lørdag 3. januar 2009

Fotosafari 2008 i ord og bilder


*
Jeg har laget et innlegg her for å vise litt av det som hva dere har laget rundt på bloggene deres i forbindelse med Fotosafari. Rekkefølgen på bildene er helt tilfeldig. Dette er ingen kåring av best, vakrest eller mest morsomme innlegg. Det er heller ment som en hylles til dere alle sammen fordi dere har vært så sporty og hive dere på denne ideen min.
Jeg har lånt bilder fra innleggene deres - uten å spørre om lov (fy meg), men alt er linket til bloggen der bildet er lånt fra, så jeg håper det er greit. Hvis ikke må dere gi meg et ord og eg skal fjerne bildet øyeblikkelig.
Hvis noen av dere har laget Fotosafari innlegg som jeg ikke har fått med meg, vennligst gi beskjed til meg. Her skal ingen glemmes!
*
Til dere som ikke har vært med på Fotosafari i 2008, er det bare til å hive seg på i år.
Dere finner noen enkle retningslinjer helt nederst i dette innlegget.
*

.

Jeg velger å starte denne lille reisen rundt på Fotosafari bloggene hos Marit. Bildene hennes i dette innlegget her viser akkurat litt av meningen med Fotosafari. Marit har en aldeles nydelig blogg med mye interiør og vakre bilder. Det hadde kanskje vært litt vanskelig for henne å finne plass til disse bildene hvis hun ikke kunne klistre på "fotosafarietiketten". I Fotosafari er alt lov....nesten;)

Swimzy er siste medlemmet av Fotosafari gjengen! Jølle syntes naturligvis at jeg skulle velge dette bildet her, men jeg kan garantere mange andre flotte bilder også!
.

Tone er en flott dame med mange flotte bilder på bloggen(e) sin(e). Hun har et godt øye for detaljer. Noe du vil se ved å ta en titt innom henne og se en større utgave av dette bildet over her.


Dyr er bra Fotosafari motiver! Ruth var så heldig og fikk knipset dette bildet av et ekorn. Jeg har sett ekorn mange ganger, men aldri fått noe flott bilde av et, så jeg er litt misunnelig, ja!
.
Det er ganske greit med bloggere som kommer fra samme by som en selv. Ja, faktisk ganske lærerikt. Rune hadde et innlegg om dette bygget her, som jeg ikke kjente til. Da jeg bare så bildet, trodde jeg at han hadde vært ute og reist igjen. Ta en titt innom Rune sine Fotosafari innlegg, så kan du også få vite hva dette er.
.
Pernille har tatt oss med på Fotosafari både ute og inne. Her får vi en omvisnig på hytta der hun har samlet mange skatter. En oppfording går til dere alle en dag det er ruskevær ute; Ta oss med på en fotosafari i heimen din og vis oss alt fra hybelkaninene til lysekronen;)

Nilla har tatt bilde av disse flotte soppene, stolene eller stubbene. Alt etter hva man velger å se" Kanskje ingen dum idè for gjenbruk?


