fredag 24. oktober 2008

Ett rom og gatekjøkken

Eldstemann har truet med å forlate redet…
Vel, ikke truet akkurat, men har i alle fall begynt å forberede sin veldig bekymrede mor på at avkommet snart er flyvedyktig.
Og det er med blandende følelser jeg mottar signalene.
De forsiktige baksingene med vingene, skremmer meg i grunnen…
Å, ja jeg vet jeg en hønemor!
For:
Jeg misunner ikke de unge som skal etablere seg i dag. Det koster jo ”mong” å kjøpe seg sitt eget lille krypinn og å få leiet noe til en brukbar pris, er nesten ikke mulig.
Han er på visning av en leilighet akkurat nå faktisk. Jeg krysser fingrene på ene hånden for at han flytter og på den andre hånden for at han blir værende hjemme litt til.
Hvordan skal nå denne lille trostungen egentlig klare seg på egenhånd? Han som sitter gapende ved siden av brødboksen...
Det er når jeg ser på min sønn at jeg vet at det er sant og ikke er et reklametriks fra Stabburet… -det er faktisk folk som spiser Grandiosa på julaften…

23 kommentarer:

kate sa...

Jeg er så hjertens enig med deg.. Det er en ny epoke i livet når barna flytter for seg selv. Eldstemann min er jo akkurat dratt i millitæret og jeg må si jeg savner han fælt... Litt vanskelig å forstå at lillegutten min er blitt stor... Men vi må bare krysse fingre for at de vil klare seg fint og så får vi bidra så godt vi kan der de ønsker hjelp fra oss:)

Ha ei flott helg,
klem fra Kate:)

Anemone sa...

Å som jeg føler med deg på dine følelsesmessige svigninger nå. Kun en mor kan forstå slike følelser :-), menbarne har man jo på en måte bare til låns også da...

Fin fin fredag kveld til deg.

Pernille sa...

Jeg føler såååå med deg og jeg har det akkurat likedan for tiden.
Og jeg føler meg faktisk ikke voksen nok til å ha en unge som er så stor at den kan flytte ut.
Skal vi klamre oss til dem, eller gråte og stryke de på kinnet og ønske de lykke til? Sukk sukk.

I tillegg blir jeg bestemor i februar. Men da må jeg bli en sånn rockebestemor. hahahaha.

Tror jeg og du treffes i Tr.Heim og har en felles gråtekveld;) Hahaha.

Du, jeg prøvde meg på et innlegg i dag på begge bloggene, men bildene kom ikke opp. Så de ble sletta! De er no på plass begge steder;)

Ha en koselig helg, Petunia og kos deg. Krysser fingrene for deg og sønnen;)

Klems Pernille:)

Mokomoko sa...

Spørs om det blir grandis på julaften, han kommer vel snikende når kjøleskapet og frysen er tom!
Vel på tide at han flyr nå, dunene kom for lenge siden og vingene er vel utvokst nå.

livetleker sa...

Nå må du gi deg! Lillegutt her og lillegutt der, - gled deg!!! Det blir supert! Han blir voksen og glad, for det er jo akkurat så deilig å bli voksen og flytte hjemmefra som vi alltid drømte om. Du får masse tid til deg selv og kjæresten. Nyt det! Min lillegutt har akkurat vært på msn. Livet var litt trist, han skulle se film og ta en øl sammen med gutta i kollektivet og ellers hadde han det bra. Jeg trøstet litt og minnet om at vi er her, og så fortsetter vi kvelden hver på vår kant.

Slapp av mor, - hvis det er tiden, så er det tiden. Det blir nok bedre enn du tror.

AnnetteK sa...

En varm klem til deg, dette går nok bra :)

Har forresten en liten hilsen til deg i bloggen.

A-mora sa...

Jeg syntes heller ikke det var moro når barna flyttet ut. Men jeg er glad for at de er blitt så selvstendig at de greier seg selv.
Og så vet de at døren til barndomshjemmet er åpen alltid for de.
Hører om de som er rundt 30 og bor hjemme også, det blir feil for meg.
Men jeg skjønner følelsene din rundt det.
Ha ei fin helg

Anne-Berit sa...

Å,du er der nå,og jeg må si jeg føler med deg.Var ikke helt meg selv på lang tid etter at først Marit,og ikke så veldig lenge etter,Johnny flyttet ut.(Noen vil vel si at jeg ikke er meg selv ennå,hehe).Men mine flyttet så langt,til Kr.sund og Tønsberg,og det var vel det som var verst,hadde gjerne villet ha dem like nedi gata her,det er ikke bare du som er hønemor skjønner du.Men så lenge man vet at de har det bra,så må man være lykkelig for det,vi har dem bare til låns,men men,de er jo bebisan våre bestandig,uansett.
Ha ei fin helg,klem fra meg:o)

Tofo sa...

Det går nok bra skal du se!

Det som er så trist er at en epoke i livet er over. Når barna flytter ut. Det er tungt å trist å komme igjennom... (Du får bruke bloggen da vet du!) Jeg er der jeg og. Eldsteman hun har flyttet, og jeg syns det var litt trist. Og snart, når minsten er ferdig med millitæret, flytter vel han og. Men det er vel sånn det skal være...
Jeg føler med deg!
Hilsen nok en hønemor.
Riktig god helg!

