fredag 2. mai 2008

Fredag i det fri...

For Sky Watch Friday, please scroll down to the next post.
´
Natursti
´
Det går ikke en dag uten at jeg tenker på hvor heldig jeg er som kan bo så landlig til som jeg gjør. Vi har skog og fjell rett utenfor stuedøren, men likevel er det bare noen minutter å gå til nærmeste butikk og vil jeg inn til Bergen sentrum, er jeg det på cirka 15 minutter med bilen.
Here where I live we have forest, field and mountain right ouside our house.
Still it only takes me a few minutes to walk to the grocery store and if I want to go downtown, I can be there by car in about 15 minutes.
´
På mosegrodde stier
´
Jeg liker best å tråkke rundt på skogsveier og stier der jeg ikke møter for mye folk og hvor skogens lyder er tett inne på en.
Jeg liker også å finne mine egne tråkk og hva er vel herligere underlag å gå på en et teppe av mose som her.
I like to hike where I can be alone and hear the birds sing and the wind shakes the crowns of the trees.
What can be more soft than to put your feet down on a moss-covered track?
´
Gamlefar og GPS
´
I dag hadde gubben og jeg fri fra jobb og vi stakk en tur til skogs.
Her sjekker min bedre halvdel GPS'en sin.
Har du en mann som ikke er spesielt glad i å gå søndagstur med deg, gi han en GPS og du har han i din hule hånd. Han blir like ivrig på å få lufte seg som en fuglehund i jakttiden.
For det er ikke til å stikke unde en stol at menn lett kan bestikkes med all slags elektroniske duppeditter. Og for min egen del må jeg si at det er litt artig å kunne legge turen inn på kartet på PC'en etterpå og se hvor man har gått.
Today my husband and I had some time off at work. We went for a walk to the top of the nearest mountain. On the photo my husband is studying the GPS.
If your husband don't like to hike, it is a good idea to buy him a GPS!! Then hiking with you will be fun! Men are like big boys, you know and GPS is a great toy!
But I have to admit that I find it very interesting to really "see" the tour on the map on my computer after the hike.
´
Petunia og Jølle
´
Jølle og jeg tar oss en hvil.
Me an Jolle taking a rest.
´
Klar for hogg
´
Vi bor landlig til ja, og det er ikke alle ting jeg er like glad for å møte på min vei. Denne karen her lå og solte seg og Jølle trakket rett over den. Litt dorsk var den heldigvis så den gjorde ikke noe mer ut av det enn å gjøre seg klar til hugg. Jeg greide å knipse noen bilder med alvorlige frysninger ned over ryggen for alt jeg tenkte på var at dette måtte jeg dele med dere bloggvenner! Slå den!
Bare noen minutter hjemmefra ser vi en ørn sveve langt over oss og lar Jølle følge et hjortespor.
Kan det bli bedre?
Today we met a fellow I really do not like. This adder is the only poisonous snake here in Norway. Jolle walked straight over him but, luckily, the little snake was to drowsy after taking a sunbath.
´
Hvitveis
´
Langstilkede hvitveis er den vakreste blomsten på jord.
Long-stemmed white Anemone is my favorite flower.
Ønsker dere alle en god helg!
Have a nice weekend!

30 kommentarer:

Ackworth Born sa...

a truly marvellous set of pictures

AnnetteK sa...

Så lekre bilder, får rett og slett lyst på en tur i marka nå ;)
Spørs om jeg må dra med meg mann og barn ut på søndagstur i marka denne helga, i stedet for å slite asfalterte gangveier ;)

GAWO sa...

Her var det mye på en gang. Både kos og grøss! Utrolig vakre bilder du har tatt idag. Og den ormen tar kaka. Huff, den var nifs. Men se hvor flott den er. Trå forsiktig der du går, du vet aldri hva du møter på. God tur til dere i morgen

Marita sa...

En flott tur og flotte bilder! Det med GPS og menn er virkelig sant, been there.

Anonym sa...

Jeg er mektig imponert over de vakre bidene du tar. Vet ikke om jeg hadde fikset å ta disse slange-bildene. Hadde tenkt meg opp i skogen i morgen, men vet sannelig ikke lenger......

Berit sa...

Nydelige bilder, imponerende!
At du klarte å ta bilde av hoggormen... tror jeg hadde tatt beina fatt jeg heller.
Ha en fin helg!

вεдτε sa...

For en nydelig slange! =)
Og du tar noen lekre bilder. Spesielt de slanke,høyreiste hvitveisene

Tommy V sa...

I love the snake picture

alicesg sa...

