mandag 15. desember 2008

Datanerd

Jeg kan vel egentlig bare innrømme det.
Jeg har blitt en liten datanerd. Den diagnosen var det ikke så vanskelig å stille da jeg måtte levere inn HP'n min til reparasjon. Maken til abstinenser skal man lete lenge etter. Jeg bestemte meg der og da at jeg bare måtte ha en ekstra pc for kriser og dårlige tider. Noen krokodilletårer inne hos mine foreldre gjorde susen. Å være enebarn bør jo ha sine fordeler - selv i en alder av 40+!
.
Acer Aspire One 1
.
Dette er altså mine lille nye ekstramaskin.
Acer Aspire One.
8.9'' skjerm, 160 GB hardisk og med de vitale mål: 24.9 x 2.99 x 17 cm.
En liten snerten sak med andre ord.
.
Acer Aspire One 3
.
Men den er altså ment som en liten tilleggsmaskin. Her er den sammen med "storebroren" HP 8430. Nå skulle jeg være litt tryggere hvis en av laptopene skulle bli syke. Men jeg sier dere Nextgentel: Ikke kø... med bredbåndet!!!
Det kan også fortelles at en bekjent av meg på over 80 år, også har kjøpt seg en slik liten laptop. Hun har aldri tatt i en datamaskin før, men er så lei av at alt er henvist til internett. Jeg synes det er rimelig sprek gjort, men en gjevnaldrende venninne av henne så ikke helt behovet og utbrøt tørt:
" Hva skal du med det, du som har så kort tid igjen???!
Jeg måtte le!!!
.

Acer Aspire One 2
.
Kjøkkennissen har furtet siden lørdag. Han har satt i kroken bak brødboksen og har ikke vist seg. Enda jeg i går la frem en sirupsnipp på kjøkkenbenken og ba han forsyne seg, var det helt stille fra den kanten. I dag kom han tuslende da jeg holdt på å ta bilder av datamaskinen. Bak mitt nye lille vidunder tittet han frem. Men jeg er fortsatt litt usikker på om han viser meg fingen eller vinker meg til seg.

24 kommentarer:

MajorogMeg sa...

Grattis med ny pc!! Og hun dama som sa at hun ikke trengte å kjøpe pc!!? Hm, jeg kan ikke skrive hva jeg mener, det egner seg ikke på trykk!! Nissen er sikkert dritsur, han levde livets glade dager med kaker og dram, han synes sikkert du er ei sur dame.. hehe.. Datanerd er jeg også blitt. Nå vil jeg ha lagt inn fiber, Nexgentel er træg. Hjem her er det ofte 5 - 6 pcèr på nettet samtidig, da får nettet hikke!!

Anemone sa...

Å grattis til deg med nytt "liteban`" :-) Snæksi liten sak det der ja, står ikke på ønskelisten her ennå, men du satt meg nå på en ide da. Kjøpt med en løs hard disk nå da, men det blir jo ikke helt det samme i grunn...

Bjørg 47 sa...

Det må være en slik sak min datter fikk av samboeren på 40-årsdagen, fordi hun reiser endel i jobben sin(selvstendig), en liten hvit lekker liten sak. Jeg må nok greie meg med bare en, er 'nerdete' nok på den !!! Men for tiden går det så treigt at jeg bler nesten GAL. Tålmodigheten øker ikke akkurat med årene, kan jeg love. Kos deg med den nye.

kate sa...

Grattis med den snertne lille datamaskinen:) noen fordeler må du jo ha som enebarn:)

Å nissen ja, trur nok han e litt fornerma enda og vis dæ fingeren....

Go onsdag til dæ:)

Anne-Berit sa...

Helledussen for en søt liten sak.Nå har du helgardert deg så du ikke skal stå uten pc,ever.Ganske smart,ble ganske på tuppa selv da den gamle stasjonære pc-en begynte å fuske,så jeg kjenner den panikkfølelsen.
Ellers er det aldri for sent å å lære å bruke en pc,min far var 76,da han kjøpte sin første pc,og ble ganske flink på de 6 årene han fikk bruke den....

Miamor sa...

Slitan med ny baby...ja vi har vel blitt datanerder noen og enhver av oss..og hvem skulle trodd det for et par år siden...ikke jeg iallefalll...nei nå må ungene kysses god natt...Klem ;)

Nikoline sa...

Ha,ha.. eg trur heilt sikkert han vinkar på deg! kan skjønna at det ikkje er fingeren han visar,for åkke som trivest han HEILT SIKKERT hjå deg han der også :o)
Eg kan ikkje akkurat kalla meg for datanerd,men abstinensen har eg kjent... dataslave og bloggholikar seier dattera at eg er.. kan ikkje nekta for det lenger,nei.
Fargen på skapdørene heiter "hobby",kjøpt på Fargerike.Veggene er "dun",ein fin kombinasjon synes eg.

Marie sa...

