tirsdag 7. oktober 2008

Det gode bloggliv...eller?

Ofte når jeg besøker nye blogger, blir jeg overrasket over hvilken tone mange av innleggene der kan ha. De kan direkte sjikanerende og håne andre blogger(e) på det groveste. Dette gjenspeiler seg jo også i kommentarene disse innleggene får.
Det kan være stuefine interiørblogger eller hobby/ håndarbeidsblogger som inneholder skittkasting som kan få utenlandske politikers valgkamp til å blekne…
Jeg klarer ikke la være å undre meg…

Vel, så lenge bloggforfatterne selv legger listen så lavt, så må de jo regne med at kommentarene ikke akkurat hever nivået.
Men jeg har også besøkt blogger der kommentarene må være direkte sårende for forfatteren som aldri har gjort noe for å pille noen som helst på nesen.
.
Blomst 1
.
Min oppfatning av bloggverden er at den bør være et snilt og positivt sted.
Har man har en tydelig politisk blogg eller en blogg som er ment å være provoserende, er det jo en annen sak.
Men de fleste blogger jeg liker å besøke, er blogger hvor folk ønsker å dele små og store gleder i livet. Det er liksom ingen grunn til å begynne å kommentere negativt eller å sjikanere forfatteren i det hele tatt.
Bloggen viser som oftest bare en liten del av hvordan forfatteren egentlig er eller hvilket liv denne personen lever.
Jeg mener derfor det er viktig at man tenker på det når man vil legge igjen en liten hilsen.
Man bør trå varsomt.
Kanskje man oftere skulle hatt Kardemommeloven i bakhodet:
Man skal ikke plage andre,
man skal være grei og snill,
og for øvrig kan man gjøre hva man vil.


Man skal naturligvis ikke måtte være enig i alt som blir skrevet på blogger eller klappe begeistret i hendene over bilder som kanskje ikke er helt i ens smak.
Men man kan tenke seg om en gang eller to før man slenger fingrene over tastaturer og skriver en kommentar
Jeg tenker ofte som så at har jeg ikke noe positivt å skrive i kommentarfeltet, så bør jeg kanskje la være…
Jeg vil jo ikke være noen tante Sofie..
.

Blomst 3

.
For mange er dette muligens for store kameler å svelge, men da er det kanskje på tide å få ladet opp de sosiale antennene sine.
La bloggverden være nettets lille Kardemommeby.
La den være inkluderende og et godt sted å være.
I Kardemommeby blir selv de slemmeste skurkene tatt inn i varmen.

Jeg hadde satt utrolig pris på å få vite hva dere andre mener om dette… og jada, det er helt i orden at du er uenig;)


Blomst 2

35 kommentarer:

kari - carpe diem sa...

Uffamæda, hvor i all verden har du tastet deg inn, som det var så utrivelig...? Men jeg er enig. Vi må da kunne oppføre oss som anstendige voksne mennesker, kan vi ikke?
Jeg liker meg her inne hos deg, og mange av dine venner, jeg, for her er det koselig og humoristisk.
klem fra smøla.

Ivar Ivrig sa...

Meget godt sagt Petunia. Regner med det er noen der ute som tør være tøff i trynet når en ikke er i nærheten av andre eller kan se andre i øynene. Synd at det skal være slik. Takker for innlegget og ønsker deg en postitiv blogg-kveld :-)

Lemi sa...

æ e velig enig.. har sjøl ikke opplevd eller kommet over nokka av d du skriv om, men veit jo at foregår, skjønne ikke koffer enkelte må være så ufine.. finn æ en blogg me no innhold æ ikke like, luke æ heilt enkelt sia og bryr meg ikke om å komme tbake, gidd ihvertfall ikke kommentere og spe på me mere faenskap..
d hold æ meg førr god t..

flott innlegg Petunia!

Miamor sa...

EEEENig!! Har ikke vært ute for så mange sånne, men har sett et par..og det er sååå unødvendig!!!
Her syns jeg Anti-Janteloven kan få råde!! Vi kan få trp at vi får til noe, og det er lov å skryte!! aller helst skryte av andre..

Klem

Pernille's ting og tang sa...

Klart jeg stikker innom igjen og leser:)

Og jeg kunne ikke ha vært mere enig om det du skriver!