Beautiful photo and the photo of the snake is scary. I dont think I dare go near...lol. Thanks for visiting my blog. :)

Old Wom Tigley sa...

A beauty bunch of pictures, it looks a great place to have been..

Tom

Dina sa...

GReat set of photos.

Ida sa...

Åhh så fine bilder Petunia.
Hvitveisbildet ditt er rett og slett ett vinnerbilde! :)
Vakkert, vakkert, vakkert....!
Stilig bilde av hoggormen. Du er modig! Vi gikk på skogstur på torsdag. Er så redd for å møte på en hoggorm, men har aldri sett en selv...... Takk og lov! ;)
God helg til deg og dine. :)

simon sa...

what sort of snake? we have a diamond python that lives with us!

Anemone sa...

Nydelige bildet Petunia, bortsett fra ormèn da !! hater , bare hater slike krypdyr.

Kvitveisen var strålende, og det ser også til at dere har hatt en alderles topp tur :-)

Klem herfra, og må på tampen fortelle deg at gubben her kjøpte GPS til bilen for noen år siden..., alderles som om en ikke greide finne hjem igjen til middagen du !!!

Anemone sa...

Å du..., noe jeg tenkte på... du skulle hatt en logo til den "fotosafari" griene..., DET hadde vært tøft. Om du ikke kan, kan vel kanskje Rune hjelpe, HAN er jo bare et oppkomme av ideer til slikt.

Klem igjen.

Catta sa...

Tusen takk for turen!
Hva er deiligere? :)
Fortsatt god helg

Frk.Badegakk sa...

Så koselige bilder!
Og det var noen lekre kreasjoner du hadde på føttene der på det ene bildet altså;)
Du får ha riktig god helg da, jeg jobber jeg, og skal på jobb om en time...*sukk*

R&J sa...

Tusen takk!

9na sa...

Oi oi for en tur!!! Hvor er snøen blitt av, nå som du og Jølle var så fint i siget i skisporet...?

GundaM sa...

Jøss, at du turte ta bilde av den huggormen. Hadde nok stukket av tvert jeg da, verste krypa jeg treffer på når vi er på hytta.

Nydelige bilder ja og takk for gps tipset;)Men her i huset er det nok meg som må draes med når det gjelder å gå tur...Sku vel hatt en slik hund;)Søt ja!!!

Anonymous sa...

Beautiful images! I might give buying a GPS for hiking with my Husband a go. He walks all day for work, so isn't too keen to hike during spare time ;)

simon sa...

Now I understand!!! GPS= I agree 100%

Adder:- we have them here too. Called a Death Adder. They are an ambush sort of snake- prefering to remain motionless until their prey is almost on them... we get them in wood piles here so its important to be wary as they will kill you if you get bitten!

Like you also, we live in the mountains ( Blue Mountains National Park and Wollemi National Park)

And we enjoy exactly what you do! trees and birds etc..

AND we are about 15 min drive to the shops Kurrajong
:o)

flolipo62 sa...

fantastique ton blog jolie Pétunia... tu es très jolie ton mari très sérieux et ton chien merveilleux... je te mets dans mes favoris tu es ma première bloggeuse norvégienne... et j'en suis fière, bon dimanche à toute ta famille

Luke sa...

an awesome group of shots! I love the one with the dog!

Sylvia sa...

Flotte bilder, særlig det av hoggormen, selv om det ikke er noe særlig å møte på tur da.....
Jeg har en skogsti rett over veien, men desverre er jeg ikke flink til å gå tur i skog og mark. Min mann er, men han sliter med å få meg med......han kan ikke lure meg med med en GPS engang.....stakkars!
Veldig flott bilde av Jølle og deg, da!!

Bea sa...

Hoggorm! Oj, ja då er våren virkelig komt.. :)
Utruleg bra bilder du tar!

Petunia sa...

Æsj, hoggorm bildet er ikke helt klart. Jeg hadde mer enn nok med å holde kameraet og trykke av...Orm og slanger hører ikke til favorittdyrene mine og jeg hadde bare med meg et lite kamera med liten mulighet for å zomme inn. Men alt for bloggen...alt for bloggen:P
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg våknet natten etterpå av at jeg hadde drømt at ormen slukte kameraet, meg og hele greien:)

Mokomoko sa...

Fantastisk at du beholdt roen og fikk tatt bilde av huggormen, tyder på at du er "bitt" av fotobasillen...

Lara sa...

gorgeous photos!

Nissemann sa...

Fantastisk huggorm-bilde!!

Og gratulerer med dagen!