søndag 19. oktober 2008

Uten alibi...

Hvis jeg noen gang må gjøre rede for hva jeg gjorde på mellom klokken 2140 og 2305 i går kveld, så kan det være at jeg blir svar skyldig. Jeg passet meg vel for at jeg skulle bli forstyrret på noen som helst måte i det aktuelle tidspunket. Døren var låst, alle lys i huset var slukket og jeg hadde til og med passet på å slå av mobiltelefonen….

I en og en halv time var jeg delaktig i innbrudd, bortføring og drap.. Jeg innledet også et forhold til en fyr jeg i utgangspunktet ikke ville ha noe med å gjøre.
Og det er akkurat det siste her som er det verste å svelge og som kanskje er grunnen til at jeg aldri kommer til å innrømme noe....
.
.

Varg Veum 1


Da det for noen år siden ble klart at Gunnar Staalesens bøker om Varg Veum skulle bli til film, så tenkte jeg at dette hørtes jo veldig bra ut. Skuffelse ble derfor ekstra stor da en østlending ble valgt til rollen som en av Bergens store sønner. Jeg bestemte meg der og da at dette var filmer jeg ikke kom til å se….basta!
Men jeg er kanskje blitt bløtere med årene eller så er det nysgjerrighetens som tok overhånd.. I alle fall gikk jeg til innkjøp av Varg Veums samleboks nr 1.
Ja, kall det er svakt øyeblikk eller at jeg falt for fristelsen.. Når man først har fått det i huset, så må man jo undersøke hva det er..

Etter å ha sett den første av de tre filmene, så kommer jeg på ingen måte til å sende en bukett med bitre blomster til forfatteren for at han ga etter for at hovedrollen ikke ble besatt av en herfra. Jeg burde heller takke han. De få bergenserne som var med gjorde en pinlig dårlig jobb og jeg kan forstå at folk rundt i landet ikke er noen fan av dialekten her i by’n. De bergenske skuespillerne gjorde seg selv til statister i egen by.
Skuffet ble jeg også over at vi fikk se så lite av byen her. Bortsett fra en flott scene i begynnelsen av filmen der man ser Bergen fra fugleperspektiv, så kunne de fleste scenene vært tatt opp på hvilken som helst kai eller hvilket som helst kontorlandskap i Norge.

Men noe positivt var det jo. Selve filmingen var fantastisk. Det dystre, mørke, alt regnet og det triste. Akkurat i det hadde de greid å fange litt av stemningen rundt bokpersonen Varg Veum – litt av antihelten Veum.

Jeg vet ikke om mitt forhold til Varg Veum på film kommer til å bli langvarig… foreløpig er det snakk om to dvd-er til…
Når det gjelder Trond Espen Seim derimot, så snakker vi om noe helt annet…
Men om noen kommer til å spørre meg om hva jeg gjorde i går kveld, så kommer jeg aldri til å tilstå noe som helst...


Varg Veum 2
En statue av Varg veum ble avduket utenfor Strand Hotel den 15. oktober 2008. Adressen til hotellet er Strandkaien 2 og for dere som har lest Staalesens bøker, husker kanskje at det er her detektiven har sitt kontor. Statuen er laget av kunstneren Vidar Bratlund Mæland.

21 kommentarer:

Lindaen sa...

Til tross for at jeg er bergenser, har jeg aldri vært noe Staalesen-fan i det hele tatt. Etter å ha lidd meg gjennom noen av bøkene hans, har jeg på ingen måte tenkt å se filmene! Likte faktisk ikke statuen engang..Men kjekt å lese en liten review skrevet av deg likevel!! Ha en fin søndags kveld med eller uten Varg Veum ;)

Tone sa...

Eg må skamfullt innrømme at eg enda ikkje har sett ein Varg Veum film.
Før eg gjer det skal eg fantasere litt om kva Petunia gjorde, kven ho møtte. :)

...kanhende skulle vi hatt utfordring som gjekk ut på å fortelje kva Petunia gjorde på mellom klokken 2140 og 2305 i går kveld

OG i kveld...visst eg er klar, sjølvsagt når fjordårets seriemester skal banke årets seriemester ;)
Det blir nok her i sofaen eg skal stønne og brøle og bite i kveld.
Enn du, skal du på Stadion?

- Men det er ikkje kl. 19.00, du har ein time ekstra å gjere nervene frynsete på.

Petunia sa...

Linda: Skal innrømme at det er ikke så lenge siden jeg begynte å lese Staalesen selv;)
Tone: Det er min mann som ikke er helt oppdatert da;)

Tone sa...

