søndag 10. august 2008

Tall Ships' Races Bergen

Denne helgen er det Tall Ships's Races i Bergen og min mann og lekte turister i egen by.
Og jeg å bare innrømme med en gang at det hele tok pusten fra meg. Så mye utrolig flott å se på.
Her er et lite utdrag av bildene jeg tok.
Du kan klikke på alle bilden for å se dem i stor størrelse.
.
Panorama Bryggen Tall Ships' Races 08
.
Panoramabilde av Bryggen. Tre bilder jeg satt sammen til ett. Det er sånn det må ha sett ut i gamle tider. Det sies at på seilskutenes tid, kunne man på enkelte dager gå tørrskodd over Vågen.
.
Tall Ships' Races 1
.
Og så alt dette tauet da! Det var så imponerende. Tenk å holde styr på alt det. Ikke noe for meg. Jeg er ekspert til å lage knuter på ting. Hadde nok måtte "gå planken" for dårlig sjømannskap.
.
Tall Ships' Races 2
.
Ikke så ofte at man har anledning til å se tre av skoleskipene på rekke og rad.
Fra venste ser du Sørlandet, Christian Radich og lengts til høyre Statsraad Lemhkul.
.
Tall Ships' Races 3
.
Skipet i midten av bildet er Statsraad Lemhkul. Det var med en viss stolthet jeg konstaterte at dette var en av de største skipene som lå til havn i by'n. Men du vet Bergensere og patriotisme.
.
TSR Gallionsfigur 1
.
Mange fine detaljer på alle skipene. Disse gallionsfigurene var bare nydelige.
.
TSR Gallionsfigur 4
.
TSR Gallionsfigur 3
.
TSR
.
Det gjelder å ha det ryddig ombord.
.
TSR 5
.
Dette skipet fanget min oppmerksomhet av flere grunner. Man skulle jo tro at "Astrid" hadde tilhørighet i Norge, men nei da. Denne hadde tatt turen helt fra Nederland.
.
Det var et yrende folkeliv i sentrum i går og etter 4 timer sightseeing dro vi hjem.
Jeg skulle ønske jeg kunne fått tatt bilder av alle disse skipene når de forlater Bergen på tirsdag. Det må være litt av et skue. Håper virkelig jeg får anledning til det.

25 kommentarer:

Litt av Mitt sa...

Så utrolig mange fine bilder! Ja, det er litt av et skue alle disse fine skipene :0) Den tredje gallionsfiguren var litt original og morsom da! Må være litt av en opplevelse å få være der og se alt dette med egne øyne!!
Jorunn

RuneE sa...

Du hadde fått med deg mye her - man kunne fylt opp resten av årets blogginnlegg bare med dette. Gallionsfigurene var artige, det var et utrolig stort utvalg. Maken tiul liv på byen har jeg ikke sett siden man arrangerte Grand Prix!

Takk for hyggelig kommentar - det er mye på lager...

Ivar Ivrig sa...

Flotte bilder av flotte båter..ehh skip.. eh seilskuter. Så disse for mange år siden da de prydet Trondheimsfjorden. Majestetisk syn var det. Panoramabildet mitt ble uklart synes jeg etter å ha blåst det opp. Så nå er det litt mindre ute på bloggen og forhåpentligvis litt klarere. Ha en fortsatt fin søndag

GAWO sa...

Jeg har storkost meg med lesingen og bildetitting både her hos deg og hos RuneE. Siden jeg ikke fikk anledning til å se skutene ved kai denne gangen var det en trøst å finne så mye fint her. Takk skal du ha for en super post på en eller regnfull søndag.

Anonym sa...

Ja, var det ikke flott! Ikke for å skryte, men jeg var ombord i en del av skutene siden min mann og svoger er med på dette og det har vært litt av en opplevelse. Vi har storkost oss hele familien. Heldig med været inntil i dag da.
Nå har jeg gått i land, mens resten av familen skal være med en stund til.
Ha en flott søndag, Petunia!

lisa sa...

Den forrige kommentaren var fra meg..var litt for kjapp å sende den avgårde.

Berit sa...