Monika har en vakker blogg med mange flotte naturbilder. Inne hos henne kan man få inspirasjon til å redigere og vise bilder på bloggen på en helt ny måte!
.
Fotosafari er en ypperlig måte til å ta andre med på tur. Miamor viste oss alle veien opp til Ravnenipa og jeg oppfordrer andre til også komme med turinnlegg. Dra oss opp av sofaen og gi oss inspirasjon til å ta turstiene fatt!
.
Merete er vant til å sette sammen små stoffbiter til de flotteste puter, duker og tepper. Kanskje ikke så rart hun likte disse brosteinen. Det er jo små biter satt sammen i vakre mønster.
.
Inne hos Marie var det vanskelig å velge bare ett bilde. Hun har så mange fine. Valget fallt på et fra Sotra for det var der jeg fikk møte denne skjønne damen med glimt i øyet og alltid en latter på lur.
.
Det er ingen steder der man ikke kan finne motiver for en fotosafari. Line tok kamera med på jobb og laget et flott innlegg fra sykeheimen. Har du noen fotosafari motiv på din arbeidsplass??
.
Linda er en tidligere nabo av meg som jeg fant igjen her i bloggverden (Tusen takk Facebook). Jeg er en stor beundere av bildene hennes. Ingen kan ta bilder med så mystisk og vakker stemning som Linda!
.
Mange sier at etter de begynte å blogge, så tar de også mer bilder. Man oppdager ting rundt seg på nytt og er alltid på jakt etter nye motiv. Det tror jeg også gjelder for Kate. Hun har kjempe mange flotte bilder på bloggen sin og det er ikke så lenge siden hun var ny her i Blogglandia.
.
Humor er en av hovedfaktorene i tanken bak Fotosafari. Dette bildet fra Joanna sine safari innlegg er veldig artig!
.
Ivar kom som et frisk pust inn i bloggverden i fjor. På kort tid har bloggen hans blitt kjempepopulær. Det skulle bare mangle. Bildene hans er fantastiske. Jeg måtte jo vise dette av traktoreggene. Jeg har en stor forkjærlighet for traktoregg som er frisket opp litt;)
.
Hvis du usikker på hvor du vil tilbringe sommeferien i år, kan kanskje Ida gi deg svaret. I dette innlegget driver hun flott reklame for ... Ja, du får ta en titt inn og se selv.
.
På sine Fotosafarier tar GundaM oss like gjerne med på en hagevandring som inn ved arbeidsbenken for å lage noe. Safari innleggene hennes er like kreative som damen selv.
.
Inne hos Gawo blir man servert litt av hvert. Hun er ikke skvetten for noe denne damen. I det ene øyeblikket raser hun rundt på en diger motorsykkel for så i det neste ta oss med til fots på de høyeste fjelltopper. Alltid er kameraet med og hun deler gjerne sine opplevelser med oss.
.
Frøken Fryd har mange flotte bilder tatt i norsk natur. Dette her får meg til å lengte etter sommer og sol...
.
Esnorway tar utrolig mange flotte naturbilder. Disse bildene fra Krøderbanen som han har redigert til slik at de ser ut som vakre gamle postkort må dere bare få med dere.
.

Hva gjør man når man finner en mystisk død flue i kjøleskapet? Ringer man skadedyrsentralen?? Neida, man løper og henter kamera, tar et bilde og logger seg på PC'n. Takk for at du heller deler det med oss, Elisabeth Augusta!
.
Fra Catta sine safari innlegg måtte jeg bare ha med dette herlige bildet av henne og to venninner. Bildet er tatt under et besøk i Kristiansand Dyrepark. Dette bildet får i alle fall meg i bedre humør!
.
Fotosafari skal være lek og moro! Dette har Berit virkelig vist oss i dette morsomme innlegget. Ta frem pil og bue og bli med!
.
Det er så mange flotte bilder rundt om på de forskjellige Fotosafari innleggene. Hos Bea fallt jeg for dette motivet av eikeløv dekket av rim. Har du lyst til å være med ut å gå tur, så titt innom bloggen hennes.
.
Arne har en fantastisk blogg- bereist som han er. Man kan i løpet av et lite besøk inne hos han, få være med halve jorden rundt. Likevel er på hytta han har tatt oss med for å vise denne vakre peonen som vokser i hagen der.
.
AnnKa har forstått ideen med fotosafari. Hun sniker under hver busk og letter på hver stein for å finne motiver. Bildet hennes av Reodor Felgen gressklipperen er vel verdt et besøk .
.
Hos Anne-Berit har vi fått være med på de mest fantastiske turer i nord- norsk natur. Dette er damen som vet å ta kameraet med seg når hun lufter hundene. Vi har alle noe å lære der. Bare se på de nydelige bildene hun har lagt ut som Fotosafari innlegg. Hun burde gi ut en egen fotokalender.
.
Hos Anki har vi fått være med jakt og minner fra ferien i fjor. Ja, vi har til og med vært med på campingplass med ekte paparazzi fotograf. Jeg må for min del bare si at jeg har mange ganger vært nettopp der - følt meg som en snikfotograf. Bare for å få akkurat det motivet.... Men det er ofte verdt det;) Jeg valgte å vise dette bildet her fra safari innleggene til Anki. Jeg synes det er så søtt!
.
Gatelangs i Porto snublet 9na over dette motivet. Her var det noen som hadde hengt de unevnelige ut til tørk i full offentlighet. Hadde ikke vært meg det der... for de første er jeg noen år fra å bruke slike tantetruser - håper jeg i alle fall, og for det andre er jeg nok litt som 9na; Jeg henger undertøyet mitt til tørk innerst på tørkestativet - ute av syne...
.



