tirsdag 5. august 2008

Gøy på landet

Some pictures from my vacation.
Ferien er som sagt over og nå kan vi leve på minnene helt frem til neste sommer. Da vi her i Bergen hadde en veldig fin forsommer, trodde jeg at det var finværet for denne gang. Nå ville juli bli som den alltid er... 10 grader og regn. Men det er jo kjekt at man av og til kan ta feil!
De tre ukene på hytten vil jeg huske som en eneste fin godværsdag.
.
Hyttevimpel
.
Hyttevimpelen har vaiet mot en nesten skyfri himmel dager i strekk. Det har vært så varmt at et hvert vindpust har vært en liten velsignelse. Vanligvis er det litt slitsomt å være på hytten når det blåser fordi det står så mange ospetrær på tomten og de kan bråke skikkelig når vinden rusker i dem.
9na har reist sørover og besøkt ruiner i Hellas. Vi reiste sørover og besøkte ruinen vår i Engevik.
.
Hytten
.
Our cottage
For det kan ikke legges skjul på at det er en hytte vi ikke kommer til å ha så mye lenger. Vi må nok bygge ny og vi har planene klare. Men så er det dette med penger da. Vi får sette vår lit til norsk tipping eller at renten skal gå litt ned igjen.
.
Hyttevertskapet
.
My husband and I
Hyttevertskapet etter tre uker på hytten.
Hytteluksus er det lite av. Ikke innlagt vann og doen er en kagge i kjelleren. Liker du zoologi kan du lese dette innlegget mitt fra i fjor sommer.
.
Solnedgang ved Sævareidfjorden
.
Sunset in the Sævareidfjord
Men med en sånn utsikt, så tåler man å ha det litt enklere enn hjemme.
.
P1190466
.
Blogging from the cottage with a very slow internet connection:(
Men om ikke hytten bugner av det siste moderne i hvitevarer og porselen å hvile rumpen på, så er det ingenting å utsette på teknologien. Her ligger jeg med Todd på brystet og blogger tidlig en søndag morgen (det var dårlig vær akkurat den dagen;)) For orden skyld er det bare jeg som hadde internett tilgang her. Min mann lånte Bulle sin PC og spilte spill.
.
Musefanger Todd
.
Todd the mousekiller
Jølle og kattene elsker å være å landet. Her ute blir til og med Todd litt aktiv. Han fanger mus og rotter dagen lang. Denne rotten her fikk han bryne seg på. Etter å blitt fanget og sluppet fri ørten ganger, ble rotten så forbannet at den hoppet opp og bet Todd i ansiktet.
Vel, det burde den ikke ha gjort... Det ble kort prosess etter det.
Vi fant muse/rottelik over alt. Bare ikke inne heldigvis.
Bulle sa det så greit en morgen han hadde vært utenfor en tur:
- Mamma, innsiden av en rotte ligge utenfor!
For Todd var jo egentlig på slankeren da. Men han hadde gått opp nesten en kilo når vi kom hjem.... Men er det ferie, så er det ferie!!!
.
Hurraguttene
.
Todd and Silver are having some fun!
Hurraguttene, Todd og Silver, leker sisten!
.
Du kjenner lusen på gangen
.
Found this big tick on our dog
Jeg må bare vise bildet av denne flåtten som vi tok av Jølle. Den var bare så enorm. Vi sjekket dyrene og oss selv hver kveld, så hvordan denne har blitt så stor uten at vi har sett det, er et mysterium. Den må ha snyltet og blitt stor på noe annet før den festet seg på Jølle.
.
Ole, Dole og Doffen
.
And found this seagull nest on the cottageroof
Også i år hadde vi leieboere på taket. Et måsepar gjorde en halvhjertet forsøk på å ruge ut disse eggene. Men de var mer borte enn på rede. Etter et par uker ga de opp og mer så vi ikke til dem.
.
Hegre
.
Heron near by the cottage
Hegre i strandkanten rett nedenfor hytten en tidlig morgen.
.
Slektstevne i Havn
.
Engevik Havn is a place where the family meets during the summer.
Vi hadde slektstevne på landet i år. Mange jeg aldri har hilst på tok turen inn på Engevik Havn. Det ble en vellykket dag og jeg tror alle koste seg.
En del ble igjen om kvelden til bålbrenning og grilling. Det ble rimelig sent før alle var i seng den kvelden. Noe som forøvrig ikke bare skjedde den kvelden.
.
Slektstevne 2
.
Grilling om kvelden.
.
Spøkelset i Havn
.
YES!!! I got a shot of the Engavik havn gost!!!
Engevik Havn har et eget spøkelse som visst nok skal bo i huset på Granly. Ingen av vår generasjon har sett det, men se hva jeg oppdaget da jeg gikk gjennom bildene som jeg tok inne i sjøbodene.
.
Sjøbodene fra landsiden
.
Engevik havn is a lovely place to spend the vacation.
Engevik havn er veldig idyllisk og et flott sted å tilbringe ferien.

