lørdag 22. november 2008

Den store kakemann testen 2008

Den store kakemanntesten

Jeg er en skikkelig kakemons og et av høstens høydepunker er når kakemennene kommer for salg i butikkene. Da kan middag være middag og den dagen fyller jeg handlekurven med diverse varianter. Men jeg skal innrømme at jeg blir like skuffet hvert år, så nå har jeg bestemt meg for å teste ut noen forskjellige typer kakemenn og gi kunnskapen videre til dere.

Kriteriet for å være med på denne testen, var at kakemennene er å få kjøpt i en landsdekkende butikkjede. Juryen har bestått av Bulle, Jølle og meg selv. Bulle og jeg har gitt terningkast (i testen vises snittet av våre terningskast), mens vi har latt hvor fort Jølle klarte å få i seg kakemannen, være hans vurdering av kandidatene. Juryen har ikke lagt vekt på kunstnerisk utførelse da de fleste barnehagebarn klarer å treffe bedre med konditorfarge og sjokolade enn hva som er gjort her.


Kandidat nr 1
3 pk med kakemann som finnes hos Rema og Kiwi butikkene.
Prisen er 14,50.
Hvert år er det disse gubbene de første jeg finner og som blir med meg hjem fra butikken.
Sånn med det første kan de virke litt smakløse, men de har en ganske god ettersmak.
En pakke med 3 stykk fordelt på 3 personer, er litt i minste laget.
Ganske så fint dekorert egentlig. I alle fall sammenlignet med de andre kandidatene. Men dette har den ikke fått noe ekstra for.
Terningkast 4

.


Kandidat nr 2
Denne kan man få kjøpt hos Rema og Kiwi kjeden.
Selges stykkvis og prisen er 12,50
Selve kakemannen var jo kjent fra kandidat nr 1. Dette er nok mest lørdagsutgaven av den fyren over.
Helt grei kakemann, men sjokoladen trekker litt ned. Litt for mørk og bitter etter vår smak.
Tror likevel at jeg hadde gått for 3 pk uten glasuren.


Terningkast 2,5

.

Kandidat nr 3
Kan kjøpes hos Safari, Ica, Spar og Obs.
Selges i pakker med 5 stykker. Prisen varierte fra kroner 19,90 til 24,90.
Her blir du virkelig lurt.
Styr unna disse fyrene her. Konsistensen er seig og ekkel. Ettersmaken er ubeskrivelig.
Vi har spist gamle knekkebrød som smaker bedre enn dette. Gå heller og sjekk brødskuffen.
Når du har spist en, så gir du de andre fire i pakken til hunden - eller småfuglene.
Terningkast 2 (og vi sitter her nå etterpå og lurer på hvordan den kunne score så høyt. Tror Jølle sin stemme kom sterkt frem her).

.

Kandidat nr 4
Denne kaken kjøpte vi hos Safari.
Kr. 15,90 stk.
Dette var den kakemannen som var mest forseggjort. Kanskje litt blass i rødfargen, men de hadde da truffet ganske bra med sjokoladen.
Men den var tørr og hard og hadde en litt merkelig ettersmak. Kanskje den var fra julen i fjor?
Ikke noe å servere til kaffen i alle fall. Et lite pluss for sjokoladen.

Terningkast 2,5

.
Kandidat nr 5
Denne kakemannen er å finne hos Spar og Ica.
Selges enkeltvis.
Pris ca 15,-
Veldig hard å tygge. Ble nesten litt redd for tennene da vi prøvde oss på denne. Fin for Jølle. Et stort pluss for sjokoladen.
Den syntes vi alle var veldig god.
Kakemannen var også mykere under sjokoladen og et tips kunne kanskje være å dekke hele fyren med sjokolade?

Samlet terningkast 4. (Der bare sjokoladen fikk terningkast 3)
.
Konklusjonen etter testen er at vi alle tre er veldig mette. Men vi er enige om at den perfekte kakemannen her, ville nok være kandidat nr 1 dekket med sjokoladen til kakemann nr 5. Den kunne nok bli en salgssuksess. Men jeg er jo kjent for sjokoladeforbruket mitt da....
Derimot tror juryen (Jølle medregnet) at man kan bake mye bedre kakemenn selv. Juryen tar gjerne i mot tips om andre kakemenn som man kan få kjøpt og ville satt veldig stor pris på å få tips om gode kakemann oppskrifter. Kanskje du har noen juleprodukter du kan lage en test om???

Nå må jeg hvile litt...

Har nok forspist meg.

32 kommentarer:

9na sa...

God ide!!! Kakemenn har ingen tradisjon her hos oss på Østlandet men er slik test var tøft. Kanskje test av julegodteri er noe for oss her i heimen. Eller julesild eller laks eller hmm... jeg ble sulten.

RuneE sa...

Jeg er svært god til å spise dem - med dessverre svært dårlig til å bake.

Jeg får ta en titt i skapet...

Godt jobbet! Viktig forbrukerveiledning

Line sa...

