :-)!

GAWO sa...

Dette ER Nora, men hun roper ikke om hjelp. Hun har forlengst flyttet fra Torvald og funnet noe for seg selv :-) og er her i full gang med dagens trimøkt. Arobiclærer som hun nå er har hun huset fullt av elver!

"Fotosafari" var en god ide og din fangst var slettens ikke værst. Jeg tipper at det er mange som vil henge seg på dette temaet. Det er på tide med noe nytt.

Hobbygåsa sa...

Så fin kjole som hun har så har hun sikkert pyntet seg for fest. Syntes det ser morsomt ut med fotograferingen din jeg. Du ser så mye annet som vi uten fotoapparet ikke legger merke til engang. Og flink er du, fortsett med dette, strikkingen kan komme igjen når du har rundet noen tiår til hehe. Ha en flott uke du også!

Anemone sa...

Henger meg på... om det er greit da...?

Tone sa...

Alt ditt spytt og salt og løfter hjalp!!
Gu så herlig.
Det blir ei pine dei neste vekene no.

GundaM sa...

Herlige bilder!!! Minner meg om en eller annen film jeg har sett...

Kanskje henger jeg meg på, men må få unna noen hektiske dager her først. Skal på tre møter imorgen, men må nok prøve delegere bort det ene...Fotballkamp og, bra en bestefar finnes;)og kan kjøre. Føles noenganger som en kunne ha klonet seg;)

En fin uke ønskes deg;)

Mokomoko sa...

God ide Petunia, liker at du er blitt bitt av "fotobasillen"

Ida sa...

God morgen og heia BRANN, min venn! :)
Dette er en god idè!
Jeg henger meg kanskje på etterhvert.
Liker kommentaren til Gawo her.... ;)
Blogging og fotografering må jo være de beste hobbyene man kan ha. Sant vel? ;)
Du spurte hva dyret på det siste bildet mitt klatrer på. Stuevinduet her (på utsiden - hehe), med himmelen som bakgrunn. Pga. alle vinduene rundt, så fikk den flere skygger. Kult, synest jeg. ;)
Denne uken er det bare tre skoledager. Populært hos jentene her, og hos Bulle tenker jeg. Jippi! ;)
Malin skal på leirskole neste mandag, så vi må skrive liste, planlegge og pakke, litt etter litt.
Hun gleder seg. Her drar 5, 6 og 7 sammen. Hun og de andre i 5 er litt "små" synest jeg da. Men, slik er det på en liten skole...
Det blir sikkert bra!
Ønsker deg en fin mandag og god uke. :)

r&j sa...

Very good idea, clean colours, all is fine.

pts sa...

nice photography!

Bea sa...

Utruleg kult bilde.. får meg til å lure på kva som er historia bak, og det er vel litt av poenget med gode bilder, er det ikkje? :)

Er nesten litt glad du har strikketørke, eg.. ellers ville vi andre ha gått glipp av mykje moro på bloggen din! ;)

Cathrines blogg sa...

Hehe, en kjempeidé!!! Du skulle faktisk hatt en pris for det derre, endelig ble det ekte dukkehjemmet funnet.....

Sylvia sa...

Jeg sier også det samme som deg, Petunia. Man tenker på motiver på en annen måte enn før.
I fjord begynte jeg å ta bilder i byen hvor jeg bor ("Min by") og det var ganske interressant, for da legger man også merke til ALT. Og jeg bad de andre om å gjøre det samme.

HanneJ sa...

Kjempegod ide! Hvor ofte er man ikke på tur, kanskje bare bort til postkassen eller nærbutikken, og finner noe man skulle foreviget med kamera? Jeg skal bli flinkere til det! I dag tok jeg det med i fjæra, og det ble fine bilder :)

LilleBlå sa...

Innom på en gjenvisitt-runde jeg. Foto-safari ja, DET var kanskje tingen..... tror jeg napper med meg utfordringen din, og så får vi se hva som kan komme ut av den. Noen stor fotograf er jeg just ikke, men det hender at tilogmed JEG klarer fyre av en blink.. *fnis*
Ha en fin uke Petunia, det er alltid en fryd å komme på bloggbesøk til deg!

RuneE sa...

Ingen dum ide - selv om det begynner å bli mange temaer å holde styr på etterhvert. En rask opptelling tyder imidlertid på at av 15 kommentarer kan 15 være fra kvinnehånd... Noe for likestillingsombudet??

Vi menn får heller holde oss ved kjøttgrytene og se hva safarien bringer inn. Det minner meg på at jeg må lage middag.

Pernille's ting og tang sa...

Så flott med "Fotosafari!! Og så skøy å se at du er bitt av fotobasillen du også. Det går vel ikke en enenste dag uten at jeg tar en 30-40 bilder. Hi hi. Skal se om jeg ikke får slengt meg med på dette:)

Men det er noen utrolig vakre O'er du har i dag! Har du laget dem selv?

Ha en skøy Abc-Wednesday:)

Margrethe sa...

Knallstilige bilder, det er jo virkelig "Et dukkehjem". Flott blogg du har!

naturglede sa...

God ide! Mange ganger har man bilder som er litt anderledes, men det er jo morsomt å dele dem med andre. Dine bilder fikk meg til å le.Så flott du fikk bilde av Nora!

Marie sa...

Så FLOTT, både tema og bilete :)

Nora er ikkje heilt åleine ser eg, ho har nokre medsøstre i bakgrunnen.

Kanskje eg også kjem med eit og anna bidrag, eg er ute på så mange slag "safariar" med kamera.

Fin kveld til deg :)