torsdag 29. mai 2008

My home is my castle

Denne ukens bilde er fra Gamlehaugen her i Bergen. Jeg kan sikkert erte på meg en haug med østlendinger ved å si at her i by'n har vi virkelig et slott som ser ut som et slott. I Oslo derimot har de noe som de kaller et slott, men ser mer ut som et rådhus;) Rundt slottet vårt er det et fantastisk fint parkområde. Da jeg var og tok bilder, ventet de kongeparet dagen etter. Området var ryddet, pyntet og det var plantet nydelige blomster over alt. Kommer tilbake med de bildene ved en senere anledning.

My picture this time is from Gamlehaugen. It is our King's official residence here in Bergen. Gamlehaugen is framed by a beautiful English-landscaped park, adorned with a lush, varied selection of shrubbery, flowers and trees. The park is open to the public and is a popular recreational area used for swimming and walking.


My home is my castle



Join SKY WATCH FRIDAY here

114 kommentarer:

quinttarantino sa...

Now that is a very nice castle for your King whom was visiting us in Portugal!
I had some hopes it was your castle, so maybe I could be invited to a ball ...

Lyn sa...

wow very nice would love to see that!

Monika sa...

Heia
Ja dette er vel noe vi kaller slott - kjempe fine
Ha ei flotte helg
smil fra monika

Sherry sa...

What a beautiful place, and a beautiful photo.

Lana G! sa...

I want to live there! Beautiful picture Petunia!

Abraham Lincoln sa...

The first thing I thought of was the Walt Disney Castle at Disney World. It is a really nice looking building to me.

Tommy V sa...

wow beautiful house.

quinttarantino sa...

Praying that one of these days I find an invitation at my mail box ... means not only you are owner of a castle, but I'll have the chance to meet lots of my SW Friends!

GAWO sa...

Rett og slett helt konge.

Bildet er stilig og slottet er akkurat sånn som et slott skal være. Askepott, bare kom og flytt rett inn. Det står ledig altfor ofte.

Anemone sa...

Så flott
et slott

helt rått
og grått?

Nydelig Petunia, og dette hadde vært noe for Ari Behn...

Texas Travelers sa...

Beautiful photograph.
Well done.

Our sky is heating up.
Come visit,
Troy and Martha

Daniel J Santos sa...

Beautiful image, excellent.

Voz do meu Coração sa...

Just this wonderful photographs, very beautiful. I would like to be able to live in a palace so, congratulations

***Fotografia e Luz*** sa...

beautiful castle reminds the beautiful sleeping with this beautiful picture

nikkipolani sa...

Beautiful castle to go with that sky ;-)

Mrs. Darcy sa...

Dæsken!! Så stilig! Dette er hva man kaller et slott ja!

Syns jeg ser Rapunzel øverst i tårnet ;)!

Michele (Rocky Mtn.Girl) sa...

WOW... that is one magnificent structure... impressive!!!
Rocky Mountain Retreat

Marie sa...

Ja dette er verkeleg eit slott! Nydeleg bilde!

Eg laga innlegget tidleg for eg har vore borte heile kvelden. Kunne jo lagra som utkast, men trudde det var greit å poste det.

Ha ein fin kveld :)

Picturing of Life sa...

wow...beautiful castle

Mine in here Thanks

juliana rw sa...

hope some day can visit that place :D

Visit mine also in here Thanks

imac sa...

Super shot and great building.


Pop and see my Water features

Landliv sa...

Oj! Tenk jeg visste ikke om dette slottet jeg!

Men du: Vi har jo et skikkelig slott vi også - Oscarshall på Bygdøy ;-)

Old Wom Tigley sa...

Beautiful... picture perfect :O)

Stine ☆ sa...

Ja, det ser virkelig ut som et slott! Et ordentlig eventyrslott :-)
Ha en flott helg!

John sa...

Meget flott bilde Petunia!
Ja dette er slott.
Happy friday.

sa...