Hi hi, artig test;0)
Det er som regel ikkje så mykje å skryte av desse kjøpekakemennene...
Eg er veeldi glad i kakemenn eller julemannar som vi seier på sunnmøre. Men desverre så likar ikkje sunnfjordgena til ungane mine dei, det vert istaden kravd pepparkaker...
Men oppskrift har eg:0)
Dette vert sånne gode, mjuke. Oppskrifta er VELDIG stor, så du kan sannsynlegvis halvere den om du prøvar den.

JULEMANNAR:
1 kg hvetemel
1/2 kilo sukker
25 gram hjortesalt
1 klatt smør(1-2 ss)

Kjevlast 1/2 cm tjukke
Steiketp: 225 grader
Steiketid: 6-8 minutt
Midt i ovnen

Har ei til, men personleg likar eg den øverste best.

KAKEMENN:
5 dl rømme
5 dl sukker
5 ts hornsalt

Mjøl til passeleg deig. Kjevlast litt tjukke.
Steiketp: 200 grader
Steiketid: 6-8 minutt
Midt i ovnen

Ynskjer deg ein fin laurdagskveld!!
Klem

Marianne Øverland sa...

Her er en kjempegod oppskrift på kakemenn, og deigen er kjempegod og jobbe med:

2 dl skummet kulturmelk og
250 gr sukker blandes.

Tilsett:
600 gr hvetemel
litt vaniljesukker
3 ts hornsalt

Til slutt tilsettes:
100 gr smeltet smør

Kakene stekes midt i ovnen, 200 0C, ca 10 min

Lykke til!!!

Hilsen Marianne på landet:)

esnorway sa...

ser frem til nye tester av hjemmelagde bra innlegg nå i julestria

Lindaen sa...

Haha!! Kjempegøy test!
Du har en fremtid i TV2 hjelper deg, Petunia!!
Ellers må jeg bare innrømme at jeg ikke har likt kakemenn siden jeg var barn. Syns alle er tørre og smakløse og sjokolade syns jeg ikke passer seg. Vegarden min er imidlertid av en annen oppfatning ;)

MajorogMeg sa...

Hei Petunia, skjønner du måtte hvile deg, hehe. Men enig, kakemenn er gode, best er vel de du kjøper på bakeriet? Her er det bare hund om dagen..Men det er gøy. Nyt kvelden, med eller uten kakemenn ;-)

Torsdag sa...

Jeg tenker Jolle venter på hjemmelaget kakemennene.
Hilser Hartmut

Charlotte sa...

He-he!!
Ja jeg er jo sjokoman. Men liker ikke sjokolade på kakemennene. Her har vi kakemenner fra et bakeri som er til å dø for. Ellers er det Libermanns kakemenner fra Vennesla som er en hit her.

lisa sa...

Morsom test!
Jeg er nok mer for pepperkaker. Det er en sikker hit her hjemme. Kakemann er det mange år siden jeg har smakt.
Ha en flott lørdagskveld!
Klem fra Lisa

Monica sa...

Eg har oppskrift på kakemenn her: http://www.blogg.gausen.net/2007/12/04/julekakebaking/

Dei er kjempegode! (Og eg er heilt objektiv)

GAWO sa...

Imponerende test. Du slår TV2 rett ned i støvlene.
Egentlig så kan jeg ikke begripe at du klarer å spise eller smake på så mange kakemenn. Grunnen er at jeg ikke liker de i det hele tatt. Skjokolade på mennene er helt nytt for meg . Visste ikke at det var å få kjøpt en gang. :-)
Men da jeg var liten var kakemenn et must. Da var jeg og mange flere barn gode hjelperer på bakeriet. Vi malte alle kakemennene som ble solgt, og den gang var de knall gode, søte og fine. Håndmalt! Tenk det du. :-)

Anlen sa...

Så bra at andre av gjestane dine er enige med meg i at sjokolade på julemanna er ukjent:) Eg stussa veldig, for slikt har eg ikkje sett på Sunnmøre! Her har vi forresten mange lokale versjonar, eg trur vi ikkje får tak i dei du har testa.

Eg likar julemanna, men det vert nok ikkje baka i år. Det er nemlig peparkaker resten av familien vil ha...

Petunia sa...

Dette med sjokolade på kakemenn tror jeg har kommet de siste årene. Kan ikke huske at det var slik tidligere.
Sikkert et "salgstriks":)

Marie sa...

Hehe, kakemenn kan vere godt det om det er rette sorten. Eg held ein knapp på dei eg lagar sjølv, dei er mjuke og smakar aller best nysteikte :)

God helg :) Et med måte, hehe

Anemone sa...

Jøss kan man spise dette uten å bli selvlysende under jorda???

Morsomt innlegg ater en gang Petunia :-) damen her er sliten etter et vellykket treff i dag, faktisk sliten av å sitte på en stol.. kan det være mulig??

Miamor sa...

He..he..herlig du petunia!! jentene mine har satt deadline for å spise kakemenn og drikke julebrus til 1.des....men nå har du tatt testen for oss..så kan vi gå rett på den beste...ellers er vel de hjemmelagde aller..aller best???? ha en strålende helg!! ;) marit

swimzy sa...

hehe....så kult innlegg petunia:-D
Gøy å lese om hjememtesting av kakemenn....jeg er ikke kjent med denne type kaker, jeg er mer pepperkakejente, men kan hende det er fordi jeg kommer ifra østlandet!!

