lørdag 20. desember 2008

Du grønne glitrende tre, god dag!

Så var årets juletre i hus.
Kjøpt kontant på en Esso stasjon nær deg fra en småstril for tiden boende i en campingvogn like ved.
.
Juletre, god dag!
.
500 kroner skulle han ha for herligheten.
- Skeptisk, svarte jeg.
- Det er edelgran av første klasse, påpekte treselgeren.
- Fortsatt skeptisk, mumlet jeg og pekte mot toppen av treet.
Den øverste halvmeteren var ikke brukenes til noe - ja , kanskje bortsett fra som antenne..
-Firehundre blankt, sa jeg eplekjekt.
- Deal, svarte mannen.
Han hadde nok forstått hva jeg mente og jeg trakk et fornøyd sukk... jeg hadde til nøden kunne strekke meg til 450.
.
Engel
.
Jeg hater å prutte og gjør det bare en gang i året;
Når jeg kjøper jultre.
Det har gått en liten faen i meg når det gjelder juletrekjøp.
Hvorfor skal det være lov å drive salg på denne måten uten kvittering og med pengene rett i lomma? Andre folk blir kraftig straffet bare de slår inn en spiker sånn i halvmørke etter klokken 4.
Alt skal jo helst bokføres og dokumenters i 10 eksemplarer.
Juletresalg går vel neppe inn i kategorien hobbyinntekt.
.
Julehjerte
.
Men litt skal de ha for at de gidder å stå der ute i desember i all slags vær og selge noe vi bare har i stuen en liten uke.
Snakk om bruk og kast!
Ja, akkurat det kan jeg ikke skylde på juletreselgerne.
De hugget jo treet allerede tidlig i november, så for dem har jo treet en litt lengre sesong.
Og det er derfor jeg har pyntet treet så "tidlig".
2. januar orker jeg ikke å ha det i stuen mer.
I år kan det til og med være at det ryker ut før.
Det har allerede begynt å drysse...
Jeg tror jeg ble lurt i år også. Kanskje det er vi som prutter som får de dårligste trærne?
Og du, hvor mye kan man egentlig ta seg betalt for å stå og se på et tre vokse?
*
PS! En liten beskjed fra Bulle som sier at han blogger igjen:) Se her!

22 kommentarer:

GAWO sa...

ha, ha
Du skulle sagt 300! Og da trenger du ikke pakke det inn en gang!

Jeg har gått over til plast forlengst. Trenger bare koste støv av det og smukk så er det på plass. Men i år gidder jeg ikke det en gang. Reiser bort i julen og koser meg med all pynt der. Og når det skal ryddes bort er jeg på hjemvei.

.... den julekulen var da skjønn
:-)

Ruth@ sa...

For en pris....
er allergisk for disse trærne i huset så her går det i plas..
innom for og ønske deg en god jul og et godt nytt aktiv blogg år....

GundaM sa...

Jøsses så tøff du er da ;0) Selv hater ejg å prute og å være i syden blir et pezzz...

Og i butikken jeg driver, der pruter ejg slik at kunden skal få slippe...Huttitu, for en dame;)

Så masse innlegg du har lagd siden sist her inne da, har vært lite på dataen i det siste. Du vet, denne julen ;)

Lørdagsklem

Lemi sa...

d om e problemet me å hugge di så tidlig, di dør straks du tar dem inn, di sug ikke vatn engang.. iår e d søster mi og hennes jærest som e i skogen å hugg tre t oss ;) d blir sikkert bra, heilt ferskt tre hehe

Koselig koselig sa...

Takk for at du likte smykket mitt Petunia! Det var koselig! I morra skal jeg lage det sorte.. jeg skal også lage pepperkakehus i morgen og pynte videre til jul. I dag har jeg vasket, ryddet og kost meg med det. Spilt Josh Grobans Noel og synes den er alldeles fortreffelig.

Det var jo kjipt at edelgrana drysser allerede da. Jeg har faktisk trodd at den var ganske dryssfri?! men i forfjor hadde venninna mi et tre som var alldeles helt ødelagt. Det dryssa før det kom inn i hus, det var også en edelgran. Tror hun var ganske forbarka på gubben da ja..huhuhu...
vi kjører gammaldags grantre her i gården. Jeg elsker lukta! Og jeg elsker å bare ha juletrebelysninga som eneste lys om morgenen når jeg drikker kaffe... snuse inn lukta og da er det jul for meg!
Tror gubben min skal ut å kjøpe tre i morra. Det gleder jeg meg til!

God lørdagskveld! Klem :)

Anemone sa...

He tøff du!!!

Og hos meg kan du lese om våre juletretradisjoner...

nå inn til Bulle jeg, trives best blant ungdommen sjø...

MajorogMeg sa...

Bra skrevet. Men vettu? Vi kjøper jo juletre hvert eneste år også, de tjener sikkert grovt på dette. Og vi MÅ ha det. Bra du fikk pruta det ned. Vi reiser på hytta 1. juledag og blir der til 4. januar, så vi dropper treet i år. Mitt 1. år uten juletre, det er i grunnen litt trist, men så lengen vi kun er hjemme julaften så ble det sånn i år... Nyt kvelden ;-)

Eli Kristin sa...

