torsdag 28. august 2008

Coffee to go


Jeg henger meg på 9na sin filosofiske bølge og kommer med et lite hjertesukk...
Det gjelder kaffe...
I være dager når ting skal skje med lynets hastighet og det å se travel ut er et statussymbol, har noe skjedd med kaffeen... Noe som må betegnes som gruff...
Kaffeen er blitt travel også.... På gaten kan man se folk haste forbi med plastikkbeger med denne varme drikken og på dashbordet står Statoilkruset og skvulper. Kaffe er blitt noe man tar i farten eller rettere sagt i forbifarten.
For meg er dette nesten verre enn å banne i kirken... Kaffe skal nytes. Sittende i en god stol med gode venner, alene med en god bok (eller pc) eller på en fjelltopp under en velfortjent rast.
Mitt høydepunkt på dagen er ofte når jeg kommer hjem fra jobb i 13 tiden og kan sette meg ned og virkelig nyte en kopp med kaffe.
Du kommer aldri til å se meg ile avgårde med en lunken skvett kaffe i en plastikkopp - garantert!
Hva synes du? Hvordan er ditt forhold til kaffe? Når og hvordan skal den drikkes?


Bildet mitt denne uken er utsiken fra stuevinduet tidlig en morgen mens solen kommer opp. Man an se på fargene at høsten er i anmarsj.

This week I have a picture taken from my livingroom window an early morning. Autumn is just around the corner in my part of the world.

Fall

Join the Sky watch Friday blog here.

71 kommentarer:

Handyman sa...

Jeg drikker kaffe i farten, Statoilkaffe i bilen, fra svartkjel på fjellet. Men aller best er den kaffen som kan nytes hjemme tidlig en sommermorgen ute på platten, sitte å se at sola står opp. Da er Nespresso-kaffen på sitt beste. Husk at kaffe er ferskvare.

Hobbygåsa sa...

Oj, jeg drikker ikke kaffe jeg...
Nydelig høstbilde!

Anemone sa...

Venta på deg i hele dag jeg, og kaffen har vært varm :-))

auringonkukka sa...

BEAUTIFUL!!!
HAVE A NICE WEEKEND!!

fishing guy sa...

Petunia: What a great shot with the sky and the lake reflection, very nicely done.

Pernille's ting og tang sa...

Utrolig vakkert og nydelig høstbilde med flott refleksjon. Og så stooort. Hvordan får du det til?

Og når det gjelder fluffy skyer. Jeg får lså yst til å gå på ski oppå dem. Fantastisk skiterreng der oppe;)hahaha.

Dewdrop sa...

Petunia, I love the colors, the setting, the reflection. This could be a postcard!

Marie sa...

ÅÅÅååå så nydeleg bilde!


Kaffien er god ved PC-en og bloggen etter frokost eller i godstolen etter middagen, eller aller helst i godt lag saman med gode venner. No når eg jobbar i barnehagen er det vanskeleg å finne ro til å nyte kaffi under måltidet, då er kaffi best i pausen.

Det nærmar seg helg, kos deg og nyt kaffien :)

Yen sa...

Such beautiful shot of the sky you have here!Drop by if you got a chance, HERE.

Berit sa...

Helt enig at kaffien skal nytes, men kan saktens ta meg en kopp i bilen når vi kjører langt, men ikke når jeg selv kjører da!

Og den utikten du har, WOW!!
Sitte der og nyte kaffien, herlig!!

Ivar Ivrig sa...

Fabelaktig SWF forresten. utrolig fin refleksjon i vannet :-)

imac sa...

What a beautiful shot.

Angie sa...

Wow, what a gorgeous view you hve from your living room window!

Pretty Life Online sa...

Wow! Perfect catch for Skywatch! Mine's up too hope you can drop by.... Happy weekend!

Rose sa...

I love this scene...nice capture.

Pat - An Arkansas Stamper sa...

Lovely! Just lovely! What a view you have!

Carletta sa...

You have got to have the most beautiful view on earth - amazing.The reflection is superb.

Photo Cache sa...

Beautiful composition. Lovely sky and peaceful village.

Dogwood Daze sa...

Wow. You poor thing! Do you have to look at such beauty everyday? What a great view from your living room!

Joanna sa...

