torsdag 11. desember 2008

Verdens beste sirupsnipper

Jeg tror at sirupsnipper må være min favoritt julekake. Ikke hvilke som helst sirupsnipper, men dem jeg baker etter en gammel oppskrift som jeg for mange år siden fikk av farmoren til eldstemann. Jeg må med en gang advare at en av disse kakene ikke er nok. Baker du kun en boks, står du i fare for at de er forsvunnet før du begynner på selve julehelgen. Denne oppskriften fyller omtrent to store bokser - pluss at det er nok til smaksprøver underveis. Og det må jo til.

Tusen takk Farmor for at jeg fikk legge ut oppskriften på bloggen!
Dette er jo egentlig en hemmelig oppskrift som har vært i den familen i generasjoner.
.
SIRUPSNIPPER
1/2 kg sirup
1/2 kg farin
1/4 kg margarin
2 egg
1/2 ts pepper
1 ts ingefær
1 ts nellik
1 ts kanel
1 ts stjerneanis
1 ts hjortetakksalt
ca 1 kg hvetemel

Smør og sukker røres hvitt, eggene vispes i. Sirupen lunkes. Krydder, mel og hjortetakksalt blandes i. Rør godt sammen. Litt av melet brukes til utkjevlingen.
Jeg synes det er en fordel å la deigen hvile kaldt en stund før jeg kjevler den ut. Lar den ofte hvile i kjøleskapet natten over.
Kjevle deigen ut i passe tykkelse og skjær snippene ut med bakkelsspore. Legg en halv mandel på hver snipp og pensle med egg.
Stekes i ca 180 grader i 5-7 minutter.
La snippene avkjøles på brettet. Oppbevares i en tett boks, men kan også godt fryses ned.
Jeg bruker også denne deigen til pepperkaker.


Sirupsnipper 2



18 kommentarer:

Anne-Berit sa...

Så snill "farmor" var som lot deg legge ut denne oppskriften.Har ikke bakt sirupsnipper på mange år,må kanskje prøve denne oppskriften og lage i år.Takk til deg.Ha en fin dag videre!

9na sa...

Du verden som du baker, da, lussekatter og sirupsnipper og hva blir det neste??

Ida sa...

Hei snippa, nei snuppa mener jeg selvfølgelig. ;)))
Fristende.....
Vet du at sirupsnipper har jeg aldri lagd..... Hm.
En deig, to kakesorter. Smart!
Jeg har bakt en gang så langt i år. På SFO sammen med barna der. Koselig det.
Men, nå er det ikke mye jobbing her nei....
Sitter med foten høyt dagen lang. Kjedelig!
Skal på kontroll i morgen og er spent på hva legen sier.
Det er ekkelt å ikke ha styrke i foten. Dette fordi den store senen på låret er veeeldiiig forstrekt. Klarer ikke å løfte foten.
Men, jeg SKAL klare å bake litt sammen med jentene før jul iallefall.
Her må vi alltid bake pepperkaker og kakemenn.
Husbonden får være hjemme så lenge jeg er sykemeldt.
Egentlig skulle han reise en tur igjen snart.
Er glad for at han blir hjemme.
Hadde ikke klart meg alene nå.
Han lager mat, vasker klær osv. Nå må han! ;)

Kikket på trolldeiginnlegget ditt under her også.
Skjønn nisse! :)
Du husker sikkert at jeg og jentene prøvde oss på det i fjor, etter oppskrift fra deg.
Det var gøy!
Morsomt å forme trolldeig.
Tror dessverre ikke at jeg stekte figurene lenge nok.... De datt fra hverandre.
Skal nok prøve igjen en vakker dag.

Nå får jeg servert wok av husbonden her jeg sitter i reclineren. ;)
MMMMMM.....!!! :)

Fin førjulskveld til deg.
KLEM!

Muffin sa...

Ja nå er ikke oppskriften hemmelig lenger, for jeg har sikret meg den :-) Tusen takk skal du ha!

Anemone sa...

Å ja disse er gode ja, enig meg deg :-)

Mokomoko sa...

Det finnes ikke bedre sirupsnipper enn disse!

Tutten sa...

Tusen takk for oppskriften.Den skal prøves.Ha en fin kveld.

GAWO sa...

Superb at du la ut oppskriften. Denne må jeg sammenligne med min mor sin. Hun lager verdens beste sirupsnipper, og de synes vi skal være nesten løvtynne. Ikke alle som lager de slik. Noen lager de tykke og lubne. Det er mine farvorittjulekaker og jeg baker det aldri. Har aldri prøvd en gang. Satser på min mor og min storesøster. Dine så farlig fristende ut. Og du har fortografert de så fint at de kan gå rett inn i en kokebok for de kresne.
:-)

Berit sa...

Herlig med sirupsnipper, liker å spise de hos andre... jeg baker ikke slike.

Jeg gav deg et hjerte,fordi du har slik en fantastisk blogg men la det viss under feil innlegg, eller så laget du så mange nye at du ikke fikk det med deg...

Du, Petunia, du skulle absoutt gjort noe med disse kunstneriske evnene dine, den gården du skulle hatt, der kunne du hatt verksted, fått turistbussene til å stoppe, så hadde du vært igang!!!

Kos deg med baking og andre julesysler.

MAjorogMeg sa...

Jøss, du imponerer meg med dine kunster. Både når det gjelder baking, trolldeig eller fotografering. Stå på !!

Torsdag sa...

Too late for this year, "Verdens beste sirupsnipper" will start next "ADVENT" in Germany.
Hilser Hartmut

HildeS. sa...

Mmmm, sirupsnippar er ei av min favorittjulekaker, så nå må eg prøve denne oppskrifta:)
Det er så kjekt med alle oppskriftene som vert delt her i Bloglandia.
Tusen tak til farmor og Petunia.
Ha ei fortsatt fin førjulstid.

Tofo sa...

Ja dette er vår favoritt også! Eller sirupsspekelasi som vi sier. Temmelig lik oppskrift, min mormors, men minus eggene.
Hele vår families favoritt, og den store kjevledagen blir på søndag!
Nam nam!!!

lisa sa...

Slike har jeg ikke bakt før, men nå fikk jeg lyst til å prøve. Fin oppgave for helgen. Takk for at du deler oppskriften.

Lindaen sa...

Du er jo reneste Ingrid Espelid!! Han må vel være over gjennomsnittet fornøyd med deg, han mannen du deler bo med ;)
Ha en superduper helg!!

grethekristin sa...

Nå fikk jeg lyst til å lage sirupsnipper igjen flere år siden sist.Takk for oppskriften.
Ønsker deg en riktig god helg.

Olstad sa...

Kanskje jeg skal prøve meg på sirupssnipper i år. Hadde jo vært noe å imponere med...

Ha en riktig fin helg.

Elisabeth Augusta sa...

Jeg orker ikke å bake dem til denne jula, men skal skrive ut oppskrifta med tanke på neste år. Skikkelige Sirupsnipper er nemlig noe av det beste jeg vet også.
I år er det drømmen om Goro som går i oppfyllelse. Goro er for meg kaka. Etter å ha lett etter jern i mange førjulstider (ikke lett å finne her på vestlandet) ble det endelig innkjøpt for 14 dager siden på Åsane senter. Forrige søndag gikk med til Goro. Heldigvis ble det mange kaker som ikke er pene nok til å bli med inn i jula - og buksa strammer allerede mer enn før.