tirsdag 13. januar 2009

Border Rottmann

Dette er et av de første bildene jeg så av Jølle. Jeg hadde lenge lekt litt med tanken på å få hund igjen og fulgte litt med på diverse hjemmesider til de som driver med omplassering av hund her i Bergen. Jeg tror det var en torsdag jeg oppdaget denne sjarmøren her. Og i løpet av helgen var jeg flere ganger inne og tittet på bildene. Hver gang jeg logget meg inn, så håpet jeg at han ikke var omplassert. Først mandag tok jeg mot til meg og ringte til Anne som drev omplassering Vest. Allerede før jeg reiste ut for å se på han, visste jeg at han mest sannsynlig kom til å være med oss hjem. Dette var for snart fire år siden.
.


Tøffe Jølle
.
Jølle er en blanding av Border Collie, Dobermann og Rottweiler. Vi kaller han bare en
Border Rottmann.
En skikkelig gatemiks, men en veldig fin blanding spør du meg. Vi kan gjenkjenne en del av særpregende til alle rasene i han, men mest av alt er han seg selv.
.
KoseJølle
.
Han er en skikkelig kosegutt. På hytten får han lov til å ligge i sofaen og er ikke sen med å hoppe opp og legge seg godt til rette ved siden av en av oss.
.
Badehunden Jølle
.
Jølle elsker å bade, stupe og plaske i dammer. Ball og pipedyr er favorittlekene og en ball som piper er toppen av lykke.
.
Jølle deler gjerne
.
Selv etter fire år lar han de to kattene våre sjefe med seg. De har førsteretten til matfatet - selv om det er Jølle sin mat og de egentlig ikke liker hundemat. Jeg har faktisk sett at kattene later som de spiser maten hans...
.
Bestevenn Jølle
.
Minstemann, Bulle, og Jølle fant tonen fra første dag.
Da Bulle var mindre, var han litt mørkredd og likte ikke så godt å ligge alene nede om kveldene mens vi andre var oppe i stuen. Jølle ble da hans faste følgesvenn ved leggetid og han kom ikke opp igjen før Bulle var sovnet.
.
Kattevakten Jølle
.
Jølle kommer til oss og gir beskjed når kattene er ute og vil inn. Han liker best når alle i familien er samlet.
.
Turjølle
.
Han er den perfekte turkamerat. Ikke må han mases på for å få med seg ut, ikke må jeg bestikke han med Kvikk lunsj for hver bakketopp og han overlater alltid til meg å bestemme hvor turen skal gå.
.
Jølle er en kul fyr
.
Jølle er en tøff fyr!
Ja, kanskje ikke akkurat når jeg svinger støvsugeren eller moppen rundt i huset.
Men dyrlegen, sprøyter og blod er han veldig fortrolig med.
Så kjekt synes han det er hos dyrlegen at han har blitt blodgiverhund .
Alt for litt kos og en godbit.
.
Fine Jølle
.
Jeg synes vi har vært veldig heldige med hunden vår.
Vi er alle veldig glade i deg, Jølle!
Det øverste bildet har jeg lånt fra siden til Omplassering Vest.

41 kommentarer:

Miamor sa...

...et stoort hjerte både til mennesker og dyr har du Petunia....det er sikkert!! Er på oslo-tur med jobb..nyyyter livet med blogging og musikk..kan blogge så mye jeg vil uten dårlig samvittighet....mmmm

Bente sa...

Utrolig vakker er han også!
Ha en koselig kveld!/Bente

MajorogMeg sa...

åh..slike bilder/tekst får meg nesten til å grine. Jølle er jo en nydelig gatemix. Har selv hatt Rottweiler og kjenner det gemyttet godt. Dobberman har jo også veldig bra gemytt. Gjeterhunden kjenner jeg mindre til. Ja er det ikke herlig å ha en hund som fungerer for deg og din familie? Det er det viktigste av alt. Man må ha den gode følelsen i hjertet med hunden sin. I forhold til barn..andre hunder..ja alt. Kos deg med Jølle, Petunia, nyt ham. Vi og barna våre er heldige som har vokst opp med dyr.

