torsdag 5. juni 2008

Morgengretten Petunia møter en gal lastebilsjåfør

Dette innlegget hos 9na ga meg mot til å fortelle denne historien. Det skjedde for en stund siden, men jeg har ikke klart å skrive om det før nå…
Ble faktisk litt skremt..

For en tid siden var jeg på vei til jobben...Jeg er ikke noen morgenfugl og stressnivået er rimelig lavt før klokken 10. I bakken opp til jobben svinger det en stor lastebil ut i veien slik at den må ut i min kjørebane for å klare svingen (lastebilen er på vei ned bakken - jeg er altså på vei opp) Jeg må kaste bilen ut til høyre for å gi plass...i forbifarten viser jeg en finger høyt og tydelig...
I det jeg kjører inn på parkeringsplassen på jobben, ser jeg i speilet at lastebilen snur..
- Kø... har vel kjørt feil, tenker jeg.
I det jeg går ut av bilen kommer lastebilen brasende inn på plassen og kommer styrtende mot meg. Ned går bilvinduet og en illsint sjåfør skriker så jeg ikke klarer å forstå hva han sier.
Jeg står bare helt avventende...
Kaster forsiktige blikk rundt meg i tilfelle jeg trenger hjelp eller vitner. Dette kan bli stygt....
Parkeringen er helt tom...bare meg og en gal lastebilsjåfør. Jeg prøver å forstå hva han sier og får med meg "Fingeren" og "brekke"...
Hva???
Han sitter der oppe på tronen sin og truer med å brekke fingeren min...:/
Jeg prøver å forklare at jeg hadde min fulle rett il å gjøre det - å vise han fingeren - etter en slik idiotisk utkjøring fra en parkeringsplass og rett ut i veien.
Han hyler enda mer...
Ingen viser han fingen før klokken 8 om morgenen - ustraffet...
- Herregud, gå hjem og få deg et nummer, tenker jeg og bestemmer meg for å roe situasjonen litt ned. Jeg vil ikke ha noen finger knekt. Skal hjem og strikke vinnisser og blogge.
Fingeren må være i orden.
Jeg lar han rase fra seg. Kjenner typen. De har det i kjeften. Ikke noe annet. Stiger han ut av bilen, rekken han meg sikkert til skulderen og veier 48 kilo.
Jeg får naturligvis hele leksen om kjærringer bak rattet og livet som yrkessjåfører.. Etter flere minutter er han ikke ferdig. Men jeg ser usikkerheten hans begynner å komme frem. Jeg har jo bare stått der med et avventende utrykk og et middels vennlig fjes. I øyenkroken har jeg sett etter mine kollegaer. Bare en av dem kunne komme, så skulle jeg ha sluppet løs atteleriet.
Etter fem minutter trekker han pusten. Ingen kollegaer har vist seg og jeg sier sånn passe bestemt og småsur:
-Er du ferdig nå???
Da ha ikke svarer sier jeg sukkersøtt mens jeg går mot døren:
-En flott dag til deg også!


Vel, det må jo være litt godt å få rast fra seg så tidlig på dagen og jeg ble rimelig gele i bena etter hendelsen.
Den morgenen var jeg lys våken før klokken åtte .
Jeg har faktisk ikke vist fingeren etter det…….

21 kommentarer:

Mrs. Darcy sa...

Ble nesten litt shaky av å lese innlegget! For en guffen opplevelse! Beundringsverdig at du klarte å være så rolig.

9na sa...

Hmm den er taklet du bra ja... Supert! Tror ikke jeg hadde sittet her nå hvis jeg hadde vist fingeren til han tullingen i dag... Det verste var at han dro de andre med seg... Han som slapp meg fram kjørte etter meg leenge etterpå, og i køen hadde jeg blikkontakt i speilet, og han ristet på hodet, ikke av meg, men av sympati... Han var sikkert ikke eldre enn 22, men mye voksnere enn de andre drittsekkene... (Tåler vel varmen bedre kanskje...). Lurer vel også på om samme situasjonen hadde oppstått hvis det var min mann som hadde kjørt Lille Blå, antar situasjonen ble enda verre av en dame med chanelsolbriller og cabriolet...

Anemone sa...

Ikke til å tro !! Morgengretten de lux !! Nei, du skulle fått han opp av bingen kl 06:00 :-)))))

Lemi sa...

hihi.. du e herlig..

Tone sa...

Herregud, det må ha vore ein Skeidarbil det der. Kjører han lastebil og no?

Nei, spøk tilside.
Eg er ikkje istand til å forstå korleis folk får til å vise slik adferd. Det er rett og slett ufatteleg.Eg vart litt smårysta av å lese eg, så korleis det har vore å stå der i situasjonen!!!!
Men nei, eg er ikkje istand til å forstå.
Eg veit jo at hos enkelte kjem frykt til uttrykk som aggresjon, og det er vel sikkert det som har skjedd. Alvoret i situasjonen du tidlegare hadde avverga var nok stort.


Eg gjettar du hadde passe høg puls .

Petunia sa...