Gratulerer med ny fin lap-top! Nissen hos deg ser ut som ein ekte fjøsnisse og dei forlangar god kost veit du, hehe

Ha ein fin dag, eg må springe på jobb!

9na sa...

Gratulerer med minimaskinen...! Jeg er såå glad i min lille E, han er med overalt, får plass i vesken...!

Koselig koselig sa...

Gratulerer med lille-pc'n da. Vi har også fått en liten tass i huset, han er foreløpig uten internettforbindelse fordi vi to latsabbene ikke gidder eller vil ha trådløst nettverk i heimen. Vi liker kabler ..hi hi...

Ang. eksamen så neiiii har ikke hatt den :( :( :( ikke før 20. januar faktisk. Men nå var det skole i går, da jobbet vi med Maestro regnskap og så til torsdag skal vi for siste gang før jul møtes og ha eksamensoppgave regning igjen. Nå skal vi regne kontantstrømskjema, det er gørrvanskelig. Jeg får ingenting til akkurat nå om dagen... jeg tar det etter jul. Skal regne litt oppgaver i jula ja, men jeg orker i bry hjernen min for mye nå. Nå skal jeg HVILE!
Jeg bobler over av kreativitet ja, men tid mangler. Full jobb og alt mulig annet vet du....

Hils nissen og gi han en liten nisseklem, da blir han nok blid :)

naturglede sa...

Ser du ikke at Nissen vinker deg til seg da? Han vil gi deg et kyss på kinnet, så han kan få flere kaker:) Flott med ekstra data, det er har vi her i huset også. Min mor kjøpte data nå hun. Snart åtti år, men fortsatt lærevillig. Flott synes jeg:)

ArneA sa...

Min lille ekstra er iPhone 3G 8gb som er kontinuerlig synkronisert med iMac og MabBook Pro.
Alltid beredt sier de i speideren, Alltid på nett heter det her

Tofo sa...

Grattis!
Klem ;)

GAWO sa...

Grattis med den lille. Jeg har også en liten som jeg kan ta med meg over alt. Den har vært med meg på noen turer rundtom i landet allerede.

Nå har jeg vært fraværende her ganske lenge. Har hatt tilkoblinsproblemer, men i kveld løsnet det. Er i hvertall på via trådløs nett. Aner ikke hva det er men så lenge jeg er på er det OK for meg. Dataavhengighet skal man passe seg for. Det kan gi søvnløse netter og stor irritasjon når maskinen står og sturer i en krok og ikke virker som den skal.

Hils nissen når han kikker fram bak skjermen. Han er en luring, men vil deg bare godt.

Ivar Ivrig sa...

Sjekk denne linken du
http://www.twingly.com/top100?lang=no

Grattis :-)

GAWO sa...

GRATULERER!
Du er på nr 19. plass av 100 norske blogger

Og den plassen er velfortjent :-)

RuneE sa...

Gratulerer med nytt leketøy! De sier at forskjellen mellom gutter og menn er prisen på leketøyet - men kanskje det gjelder jenter også? :-)

Som Mine Dager Er, sa...

Grattis med nusselig reserveløsning. Man må alltid ha en plan B, eller reserveløsning, og denne gjør seg ;-)

Man er aldri for gammel til å lære noe nytt. Skikkelig sprekt gjort av den gamle damen. Min far har nettopp vært å kjøpt seg kamera han. Til kr. 6000,- med linser og allting. For nå vil han endelig lære seg å fotografere, friluftsmenneske som han er. Og 66 år er jo ingen alder. Gamlingen kommer til å storkose seg.

Jeg har lagt ut oppskrift på brente mandler på bloggen min. Du spurte jo så pent om jeg ville dele, og flere andre har også spurt, så jeg la ut oppskriften in public ;-I

Herlig innlegg dette. Du skriver så lett og levende. Ikke rart du havnet langt opp på rankinglisten. Grattis så mye, Petunia. Det må da være en suveren anerkjennelse å få like før jul! Du fortjener den virkelig.

Klem fra Marit

Catta sa...

Nei så søt!! :D
Fant deg forresten på 19. plass (!!!) her: http://www.twingly.com/top100?lang=no

lisa sa...

Sånn har min sønn også kjøpt seg. Liten handy sak det der. Jeg synes den var litt liten å skrive på, men jeg tror jeg kunne blitt vant til det. Det er nok mest øynene det svikter med. Men skjermen var det ikke noe å si på. Klare og fine bilder og ikke bitte små som jeg ville trodd.

9na sa...

Hallooo du er nummer 19 på en liste over Norges 100 mest populære blogger...!!!! Gratulerer og jempekos!!!
http://www.digi.no/php/art.php?id=798312

Elisabeth Augusta sa...

Jeg ler meg forderva av ditt fantasifulle glimt i øyet :-))

Tone sa...

:)GRATTIS Petunia!
Den der er snedden!
Blir heilt sikkert fornøgd med den.
Har fått Acer i hus eg òg, men eg såg etter stor skjerm, så det blei ikkje samme modell her.

nike shoes sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.