Juni sa...

For en vakker hund. Du er heldig som har en så flott turvenn!

kate sa...

Jølle er en nydelig hund:)
Syns det var så morsomt å høre at han "passet" på Bulle til han sovnet om kvelden og at han forteller dere at kattene vil inn:) Det viser bare hvor utrolig kloke disse dyrene er.
Vi storkoser oss med vårt nye familiemedlem og han er blitt riktig stor!
Nydelige bilder du deler med oss:)
Ps. har laget forsøk til fotosafarilogo, lenken ligger i innlegget under..
En flott onsdag ønskes deg:)

Line sa...

Ein utruleg flott hund:0)
Heime hadde vi ein skikkelig gatemixvariant som eigentleg var veldig lik ein gjetarhund...
Kita var supersnill, gøydde ca ein gong i året, hadde omsorg for alt og alle.
Ho la meg i seks år, då flytta eg heimanfrå, og ho sturte framfor kjellardøra i 4 mnd, men når eg kom heim demonstrerte ho med å oversjå meg fullstendig.
Men så fann ho ut at ho kunne legge systra mi i staden og då var eg tilgitt.
Katten heime fekk suge av henne, og ho begynte faktisk å produsere melk, det kom nok av at ho hadde hatt eit kull med kvalpar.
Alle kvalpane arva gemyttet til mora, og det var stor etterspurnad på avkom, men desverre vart ho ikkje gravid fleire gongar...
Dette vidunderet vart 17 menneskeår, og døydde i 2002!!
Men ho er framleis djupt sakna...
Phu, dette vart langt..
Klem

Ida sa...

Jeg skjønner at du "falt pladask"! Jølle er nydelig og hele gjengen der hos deg er veldig flott! :)
Vi har nesten samme fokus i innleggene våre i dag forresten. ;)
Fin kveld! :)

Malys krok sa...

Hei! tror ikke jeg har skrevet på denne bloggen før, Så den fine hunden og måtte komentere det. Han så skikkelig snill og god ut, må si det selv om jeg helst ser at hundene er små, sånn som vår Emma.
Hilsen fra Margit.

GAWO sa...

Han er vidunderlig. Vakker og sprell levende.

Og du har tatt så mange fine bilder av han.

Litt av Mitt, Jorunn sa...

Å, det er en nydelig hund du har, Petunia! Både utenpå og inni :0) En sånn hund ønsker jeg meg veldig også, men har innsett at den kommer til å bli for mye alene, så det blir nok bare med ønsket :0(

Som Mine Dager Er, sa...

Har sagt det før og sier det igjen: Jølle er nydelig! Nå kjenner jeg ikke gemyttet hans, men stoler fullt og fast på det du sier om at han er en herlig type. Han ser jo slik ut også. Jeg er litt svak for black/tan fargene. Har hatt ei lita dachse-frøken (korthåret) i de samme fargene og jeg elsket henne.

Nydelig fortellig om din kjærlighet til menneskets beste venn. Du skriver knakende godt, min venn!

Klem fra Marit

Charlotte sa...

Veldig søt hund! Jeg er både et katte og et hundemenneske. Men har ikke hund nå da vi ikke har tid til det. Men det blir vel en etterhvert tenker jeg.

GundaM sa...

Vakker hund, sikkert og visst og vakkert skrevet Petunia ;0)

KLem

Elisabeth sa...

Ja, han er utrolig fin. Nydelige farger og hodefasongen er perfekt.
Kjempefine bilder du legger ut her.

Anne-Berit sa...

Han er bare aldeles knusbedårende,den godeste Jølle.Virkelig en vakker hund,og så ser han veldig snill ut.Kos bilde av ham og Bulle,de ser ut til å kose seg sammen.
Ha det godt.Klem fra meg!

Tofo sa...

