tirsdag 22. april 2008

FANABUNAD

Endelig, endelig har jeg min egen bunad! Jeg kan nesten ikke tro at det er sant...
Som jeg før har nevnt, så fallt valget mitt på Fanabunaden. Jeg ble helt forelsket da jeg så denne varianten første gang for ca 9 år siden. En bekjent av meg hadde fått den laget etter en gammel Fanabunadmodell. Livet er litt høyere enn på andre Fanabunader og brodeiene er i ulltråd. På fanabunaden står man ganske fritt når det gjelder valg av farger. Men min er en tro kopi av den jeg så for 9 år siden.
.
Petunia bunad 1
.
Jeg er ikke så glad i å bli fotografert, men i ny bunad stiller jeg gjerne opp!
.
Petunia bunad 2
.
Skjørtet er plissert bak og helt glatt foran.
.

Sølje og halsknapp
.
Skjorten er i lin med de nydeligte broderier.
Den store søljen er en kopi av storsøljen som man fra gammelt av brukte i området Totland/Dyngeland.
.
Manskjett
.
Manskjett og manskjettknapp
.
Bringeduk
.
Bringeduken.
Bildet gir ikke det helt rette inntrykket av fargene. Jeg skal få tatt et bedre bilde som yter arbeidet større rettferdighet.
Bringeduker har to trykknapper som er ganske så praktisk. Da sitter alltid bringeduken som den skal.
.
Detalj forklè
.
Detalj på forkle.
.
Belte og beltespenne
.
Belte, beltespenne og bånd
.
Bånd på vesteb
.
Vesten er i fløyel og kantbåndene i silke.
.
Detalj skjørtet
.
Skjørtekanten er i fløyel. På Fanabunaden skal den være blå på pikebunaden og grønn på damebunaden.
*
Aller først vil jeg sende en klem til fru T for at du fikk laget denne buanden til deg selv for 9 år siden og fordi du var så snill og la meg låne din ved et par anledninger. Tusen takk!
Nå skal du få ha din egen i fred!
Så vil jeg sende en stor takk til Astrid Aunebakk, Bunadsmontering, fordi du sa ja til å sy bunaden for meg. Jeg vet du skal trappe ned og da aner ikke hvor glad jeg ble da du etter å ha vært i tenkeboksen, bestemte deg for å lage bunaden min.
*
Alt sølvet har jeg kjøpt hos Kari smykkedesign.

36 kommentarer:

HildeS. sa...

Gratulera med bunaden din Petunia. Den er aldelesen nydeleg, og så masse flotte detaljar.
For eit handverk:)
Eg skal ha meg bunad eg også, må berre bli ferdig med konfirmanten sin i år, og så er det mor sin tur:)

karna sa...

Gratulerer med ny bunad, vet hvordan det føles. Fikk den jeg ønsket for 5 1/2 år siden etter å ha ventet NOEN år på at det skulle veves opp nytt stoff. Nyt dagen den 17. mai

frøken ij sa...

gratulerer med bunad! den var skikkelig fin! det er stas med bunad. :D

malla-b sa...

Gratulerer med bunaden! Den var kjempefin. Det er kjekt å ha bunad har hatt min i mange år og brukt den ofte.

Eva Petronella sa...

Hjertelig tillykke med kjempefin bunad :-)

Lene sa...

kjempeflott bunad!! gratulere! sjøl så håp æ at min fortsatt passe, e blitt litt mummimamma di siste åran ;(

Sylvia sa...

GRATULERER Petunia. Bunaden din er nydelig!!! Jeg skjønner godt at du er stolt, du var skikkelig flott i den! Det er et skikkelig arbeid som er lagt ned i den, og den er jo spessiellt laget til DEG, ikke glem det!
Du blir den fineste på 17 mai!
Og PS, jeg røyker IKKE, så har jeg fått sagt det, hi hi!

kreativ dame sa...

Gratulerer med et nydelig stykke håndtverk,jeg har sett mye bunader men denne var sjelden og vakker.Du har god grunn til å glede deg til 17 mai.Gå med hodet høyt hevet og kos deg.ps At bunaden er så vakker er jo også at det er ei vakker pie inne i den også da.Hipp hipp Hurra

9na sa...

Gratulerer!! Dette var en N Y D E L I G bunad rett og slett!

Berit sa...

Gratulerer med bunaden, og den kan du være stolt av!!! Helt nydelig!
Har aldri sett denne før.
Hadde tenkt jeg skulle spørre hvordan det gikk med den, fodi jeg leste innlegget du hadde da du hadde bestilt den.

Jeg broderte min bunad for 5 år siden, og er veldig fornøyd med den, og bruker sølvet til andre ting også.

Gled deg til ta den i bruk.

Kicki sa...

Slit'an med ny bunad. Den var utrolig flott!! Skjønner godt at du er stolt.

Hilde C. sa...

Gratulerer! Så flott den er, og så mange vakre detaljer :-)

Ida sa...

