torsdag 18. desember 2008

Det lyser i stille grender

Det går mot den mørkeste dagen i året. Solen er omtrent på vei ned igjen før den har kommet opp. Den streifer bare taket på huset vårt før den runder hjørnet og går ned i havet bak Sotra et sted. Jeg merker mørket godt om dagene. Selv midt på dagen er det ikke skikkelig dagslys. Det kan jo også komme av at jeg kanskje er i den alderen at man burde skaffe seg briller.
Men heldigvis. I denne dystre måneden er vi flinke til å pynte med lys både ute og inne. I nesten alle vinduer, pynter vi med adventstaker, julestjerner eller julekuler. Og har man en liten busk i hagen, blir den neddysset av julelys. Her skal det skinne og her skal det lyse!


Det lyser 4
.
Nivået på denne pyntingen er ymse. Noen steder ser det ut som de har salg på julebelysning.
.
Det lyser 3
.
Andre steder kan det se ut som de bare har kastet lyslenken ut av vinduet i håp om å treffe rekkverket på verandaen eller nærmeste tre. I de fleste tilfeller lander lysene sånn litt på begge deler.
.
Det lyser 2
.
Det lyser 1
.
Mens noen legger også sin sjel i at det skal være vakkert.
.
Det lyser 5

Men uansett om det ser ut som Las Vegas, en bordell i Chinatown eller julenissens verksted, er jeg takknemlig for denne pyntingen. Det gjør denne mørke tiden litt lettere.
Så folkens: Tenn et lys!
Beklager at kvaliteten på bildene ikke er helt topp. Men det er begrenset hvor mange bilder man kan ta med blitz utenfor en høyblokk med 56 leiligheter, før noen kommer ut og gir deg bank...

21 kommentarer:

9na sa...

Glitre glitre ja... Enig i den pene med rader på rekkverk og møne, det er noe annet enn nisser med varierende glimtende farger ja..

GAWO sa...

Du gråe glitrende høyblokk, god dag.

Dette lyste opp til de grader. Hyggelig når alle pynter sånn i desember, men som du sier er resultatet så ymse. Noen av lyslenkene kjente jeg faktisk igjen og jeg er imponert over at du klarte å få til så gode bilder.

Takk skal du ha for hilsenen til jubieet mitt. Satte pris på at du var først i gratulasjonskøen. Jo, tulipaner er blant farvorittene :-)

MajorogMeg sa...

Ja lys må til, har noen vi å men gubben har liksom "tapt" seg litt. Han tror han har bbegynt å bli gammel ;-) Mye styr sier han..? Takk for råd, ja jeg skal trene på dette med hjemme alene. Arti å lese om JølleBølla da. Ja jeg tror Major bør være i bur, ellers tror jeg han henger i vindusposter hele dagen og stresser rundt i huset. Kanskje jeg skal starte som hundedagmamma?? hm..men blir ikke rik av det nei tenker jeg. Det var dette småbruket mitt da...med masse dyr.

RuneE sa...

Jeg må si meg enig med en del av sammenligningene dine, men så er jeg en gammel, gråhåret mann som på akkurat dette punktet er litt konservativ. Men at litt lys hjelper på mangt er jeg helt enig i!

PS Det går an å slå av blitzen - den hjelper ikke her likevel - bruk et stativ (unnskyld - jeg kunne ikke styre meg :-) )

PPS Tusen takk for kommentaren!

kari - carpe diem sa...

Bordell...der sier du det...da er det i meste laget, tror jeg, når man får sånne assosiasjoner! Less is more spør du meg.

Mokomoko sa...

Artig fotosafari, ikke alt som er like vakkert nei, egentlig veldig lite av "huspyntingen", men mange har det jo koselig inne.

mimouna sa...

Koselig med lys nå i mørketiden, selv om alt absolutt ikke er like vakkert nei. Man kan jammen finne ut en del om folk ved å studere vindusdekorasjonene deres, fnis!

organic-lizzi sa...