22 kommentarer:

mette sa...

Takk for besøk!

For et sjarmerende sted der i Engevik!
Du snakker om fine bilder! Vet ikke om jeg likte solnedgangene eller dine rottefangere best!

HERLIG bilde av kattene i full fart!
Og flåtten.......... *grusomt ekkelt kryp*

Koselig å være her!

~~Randi~~ sa...

Hei - dette var et ordentlig koselig innlegg. Moro å se bilde av deg og mannen, og alle de herlige bildene av kattene! Og utsikten fra hytta...nydelig vakkert, alt sammen. Dere har nok fått ladet batteriene skikkelig på et så deilig sted. Takk for titten! Klemmer herfra**

Anki sa...

Takk for opplevelsen. Jeg skjønner at dere har hatt en fin ferie,misunner dere den hytteopplevelsen. Deilig å høre at det ikke bare er vi som har forhåpninger om rentenedgang :-)

Kos deg med restene av sommeren!

klem :-)

GAWO sa...

Jeg ble helt betatt av hytteutsikten. Ikke rart at det ble flere sene kvelder med en slik utsikt. Kveldene har vært så varme og vakre her vestpå, og med en slik utsikt må det være deilig og bare sitte og nyte det hele.

Jeg prøvde meg også med mobilt bredbånd i sommer. Men dessverre, fra min hytte fikk jeg ikke inn signaler nok til å få opp en eneste side. Så bloggen min har vært nærmest død. Men nå livner det kanskje til litt....

Joanna sa...

Det såg veeeldig idyllisk ut på hytta deres då... Utedo og vann frå brønna høyrer med i hytte tilværelsen, meinar nå eg :O)

Haha...Eg måtte le når eg las at katten på eine bilete heiter TODD!!! Vi har nettopp fått oss ein pusekatt og dottera mi kallar han for ja nemleg Todd ;O)

Me har ikkje bestemt oss for namn endå, men Todd var eit av forslaga.

Kos dykk vidare

turvid sa...

Så fine bilder, det så ut som en deilig ferie. Bildet av Todd var kjempebra!

livetleker sa...

Ny hytte? Du vet vel hva det koster, men likevel. Vi kjenner noen som akkurat har revet sin gamle og bygd ny på gammel tomt: Ferdighytte, mellom 60 og 80 kvadrat, jeg er ikke sikkert. Pris 600 000. Da ble den satt opp av fagfolk, og kjøkkeninnredning og el er inkludert. Ikke gæli, - tross alt. Men så må man altså ha 600 store. Bygger man selv reduseres selvfølgelig prisen betraktelig.

Anne-Berit sa...

Du verden for mange koselige sommerminner du har å kose deg med,og for et vakkert sted.Utsikten fra hytta di er bare nydelig.Håper du får en fin tid framover,selv om ferien er over!

9na sa...

Heia! Dette var koselig lesing, med flott referat fra sommeridyll... Hyggelig å være på "besøk" hos dere! Vakre bilder har du også som alltid, og stedet ser vakkert ut. Bildet av kattene i fullt firsprang må være et av titusen spør du meg, det var litt av et knallfoto. Det kan du bruke i en fotokonkurranse, fantastisk å treffe kattene begge to på en gang og med de flotte omgivelsene. Og koselig bilde av vertskapet, idyll på høyt plan, det blidet er også et meget godt bilde.. Problemet med gammel hytte skjønner jeg godt. Her er det et tak, dvs taket over gangen her, som også blir brukt som ekstra soverom, lekker. Så når det regner blir den som ligger i overkøya våt. Litt dumt i lengden kanskje... Hytta trenger helt klart en oppgradering, i hvertfall takmessig. Tanker er tenkt men så var det pengene da, hmm.., men vi må nok bare. Ellers har vi ordnet endel "luksus": Vi har vann i sommerhalvåret og varmtvannstank, og utedusj med varmtvann, og utedo (gammeldags, slipper å tømme den), og i år kom eldstemann med en liten oppvaskmaskin som han har kjøpt på Finn, helt super og er montert inni et skap. Hadde aldri tenkt oppvaskmaskin på dette lille stedet, men når den er her er det supert. Så egentlig er det bare det dumme taket som lekker som er problemet... Men taket må skiftes i sin helhet, kan ikke lappes på mer fordi det rett og slett er helt morkent hele greia. Pluss veggene og gulvet i det samme rommet. Så vi må altså oppgradere litt her, og da blir det vel sannsynligvis noen ekstra m2 også. Og vi må gjøre noe med stien opp her og bort til utedoen, har oppdaget at nå kan vi ikke ha besøk av foreldrene våre mer, fordi de kan rett og slett ikke klare å gå på de glatte skrå fjellknausene her uten fare for katastrofer.