Anemone har en spennende blogg. Når man titter innom henne, vet man aldri hva som dukker opp. Denne damen trenger egentlig ikke Fotosafarien for å publiserer akkurat det som faller henne inn. Her inne hos henne får man seg ofte en god latter, vakre bilder eller innlegg som rører noe i en. Aldri en kjedelig dag på bloggen hennes og hun gir mye mer enn "litt av seg" til oss andre i bloggverden!

.
Jeg trenger vel heller ingen unnskylding for å legge ut bilder jeg bare ta. Bloggen min handler jo stort sett om det meste av det som måtte falle meg inn. Men når man snubler over to elefanter på tur, så er det jo greit å putte det under etiketten "Fotosafari", sånn for troverdigheten sin skyld.


Og til alle dere som i 2008 har vært med å bidra med så mange flotte innlegg til Fotosafari, vil jeg si TUSEN TAKK!
Jeg håper på mange gode bilder fra dere i 2009 også!
FOTOSAFARI
Bli med på Fotosafari du også da!
Her er det nesten ingen regler eller faste dager å måtte publisere på. Du legger bare ut et bilde på bloggen din av noe du har snublet over på din vei og som du bare måtte ta bilde av. Hvis du skriver "Fotosafari" i emnefeltet/etikettfeltet på bloggen din, så blir det lettere for oss å finne frem til alle safari innleggene dine. Det eneste som forlanges er at bildet er ditt eller at en i familien/bekjent har tatt det
og du har fått lov til å bruke det og at du linker innlegget ditt tilbake til bloggen min.
Fotosafari er med andre ord en utmerket mulighet til å legge ut bilder på bloggen din som du kanskje ellers føler ikke ville passe til de andre tingene du blogger om. (Håndarbeid, hage, osv).Hvis du vil, kan du bruke Fotosafarilogoen som jeg har laget. Og hvis du gir meg beskjed, så kan jeg henge linken din på listen sammen med de andre i safarigjengen. Den listen finner du i høyre marg her på siden min.
Kjekt om du deler bildene dine med oss!

41 kommentarer:

9na sa...

Puh...! Det innlegget har du jammen jobbet med Petunia!!!

Petunia sa...

Det tok faktisk litt over 4 timer å lage det.
Så ja, det vare en del jobbing, ja;)

Tofo sa...

Så morsomt med "årskavalkade" fra Fotosafari 2008.
Kjempflotte bilder!
Gleder meg til å følge med dere videre i 2009:)

Som Mine Dager Er, sa...

Kjempebra innlegg, Petunia. Vet et det er mye arbeid bak dette ja (kavalkaden inne hos meg tok tid den også).

Du presenterer alle deltakerne på en flott måte, og sannelig måtte jeg le da jeg leste hva du skrev om min blogg. Vet ikke helt hvordan jeg ville vinklet innlegget om Kukhuset hvis jeg ikke kunne sette FOtosafari-logoen på.

Jeg håper å komme med flere Fotosafari-innlegg i 2009 enn jeg gjorde i -08. Det er iallefall mitt mål!

Takk for flott lesing og utrolig mange fine bilder fra alle deltakerne.

Klem fra Marit

Charlotte sa...