Uow, we do feel like royalty...beautiful castle and sky...

Ida sa...

Det vakreste "slottet" av dem alle. I festspillbyen. Flott fotografert! :)

Berit sa...

Klart dette er det flotteste slottet, virkelig nydelig!!
Ha en fin helg.

Mokomoko sa...

Nydelig motiv, bra belyst.
Du skulle hatt et polariseringsfilter slik at himmelen og skyene hadde blitt enda mer kontrastrikt.

me ann my camera sa...

Beautiful! How wonderful it would be to visit such a place.

Anki sa...

Åhhh, det er jo ett slott, jo :-)
Skikkelig vakkert. Gleder meg til å se resten av bildene.
Ha en SUPER fredag!

Champ Townboy sa...

The King is living large, and your photo is exquisite!

Marie sa...

Tok det ikkje som kritikk heller eg :)

God helg :)
(((klem)))

Pernille's ting og tang sa...

Himmel! Vet du hva,Petunia? Jo der har jeg også stått å fotografert. Men det var på slutten av 70-tallet og det ser mye vakrere ut no enn da. Har de restaurert slottet eller?

Og jeg er helt enig med deg ang slott/rådhus. Hi hi hi.

Utrolig vakkert SWF-bilde fra deg enno en gang!

PS: Jeg fotograferer himmelen hele tiden, så jeg svømmer jo nesten over av slike bilder. Men jeg skal prøve å posjonere i fremtiden;)

Ha ei hærlig helg:)

The Texican sa...

Castle in the sky with diamonds.

SandyCarlson sa...

That is a dreamy castle. Would you ask my knight in shining armor why he won't come out to play!

becky voyles sa...

I love this castle! I have always wanted one like it.

bobbie sa...

Such very formal structure and trees against such a frivolous looking sky.

Musings sa...

What a very impressive castle. Beautiful photo.

babooshka sa...

Something out of fairytale. A beautiful image.

TSannie sa...

lovely! Makes me want to visit Germany again. Only been once and am looking forward to returning.

Pat - An Arkansas Stamper sa...

Oh! This is like a fairy-tale castle! Beautiful photo!

Suzanne sa...

Wow this is simply stunning what a beautiful place.

pts sa...

excellent Petunia!

Deslilas sa...

If only I could exchange your King with the man who was elected as French President last year !
Nice pic and castle.

Anne-Berit sa...

Enig,det der er et slott.Nydelig bilde.Ønsker deg en flott helg!

Scotty Graham sa...

wow, what a place, and what a great photo!! It has been fun browsing your blog again....haven't had time to visit lately....

Cheers,

Scotty

ArneA sa...

If that is your castle I look forward to have a drink in front of one of your fireplaces. My tuxedo is ready.

mona sa...

Skikkelig eventyrslott det der! Har gått mange turer dit, det er jo så flott der nå om sommeren.

Du hadde tatt en kjempebra bilde!

naturglede sa...

Så flott, som et eventyrslott!

Melli sa...

That looks straight out of a fairytale! How beautiful!

Rambling Round sa...

His home REALLY is a castle! Beautiful architecture.

RuneE sa...

I couldn't have put i better myself!

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv!

Andrea sa...

WOW, what a castle. Beautiful

Tone sa...

Nei, sant Petunia, det er noko særskilt med "Lady in red"

Luiz.ramosforest sa...

Beautiful building and sky color.

Tone sa...

Dette fotografiet av slottet er såå bra. Det beste eg har sett.
Og det minner meg på at eg har film ståande i det førdigitale kameraet mitt med, ja bla.slottet.
Og - den første kampen eg såg på stadion, Brann-HamKam i ausande regn.-Og herlige tante-ungar.
Den må eg få levert inn.

RuneE sa...

Meg igjen. Du har helt rett. Den står ved Liatårnet og jeg tror det er innflygingsradaren for Flesland.

CrazyCow sa...