Å være grei, snill, kameratslig og støttende er en en selvfølge for meg når jeg er på besøk hos mine venners blogg. Og jeg er kanskje naiv, men jeg tar det som en selvfølge at andre tenker slikt også.
Man skal ha respekt for andre sine interesser og blogger. Selv liker jeg konstruktiv kritikk på bildene mine og blir kjempeglad for skryt.

Men jeg mener at her i bloggverden finnes det ikke plass for skittkasting.
Jo, en spøk med "glimt i øyet" er bare morro. Men blir det alvor, så tråkker man sine venner i søla og det godtar ikke jeg!

Kan godt tenkes at min evt "spøk" kan bli oppfattert galt. Kanskje vanskelig for andre å oppfatte spøk slik jeg selv mener det.Og da håper jeg inderlig at dem det gjelder tar kontakt med meg så en kan få det rettet opp igjen. Enig eller?
Foreløpig har jeg ikke fått slik henvendelse, men en vet jo aldri.

Syns vel egentlig at bloggverden skal være en deilig og morsom plass å være. Treffe masse nye venner i inn og utland. Lære masse og få insperasjon fra dem. Dele felles interesser, gleder og sorger og bare være der for hverandre!
Slik jeg gleder meg over din blogg. Der får jeg latteren frem og fryder meg over din humor og bilder!

De som vil holde på med andre ting for holde seg til " sin egen gruppe" og la de andre være i fred. Jeg har personlig ingen erfaring på det området. Men jeg vet at de finns.

Politikk hører ikke hjemme på min blogg. For blandt alle mine bloggvenner er det helt sikker forskjellig oppfatning av det og det er greit. Men jeg gir meg ikke ut på det av respekt for andres meninger.
Gu no snakka jeg meg helt bort. Hi hi.Men jeg håper du skjønner hva jeg mener. I utgangspunktet akkurat det samme som deg!

Et ærlig og flott innlegg, Petunia. Og du verden så vakker Løytnanshjertene dine er! De skulle HC ha sett!

Klem fra meg:)

Fjordheim sa...

Er helt enig.
Har en ikke noe positivt å si om en blogg, så kan en la det være.
Ha en flott kveld :)

Som Mine Dager Er, sa...

Du har så rett. Jeg syntes flere bloggere har en tendens til å være negative og kritiske. Men jeg har heldivis enda til gode å lese at noen skriver stygt om andre i et av innleggene sine. Jeg har derimot opplevt å få en kommentar inne hos meg som gikk direkte på en spesiell bloggerdame her inne, der jeg ble bedt om å holde meg langt unna henne fordi hun var en "forferdelig person". Den var signert Anonym. Jeg slettet den straks.

Syntes det er så feigt av Anonyme og enkelte bloggere å holde på slik, jeg. Jeg har heldigvis ikke opplevd så mye av dette. De aller fleste synes jeg er noen grepa damer og er blide og positive til hverandre. Man backer hverandre opp.

Synes du fikk sagt mye med dette innlegget ditt. Det er viktig å vi oppfører oss ordentlig - akkurat som vi ville gjort når vi ser folk i øyan. Det burde ikke være noe unntak selv om man er i bloggverden.

Bra innlegg.

Klem.

Anemone sa...

Et innlegg til ettertanke Petunia, men heldigvis har jeg ikke lagt merke til så mye av dette slaget.

For min del har jeg opplevd bloggverden som en flott plass der janteloven hittil har vært fraværende. Klart var der en vond diskusjon på NIB, og noen komentarer har jeg da sett, men det en absolutt her må huke er at det er skrevne ord som er komunikasjonsmetoden her.
Man går glipp av kroppspråk, toneleie, og øyenkontakt, ting har kanskje lettere for å oppfattes litt annerledes en hvordan dt faktisk er ment. Ironi f.eks. kan være vanskelig å få frem her kanskje??? Ikke vet jeg helt, men synd hvis noen skal føle at de blir tråkka på.

Snakket endel om dette på Sotra og klart er det syne m noen ikke tør vise frem bilder av kjøkkenet sitt fordi det ikke er hvitt!! Blir litt trist av sånn jeg...