Å ja!! Dette vil jeg gjerne være med på!
Holder det at jeg lager en etikett ( Label ) som heter Fotosafari? Eller må det stå i tittelfeltet også?
Hvordan linker vi til bloggen din? Mener du i teksten til bildet f.eks? Eller legger vi med Fotosafarilogoen med link til deg i innlegget? T-skjemetode for meg er fint.
Legg meg gjerne til listen. Jeg knabber nå logoen å legger den til i sidenlinjen min foreløpig.

Anne-Berit sa...

Takk for fine ord,men det er du som fikk igang fotosafarien som fortjener skryt.Takk for at du startet dette Petunia.Blir gøy å være med i nyåret også.Ha en fin kveld.Klem fra meg!

Mokomoko sa...

Artig innlegg/oppsummering. Er vel litt rart at jeg ikke har meldt meg på her, men du skal ikke se bort fra at det skjer i år.

RuneE sa...

Artig sammenstilling - og selvfølgelig alt OK.

Miamor sa...

Selvfølgelig..Petunia....det er da bærre trivelig sjø!!! Det er jo leeenge siden jeg var der ute i havgapet på tur ja..med mobilen...Klar for flere fotosafariturer jeg..i 2009..linker til dette innlegget da under fotosafarilogoen...Ok??

turvid sa...

Wow - masse flotte bilder!

Anemone sa...

Å hælle dussan som du har jobba i dag!!!!! men så ble det da jammen ta det spennende innlegget også da, og jammen ta tror jeg at jeg her kommer til å finne noen nye blogger jeg ennå ikke har vært innom, tro det eller ei :-))

Du er toppen og du ja Petunia, toppen av kransekaka tenkte jeg nå, for den har jeg spist i dag.
Faktisk spist så mye at jeg er redd for å gå på do..., kransekakeringer kan jo jammen komme ut igjen... huff.

Monika sa...

å kor artig :-)
Og ja det er greit at du låner bilde - berre artig det.
Godt nytt år foresten - og Ja eg skal prøve å bli litt flinkere til å lage litt meir fotosafari i 2009.
Bildene ligger jo der - klar til bruk
Smil fra monika

Ruth@ sa...

Her var det mye jobb med bloggingen og mange herlige bilder som er tatt... kjekt og se de slik også....

Catta sa...

Så utrolig stilig med årskavalkade!!! Blir mange morsomme bilder i løpet av et år, ja!! Tusen takk for kjempekoselig kommentar både på FB og bloggen :)

Ivar Ivrig sa...

Hepp. Har sett innlegget ja. Ikkeno problem å bli linket sjø. Skal prøve å bli flinkere til å komme med Safari-innlegg i 2009. Ha en flott lørdagskveld.
Vi har spist hjortesteik og drukket en knallgod Argentinsk rødvin. Anbefales :-)
Takk for en fin kavalkade.

kate sa...

Petunia!!! Du er bare helt fantastisk:)
Tuuusen takk for en nydelig årskavalkade, utrolig morsomt å se så mange flotte bilder:)
Jeg gleder meg til alle de flotte bildene som garantert blir å komme i 2009:)
Fortsatt flott helg:)
Klæm fra Kate:)

MajorogMeg sa...

Litt av et inlegg Petunia, skjønner du brukte noen timer. Men veldig kreativt, jeg får hive meg på fotosafari jeg også..

GAWO sa...

Litt av en bragd. Den som blogger kan forstå hva arbeid det ligger bak en sånn post. Du kunne bare lagt ut bildene på nytt med link til eieren, men neida, her har du lagt sjel i det. Takk for innsatsen. Dette var moro å få servert alt på et brett. Noe er nytt og noe kjenner jeg igjen. Ser at jeg klarer ikke helt å henge med i alle innleggene som blir postet, men nå får jeg en gylden anledning til å oppdatere meg på Fotosafari.

Jeg tenkte faktisk på deg idag da jeg gikk tur. For heldigvis hadde jeg med meg fotoapparatet, noe annet nytter ikke om dagen skal bli bra. Så om du gir meg litt tid skal jeg snekre ferdig en liten Fotosafaripost til deg.