A fairytale castle! Beautiful.

Dewdrop sa...

I so very much desire to visit castles. How beautiful!!

Kathiesbirds sa...

Love, love, love this photo! That caslte is so picturesque! Thanks for showing it to us!

Debbie in NC sa...

King resides in a gorgeous castle! I agree with Quint about ball invitation, but "oh, I have nothing to wear"!

Great shot and love the blue sky :)

Jenty sa...

What a stunningly beautiful place!

raf sa...

Yes, I concur with Abe. First thought was that this is where Walt Disney got his castle image. Nice shot!

Mike sa...

What a place to hang out!
My Skywatch

Inkivääri sa...

What a beautiful sky and a kings house, wau:)

Carla sa...

Wonderful photo of a beautiful castle!

For The People sa...

That looks a lot like a castle! Is it yours? lol

Mo sa...

Very fairytale looking castle

Kim sa...

Wow, that castle is beautiful.

WillThink4Wine sa...

Now THAT is truly fit for a king! Spectacular!

Ramblings of a Villas Girl sa...

Wow! Beauty blue sky, white fluffy clouds and a beautiful castle. I am in full agreement with quinttarantino. I will be watching my mailbox for the invitation.

the teach sa...

What a lovely place Petunia! Nice to visit and spend a day! :D

Koselig koselig sa...

Oj så fint!!! Ja og jeg er helt enig med deg i beskrivelsen av Slottet i Oslo, men ta mitt råd. er du der i sommer så bevilg deg en tur inn på Slottet med omvisning. Det gjorde vi i fjor og det var kjempefint! :)

9na sa...

Beautiful! I think this is Cinderellas castle... Or Sleeping Beauty... But, where is Prince Charming? Around the corner, soon coming riding horseback on a white stallion? Or maybe he is visiting Princess Petunia?

Klaus sa...

A castle like from a Fairy Tale. Beautiful!
And I loved the "Morgenstund"! Very funny!
Cheers, Klaus

Kelly sa...

Wow! A beautiful photograph! I love the castle, and it stands out so nicely against such a blue sky!

The Urban Buddha sa...

Love it! :) castles are always amazing..

Dave Coulter sa...

Lovely shot! I wish I were living there! Thanks for visiting my blog... :)

Tere sa...

Lovely castle against the great sky! Happy SW!

Jennifer Robin sa...

Great shot!

Catherine sa...

A dream castle for young mind people.
Many people in their comment are dreaming they could live in it?
Thanks to share, Petunia your secret home with us.

Anonymous sa...

Your King has a beautiful home and surrounds! Lovely photo illustrating that :)

Dulce sa...

Beautiful castle! Your photo is full of contrasts between the green grass and the sky and it's also very clear and full of light.

Carole sa...

Just gorgeous!

Island Rambles Blog sa...

I love castles...thanks so much for showing us this part of your city....we have a few castles here!!

Lara sa...

wow, great! and a nice idea for the sky watch!

AphotoAday sa...

Now that is really impressive!
And the photo (of you?) below it is hillarious! Great blog.   I'll be checking back.
Best regards, Don.

Gattina sa...

Nice little house he has !
The picture is great !

Dina sa...

Fit for a king!

Gallicissa sa...

Brilliant Sky Watch photo!
What a lovely castle it is!
Greetings from a rainy Sri Lanka!

Ida sa...

Har noe til deg på bloggen min! :)
Fiiiiin lørdag ønskes deg!

pantteri sa...

This castle reminds me Valtionhotelli in Imatra in Finland. Nice photo.

For The People sa...

What? No post today? :(

Tone sa...

Dette var berre fælt.

Tone sa...

Au hvis nokon som ikkje er Petunia les dette så var det altså ikkje det flotte fotografiet som var fælt, men Brann - Molde resultatet.

Petunia sa...

Det var grusomt......
...man gir ikke fra seg 3- 1 på hjemmebane.
Ikke f...
:(

Anonym sa...