Var en knallgod idè, kanskje jeg skal lage noen slike hjemme-tester med noe julesnop eller kanskje gløgg:-D

Ivar Ivrig sa...

Kakemenner hører jo med. Men jeg sverger til min fantastiske mors kjempegode pepperkakedeig. Ingen over ingen vedsiden. ;-)

Anne-Berit sa...

Kjempebra test,no vet vi hva vi ikke skal kjøpe.Så noen oppskrifter på kommentarene du har fått her,kanskje best å prøve å bake dem selv.
Ha en fin søndag!:o)

GundaM sa...

Hihi, dette var bra!!!

Syns jeg ser dere, og herlige Jølle og da siklende rundt om ;0) Hihi, så flott!

Du burde solgt dette innlegget til en eller annen avis eller til tv2 hjelper deg ;9

Klem,klem

Pernille sa...

Så morsomt med en kakemann-test. Hi hi. Dåkk har nok kosa dåkk fælt no. Hi hi.
Jeg har vel aldri prøvd meg på disse kakemennene. For jeg styrer rett til pepperkakene. Men HC hadde med seg heim noen kjempegode de baka på ungdomskolen for noen år siden. De pynta vi med farver og sjokolade og de forsvant fort ned. Kjempegode! Det er faktisk min eneste smaksprøve på kakemenn. Men finner du en oppskrift som er god og deler den med oss, så skal jeg jaggu bake dem. Tror det må bli en kakekjærring her. HC og jeg er jo i mindretall her:)

Kjempemorsomt innlegg. I morgen skal jeg bake peanøttkaka, men det er til en kompis:)

Strikkelines sa...

;)...nu fikk æ mæ en god latter....tenk at du har forspist deg på kakemenn...du store..Jeg er ikke helt sånn kakemann glad, men syns det er litt morro å lage hus,..som garantert blir både skakkt og skjeivt...å man brenner seg på fingertuppene under sammensetningen....litt slit skal det være i julestria ja...

LinnMarit sa...

de aller beste kjoepekakemennene er fra Liebermann i Vennesla. de er bare helt fantastiske, har aldri smakt noe som er tilnermet saa god smak..bare hjemmebakte..nesten..!

Frk.Badegakk sa...

*ler*
Ja hvorfor ikke=P
Jeg tror forresten kakemenn er sånn sør- og vestlandsfenomen. Kakemenn smakte jeg først i fjor? Og da en liten bit av Thomas sin mann, - det er på ingen måte noen kake for meg. Meeeen, det er helt klart noe for Thomas. Men her er det strengt forbudt med alt julete før 1. desember. Det inkluderer julebrus, julemarispan, kakemenner og visstnok mandariner. Den siste er ikke jeg enig i, så nå går jeg og mamma rundt og momser mandariner, mens Thomas går og grynter=P
Supert påfunn med en kakemenn test da!;)

ArneA sa...

Som barn hjemme i Ålesund kalte vi de "Julemanner", og da hadde de hverken sjokkolade eller pynt.. Faktisk var jeg uvitende om Pepperkaker helt til TV sendingene fra Østlandet satte sitt preg på julen.
Godt vi ikke har for mye av slikt her i Oslo for da hadde kjøkkenvekten blitt sprengt før nyttår
ps
så plutselig at Line har nevnt det samme
:)

Tofo sa...

Hehe, skal si dere har kost dere! God unnskyldning til å mumse i seg mange kakemenn...hihi.
Men en riktig FLOTT test må jeg si!!!

Min favoritt blandt kjøpekakene, er og har alltid vært Martens sine. Alle sier de er smakløse, men DET syns ikke jeg. Ellers baker vi alltid lyse kakemenn, det er en favoritt her hos oss!
Ønsker deg en flott uke! Klem ;)

Mette sa...

Har du forsøkt denne oppskriften på kakemenn:

1 kopp smeltet smør
1 kopp melk
1/2 kopp kefir
250 g sukker
25 g hornsalt
600 g hvetemel
Bland hornsalt i kefir
og ellers blander du det tørre i det våte.
180 200 grader til de er lett gyldne.

Monica sa...

Så morsomt :) Har aldri tenkt på at de selges så mange forskjellige typer kakemenn :P

pepperkverna sa...

Skikkelig morsom ide! Alle menn burde testes nøye før bruk! Hege

Anonym sa...

sitter å spiser kakemenn akkurat nå. å liebermanns kakemenn fra vennesla bakeri er di beste det noen går ann å sette tenna sine i!!! til og med hjemme bakte kan aldri slå di... får be butikken om å bestille di;)

Koselig koselig sa...

Jeg husker at det var noen som bakte dette til jul når jeg var liten faktisk, i Finnmark. Syns de var gode. Det var mer som bilde nr 1 du viser fram, med rød konditorfargestriper og malt på. Tror det var både damekaker og mannekaker.

Hm.. jeg har sett de på Meny her om dagen. kanskje jeg skal kjøpe bare for å smake igjen??? :)