Pulsen tilsvarte en Stolzekleiven opp på ca 10 minutter vil jeg tro. Vanntro var det jeg ble - helt paralysert.

GAWO sa...

Huff ja. Enkelte er helt gal når de sitter bak rattet.Sikkert eller også. Jeg har opplevd noe ganske lignende selv men jeg viser fortsatt fingeren. Under dachbordet. Feigt sikkert, men jeg tør ikke annet. Får i hvertfall utløp for litt irritasjon.

Anki sa...

Haha, jeg bor sammen med en lastebilsjåfør, han kjører sånne STORE på rundt 55 tonn :-) Men du, de har det bare i kjeften!
Herlig swf innlegg!

Ønsker deg en super helg.

Klem fra solbrente meg!

9na sa...

Utfordring til deg på bloggen min..

Ida sa...

Det finnes dessverre noen arrogante idioter i trafikken ja!
Jeg ble nesten skjelven av å lese dette jeg du....

Berit sa...

Uff, den støkken satt nok lenge i kan jeg tenke meg.
Har blitt så sint at jeg viste fingeren En gang, og da hørte jeg at det brølte i dekk, og tenkte at nå kjører han meg flat, men han forsann... heldigvis. For jeg kjende hjertet dundret i ørene!
Du taklet ialefall episoden, og han fikk en vekker kanskje.
Ha en fin helg.

mreteveian sa...

Etter å ha lest både denne og den hos 9'n, er jeg glad for at jeg ikke har vært ute for lignende situasjoner, - jeg blir så "ille nervøs, vettu!"
Men den taklet du bra!
God helg!

GundaM sa...

Tøff dame du Petunia!!! Wow, dette var bra;) Og så er vi litt like vi skjønner jeg, er litt hissig i trafikken jeg også....

Og photoshop ja, kan ikke de greiene der jeg men kan sikkert læres. Synd du bor så langt unna men frykter du kanskje hadde tatt fram fingeren til meg utpå kvelden og når du hadde sett hvor treigt ting går inn...

Klem fra varme midt norge;)

AnneKa sa...

Stilig.

Har lagt en liten utfordring til deg i bloggen min, stikk innom å se :-)

Ha en fin helg!!!

Pernille's ting og tang sa...

Hi hi hi, jeg syns jeg ser deg. Ikke noe morsomt å oppleve så tidlig på morgenen. Men jeg syns du vant hele "kampen" med dine avskjedsord!

Har gjort noe lignende med en kunde jeg hadde en gang. Han raste og raste. Da han var ferdig sa jeg: ha en god dag! Hi hi hi, han ble helt forfjamset og sa surt tilbake: Eligeså. Da måtte jeg bare le:)

Ha ei hærlig helg:)

jorunnslilleverden sa...

Uff, det var da en forferdelig start på dagen! Håper han angret seg etterpå når han fikk tenkt seg om.
Ha en fortsatt god helg!!

Nilla sa...

Fytti katta korr bra kommentar fra deg:)
Stå på Petunia.

En fin helg ønskes deg, og snart er jeg med på din fotoserie, Fotosafari...

AnneKa sa...

Tror eg må ha gått i en evig malingsrus denne uken for det er ikke alt eg får med meg. Klarte og å sette malebøtta på toppen av gardintrappa og så løftet eg trappa så bøtta gikk i luften og rett over hode mitt. Heldigvis var det lite i den men eg har noen fine hvite striper i håret. Ble nok så opphengt i denne lastebilsjåføren din i går at eg glemte vist at eg skulle sjekke om du hadde vært med tidligere.
;-)

Frk.Badegakk sa...

Det der hørtes IKKE noe særlig ut!!!!
Takk for hyggelige kommentarer både her og der;)
Bobo er en nusselig liten tyv, om enn noe irriterende til tider... og når det gjelder hesten så er det blå øyne som titter frem der ja. Hesten er utrolig vakker, og svææær... Thomas er jo 190cm høy, så da er det jo bare å sammenligne...=P
Tror hesten er en såkalt dølagamp. Nydelig er han uansett!
Nå sitter jeg og knasker piller og synes synd på meg selv og ryggen min. Etter flere timers terrassevask og plenklipping toppet med ryddehelvete med arvingene hos besteforeldrene mine de siste dagene, så sa ryggen takk og farvel. Æsj. Gruer meg til i morgen. Pussig at folk i alderen 40 + kan oppføre seg som barnslige fjortisser? Enkelte ganger gremmes jeg over familien. *syte*

Sånn, nå har jeg fått ut til gruff.
Beklager.

Fin varde du fant på fjellet forresten!=D Sånne vil vi ha mer av!

hobbyvenn sa...

Huff så ekkelt. Nei, fingrene må en nok helst bare bruke til å strikke med er jeg redd... *gliser* Sluttreplikken din må jo ha irritert sjåføren noe så inn i granskauen..

Sylvia sa...

Øysann, litt guffen opplevelse du hadde der, ja! men det pleier å være MEG som kjefter!!!! jeg skjeller nemlig ut de som snapper en parkeringsplass foran nesa på meg. de skal jammen få høre det, hø hø........!