onsdag 14. mai 2008

Trenger du hjelp til sølvpussen?

For ABC Wednesday; Please scroll down:)
*
I disse dager er det nok mange som gruer seg for å ta fatt på sølvpussen enten det er bunadsølvet eller bestikket du skal ha på bordet 17. mai.
Her er en genial løsning. Slutt på gnikking og griseri med sølvpussmiddelet!
.
Bunadsring FØR
.
Her ser dere bunadsringen min før og etter behandlingen!
.
Bunadsring ETTER
.
Her er oppskriften:
Ta en dyp tallerken og kle den med alminiumsfolie. Fyll opp med varmt vann og en slump med salt. Legg sølvet du vil fikse opp i vannet og la det ligge ca 5 minutter. Ta sølvet opp og gnikk lett med en fille. La det ligge litt til hvis du ikke er helt fornøyd. Det virker best med varmt vann, så skal du "pusse" mye sølv, så skift vann ofte.
Når du er fornøyd tar du sølvet og skyller lett i rent varmt vann og poler det tørt.
Kan det bli enklere???
.
Simsalabim!
.
Under her ser dere noen sølvskjeer som har lagt lenge uten å bli brukt. Bildet viser før og etter saltbadet!
.
Sølvskje FØR og ETTER
.
RuneE har gitt tips om at hvis man tilsetter litt eddik i blandngen, så vil man senke pH'en litt og belegg og skitt forsvinner enda lettere.
Håper dette kunne være til hjelp!

20 kommentarer:

Nattugla sa...

Genialt...rett og slett genielt!! Tusen takk...renner bort å koker vann nå...

Anemone sa...

JA FAKTISK !!!

Ble bønnhørt jeg nå :-)

Har du råd for hvordan hvordan strykingen går som en lek også ??? DET er det værste jeg vet med alt husarbeid.

syglad sa...

Ja denne ideen er flott og jeg skal sanndelig prøve denne..
HA EN FIN KVELD :-)

Hobbygåsa sa...

Ah smart! Dette skal jeg prøve! Tusen takk for tips!

Alma Merethe sa...

Takk for tipset. Dette var kjempelurt...

Ha en fin kveld videre!!!

RuneE sa...

Ser bra ut - mulig jeg ville supplert med litt eddik for å senke pH. Da løsner belegget enda lettere.

frøken ij sa...

har ikke så mye sølv, men om jeg skal pusse noe så må jeg huske det her. er forresten amnge flott bilder her nå. likte godt det med katten i solnedgang :)

Marita sa...

Smarting! Bare synd jeg har sølvknapper som jeg ikke gidder å ta av, men må pusse "på stedet". Flott ring,forresten!

HildeS. sa...

Dette var eit fantastisk godt tips:)
Tusen takk:o)

lises sa...

Så lurt! Jeg måtte vise det til sølvpussermannen min, og han fikk nesten lyst til å teste før han la seg. Nesten. I morgen, kanskje.

ArneA sa...

Dette var ukens blodpost og takk for at den kom nå FØR vi tar fatt på arbeidet.
Jeg stryker skjortene, hodeskautet og båndene samt pusser skoene mens fruen tar seg av de edle delene.
Da blir kanskje ikke kvelden så lang likevel
Finnes det et ekstra tips for knappene i vesten. Kan jo ikke legge hele plagget i bløt
:-)

Tone sa...

JA, eg trur tida stod stille for mange her i Bergen då han dukka opp i blått.
Vi visste at vi skulle få vite kva ny jobb MA skulle inn i, men kven kunne i sin villaste fantasi førestille seg det som openbara seg på skjermen?
Eg var vel i lettare sjokk, tenkte eg forstår himla godt at han søker utfordringar, men det var så himla blått og så veldig fort. Vi har jo ikkje landa enda. Likevel eg kunne ikkje anna enn forstå Martin Andresen samtidig som dette var rint for******
Så kunne vi lesa at han siste hausten i Bergen spela på Brann og jobba for Vålerenga, at han alt var begynt å bearbeide spelearar og trenerar for å få dei med til Vålerenga.
Då altså blei mitt bilde av MA heilsvart. OG akkurat den biten der ser ikkje ut til å bleikne særleg her i garden.Eg skulle ynskje den gjorde det, at den ikkje stod der og kasta digre skuggar over det Bann var med Martin Andresen i troppen. MEN den skuggen forsvinn berre ikkje.