For meg er den beste kaffien den eg drikker på ferga når eg skal på jobb. Kaffien lagar eg heime før eg fer, men dei 15 min ombord på ferga med ein god kaffi kopp er nydeleg;O)

Arija sa...

Wonderful photo, love the reflections in the water as well as the first autumn colour.

Tommy V sa...

nice post and love the photo.

Michele (Rocky Mtn.Girl) sa...

Very pretty picture.
Mountain Retreat

me ann my camera sa...

What a very beautiful view you have from your window! Fall is just around the corner here in Canada also.

~~Randi~~ sa...

Så fin utsikt du har da! Nydelig bilde, og nå blir fargene bare vakrere og vakrere! Fin helg! Klemmer**

ArneA sa...

Jeg trodde dere hadde kaffe som tema hele gjengen til jeg fant ut hvilken dag det blir.
Bildet ditt er nydelig

Torsdag sa...

Hallo Petunia,
Beautiful inspiration for beginning autumn.
Hilser Hartmut

Cátia sa...

Wonderful!I love the colors

Reader Wil sa...

Mange takk for besøk! I morgen kommer 2 dansker på besøk, og skal jeg snakke norsk fordi jeg kan ikke snakke dansk. Men vi forstå hverandre. Ha det bra!

Denise sa...

yes, a wonderful view. Autumn is the next season here too, although summer never really happened.
Thanks for your kind comment.
Dx

Veery sa...

What a rich, beautiful shot! I love it.

Marit - "Som Mine Dager Er" sa...

Helt enig i din kaffe-kommentar. Har blogget om kaffe jeg også, bare se her http://somminedagerer.blogspot.com/2008/08/nespresso-le-cube.html

SWF-bildet ditt er i typisk Petunia-format: Awesome, som de sier på engelsk.

Ha en fin helg!

Kelly sa...

Stunning photo of the sky and lake! I loved it as the sun was setting! Great picture!!

babooshka sa...

The lake is like a mirror. Such an elegant shot.

Louise sa...

Beautiful sky, and what a view from your living room!

Pearl Maple sa...

Simply stunning photo for Sky Watch Friday, thanks for sharing and your kind words on my blog earlier.

Mary sa...

Oh what a beautiful view you have from your living room window!!! Gorgeous photo!

Laura ~Peach~ sa...

beautiful!

Wren sa...

Lovely photo.

Luke Wiley sa...

Spectacular view!

Luiz Santilli Jr sa...

Petunia
This is a great post!
Marvelous sky, and romantic view!

Have a nice weekend!

Santilli

Scotty Graham sa...

Hi Petunia....

Your photo really makes me miss the fall....ah, so nice.

To answer your question, YES, I do teach photography and run workshops. I should come to Norway...that would be great.

Cheers,
Scotty

joys in life sa...

hi Petunia, i love autumn colors! and that's a beautiful early mornin sky.

happy skywatching. :)

LeenaM sa...

Most beautiful picture!!
Autumnal colours already there!
We have had very chilly and rainy summer and everything is still quite green, no signs of an autumn yet except a weather of this week, only 10 degrees Celsius ! But soon enough the autumn is here too!

Have a happy weekend, Petunia!

Stine ☆ sa...

Jeg er blant dem som drikker nesten all slags kaffe... Men det aller beste er å sitte ute på verandaen på morran og nyte en kopp nytraktet svart kaffe. Liker best sterk svart kaffe, men av og til prøver jeg andre varianter også ;)

Nydelig høstbilde!

Greyscale Territory sa...

Those clouds are so delicate and a pretty shade of pink! And the whole landscape is magical!

MEDITERRANEAN KIWI sa...

oh how beautiful - makes me want to move here

Old Wom Tigley sa...

What a great view to look out on... beautiful

gaz sa...

you have a beautiful outlook. love the landscape...

Andy sa...

Great SWF!! You got the angle of the clouds there just perfect! Thanks for stopping by Photonic Harmony, all the best, Andy.

RuneE sa...

Jeg skulle gjerne orket å stå opp tidlig for å kunne ta et slikt bilde før frokost :-)

PS Kaffe er ikke til for drikkes, men kastes - kan ikke fordra det.

Anne-Berit sa...

For en vidunderlig utsikt du har fra stuevinduet ditt.Flott bilde!

Your EG Tour Guide sa...

GORGEOUS lake wit beautiful sky overhead. Very nice photo, Petunia!