Ida sa...

En flott kavalkade og hyllest til alle dine bidragsytere Petunia! :)
En spennende reise.
Jeg må nesten love både deg og meg selv å lage flere Fotosafarier dette året.
Er i blogghumør iallefall, så får vi se når kneet vil at jeg skal ut på tur....
Snart håper jeg!
Takk for at du er der og for denne flotte idèen! :)
Setter stor pris på DEG! :)))
Klem.

GundaM sa...

Som du har stått på da ;0) Herligheten...

Greit det ja, men som du så så har ejg begynt å slette inne på Picasas nettalbum. Begyner jo å gå full der inne jeg ;( Må finne utav hvordan jeg skiller bloggene. Ny mailadresse kanskje...

Ha en fin lørdagskveld!

Ida sa...

Har kikket gjennom flere linker nå - og jeg føler meg ekstra heldig i denne bloggverdenen, etter alle de fine menneskene jeg har møtt via blogging.
Er stolt over innlegget til Marie fra øya her og med bildet av båten "min", som jeg planter i.
Nå venter tulipanblomstring til våren der. Har lovet Gawo det nemlig. :)
Siden er det jeg som kjører bilen i Gunda's innlegg.
DET var treffet sitt det ja! :)
Er glad for at DU kom! :)

GAWO sa...

Da er resultatet av Fotosafarien, den første i år servert hos meg. Kos deg!

ArneA sa...

Som sagt en Ære å være blant de utvalgte.
Føler nesten prestasjonsangst for 2009. Det bare mååå bli flere og bedre Safaribilder. Morsomme, og spesielle skal bli.
"Gled deg pappa" (nei det var fra Den spanske Flue), men tror bidragene kan være til glede også i år.
Ordbekreftelsen for denne kommentaren er i hvert fall en god start
"pupanzi"

Ramme alvor sa...

Eit flott innlegg som gav meg ei reise både i vakre bilete, men også i opplevingar og ulike stader i verda.Flott tiltak!

Britt

lisa sa...

Oj, bare dette innlegget er grunn nok til å starte bloggen min opp. Jeg har laget meg en blogspotblogg i uken, men har ingen innlegg der enda. Jeg blir ikke helt fornøyd med utsene og trenger litt ekspert hjelp. Sender deg en mail i løpet av kvelden. Men ikke stress med å svare på den i kveld altså. Ta det når du har tid. Har 1000 spørsmål vet du.

Berit sa...

WOW!!Skal si du har lagt sjela i dette, imponerende, og ¨så kjekt å se så mye flott og artig på en gang!!

Må nok ha en safari snart nå, det har blitt altfor skjelden, men det kommer det kommer.

Ha en fin helg!

Anki sa...

Jøye meg, dette har du virkelig gjort deg flid med. Godt nytt år til deg, forresten!
Ble så inspirert at jeg måtte legge ut et innlegg i de sene nattetimer her :-)
Fortsatt god helg, Petunia!

kariannebk sa...

Dette vil jeg også være med på i 2009! Vet ikke hvor mange innlegg det blir, men jeg skal prøve å få til noen! :-)

Jeg blir gjerne med på linklisten din over fotosafariblogger for 2009! :-)

Takk for en flott blogg Petunia!

esnorway sa...

Ja dette var fint innlegg ja jeg håper jeg kan bidra med masse mer i 2009 Med fotosafari. Har lært mye om foto i 2008 å håper at noe av det jeg har lært kan bli til noen innlegg på fotosafari i 2009. Å så vill jeg takke deg som gir insprasjon til å gå ut å ta nye bilder og gir oss mang en latter med end del av innlegga dine.

Nemi sa...

Hei Petunia!
Takker for en veldig hyggelig og oppløftende komentar på bloggen min.
Jeg kan da stolt si det at jeg har fått snakket med min lillesøster og vi har kommet fram til en slags enighet om ting.

Jeg har da blitt en fast leser av din blogg å liker den veldig godt, så keep up the good work!