Ja, Brann ledelsen vil nok dempe pipinga, har dei det som eit foreldrepar med ein ustyrleg barneflokk som er invitert i selskap?
Martin andresen seier dei vil distrahere han når dei kjem med dette no...to fluer i eit smekk?

Javisst kunne han ta på seg kva drakt som helst og gå ut på banen, det trur eg dei fleste kan og mange må.
Men eg håpar det ikkje er mange kapteinar som rekrutterer fotballekspertise til blå drakt medan dei ledar eit lag i raudt.

SØLVPUSS ja, kan gjerne brukast til å pusse litt dritt av gullet og det :)

Ida sa...

Halleluja!
Herlige kjemiske reaksjoner som forenkler denne jobben.
Takk for tips! :)
Selv om jeg ikke har bunad... Jentene har. Også har jeg jo bestikk da, slik som er vanlig i skuffene....
Jeg samler på Opphøyet rose.
Ett vakkert mønster.
Har noe i Valdresmønster også, siden pappa var derfra.
Her er vi nok i rute og det skal gå så bra så. ;)
Takk for omtanke. Er bare litt treg med å svare.....
Ønsker deg og dine en riktig fin 17mai.
Hipp hipp hurra! :)))

Sylvia sa...

Heisann Petunia.
Først må jeg takke for mailen, ang den spamen som kom på bloggen min. Den skadet ikke noe, heldigvis, og jeg fikk fjernet den uten plunder. Sånnt er noe dritt!!!!

Takk for tipset her, selv om jeg verken har bunadsølv, eller annet sølv. Jeg er vel nesten den eneste dama som ikke har spart på sølvtøy!!!
Jeg har fått noe, og det blir omtrent aldri pusset....flau! jeg er litt lat av meg på dette området, for å si det sånn.
Men å pusse en hest, DET er helt andre saker!!!!!!

Denne siste uka har jeg solgt masse regncaper til bunad på jobben. Jeg avslutter handelen med at jeg håper de ikke får brukt for den (selv om den er ganske dyr!) Og alle er selvfølgelig enig med meg!!

Husk å ta bilder av deg i bunaden på 17 mai, da!!!!
Klem fra meg!

Tone sa...

Vel, det spørst kor mykje som skjer når overgangsvinduet opnar. Det har jo komme signal om at Bran skal tilpasse seg økonomiske nedgangstider.
Samtidig har dei jo skaffa seg speidar så det blir spennande å sjå.

Hmm...før serien starta var eg mest av alt spent på kor sterk Martineffekten var, eg mistenkte vel at han var like viktig utafor banen som på banen, egentlig var eg sikker.
No gler eg meg til å sjå Bakke vekse i trøya. Det er godt mulig han kan bli ein god kaptein. Håpar han kan bli ein som kan tenne gutta.

Men snille deg - gav du bort ein 16.mai billett? Det må vere ein god kollega gitt. - eller var det smøring :) ?

KOS DEG I NY BUNAD!!!
Eg forstår godt at du gler deg til å vandre rundt i ein sååå nydelig bunad!!!

Mrs. Darcy sa...

Genialt!!
Da trenger jeg bare et råd om hvordan få bunaden til å slutte å krympe i klesskapet ;-)!!!

si-do sa...

TUSEN TAKK, skal huske det neste gang. :)

Catherine sa...

Only with the pictures I've understood the process Salt + Aluminium paper + Heat, and your silverware is a new one!

Minmill sa...

Hei. Bra tips dette her. Men jeg har et spørsmål: Forsvinner oksideringen også? Jeg tenker på at noe sølvtøy er oksidert for å få fram mønsteret i sølvet. Skjønner du hva jeg mener?

Håper på svar fra deg.

becky voyles sa...

The ring and the silverware are lovely.