tirsdag 23. desember 2008

På låven sitter nissen

Jeg sitter ikke akkurat på låven, men godt plassert i sofaen. Huset er ryddet og pyntet, bordet er dekket og pinnekjøttet er lagt i vann. Alle gavene er pakket og vi har levert presanger til dem som vi ikke skal feire julaften sammen med. Vi er bekymringsverdig veldig i rute...
Så i rute at jeg får tid til å mimre tilbake til det året da far i huset truet med å avlyse hele julen.
Bulle var nettopp født og jeg hadde sullet og dullet hele høsten og bare gått rundt og vært kvalm og gravid. Med termin en av de første dagene i desember, hadde jeg godt tid til alt julestyret etter fødselen. Vel, jeg gikk naturligvis over tiden selv om det ikke ble så mange dagene, men jeg hadde jo helt glemt hvordan det var å ha en baby i huset. Min mann og jeg raste gjennom diverse kjøpesentre bittelille julaften for å få handlet gaver og mat. Lillejulaften gikk med til å vaske og pynte selv om hele meg skrek etter å sove. På toppen av dette skulle vi være 12 til middag på julaften. I 2- tiden på natten fant min mann ut at det var tid for juletrepynting, men juletreet var så stort at juletrefoten ikke ville passe. Etter mye finjustering var han så sint at han erklærte hele julen for avlyst. Hormonene mine stod jo i full blomst, så det hele endte med at jeg satte i å stortute. Snakk om julestemning!
Ja, jeg kan trekke på smilebåndet nå som jeg sitter her i sofaen og har full kontroll.
.
Jeg ønsker dere alle sammen en riktig god jul!
.
God jul!

25 kommentarer:

Mokomoko sa...

oGod jul til deg også. Nå er julen i gang! Grevinnen og hovmesteren er som normalt skålt til. Juletreet er på fot og etter litt fikling virker lysene på juletreet også! Litt snø så er vi der....

Anne-Berit sa...

Godt at du har bedre kontroll nå enn du hadde dengang.Her har julefreden senket seg og vi sitter bare og sløver.Det er så godt at alt er ferdig,nå skal vi bare kose oss.Ønsker deg og dine en riktig god Jul.Juleklem fra meg!

Anemone sa...

Du får meg alltid til å le du min venn :-) og du får meg også til å tenke på livets mer alvorlige sider også, og det er derfor min venn jeg ELSKER DEG SÅ HØYT!!

Sentimentale meg gikk i formiddag og tenkte over året som snart er over, og det første møte med deg på Flesland i høst er nok det som har satt dypest spor, så uventet så overaskende og så gledelig skal man lete lenge etter i 2008...

Ha en trivelig jul sammen med gjengen din, og kjenner jeg oss begge rett blogges vi vel meget snart...

Som Mine Dager Er, sa...

Ja det var tider det. Jeg har bortimot samme erfaringer å se tilbake på, men vi overlevde. Ikke sant?! ;-D

Godt å høre at alt er under kontroll. Og kjære Petunia, jeg ønsker deg og dine en fredfyllt julefeiring med masse kos og kjærlighet.

Varme juleklemmer fra Marit

Ida sa...

Her er det husbonden som har stått for det meste dette året.
Og jeg synest at han har klart seg bra. Med litt hjelp og rettelser fra konemor. ;)
Det er godt at dere minnes den første julen til minsten med latter nå i ettertid.
Det er ikke lett å være hormonbombe ved slike anledninger, ikke noensinne faktisk....
Her er treet pyntet nå og pinnekjøttet er lagt i vann.
Røykt må det være, og fra Voss. Nam nam.
Vi har spist risengrynsgrøt i kveld. Malin fikk mandelen. Eller nøtta. ;) Hadde ikke mandel, men ei hasselnøtt gjorde samme nytten.
Har brent alle mandlene mine. Nam nam igjen. ;)
Vi fant ut at det blir så mye mat på julaften og vi vil ha plass til pinnekjøttet. Hehe.
Vi har også sett på "Kvelden før kvelden" og satt frem snop som alltid på lillejulaften. KOS! :)))
Det går mye bedre med foten nå. Takk og pris. I dag har jeg haltet over gulvet her - UTEN krykker! Juhu! Så, det går fremover.
Så, venter det fysio etter jul og kontroll på Haukeland etterhvert.
Kos deg masse nå i julen, kjære venn.
Er glad for at du er der!
God jul til deg og dine.
Varm juleklem fra meg.

Ida sa...

Flott "julekort" forresten! :)))
Den nissen koser seg, ser jeg. ;)

Lisa sa...

Haha! Ja, det er tøffe tiden med nyfødt og jul! Alle mine barn er født i desember og man vet at man glemmer for når man kan gå i den fellen tre ganger!
God jul til deg, Petunia!

lisa sa...

Huff, det går litt fort i svingene her. Kanskje fordi jeg ikke er helt i rute eller i strøket. Det skal naturligvis stå: "tøffe tider" og "fort"!

Berit sa...

Ja tenk å ha så god tid at en kan blogge... har en følelse at jeg kan ha glemt noe....

Godt å slappe av fr innrykket i morgon, 14 til bords, det blir livlig det.

Kos deg i julen Petunia!

Tofo sa...

Ja nå har freden senket seg her i heimen også. Kan fint sette meg inn i den situasjonen du beskriver... Vi fikk vår første var født 27. nov...kan knapt huske det var jul dengang..hihi.

Jeg vil ønske deg og dine en riktig god jul! Kos deg MASSE! Klem :)

Pernille sa...

Hi hi hi, jeg må bare le av den historien. Hormonene er ikke så grei når de løper løpsk!

Men jeg ville bare ønske deg og dine en Riktig God Jul og et Godt og Fredfylt Nytt år.
Måtte 2009 bli det beste noensinne!

Juleklem fra Pernille!

HildeS. sa...

Vil ønskje deg og dine ei fin og koseleg julehelg:)
Klem H.

kate sa...

Ja det er godt du kan le av det i dag:)
Ønsker deg og dine ei fredfull og avslappende julehøytid,
stor klæm fra Kate:)

turvid sa...

Riktig god jul!

Torsdag sa...

Jeg ønsker deg og din familie en trivelig jul og et flott nytt år.
"FROHE WEIHNACHTEN"
Hartmut

ArneA sa...

En riktig god jul ønskes deg og dine.
Takk for en spennende og inspirerende blog i året som har gått.
Merry Christmas!

~~Randi, Hverdagsprat~~ sa...

En riktig God Jul til deg og dine:) Juleklem**

Whoopsi Daisy sa...

GOD JUL!!!!!
Juleklemmer
fra
Whoopsi Daisy

9na sa...

God Jul, Petunia!!!

RuneE sa...

Han sitter og koser sge skikkelig - og det håper jeg at du får tid yil etterhvert også.

God Jul til deg og dine!!

Helle Kjersti sa...

Ja, ja . Det er en tid for alt. God jul!

MajorogMeg sa...

God jul til deg også. Litt av en historie, men som man kan smile av i ettertid. Vi kom på hytta idag. Kjørte på blankis utover, jeg med hjertet i halsen. Nå er det 14 gr her, var 4 inne når vi kom. Major trives best foran peisen. Skal starte på blogging imorgen. Kan bli vanskelig å få lastet opp bilder her men skal prøve.

kari - carpe diem sa...

ha ei fredelig, og "hormonfri-sone" jul til deg, fra meg.

Rick sa...

Jeg ønsker dere alle sammen en riktig god jul Petunia!!

runescape gold sa...

can u leave ur phone number to me???