Smaken er tydelig som baken eller hva??
Håper sønnen din er bedre.Deilig at han ringer for hjelp...
Fortsatt deilig kveld&Stoor klem fra Randi

Anemone sa...

Gud som jeg har kost med med disse bildene...., tror vi må lage en konkuranse av dette... hvam finner julens styggeste lysvindu i sitt nabolag????

Ida sa...

Det er koselig med mye lys på denne tiden av året ja. :)
Resultatene er ymse, som du selv sier.
Det er to hus her på Sotra som er kjent for alle sine lys.
Tok bilder av det ene i fjor. Det er mest "glorete".
Og i år har de hengt opp mer lys. Mer og mer og..... ;)
Det andre er bare vakkert.
På Straume, like ved Sartor.
Og du, du hadde ikke fått bank nei!
Du kunne jo bare ha fortalt at du er bloggeren Petunia. ;)

Anne-Berit sa...

Det der har jeg tenkt på å gjøre,men aldri tort.Redd noen skulle komme å ta kameraet,hihi.Mange steder har det blitt rene konkuransen mellom naboene om hvem som har mest lys,og ikke alt er like vakkert,men dersom de har glede av det,så hvorfor ikke.Vi ha en lenke med kunstig granbar og små lys,som vi har hengt langs taket på inngangspartiet her,ganske beskjedent i forhold til mange,men nok for oss.Ha det kos!

Anemone sa...

Jo, ja!!! Ta konkuransen du om du vil, kan reklamere for den jeg også vet du :-) flotteste og styggeste julevindu..., he he...

Miamor sa...

..ja her på strilalandet er de kjent for glam og glitter på husene før jul...men ganske rolig hos oss....mest lys inne vi....

Klemmer ;)

lisa sa...

Du skal se lyssetingen til naboen her. Den må være byens grelleste. Skal snike meg ut å ta bilde og sende deg. Alle vi andre i gaten her gremmes. Grønne og røde lyskjeder, ja, du beskrev det i innlegget, sleng ut av vinduet og truffet både litt her og der.
Ugly. Ikke mye til glede det, nei.
Får lyst til å stenge strømmen.

Elisabeth Augusta sa...

Hihihi, det er fascinerende å se all smakløsheten i fri utfoldelse. Er glad for at naboene mine fortsatt holder på nøkternheten så jeg slipper blinkende fargeskift i glaninga.

Heldigvis er det mange vakre vinduer og ikke minst lyskledde trær å glede seg over også.

ArneA sa...

Vi prøvde oss med julebelysning a-la Singapore de første årene etter vi kom hjem, men fikk så mye kommentarer på at vi "forsøplet" nærmiljøet at nå er det prismene i lysekronene som stråler både i julen og alle andre dager

Charlotte sa...

Ha-haa!! Håper du ikke ble tauet inn da.
Utrolig vitt.

Frk.Badegakk sa...

Belysning ute er det så som så med i år, men vi har lys i vinduene da... Det får være bra nok. Kanskje nest år kanskje...=P
Men jeg synes det er koselig å gå tur og å kjøre bil rundt om når folk har masse lys i husene sine da,det synes jeg også=)
I morgen reiser vi til kr.sand, håper bilen og formen min er i stand til da. Troooor du ikke damen ble syk, - igjen! Oh grønne glitrende førjulstid altså! Hmpf!

*juleklem*

Turid sa...

Enig med deg ang. bordell o.l. Har aldri hatt sansen for denne mer eller mindre heldige lyspyntingen ute. Her hos oss holder det med om så hvor mange lykter med levende lys, eller en fiskeboll boks , som det er laga masse hull i med spiker et te lys oppi ,så er det verdens vakreste lys dek.
Ha ei flott tid nå i innspurten.

Bea sa...

Sola snur om to dager :D
Det er kjekt å vite, det!!!

costume jewelry sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.