GRATULERER! :)
Nydelig!
Du teller vel ned til 17 mai nå (ikke jeg, for jeg er med i komitèen her i år) .... ;)

ArneA sa...

Gratulerer.
Bunad er et flott plagg, og jeg føler meg ganske stilig på 17.mai i min herrebunad fra Sunnmøre.
T har vel tenkt å bruke sin Sunnmørsbunad også i år etter et hvileår med Oslodrakten i fjor. Her i heimen henger fire bunader, men jentene er ikke helt på det sporet akkurat nå. Kommer nok.

Lena sa...

Åh så flott bunad!! Utrolig vakker! Gratulerer så masse:o)

si-do sa...

GRATULERER MED DAGEN :) Velkommen etter, noen dager siden min 43 årsdag, hi hi. Ha en flott dag:) Klem

Lindik sa...

Nydelig bunad !

Minmill sa...

Såååå fin du var i bunaden. Du kledde denne veldig godt. Du kommer sikkert til å være den stolteste dama i 17. mai toget i deres område. Fikk ny bunad selv for 8 år siden og kjenner følelsen når jeg skulle gå med den første gangen.

naturglede sa...

Gratulerer så masse med et praktplagg. Aldeles nydelig bunad og du har fotografert den som en profesjonell. Floot med kontrastene mellom gammelt treverk og bånd.Dette likte jeg:))))

lisa sa...

Nydelig bunad og nydelige bilder. Flott med det gamle treverket til dette vakre håndarbeidet. Ingen reklameperson kunne gjort det bedre.

***Fotografia e Luz*** sa...

beautiful costumes and beautiful women, congratulations, beautiful blog

Bea sa...

Lekker!!! Ikkje anna å seie om det.. Du kledde den virkelig. Gleder meg til 17. mai. Håper vi får fint vær!!

syglad sa...

Gratulere så meget, det er en aldeles nydelig bunad du har fått deg.
Du kommer til og stråle til 17 mai..
Ha en fin torsdag :-)

lises sa...

Nydelig, Petunia! Her hos meg er det bare jeg som ikke har Fanabunad. Datteren min sin bunad har lik farge som din på vesten.

Miss_Yves sa...

Marvellous pictures which set off the beauty of colours,fabrics, embroideries!!!!!!!Bravo !!!!!!
Miss Yves

BumbleVee sa...

beautiful costume...a lot of needlework goes into the look here too....

Marie sa...

Bunaden er nydeleg og forseggjort! Eit fantastisk vakkert plagg :)

hobbyvenn sa...

Gratulerer med nydelig bunad! Jeg har ikke sett denne varianten av Fanabunaden før, men flott var den i allefall. Får håpe på nydelig vær 17.mai så du får vist den frem i all sdin prakt hele dagen.

turvid sa...

Nydelig bunad!

bobbie sa...

This is all so lovely. Thank you for sharing.

sissels sa...

Gratulere så masse med en flott bunad, Petunia. Bunad er og blir ett stasplagg uansett hvor i landet den kommer fra. God helg

Linda sa...

Hei på deg!

Jeg oppdaget denne bloggen og dette innlegget akkurat nå, og må si at jeg er mektig imponert over den vakre bunaden din!

Linda

eira sa...

Utrolig vakker!
Liker godt de bunadene som ikke følger det "standardiserte" som man finner på husfliden og sånn;)

Det går en annen Fanabunad rundt i området Totland/Dyngeland som også er etter gammel modell.. nyter synet av den hver 17.mai;)

Iselin sa...

Nydelig! Eg lurer på om du har hørt om et strikket sjal som hører til bunaden fra gammelt av?
Eg har fått et gammelt sjal som eg skal strikket maken til men eg har jo ikke mønster...kansje du vet noe?

Anonym sa...

En fantastisk vakker variant av Fanabunaden!

Jeg lurer på om det finnes opprinnelige mønstre på bringedukene etter hvilket område i gamle-Fana man tilhørte? Jeg skulle gjerne hatt et mønster på bringeduk som var vanlig i Milde- og Hjellestad området. Ellers likte jeg ditt mønster veldig godt. Vet du hvor jeg kan få mønster? Har nå perlebrodert bringeduk og belte, men ønsker også et brodert i ulltråd, slik at jeg kan varierer bundad-utseende etter hver anledning.
Jeg har mørke blått silkebånd - som 17.Mai sløyfen - rundt vesten, og kjenner meg så "norsk" når jeg bruker den : )

Hilsen
Torunn43

Petunia sa...

Hei!
Fra gammlelt av så er det nok slik at det var forskjellige bringeduker og slikt fra bygd til bygd i Fana, men dette er nok veldig lenge siden. Alle mine deler er laget etter en gammel bunad, men jeg tror du får mønster og oppskrift hos Husfliden. Hun som laget min, brukte dem når hun handlet inn stoff osv.
Lykke til:)