Klem fra nemisa

Tone sa...

Gu, her har du jobba!
Men veldig gøy å sjå alle bildene.
Denne posten skal eg nok kikke på fleire gonger.
Takk for fotosafariåret som gjekk!

Og sjølvsagt er det greit at du har plukka foto.

Elisabeth Augusta sa...

En herlig kavalkade. Jeg blir så klart med på safari i år også. Etter en noe uinspirert periode uten å ta noe særlig med bilder er det på tide å finne igjen noen rutiner -og skape noen nye.
Forresten; det er vel greit å blogge bilder som ble tatt for flere måneder siden. Jeg kan ikke finne noen "best før"-dato...

Eli Kristin sa...

Herlig fotosafari, mange tidige blinkskudd der, hi-hi! :)

Sniker innom for å ønske deg et riktig godt nytt år *klem* Ser frem til å følge deg videre!!

Pernille sa...

Himmel for et arbeid du har lagt ned her! Du er bare dyktig! All ære til deg her!

Kjempemange bilder jeg faktisk ikke har sett her. Så no tror jeg at jeg skal ta meg et fotosafari hos deg uten kamera, men jeg sitter her med 39,4 i feberog knasker isbiter;) Bare morsomt at du lånte bilde:)

Kjempemorsom årskavalkade:)

pepperkverna sa...

Så flott rundtur i bloggverden du har laget! Takk. Hege

Elligo sa...

Kjempeflott innlegg.Jeg vil også bli med på Fotosafari:)

qehenne sa...

Skal si at du har jobbet her. Ble veldig inspirert. Og som temmelig fersk blogger er det godt å ha slike blogger som din. Du virker som du er en dame med masse godt humør og humor.... Er innom siden din nesten hver dag og leser.
Jeg vil også gjerne få lov til å tagge noen av bildene mine med "fotosafari" Jeg har allerede linket deg inn i bloggen min-
....Qhenne....

Chi sa...

Hei Petunia

Jeg var inne og kikket på fotosafari-bildene, og tenkte at...det kunne være hyggelig å bli med. Tar dere imot vgb-bloggere også?

Bildene mine er ofte i kombinasjon med tekst.

Jeg legger ved disse to linkene, og hvis jeg 'passer' inn, så linker jeg innleggene mine til deg. :o)

http://www.vgb.no/8117/perma/389119
http://www.vgb.no/8117/perma/399313

Chi sa...

Hei Petunia

Nå får du en hel haug linker sånn på en gang. Men...de hører løst til hverandre, så derfor gir jeg deg heller alle fra begynnelsen av...slik at Namibia-serien er...komplett...

http://www.vgb.no/8117/perma/339110
http://www.vgb.no/8117/perma/348587
http://www.vgb.no/8117/perma/349131
http://www.vgb.no/8117/perma/368949
http://www.vgb.no/8117/perma/372344
http://www.vgb.no/8117/perma/373765
http://www.vgb.no/8117/perma/389119
http://www.vgb.no/8117/perma/391212
http://www.vgb.no/8117/perma/393468
http://www.vgb.no/8117/perma/399313

*Kniser*
Det her tok av litt, men som sagt... Målet er egentlig å fortsette å skrive 'annerledes' reisereportasjer, og da er det kanskje bra å ha dem alle.

Ha en fiiiin kveld.

Chi

Bente sa...

Hei. Jeg er gjerne med på fotosafari jeg...men orker ikke lese alt for å se hvordan jeg gjör...kan du hjelpe meg? Göy å dele bilder med andre...ellers legger jeg ut alt mulig på bloggen likevel...og norsken er ikke hva den burde väre etter 20 år i sverige...;-)
/Bente

Bjørg 47 sa...

Er vel litt sent med kommentar, men Anemones dame er da en mann !?!!
Må ha vært en kjempejobb å finne alle disse bildene.
Takk for inspirasjonen det gir, og så får jeg prøve om jeg greier å bli med. Første forsøk var nok helt feil. (se bloggen min).