tirsdag 16. september 2008

Jeg snører min sekk

Jeg snører min sekk.
Jeg spenner mine ski.
Vel, kanskje litt tidlig med skiene da, med det nærmer seg.
.
Jeg snører min sekk...
.
Nå lyser det så fagert i heien.
.
Lyser så fagert i heien
.
Fra ovnskroken vekk...
.
Fra ovnskroken vekk
.
Så glad og så fri!
.
Så glad og så fri
.
Her følte jeg meg temmelig dum. Skulle liksom hoppe glad og fornøyd rundt i lyngen. Kameraet med selvutløseren på stativ stod i bakgrunnen og Jølle på "dekk og bli" ute av syne. Da kommer det to turgåere opp stien og ser en gal kjerring i 40 årene stumpe rundt midt oppe på fjellet. Jeg er så glad de snudde!
.
Store hvite skogen tar jeg veien
.
Mot store hvite skogen tar jeg veien.
Nei, fortsatt ingen snø og godt er det. Ville vært synd om den kom og dekket de vakre høstfargene i fjellet.
.
Høstfarger i fjellet
.
De vinger på fot gir liv og lyst og mot!
Nå stevner jeg mot høyeste tinden!
Alt tungt og alt trått, alt smålig og grått,
det stryker og det fyker vekk med vinden.
Og når jeg så opp,
og skuer jeg fra topp
den lyse dal med skoglier blandet
Da banker mitt bryst, jeg jubler med lyst
"Jeg elsker, å, jeg elsker dette landet!"
Utfordringen til de som måtte føle kallet, er å ta en barnesang eller en sang du husker fra du var liten og sett bilder til ordene!!

34 kommentarer:

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Hadde jeg møtt en gal dansende dame på fjellet tror jeg jammen jeg hadde snudd jeg også ha ha ha :0) Fjellet er virkelig flott på denne tiden, du er flink som utnytter muligheten til å nyte den! Ha en fin kveld :0)

~~Randi~~ sa...

Vakkert innlegg! Og sånn dansende i fjellheimen - det er akkurat noe sånt som jeg kunne gjort. Hadde vært artig å komme gående akkurat da, jeg hadde ikke snudd:)Du, det ligger en liten hilsen til deg i bloggen min. Ha en fin tirsdagskveld:) Klemmer**

GAWO sa...

Hadde jeg møtt deg dansende i fjellet hadde jeg danset med. Fri og glad.
Et nydelig innlegg dette Petunia. I stedet for å gå på klubb nå fikk jeg veldig lyst til å finne fram fjellskoene og ta en tur ut. Det er heldigvis lyst til 21 om kvelden. Enn så lenge.

lisa sa...

Fjellet er så vakkert på denne tiden. Det gløder.
Vakkert innlegg og den sangen hadde jeg nesten glemt. Nå fikk jeg den på hjernen!!!

RuneE sa...

Tusen takk for turen - det var veldig koselig å få ta del i "spring og hopp". Jeg skulle gjerne vært en av de turistene som kom forbi! Man har ikke mer moro enn man lager selv.

PD Takk for koselig kommentar!

9na sa...

Vakkert. Skulle vært med..

GundaM sa...

hihi, herlig innlegg Petunia!!!

Og artig at ikke alle er a4 der oppe i lia;=) Skulle gjerne vært emd på den turen.

Og du, ser inne hos Nilla du skriver om dine tak som skulle blitt malt.... -Hva med et bloggtreff hos deg og så gir du oss ikke mat før jobben er gjort...? bare en tanke, tipper det hadde blitt mala ferdig kjapt ejg;0)

Klemz

Ivar Ivrig sa...

Ja er det ikke balsam for sjelen å dra ut på slike turer?
Flotte bilder du tar :-)

Anonym sa...

Hei på deg!
Koselig blogg du har:)
Ser for meg når du springer rundt på heia, og det kommer folk gående;)
For en skjønn katt du har!!! Lurer veldig på om det er en rasekatt (evt. hvilken) eller om det er en flott gatemix?
Klem Johanne:)

Tone sa...

Jøss, var det du som ...neida, eg var der ikkje. Kjempekoselig og gøy post dette Petunia! - OG så får eg lyst å opp på fjellet eg og :)
Sjølv har eg hatt ei helg med så mykje fotografering at eg blir nesten svimmel. Har ikkje fått besøkt ein blogg enda...jo no er eg jo her hos deg :) men eg trur du òg har postar eg ikkje har fått kikka på enda.

eg humrar fortsatt litt over huldredansen din :) du er så tøff så!

seeu

Pernille's ting og tang sa...

Hi hi hi, jeg skulle ha ønsket at jeg var en av turgåerene. Da skulle jeg ha sagt: Jaggu en jente som kan ha det skøy på tur!

Hærlige bilder fra fjellet til en veldig poetisk barnesang;) Gu så vakkert det er i fjellet no! Og så flink du er til å fotografere! Alldeles nyyyyyyydelige bilder!

Jeg, Anne Berit og hundene var også på fjelltur i dag. Kjempekoseligt!