Heisann. takk for invitasjonen. Er gift med en Hobby fotograf, om du har lyst kan du sjå bilda hans her:

http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_fotograf.cgi?sort=ID&kategori=&hideThumbs=0&brukernivaa=0&offsett=0&lukketforum=0&brukerid=39756&foreningsid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1&randomseed=

Kjempe lang adresse, men det er på Foto.no. Masse fine bilder du har tatt. Ha ei fortsatt fin helg.
Klem fra Ronille

Laerte Pupo sa...

Beautiful castle and nice photo.

Thanks for yuor visit to my blog

chrome3d sa...

That looks like a castle from fairytales. Beautiful.

quilly sa...

I second Quint. I was getting ready to pack ....

Sorry it took me so long to get back here and return your visit. My life was momentarily possessed by a whirl wind of frenzy and stress.

Ida sa...

Som jeg skrev i skravlefeltet ditt, så har jeg laget ett safari innlegg nå. Mitt første! ;)
Det ble til på båtturen vår i går. Koselig. Malin strålte i tuben. Og hun holdt ut lenge oppi den! Hun er kjent for å være snill, stille og beskjeden. Men, jenta elsker fart og spenning!
Det kom noen regndråper mens vi var på land. I 16 tida. Noen få dråper. Ikke noe regn senere på kvelden. Vi samlet blåskjell osv. Camilla fant hummer yngel. En mini hummer på 2 cm. Da hadde ikke jeg igjen batteri på kameraet! Grrrr....! Og hehe.
Far og barn fanget østers fra sandbunnen og stekte dem på bål. Jeg smakte. Hm... Spiser stort sett alt, men noen ganger er man skeptisk ja..... Hehe.
Nå MÅ jeg ta en bloggrunde hos mine norske bloggvenner. Lenge siden sist.....
Ha en flott søndag, til tross for frustrasjonen over Branns tap.... Tenk å snu fra 3-1 til 4-3 da! Hrmf.....!!!
Jaja. Livet er mer enn fotball. ;)))

Ida sa...

Gratulerer med med over 100 kommentarer, uten hjelp fra 9na, forresten! ;)

Anemone sa...

Morgenstund har gull i munn, og du har fått utmerkelse av meg..., ta en titt...

lisa sa...

Jeg har faktisk vært på omvisning på Gamlehaugen og der var en utrolig opplevelse. Men jeg vet ikke om jeg ville bodd der. Tenk å ha fredagsvask i alle de rommene da:P

Anonym sa...

Hei igjen. Hmm, men dersom du er interessert kan du gå på foto.no og så søker du opp Kjell Ivar Øye, han har mange flotte bilder av fugler og dyr, og ja, det er ensomt å være gift med en hobbyfotograf, det tar masse tid å ta dei bilda han tar :)
Klem fra Ronille

Frøken Fryd sa...

Heia. Nå har jeg lagt inn logoen til Fotosafari inn i min blogg. Håper at jeg også kan være med.

Suzi-k sa...

oh my goodness, this is so delightful, i feel as if I blinked and ended up in a fairytale world!

Anemone sa...

Måtte bare få til 109 kommentarer her... jøsse navn..., bøyer meg i støvet...,eller...., i grunn er det litt vanskelig i kveld.

Har vært til en gammel tante på bursdagsfeiring, og slik det kjennes ut, er mangen ALT for full :-(((

Catta sa...

Nydelig!!! DET er vel hva man kan kalle et slott ja!!!
Enig i det at Oslo's slott ikke akkuratt ser ut som noe skikkelig "cloud-castle", men balkongen har jo sin sjarm da! (eller var det terasse han i typisk norsk valgte å kalle det??)

flolipo62 sa...

très belle photo, merci

Willard sa...

A beautiful subject and composition! Well done!

Max-e sa...

That is a charming looking castle

fishing guy sa...

Petunia: Sorry I missed this earlier. This is a great photo of the castle.