Mange forskjellige mennesker her, med forskjellig smak og forskjellig erfaring i ryggseken. En må forsøke å trå varsomt, og for min del prøver jeg IKKE å kommentere om der er oe jeg ikke synes er fint, for FALSKE mennesker, det er ikke noe trivelig det heller i grunn.

Nei, positivitet er det vi vil ha. Det eller ingenting.
Men egentlig føler jeg vel at noen av dere er jeg nå så trygg på, og blogget med så lenge, at en kan forsøke å rydde opp i uklarheter om disse kommer. Det skrevne ord, i noen ganger i veldig full fart, kan misstolkes vet du :-))

Klem herfra til deg min venn. Sikkert sunt at du bringer et slikt vanskelig men viktig tema å banen.

Ruth@ sa...

Hei har ikke funnet slike blogger, men det hørtes ikke hyggelig ut, hadde jeg kommet over slikt hadde jeg nok ikke besøkt dem igjen nei...
Det er vel slike som kun er tøffe på papiret men ikke ellers, vet egentlig ikke... Jeg tror min blogg er grei...prøve i hverfall og ha en hyggelig tone og forklaringer... Men vi er jo forskjellige så derfor blir vel blogger forskjellige også...

Mariannes Kort og Stempling sa...

Huffda!!! Jeg er enig med deg, det skal være litt Kardemomme....men det er jo alltid noen som ikke klarer og la være da...Ønsker deg allikevel en strålende kveld Petunia;-)

Nilla sa...

Helt enig. Selv har jeg ikke sett mange slike kommentarer men jeg vet jo at de fins.
Man kan jo faktisk la vær å legge igjen en kommentar også som du skriver.
Kardemommeloven er god:)
Ha en fin kveld videre!!

GundaM sa...

Hei tante Sofi...Neida ;0)

Et viktig tema dette, og vanskelig siden vi jo ikke kan vise kroppsspråket, mimikken og ironien som kanskje ikke alltid taes for ironi...

Selv ser jeg at ejg trekkes til positive, humoristiske og overraskende blogger. De negative blir det så en mister tråden til etterhvert...

Dette skal jo være et trivelig sted å treffes på og de fleste av oss blogger vel for vår egen del og da er vi vel positive for svarte svingende...?
Kos deg med kaill og hoinn ;)

Klemz

Pernille's ting og tang sa...

Hei igjen:)

Du vet at alt kommer an på fotografen!Bilder er jo alldeles nyyyyydeligt!

Kos deg:)

PS: Kjenner du ho jeg etterlyser i det nye innlegget mitt?

Marie sa...

Heilt enig eg også! Eg har vore innom eit par bloggar kor eg har sett direkte sjikane, men heldigvis ikkje mange. Derimot har eg både fått og sett kommentarar hos andre som aldri burde vore på trykk. Eg har eit par gonger tenkt litt på å slette kommentarar eg ikkje har likt hos meg sjølv, men synest liksom det blir litt feil også. Kan lett bli oppfatta som hårsår då.
Trur nok som fleire andre at dette med mimikk og kroppsspråk er viktige stikkord. Ein kort liten kommentar skrive i spøk kan lett tas på alvor. Oppfatninga blir også farga av kva vi har møtt før i livet. Har ein til dømes opplevd mobbing blir ein ekstra følsom for ironi og sarkasme.



Mi oppfordring er at ein kan vere positiv sjølv om ein ikkje skryt opp i veret innlegg eller bilde ein ikkje synest om. Det går også an å klikke seg ut utan å kommentere i det heile. Det er viktig å tenke på at også dei som kanskje ikkje er verdas beste fotografar treng ein klapp på skuldra og ein god klem av medbloggerane.

Viktig innlegg dette! Takk for at du sette det på dagsorden :)

God natt og god morgondag frå meg :)))

Elisabeth sa...

Fint skrevet!

Ha en fin onsdag i morgen!

HildeS. sa...

Du skriver så sant og fornuftig du Petunia.
Eg har som mål å vere positiv i høve til blogginga, og prøver etter beste evne å skrive positive kommentarar rundt omkring. Det er nok elendighet rundtomkring så det er godt å ha ein "fristad".
Eg har ikkje fått sure eller negative kommentarar, trur eg, på desse 2,5 åra eg har blogg, men har sett at det har vore litt andre stader. Skal ein komme med kritikk og surskap så bør ein ivertfall vere så tøff at ein står fram med namn, og ikkje gøymer seg bak "anonym".
Me får kose oss som best me kan, og Kardeommelova er ein fin leveregel:)
Ha ei god natt.
Klem H.

