søndag 24. august 2008

Spansk aften

*
I går kveld var vi invitert i 120 års dag. Tre bekjente fylte 40 år og hadde slått feiringen sammen. De hadde laget en liten ramme rundt det hele med temaet "spansk aften" og de som ønsket det kunne kle seg etter dette - eller som det stod i innbydelsen:
Antrekk: Festkledd
Damer: Lidenskapelig
Menn: Noe som sitter stramt over baken
*
*
Jeg er ikke sånn kjempeglad i å kle meg ut. Jeg er ikke noe glad i å gå i kjole heller for den saks skyld. Da hadde jo alternativet vært noe som satt stramt over baken, så de måttet bli kjole...
Jeg var for en gangs skyld heldig og fant en kjole jeg likte på salg til 300 kroner (Det er helt sant. Jeg har ikke utelatt en null bare fordi min mann leser bloggen) Med en sort kjole som utgangspunkt, prøvde jeg å tenke litt kreativt...
*

*
Torsdag kveld hev jeg meg bokstavelig talt over garn og heklenål og tenkte jeg skulle hekle et mørkerødt sjal av mohairgarn til å fiffe opp antrekket. Sjalet ble ferdig, men det er ikke å anbefale og begynne på et slikt prosjekt når man for det første ikke er flink til å hekle, har så knapp tid og egentlig ikke har nok garn til at sjalet blir slik man egentlig ønsket seg.
Prikken over i'en ble en liten rose jeg puttet i håret. Vanskeligere var det ikke.
*
Oppskriften på sjalet finner du her. I tillegg heklet jeg en viftekant rundt som følger:
*1 km 1 stav 3 dobblestaver 1 stav* Dette gjentok jeg i hvert av buene rund sjalet (ikke øverst).

Det var litt artig at nesten alle damene hadde valgt sorte kjoler med rødt tilbehør eller røde kjoler med sorte sjal. At rødt er en farge som symboliserer lidenskap er greit, men hvorfor vi tenker på rødt og sort når det gjelder Spania, det grublet jeg faktisk litt på....

18 kommentarer:

Mrs. Darcy sa...

Lekkert!!
Vet ikke hvorfor vi forbinder Spania med sort og rødt. Det blir spennende å se om du får noe svar på det....

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Jeg kan se for meg et bilde av ei spansk lidenskapelig flamencodanser i svart kjole med røde rysjer. Kavaleren har svarte klær (med trange bukser over baken) og et rødt skjerf i halsen. Kanskje det er flere som har det bildet inni hodet sitt? I alle fall sto dere i stil til hverandre da :0)

ArneA sa...

Jeg tenker ikke Sort og Rødt
og dessuten er det spanske flagger rødt og gult. (lidenskap og sol)
:)

Joanna sa...

Kanskje er det på grunn av flamenco dansarane??? Dei går stort sett i svart og raudt.

For ei fin kjole du hadde, og på den andre sida så vart ikkje antrekket ditt slik som alle andre sitt :O)

Tofo sa...

Skikkelig kreativ du! Stilig.

GundaM sa...

Nydelig kjole og du så flink du er med heklekroken da!!! Torsdag, og ferdig allerede...Enda ikke greid lært meg den kunsten jeg for en kunst det er det!

Tipper du var den som så mest Spansk ut av damerne;)

Anemone sa...

Snakke du om spansk Senorita!!!
Og med ditt mørke lange hår, trodde vel de fleste at du var flybåren fra det store utland for anledningen. Morsomt da gitt, med en heidundrende fest! Ikke så ofte her i gården, begynner vel å dra på åra.

Men i motsetning til deg da,elsker jeg å kle meg ut :-))) Nesten som en `transe` :-)))

lisa sa...

Spansk eller ikke. Rødt og svart er nydelig sammen.

Ivar Ivrig sa...

Må nok skuffe deg. Har ingen lag jeg heier på. Heller ingen jeg "hater". :-)

GAWO sa...

Vil tro at du ble festens midtpunkt.

9na sa...

Flamencorytmer, vifter, sangria, ole!

hobbyvenn sa...

Imponert over tempoet ditt med heklenålen. Antrekket ble jo skikkelig fint!
Og bildet ditt i innlegget under er jo bare en drøm. Måtte nesten holde pusten og bare nyte det jeg..

Ida sa...

Stilig antrekk, passende for en spansk aften ja.
Rødt er vel lidenskapens farge, og spanjolene er vel ganske så lidenskaplige av seg, eller hva? ;)
Tipper at du var FLOTT! :)))

Her har det ikke vært noe blogging i helga heller.
Husbonden dro til, ja nettopp SPANIA i dag.
Da måtte vi nyte helga sammen.
Siden hadde vi besøk.
Tiden flyr (i godt lag, heter det vel;).

Ønsker deg ei fin fin uke.
Lover å komme innom deg igjen ganske så snart.
Klem.

livetleker sa...

Det ser i hvert fall dramatisk og lidenskapelig ut på bildene. Håper det fungerte.

Marie sa...

Lekkert!
Nydeleg kommponerte bilde!
Spesielt fint med ei raud rose i det svarte håret ditt. Sikkert ei flott kveld :)

Ha ei fin veke :)

RuneE sa...

"The lady in (almost) red"

mreteveian sa...

Fint at du fikk sjalet ferdig!
Har du en adresse jeg kan sende puta til?
*klem*

Elisabeth sa...

Kanskje pga tyrefektingen? Svart okse - rød "lokkemat"?
Tyrefekteren kler seg jo også i rødt, svart og hvitt...
Ikke vet jeg.
Artig tema til en fest hvertfall.