Dette må ha vært et flott skue!!! Nydelige skip alle sammen, med sine blanke flater, ryddige tauverk, messing. Heldig du som har fått oppleve dette!

Ha en fin søndag.

raf sa...

I too hope you have a chance to take pictures as they depart on Tuesday. Love this post, Petunia. Wonderful coverage of all those tall beauties with your camera. Thanks for sharing!

RuneE sa...

Meg igjen. Jeg glemte å si at det siste jeg hørte var at de skulle gå ut Herdlesundet tirsdag og starte fra Fedje, men ta det med forbehold! www.bt.no har vel svaret i morgen.

PS Flere skip på min noske side

Joanna sa...

Der kunne eg også ha likt å vore..Nydelege bilete, kan godt tenke meg at du har storkosa deg.

Klem

~~Randi~~ sa...

Dette var et staselig skue - helt majestetisk! Og du fikser jo bildene så flott, også - en nytelse å se på. Takk for titten!

anne - moseplassen sa...

så flotte bilder du har tatt!
Nå har det vært mange som har snakket om Tall ships races, og det var virkelig artig å få se litt av all prakten :)

9na sa...

Flott. Rett og slett. Da Tall Ships var i Fredrikstad for 2-3 år siden var vi ute i båt og så utseilingen, men det var kjempekaldt og kjempevått, det skal jeg hilse og si. Ja nå er feiren slutt, jobb igjen kl 0730 i morgen.

Elisabeth sa...

Kjempeflotte bilder! Du er flink. Tusen takk for mail. Har ikke fått prøvd meg ennå, men det høres tidkrevende ut? Tid er noe jeg har lite av...
Ja, jeg ser at en del av bildene hos Anki blir kuttet i hvert fall. Gammel maskin jeg da... Kjøpte den for nesten 4 år siden, så da er den vel for steingammel å regne.

Tone sa...

I går????
Skjedde det noko i går då?


Du har mange flotte foto her, Petunia.

Marie sa...

Du verda så flott!
Slike skip er noko av det vakraste eg veit om!

Ha ei fin veke :)

Anemone sa...

Å ja..., du har vært der du også...
komer fra arne sin blogg jeg nå, og har beundret hærligheten inne hos han også.

Og helt klart er det noe eget og ekstra med seilbåter og båter i tre ja, bare synd jeg blir så lettsjøsyk :-((

Men en trenger vel ikke båt til Sotra nå lenger??? :-)))

Catta sa...

Så flotte bilder!!!!!!! :D

Tusen takk for kjempekoselig kommentar på bloggen!
Jeg snublet over tønna i Dyreparken i Kristiansand - i Kaptein Sabeltanns rike. Jeg var der sammen med noen venner for noen dager siden.
Jeg tror vennene mine syntes jeg var en smule gal (er ikke sikker på om de skjønte hva jeg syntes var så moro ved det) da jeg begynte å knipse bilder i alle vinkler.

Jeg har satt på etikett nå :)

KOSTAS sa...

Amazing photographs!
Very good work, work photo-reporter!

ArneA sa...

strid fra Norge? Det er kort historie
her er ettetavlene til Astrid av Belgia (sverige) og hennes tippoldefar Prins Fredrik av Holland

Nilla sa...

Du å du så flott.
Hadde jeg vært der så hadde jeg nok mast meg frem til en tur ombord på en av disse flotte seilskutene.

Ha en fortsatt fin dag:)

Tor Erik sa...

Det var noen flotte bilder, jeg er medlem av Statsraad Lemhkul venner, østlendings som er det,ja, har jo tilbrakt 2 år av mitt liv i Bergen. Men det er Christian Radich som er min favoritt, det kommer av at jeg har en onkel som var ombord som førstestyrmann i mange år.

Ha en fin dag.

Tor Erik

Rick sa...

These ships are incredible. Such detail and beauty.!! I have only seen one sailing ship and that was a replica of the "Mayflower" the ship the pilgrims came to America on. This are so much bigger
Petunia!!

Ida sa...

Flotte bilder fra verdens fineste by! :)))

Arija sa...

What wonderful ships and harbour views!We never quite made it to Bergen which I always regretted. I have very ford memories of Norge.