Ida sa...

Så bra at du vil og tørr å ta opp dette temaet Petunia! :)
Jeg liker meg i den bloggkretsen jeg er i.
Som GundaM skriver, så hopper jeg også fort over blogger som ikke appelerer til meg.
Jeg tiltrekkes av det vakre, det morsomme og over positive blogger.
Liker å se på fine bilder og å lese velformulerte innlegg.

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at enkelte kanskje burde lade de sosiale antennene sine.
Veldig godt sagt!
Jeg har lest noen kommentarer som kan virke sårende ja.
Noen ganger burde enkelte tenke seg om noen ganger før de raser over tastaturet og skriver i veg.
Jeg har også lest i blogger at de mener at de er bedre enn andre. At andres blogger er lavmål....
Litt av en holdning.

Nei, la oss kose oss med bloggingen.
Her skal det være rom for absolutt alle.
Så, får man være selektiv selv, i forhold til hva man vil se og lese.
Det står man jo helt fritt til.
Jeg hopper f.eks. over de som mener at andre ikke er noe særlig.... ;)

Ellers stiller jeg meg helt bak kommentaren til Marie.
Klok og flott dame det! :)

Kos deg videre med bloggingen, kjære venn! :)
God klem fra meg.

9na sa...

Godt sagt.. Og godt at du sa det..

lisa sa...

For et vikrig tema! Jeg har jo ikke blogg selv, men jeg leser mange andre sine og jeg har sett en del av det du setter fingeren på her. Jeg tror dette har med misunnelse å gjøre. Ingen liker at noen har en bedre blogg en seg selv og man får skittkasting. Et klassisk eksempel på janteloven.
Kardemonnebyloven er en mye bedre leveregel.
Bra innlegg!

Hobbygåsa sa...

Heldigvis har jeg ikke sett slike blogger du viser til, og syntes bloggverdenen er veldig koselig. Men jeg er helt enig med deg, man skal oppføre seg enten det er i det virkelige liv eller i bloggland. Jeg har fått enkelte kommentarer gjennom tiden som jeg syntes er sårende, men jeg tror man også må prøve å lese med litt forståelse for at den som legger igjen en hilsen kanskje ikke klarer å utrykke det den vil si, og så ser det feil ut. Ikke alltid like lett å utrykke seg på trykk nei. Ha en fin uke, hit er det iallefall koselig å komme på besøk!

Bea sa...

Enig med deg! Eg har (heldigvis) aldri fått ufine kommentarar på min blogg, men eg har sett litt av kvart rundt om hos andre. Har ein ikkje noko fint/hyggelig å seie, så kan ein like godt halde kjeft!!

Ha ei finfin veke, Petunia!

mreteveian sa...

Jeg liker heller ikke skittkasting og ønsker at folk skal oppføre seg på samme måte som en stod ansikt til ansikt. Selvfølgelig skal en blogger få skrive provoserende/ gripende innlegg, og selvfølgelig kan slike innlegg kommenteres (om bloggen tillater det). Men det går en fin linje der etsted mellom uenighet og personlig angrep. Tragisk at en del ikke har annet å gjøre enn å angripe bloggere som gjør sitt beste og/ eller (noe jeg også hater) spamme bloggerfeltet med useriøse synspukter på noe som ikke har med blogginnlegget å gjøre...
Heldigvis kan kommentarer i dag slettes, men det gjør jo noe med en på innsiden.
Takk for tankevekkeren!

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Min mening er helt klar: har man ikke noe positivt å si, så la det være!

turvid sa...

Jeg har visst ikke lagt merke til det noen plass....

Ha en fin onsdag! :)

Line sa...