Lindaen sa...

Det viktigste av alt er jo at du har en igjen hjemme som ikke skal flytte ut på leeenge enda!!
Og du.. det finnes verre ting en Grandis på julaften altså ;)

ArneA sa...

Herlig refleksjon, men som Erich Fromm skriver i boken "Om Kjærlighet"
"Det viktigste ved morskjærligheten er omsorgen for barnets vekst og utvikling, og dette innebærer at barnet skal frigjøre seg fra mor og bli selvstendig. Mor må ikke bare finne seg i men også ønske og understøtte barnets frigjøringsprosess............
Den kvinne som ikke er i stand til å elske på denne måten kan nok være en kjærlig mor så lenge barnet er lite, men hun kan ikke være en mor som elsker, og prøven på det er hennes villighet til å finne seg i adskillelsen - og fortsette å elske sitt barn etter den."
:)
Tror nok du er på rett vei, men boken kan anbefales
uansett
God helg

9na sa...

Hei! Skjønner deg godt.. Det er litt som sursøte drops på en måte, sånne som er kjempesure først, utenpå og søtere inni.. Det er både litt godt og litt vondt på en gang liksom... Men det viktigste er jo at de er fornøyd selv, og at de blir selvstendige og alt det der...Ble det noe på visningen da???

9na sa...

Hei! Skjønner deg godt.. Det er litt som sursøte drops på en måte, sånne som er kjempesure først, utenpå og søtere inni.. Det er både litt godt og litt vondt på en gang liksom... Men det viktigste er jo at de er fornøyd selv, og at de blir selvstendige og alt det der...Ble det noe på visningen da???

naturglede sa...

Uff, det er ikke lett når fuglungene er klare til å prøve vingene. Men vi har ikke noe valg, for vi kan da ikke vingestekke dem heller. Vi skal lære dem å fly, og så ut av redet med dem. Om de spiser pizza til frokost eller is til kvelds, så kommer de seg med åra.Våre to er voksne nå, og bruser med fjærene i sine egne bo. Lykke til sier jeg, til hønemor og trostungen:)

RuneE sa...

Jeg forstår ikke folk som spiser Grandiosa i det hele tatt - kanskje derfor det er derfor vi stadig må fylle fryseren med det her hos oss?

Fosvaret er for øvrig truende nær for vår nest yngste.

kate sa...

Hei igjen:)
Håper du har en fin lørdag.
Det ligger noe til deg i bloggen min:)

Klem fra Kate:)

Anonym sa...

Det går nok bra skal du se! Alltid verst med førstemann - de andre går mye lettere:)

Lisa

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Min sønn på 19 har også flyttet for seg selv i leid leilighet. Og han klarer seg sååå fint! En av de første gangene jeg var hos han, fikk jeg til og med middag, grandiosa he he! Jeg var også litt skeptisk først, men jeg sa til meg selv at jeg fikk stole på at jeg hadde lært han det han trengte, og at jeg alltid har prioritert å lære bort ansvarlighet og selvstendighet. Du skal se det går sååå bra med gutten din også! Og så er det så koselig når de kommer på besøk hjem til oss gamlingene :0)

Elisabeth sa...

Off, det er mange år til jeg kommer i denne situasjonen, men jeg gruer meg allerede. Ungene er jo livet mitt!
Det er faktisk de som går inn i dype depresjoner når ungene flytter, men jeg tror ikke du er typen til det og jeg håper du unngår det da. Du har jo tross alt en igjen ;-)Med en munn mindre å mette, så kan det jo hende du får unne deg noe ekstra selv? Fokuser på det positive, selv om det er vanskelig.

Tone sa...

Det går så bra så!!
Veldig smart å begunne å kikke på leilighet no, og handle om ei stund når prisane har falt litt meir ;)
Ver glad han ikkje handla for 1 år sidan. Lag ei bruksanvisning for korleis ein opnar og lukkar brødboksen så går dette heilt fint Petunia.
...OG han har nok ikkje sove i ditt hus for siste gong den dagen han flyttar ;)

LYKKE TIL BEGGE TO!!

Marie sa...

Kjenner meg igjen her ja...
Men du, kan hende får du besøk av ein vaksen ung mann om ei stund! Ein som både kan lage mat og styre penger, hehe

Dessutan kjem han sikkert heim til mor til jul, trur du ikkje?

Nei, eg skal ikkje tulle, trur dette er noko alle "mammer" tar tungt eg...
Hos meg har dei eldste flytta langt, eg lengtar ofte ennå eg...

Ida sa...

Det finnes til og med sånne 1 minutts pizzaer. ;) Hehe.

Kloke ord fra Arne over her.
Kanskje denne hønemoren her også burde lese den boken. ;)

Lykke til, til dere begge! :)

Charlotte sa...

Ha-ha! Gapende ved brødboksen. Utrolig vittig!!
Det fuglehuset har jeg i gult. Da heter det visst villa.. he-he.