Kanskje det blir en fjell-safari ut av det;)

Monika sa...

HEia - hadde ønska eg kunne vere med deg på tur eg - og og Birk

Vi har også vert på tur - men det var ikkje SÅ koselig som din tur - på jakt etter Kviger som skal kalve snart - og ikkje ville inn

gjett om det har kommet MANGE stygge ord i kveld da ;/

Så no er eg sliten og lei - og veit at eg må til pers i morgen også - for vi vart ikkje ferdig med dei dyra - som ikkje ville i kveld

Men det posetive - eg fikk på tur og skritt tellaren bikka 21000 skritt - så det er vel bra for noe
nattaklemma

Elisabeth sa...

Nyyyydelige bilder med skikkelig god stemning!

AnneKa sa...

Tusen takk for den fine turen, den var kjekk å få med seg før eg drar dyna over hode og tar natt. Nydelig natur du har å vandre i.
Masse hilsner fra Anne

Linda sa...

Kjempetøft! Og fine bilder!
Men du; den sangen kan ikke jeg.. Hva med et lydklipp? ;)

esnorway sa...

fine bilder da ja er vel snart tid for vinter bilder også.

Anemone sa...

:-) hærlige du..., og den utfordringen bare må jeg tenke litt på...

ArneA sa...

ETT ORD:
Vakkert!!!!!!!!

Ida sa...

Her må du virkelig ha kost deg ja!
Flott høststemning.
I sangen heter det vel "danse mot vår". Men, du danser mot høst.
Det vitner om at du har evnen å nyte livet og dagene i lange drag det! :)
Kos deg videre i høsten med mange fine turer.

Det ble litt stille fra meg etter treffet....
Med vikarjobbing på skolen frem til høstferien.
Siden er jeg forkjølet.
Feber og snufsing.
Hoster natta lang.
Kanskje det samme som du hadde for litt siden?
I dag er husbonden "stand in" for meg. Skoletur i marka. Med feber fristet ikke det.....
Håper de har det bra i regnværet.
Men, litt regn kan vi vel ikke klage på nå..... ;)

Håper at du har det bra også.
Blogges og mailes.
Klem.

Catta sa...

Hahahahahaha :D Jo, hadde nok snudd her også, da ja, med sånne dansende fjelldamer!

Tar nok utfordringen :)

Catta sa...

Hahahahahaha :D Jo, hadde nok snudd her også, da ja, med sånne dansende fjelldamer!

Tar nok utfordringen :)

Mandy Lou sa...

ÅÅÅ, så fine bilder du tar! Jeg må innom her rett som det er og se på dem.

Marie sa...

Nydeleg!!!

kari - carpe diem sa...

Hei, takk for koselig kommentar på bloggen min. Ja, jeg har blitt "kjent" med Gunda etter hvert, og hun er jo som du vet et hyggelig bekjentskap. Føler meg beæret over at sånne "veletablerte", "durkdrevne" bloggere ser innom og liker det de ser og leser. Jeg føler meg fremdeles fersk. Har vært innom bloggen din mange ganger, men aldri gitt meg til kjenne. Kan jeg linke deg? Klem fra Smøla.

Anonym sa...

Flotte bilder du har tatt.
Hvor er det?
Hilsen
Mette S

Petunia sa...

Turen gikk til Totlandsfjellet og det er der jeg hopper rundt i vill gledesrus. Du kan skimte litt av Livarden på bildet av "heiene" og utsikten er sørvest ut over Fana.
Ble du noe klokere?

Anemone sa...

I dag Petunia har jeg inni meg sunget mang en gammel barnesang du!! Grublet på ideer og smilt med meg selv..., drømmen hadde vært; Se min kjole..., og dertil hørende mannfolk :-)))) he he nei, må nok tenke litt mer!!

Ida sa...

Du smittet meg..... Neeei....
I så fall er jeg smittet med glede. Glede over å ha møtt så mange fine bloggvenner i RL! :)))

Anne-Berit sa...

Så flott et innlegg dette var,sånt som gjør meg i godt humør.Tror ikke jeg hadde blitt det minste forundret over å funnet ei dansende og hoppende glad dame i fjellheimen.Man blir i godt humør av å være på fjellet,ihvertfall blir jeg det,så sånt kunne jeg godt funnet på å gjøre selv.Ideen med å legge inn bilder som passer til en sang man husker tror jeg at jeg må hive meg på,nå må ugla tenke....Ha en kos kveld:o)

mono sa...

Så herlige bilder! Og portrettet av katten under her var jo bare knallflott!! =)

God høst! =)

http://monamono.blogspot.com/

Silje Kristin sa...

Utrolig flotte bilder du har tatt! Skimta en nydelig katt nede på siden der også :)

mimouna sa...

Flotte bilder og herlig historie!

Luiz Ramos sa...

I´ve just used Google translator to understand your beautiful report and shots. Good.

Marit - Som Mine Dager Er sa...

Klump i halsen ...
Vakkert!
Respect, Petunia!!