ArneA sa...

Flott reportasje eller reisebrev som avisene ville vært glade for å benytte for en tid tilbake.
Nå får vi tilgang til det uten å ødelegge regnskogene med papir fra Norske Skog.
Kanskje det er en av grunnene til at de går med underskudd, men you cannot win them all
Dere må forresten ha det kjølig på hytta siden det er nødvendig med så mye klær senga
:)

Ida sa...

Hehe. Først og fremst. Akkurat nå spiller de "Gøy på landet" mens jeg besøker deg. ;)
Sendte først avgårde en kommentar til deg.
Men, den forsvant.
Prøver igjen da.
Dette oser av IDYLL (bortsett fra den ene "lille" ekle flåtten da...)! :)
Om jeg hadde hatt en hytte, så skulle den vært som deres.
Luksus har de fleste nok av i hverdagen.
Jeg tror at alle kommer nærmere hverandre av å leve slik i ferien.
Og jeg ser at alle har kost seg.
Flott bilde av deg og kjæresten! :)
Kos deg vel hjemme, så blogges og mailes vi.
For nå har nemlig denne dama blogga og. ;)
Klem.

RuneE sa...

Det ser ut som du har hatt en god gammeldags ferie (dersom vi ser bort fra de pc-ene, men de kan jo legges under sengen kommer det noen forbi).
Årets sommer er blitt virkelig SOMMEREN som vil bli husket. Eksremt glad vi ikke brukte ferien til å dra utenlands. Det har vi til gode til senere.

Når det gjelder seilskipene sier ryktene rundt middagsbordet at de kommer og skal gå på innsiden av Askøy - ikke populært hos undertegnede, så vi får håpe at det er feil.

PS Tusen takk for hyggelig hilsner og kommentarer og gratulasjoner tilbake!

Ivar Ivrig sa...

Herlige hyttebilder. Og knall utsikt.
Takker for kommentar på innlegget. Og ja jeg er med på SWF, meldt meg inn for to-tre dager siden.
Lurt av dere å se etter flåtten. Bra dere fikk tatt en også, ellers så hadde ikke ferien blir så 'råflått'.... he he

Kjerstis Hjørne sa...

Så koselig du har hatt det, de kattebildene var så artige. Og det flåtten, æsj, har aldri sett flått, de har nettopp kommet til harstad området.

naturglede sa...

Hei på deg! Nå har jeg lest meg igjennom slekttreff, hytte, kattepuser, unger og flått. Du har lagt ut mye fint og interessant i sommer. Likte abc for Y yellow, nydelig. Jeg har vært på ferie leeenge, men nå er jeg tilbake i hverdagen igjen. Ha en flott kveld:)

Nydia sa...

Wow, such a gorgeous place! Loved all the photos specially of cute Silver and Todd running freely!
Thanks for your sweet comment, missed your words! :)

Kisses from Nydia.

Hyde DP sa...

You seem to have had a lovely time.

Elisabeth sa...

Sååå mange fine bilder. Kjekt å se et av deg og mannen også. Dere ser da rett så lykkelig og avslappet ut.
Du tar så fine bilder at det er en fryd å besøke bloggen din!

Pernille's ting og tang sa...

Hei hei:)

Enda et trivelig innslag:)

Ser at dere har samme standar på hytta som oss;) Men alt trenger ikke å være svært eller moderne for å få det koseligt. Det ser jo skikkelig koselig ut der dere ligger med hver sin laptop;) (noe missunnelig der ja).

Forresten en utrolig nydelig utsikt!

Kanskje jeg skal plotte inn en safaritur på hytta slik at du får se vår? Hi hi hi.

Og bildene av kattene er jo bare sååååå hærlig!
Også flott at jeg fikk se en flått for det har jeg aldri sett. Den er jo diger jo. Huttetu for en skapning.
Jeg er så glad for at de skapningene og ormen er kommet til hytta vår. Kommer det orm oppover, ja da flytter jeg til Svalbard! Garantert!

Ha det kos:)

randi K design sa...

For et nydelig sted, Engevik! Gikk til et tidligere innlegg du hadde også, for en idyll! Ser ut som du har hatt en fin ferie, også. Den flotten var utidig! Fysj! Min mann kom tilbake hit til USA (fra Norge) med en flott på leggen, og måtte ha lege behandling. Han hadde sovet litt i en skyggefull hage dagen før avreise. Alt bra nå...

Brit-Elin sa...

det er nár man ser bilder som dette man virkeli savner den norske sommeren! ;)

Camilla=) sa...

Herligste stedet å tilbringe sommeren på =D Litt trist med dårlig vær, men straks solen titter frem blir alt helt topp og det finnes ikke noe bedre sted å være i sommer månedene=D