Nilla sa...

Du verden for en utsikt da gitt:)

Vakkert!!!

KAffe drikker jeg mindre og mindre. Men den beste er nok på benken ute på hytta. OG høre på fuglesangen i skogen...

Rambling Round sa...

Big sky, big view! Wonderful.

KOSTAS sa...

Amazing landscape, splendid the reflection of light blue sky in the small lake!
Marvellously view!

Anu sa...

Very beautiful picture.
Thank you for dropping by
Mumbai Skywatch

Happy Skywatch Friday

pts sa...

soooo beautiful!

RuneE sa...

Som kompensasjon for at jeg ikke drikker kaffen din, kan du heller få bli med på byen på fotosafari

Sara Chapman sa...

Nice view, nice photo!

9na sa...

Jeg har to slags kaffedrikkemåter jeg. 1)i farta på vei til jobb og 2)laange deilige morgener som jeg nyyyter, liker 2) best. (Bergen var fin i går...).

Anemone sa...

Nei,, fader nå er det lenge siden jeg har hørt fra deg gitt!!! det vil jeg absolutt ikke ha noe av, bare så det så, savner deg innefor dørene vet du :-((

John sa...

Dette var et meget flott og velkomponert bilde. Perfekt!

Denise sa...

What a super photo. Love everything about it.

Denise sa...

What a super photo. Love everything about it.

GundaM sa...

Innom for å ønske god helg og si at jeg endelig fikk rota meg til et nytt safari innlegg ;)

Frk.Badegakk sa...

Nyyyydelig bilde!!!! Jeg skyter kaffe intravinøst på helsesektorjobben. Fattigmannstrøst eller noe...=P
Men egentlig liker jeg best å drikke/spise når jeg får sitte i fred. Ting "on the go" fungerer dårlig for meg. Nåde den som ikke holder matfred her i huset! *knurre*

Ang. Jobben så synes jeg den er genial for meg! Greit betalt, og så kan spe på med kveldsjobbing om jeg trenger litt ekstra inntekt. Blir en overgang å stå opp "midt på natta". (Les: kl 0250), men sover noen timer før og litt på dagen etter (såkalt tuppelur). Og om jeg skulle føle for å ta mer utdanning, så er jobben kompatibel med studier.

Jeg jobber fra ca.0330-0630 seks dager i uka (kan hende ruta tar kortere tid når jeg blir godt kjent riktignok), og tjener bedre i timen enn jeg gjør i helsesektoren pr. i dag. Trenger egen bil ja. Helst en som tåler litt slitasje. Blir mye støv av aviser og mye inn og ut av bil. Og i følge han som har opplæringa mi er det veldig greit med en firehjulstrekk. Så da blir det antakeligvis en røff konebil på undertegnede. Så slipper jeg å være så engstelig om det skulle komme litt snø og sånt.

Var faktisk ikke trøtt i det hele tatt da jeg kom hjem i halv syv - syv tida i dag. God følelse egentlig!

GundaM sa...

Hihi, ja jeg sammen med Tom Hanks på en øde strand...
Forresten så lurer jeg på om vi har samme bursdag jeg ;)

Nytt, sprøtt innlegg inne hos meg !

Bea sa...

Kaffe skal inntakast i lag med kake, i alle fall når eg skal drikke den(kan til nøden få den ned om det er sjokolade inne i bildet) *ler*

Nydelig utsikt du har frå stua di!! Ha ei riktig fin helg!!

Ida sa...

Flott utsikt! :)
Den kan nyte med kaffekoppen i handa.
Gang på gang.
Vakkert.

Kaffe skal nytes hjemme ja.
Den aller første koppen om morgenen er BEST!
Og den etter middagen...
Jeg må ha nytrukket kaffe. Ikke den som har stått på kanna eller trakteren ei stund.
Er nok lik min bestemor der.
Kan høre hvordan hun slurper i seg den første supen nå når jeg tenker på henne..... ;)
Og det MÅ være Friele.
3 skeier vanlig Friele og 1 skei med sjokoladesmak, også fra Friele.
Nam nam.
Fin fin helg til deg.
Og kos deg med kaffekoppen! :)

byrningbunny sa...

Beautiful! What a lovely place to live. We are already in Autumn here too. Lots of geese flying overhead, night and day. They are NOISY! lol