Dette høyrest ikkje noko særleg
ut:0( Sjølv har eg heldigvis ikkje hamna innom sånne bloggar.... Opplever Blogglandia som ein flott, positiv og god plass å vere!!
Pussig dette med bloggvennskap, menneske ein aldri har møtt, men som ein likevel får utruleg god kjemi med, og ein føler at det likevel blir eit vennskap:0)
Men det er no ikkje slik at det ein bloggar om kan treffe alle, men då er det faktisk ikkje nødvendig å leggje att ein kommentar heller!! Syns du seier det så flott, Petunia: La den flotte Kardemommelove gjelde her inne.
HA ein super onsdagskveld, Petunia.
Klem, Line;9)

9na sa...

Takk, jeg trengte det..

RuneE sa...

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Det er noe med at tastaturet gjør meldinger, innlegg, kommentarer og E-post upersonlige. Det er bare å skrive i vei, trykke på enter og vips er det gjort. Og ustoppelig. Man skriver ting som man aldri ville sagt til vedkommende eller skrevet i et brev for hånd.

Kanskje en 15 minutters obligatorisk pause før sending innebygget i alle program hadde vært en ide?

Totalt ugjennomførlig, selvfølgelig. Sukk.

Pernille's ting og tang sa...

Men, tusen takk Petunia for hjelpa. Jaggu tror jeg ikke det er hun jeg leter etter! Si meg, er du en slik racer på å finne ting på nettet eller? Hvordan i all verden fant du henne? Googla du eller? Hi hi hi.

Klems klems

Anne-Berit sa...

Hvordan i all verden kan man være uenig i dette,burde være en selvfølge.Fatter ikke hva noen har igjen får å opptre sårende ovenfor andre.Bra du tar dette opp.Enda en grunn for at det er noe til deg på bloggen min.Kom å hent den,det er ærlig fortjent.Klem!

Tone sa...

JA!!!
Men så har vi jo Bruun Hanssen då, han er jo ikkje akkurat uerstatteleg han heller.
No kjem det jo an på kven som skal erstatte Aabrekk og Mjelde. DET skal bli spennande.

Charlotte sa...

Ja lenge lever Kardemommeloven sier nå jeg. Jeg har alltid ment at hadde flere levd etter den, så hadde det vert en bedre verden.
Jeg har heldigvis ikke kommet over noen slike blogger enda. Og hvis jeg ikke liker det jeg leser eller ser, så lar jeg være å kommentere.

AnneKa sa...

Bloggverden er vel som resten av verden, her finnes vel litt av hvert. Heldigvis er det jeg som til syvende og sist velger hva jeg ønsker å lese og hvem jeg vil besøke. Kan ikke si jeg har sett så mye av det du beskriver men jeg var innom hos ei for en stund siden som hadde fått så mange stygge kommentarer fra en anonym at hun vuderte å slutte bloggingen. Og det er jo veldig synd, men det å legge inn slike kommentarer som anonym sier jo sitt om de som gjør det. Ellers synes jeg litt diskusjon, litt skarpe meninger, humor, livets realiteter, fine bilder, lærerike innlegg osv osv er med på å gjør bloggverden fargerik og interresant. Livet er ikke alltid en dans på roser og at det gjenspeiles i bloggverden gjør meg ikke noe. Men å være ondskapsfull og ekkel med hverandre hører ikke hjemme noen plass og ikke i bloggverden heller.

ArneA sa...

Jeg tror blogverden er et speilbilde av det livet vi er inne i.
og at postene og kommentarene er et speilbilde av forfatteren med alle hans eller hennes stemninger der og da.
Blog eller web log er en form for dagbok hvor personen bak tillater seg å dele med andre de tankene som akkurat nå er viktigst.
KOmmentarene er likeledes et forum hvor tanker deles og takke meg til synspunkter som huskes fremfor mjauing, kjedelige silkehansker og stryke med hårene ord for bare å være snill.
Derfor mener jeg både at forfatter og kommentator bør fremstå som den man er. Psevdonymer og annonyme innlegg forteller vel at skriveren ikke helt stoler på å fremstå som den man er.

AnnaKK sa...

Vilket bra inlägg! Jag tycker också att jag ofta ser det du beskriver, och gillar det verkligen inte heller!!!

Randi sa...

Er så enig, men nå har jeg til gjengjled aldri fått eller noen kommentarer som sårer meg. Men jeg har vel lest ett å annet som jeg har reagert litt på. Men det ikke så mye av det der jeg ferdes...heldigvis..hihihi
Ha en koselig helg du