Godt de ikkje skal sjå den på Stadion då, det kunne fort blitt ein lang time i dette været.

Forresten så skulle jo eg og du og Elisabeth hatt ein søndag på stadion,
- skulle vi ikkje?
- i 2009?

Marita sa...

Jeg har leste alle Staalesenbøkene og Varg Veum og holder nå på med den siste. Filmene har jeg ikke sett ennå - med vilje, men jeg skal.

Anemone sa...

Leser over her, og må nok si at jeg lker både bøkene og statuen ja, men filmene de har jeg ikke sett. Så det har jeg ennå til gode, og gleder med faktisk også, for han hovedrolle innehaveren synes jeg er så kjekk :-)

...og du driver litt orientering ser jeg...

GAWO sa...

Liker Veumen jeg. Både i bokform og på film. Har sett den første filmen og T E Seim gjorde en god jobb. Kikker dere etter så er jeg med på filmen. Slå den!! (... vel, bilen min er i hvertfall med. Så da så)

Ida sa...

I kveld er det vel ingen hemmelighet hva du skal gjøre på.
5 minutter til avspark.... ;)

Takk for oppskrifter.
Du er toppers! :)))

organic-lizzi sa...

Kul statue..ser vel bedre ut enn i virkeligheten:-))Mannen her i huset skulle engang illustrere en av bøkene,men der var det for mye regi...så vidt jeg husker ble det ikke brukt..
Kanskje få med meg de filmene..?Er blitt litt glad i krim etterhvert..
Hører nå på Sjøjungfruen av Camilla Láckberg..Digger henne..
Kos kveld&Klem fra Randi

lisa sa...

Jeg digger Veum, men ikke så glad i filmene, nei. Liker ikke å se filmstiseringer av bøkene jeg leser. Likevel har jeg lidd meg gjennom Varg filmene sammen med familien. Vel lidd, er stygt sagt. For filmene er jo ikke dårlige. De er bare ikke min Varg Veum. Jeg bestemt meg for å se på dem som vanlig krim og da gikk det bedre.

Tone sa...

Det var som berre...
Men det var jo ikkje ein kamp å skamme seg over.

Elisabeth sa...

Jeg har sett 2-3 filmer, men det var mest for å se Trond Espen Seim da...
Tenk at jeg innrømmet det... Ja ja

kate sa...

Hei:)
Du skriver bare så utrolig morsomt, jeg ble såå kjempenyskjerrig på hva du hadde foretatt deg.
Har sett alle filmene om Varg Veum, liker dem godt, spesielt Falne Engler... Ja så har vi jo Seim da... Han er jo helt grei å hvile øynene på....:)

Klem og go uke fra Kate:)

Tove sa...

Hei! Jeg har ennå ikke lest noen Staalesen bøker. Bryr meg ikke om krim. Men, statuen var fin syns jeg.
Flotte elevarbeider du viste fram! Så mange talenter.
Apropos vinnissene dine; jeg har en jeg; som er laget av deg. Fikk den som "premie" i posten fra deg før jul ifjor. Den er et artig minne og skal fram til jul.

ArneA sa...

Trodde Varg var en eldre loslitt og nesten avdanka rollefigur. Denne statuen er jo rent besteborgerlig

GundaM sa...

Flott mann den Staalesen da , statuen og ;0) Bøkene melder jeg pass på.

Herlig dag ute idag, selv om vinden ruska fælt med meg;)

Klem

9na sa...

Jeg liker Veumen jeg også, men jeg må innrømme at jeg hadde forestilt meg ham litt eldre og mer avdanka jeg også...

Anne-Berit sa...

Så du er Staalesen-fan du også.Har lest ALT av ham.Og her er filmene om Varg Veum kommet i hus og sett,de jeg har fått tak i.Må si jeg stusset litt jeg også da hovedrolleinnehaveren ble valgt,men nå syns jeg han er "blitt" Varg Veum.Ha en fin tirsdag!

Charlotte sa...

Jeg må bare innrømme at jeg aldri har løftet opp en bok om Varg Veum.. tenkt det da. Ja ja. Det er en tid for alt.

Men statuen utenfor hotellet var jo råstilig da.

hobbyvenn sa...

Jeg har fremdeles ikke sett filmene, men nå ble jeg litt nysgjerrig...
Takk for alle kommentarer og gode støtte. Kjempekoselig kjære deg. Klem

Frk.Badegakk sa...

Jeg har helt klart sett mindre forutsigbar krim, men hovedrolleinnehaveren fra østlandet lyser opp kvelden da;)