Så kjekt å få høre hele historien om Jølle! Ha er bare SÅ herlig! Og ser så snill ut. Mitt favorittbilde må vel være der han har solbriller på... Tøffing! Hehe.
Ja også at han er blodgiverhund, DET er jo flott!
Ja det må være gøy med både hund og katt. Det vil jeg også ha en gang. Men det er lite populært med katter her i nabolaget...så da så...
Klem ;)

Trollkåno sa...

Å, for ein fantastisk flott hund du har!

esnorway sa...

fin hund han jølle skjønner godt at han ble med deg hjem. fine bilder og alti en god historie til dine bilder.

Anemone sa...

En skikkelig hjerteknuser!!
og hadde vi vært litt mer hjemme i dette hus, hadde nok denne lille familien også bestått av en firbent venn ja :-))

lisa sa...

Snakk om å være fotogen!
Han er bare så nydelig!

naturglede sa...

Han er en meget vakker hund med karakter. Likte det med solbrillene:))))

organic-lizzi sa...

Han er bare Best i Vest..Og det mener jeg av heeele mitt hjerte..Falt pladask ved første bilde..Som du sier er han bare god..Det med støvsuger og mopp er noe de trenes på allerede når de er i valpekassen..Netopp fordi de skal slippe og være redde for det senere.
Heldige han som blir sett og verdsatt og ble valgt av dere:-))
Deilig dag til deg & Stooooor klem fra randi

ArneA sa...

Fantastisk hyldest og ifølge tekst og bilder vel fortjent.

BEA sa...

Så herlige bilder hos deg.

Ja, nå har jeg kastet meg ut i det.. første bildet er på lufta.
Har lagt link til deg på logoen også.

Torsdag sa...

I love this "personalities" (-: and I will always remember "Labben" and I think "Jølle" is his double"
Hilser Hartmut

Hilde sa...

Siden jeg ble oppmerksom på denne lista over de mest populære bloggene i Norge i dag inne på hobbyboden, så fant jeg deg på denne lista.. Det var et kjent hobbynavn og da ble det en tur innom..
Skjønner godt at du er høyt oppe på lista.. Flott blogg.

HildeS

Hobbygåsa sa...

Åh han er bare så utrolig søt! Flotte bilder!

Villblomsten sa...

Hei :-)

så ut som en skikkelig deilig hund !!!

Lindaen sa...

Nydelig er han!

Bittami sa...

For en nydelig hund dere har - og så snill han ser ut:-)
Har oppdatert bloggen, og prøver meg på en liten Fotosafari:-)
Ha en nydelig dag:-)

Mammadragen sa...

Utrolig vakker er han også! Ble helt hjertevarm æ :)

Hønehuset sa...

Lykkelig løsning for både hund og menneske det endte med her.
Kjempehyggelig lesning, slikt forhold skulle det vært mellom mennesker og dyr overalt.

Jølle er utrolig flott. Rottis fargene er de peneste, så han var heldig som fikk de;-) hehe.

Line sa...

Heisann:0)
Kom innom, eg har noko til deg!!
Klem

Rune sa...

Det var en herlig hund :o) Flotte bilder av en fotogen hund.

Monika sa...

Berre lekkert
Kjønner at eit morshjerte smelter når ein ser ein slik søte - flotte hund
kos deg i kvardagen
Smil fra monika

Anne på Moseplassen sa...

flott hund :) og deilig med turkamerat da.
Ante forresten ikke at det fantes blodgiverhunder, ganske naturlig når jeg tenker meg om da egentlig.

Zhivago sa...

ÅÅÅ jeg har lyst å leke med Jølle!!!

Lena sa...

Fantastiske flotte bilder og jeg smelter totalt, blir nesten rørt jeg. Er sååå glad i dyr og Jølle er vakker! Er helt sikker på at han bor i et supert hjem:-) God helg!

ninabakke sa...

Flotte bilder :)

Mvh Nina
www.fotoverden.blogspot.com

swimzy sa...

Åhhh, han er jo bare sååå nydelig:-D for noen herlige bilder du har tatt av han:-D

Anonym sa...

Herlighet førr en nydelig hund <33