Så fine bilder av juletreet da - håper det holder sine nåler på til over julaften, hi-hi ;) Tror edelgran ligger på ca 350-400 her, så det var godt du prutet!!

God helg og nyt førjulstiden!!!

Anne-Berit sa...

Blir mer og mer overbevist om at plasttreet vårt kommer opp i år også.Mye annet jeg heller vil bruke 500 kroner på enn et juletre som jeg hiver ut 2.januar uansett.Legger jeg til noen hundrelapper har jeg et supert fotostativ,hihihi.Ha ei flott siste adventshelg!

Pernille sa...

Hi hi hi, så godt at du pruter på juletreene. Det gjør jeg også! Men no har jeg av plast pga sist jeg kjøpte juletre, så fant jeg et vakker eksemplar av ei edelgran. Fornøyd ga jeg selgeren pengene og han skulle pakke inn treet(surre litt netting rundt det. Han forsvant bak bilen og kom tilbake med treet. Glad og fornøyd dro jeg heim og satte det på verandaen. Da jeg skulle ta av nettingen viste det seg at det var et råstykt juletre som var naken på midten og ikke det jeg hadde plukket ut. Du dæsken da kom nordlandsinnet mitt fram, men fuglen var fløyet den! Snakk om å lureri!

Det blir plast i år også. Men neste år.........

Ha en koselig lørdagskveld:)

Elisabeth Augusta sa...

Jeg er ekstremt dårlig på pruting, så du har min beundring der ja. 500 var nå ekstremt dyrt da. Enig med deg når det gjelder penger-rett-i-lomma og snusk i juletrebransjen. Mye slett kvalitet å se, og alt er helt sikkert ikke i skjønneste orden på andre måter heller.

Vi kjøper nyhogget juletre fra lokal skog og det varierer litt om det blir edelgran eller den gode gamle. Mandag blir juletrehandledagen, så da spørs det hva valget faller på i år.
Gleder meg til pynting på tirsdag og "du grønne glitrende" i dagene framover - til vi er lei. Nydelig hjerte"kule".

Marie sa...

Eg har også kjøpt tre, men det står utanfor ennå. Hos meg står treet til 6.januar før det blir kasta ut. Kjøper frå Røde kors, dei kjem på døra med det. Stort fint tre til 320 kroner.

Såg ein reportasje frå Stavanger før jul i fjor, forstod det sånn at alle måtte ha kassaapperat eg no same kva dei skulle selgje. Det var på torget.
Det er vel alltid nokon som prøver å lure "systemet".

God helg :)

Olstad sa...

Ha ha ha jeg ler og ler av dette du skriver om at alle andre må ha kvitteringer i 10 eks. Jeg er så livredd for ikke gjøre alt riktig, revisor skremslete over oss.

Juletre ditt var kjempe fint. Jeg har lang juletre sessong hos meg kommer det i hus som regel til min fødselsdag en uke før jul (unntak i år det er fortsatt ikke inne) så står det til mins manns fødsesldag 20 dag jul. Jeg har faktisk juletre i en mnd... Sjokkert når jeg tenker på det.

ArneA sa...

400 for drysseferdig tre er kjempe pruting.
Du skal først starte på halvparten og ikke gi deg før selgeren er på gråten.
Da har han gjort et godt salg og du kan bruke resten til noen nye støvsugerposer

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

Enig med deg - jeg betalte 500 for edelgrana, for jeg er helt "på bærtur" når det gjelder å prute. Får det ikke til! Men jeg MÅ ha edelgran, så da betaler jeg da. Bra skrevet dette, du har jo så rett! Ha en fin siste søndag i advent. Klem fra meg**

Berit sa...

For en pris!!!
Her er det mange år siden det var friske barnåler som stakk i føttene når en tasset inn i mørket om morgonene.
Var så lei av alt skitet som fulgte med, både dryssing, små fluer, hva en skulle gjøre med det etterpå.
Så her er plastreet pyntet, og fint er det, tilogmed min kritiske søster trodde det var ekte, hehe.

Koselig pynt du har!

Ha en fin søndag.

lisa sa...

Kan du være med meg å prute? Er helt håpløs på det. Og at de tar blodpriser på juletrær, er helt sant . Likevel kjøper vi. Det er kanskje det raserte...

Stine ☆ sa...

Her blir det ikke noe juletre. Er borte det meste av jula, så da syns jeg ikke det er noen vits at treet står her aleine...

Petunia sa...

Ja, julen har skikkelig taket på oss:)

esnorway sa...

Har du vudert plast tre koster vel ikke noe mer å du slipper barnåler som setter seg fast i alt frem til mai måned. god jul til deg og dine forresten

Ida sa...

Her fikk vi tre for 250,- i år. Kjøpt direkte fra dyrkeren her på Sotra. ;)
Ikke edelgran da.....

runescape power leveling sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.